Plats på fläktar för bäst kylning och CPU-kylare tips

Permalänk
Medlem

Plats på fläktar för bäst kylning och CPU-kylare tips

Hejsan!
Har ett Bitfenix Shinobi med 3 fläktar som sitter för nuvarande såhär

Tänkte på ifall det fanns någon plats för dem så det blir bättre kylning/temperatur.
Tänkte på att sätta fläkten som sitter till vänster i fönsterpanelen så den blåser ut all varm luft runt nätagget/grafikkortet.
Vad tycker ni?
Jag tänkte även köpa en ny processorkylare och vill köpa en som kör luft då jag tycker stängda vattenkylare inte är något att ha.
Kikade på Cooler Master 212 EVO, någon som har den?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är nog bättre att du flyttar en av fläktarna och sätter som inblås i fronten, nu verkar du bara ha 3st utblås vilket skapar undertryck i lådan. Undertryck kan innebära högre ljudnivå samt att damm sugs in i glipor och springor.

Jag har CM 212+ vilket "i princip" är samma kylare fast antagligen lite sämre. Jag kör min i5 750 i 3,8ghz 1,3 volt, och den håller 35-40 grader idle (speedstep aktiverat dock) och max 68grader i load. I min mening en väldigt kompetent och prisvärd kylare.

Just ja, jag har två fläktar på min kylare, standardfläkten samt någon random chassiefläkt från en gammal låda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det är nog bättre att du flyttar en av fläktarna och sätter som inblås i fronten, nu verkar du bara ha 3st utblås vilket skapar undertryck i lådan. Undertryck kan innebära högre ljudnivå samt att damm sugs in i glipor och springor.

Jag har CM 212+ vilket "i princip" är samma kylare fast antagligen lite sämre. Jag kör min i5 750 i 3,8ghz 1,3 volt, och den håller 35-40 grader idle (speedstep aktiverat dock) och max 68grader i load. I min mening en väldigt kompetent och prisvärd kylare.

Just ja, jag har två fläktar på min kylare, standardfläkten samt någon random chassiefläkt från en gammal låda.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar, vart rekommenderar du att sätta fläkten/fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amisick:

Tack för svar, vart rekommenderar du att sätta fläkten/fläktarna?

Du bör ju ha minst en som insug i frontpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuezz:

Du bör ju ha minst en som insug i frontpanelen.

Okej, med insug menar du alltså att luft ska åka in i datorn och inte varmluft utåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amisick:

Okej, med insug menar du alltså att luft ska åka in i datorn och inte varmluft utåt?

Precis. En fläkt längst fram i chassit som suger in ny fräsch luft.
Sen en baktill, vanligast högst upp (bredvid alla kontantuttag på baksidan) sitter en som blåser luft ut ur datorn.
De är väl de två mest basic fläktplatserna.

Sen finns de oftast fler ställen man kan sätta fläktar, olika platser brukar vara förknippade men in eller utblås. Som du beskrev i första inlägget verkade det som om du hade tre fläktar. Om du har en i taket så brukar den blåsa ut, sidopanelen och i botten av chassit brukar blåsa in.

För att veta vilket håll fläkten blåser kan du kolla på vilket sida den lilla plastetiketten sitter på, den med vanligtvis logan på. Den brukar blåsa åt det håll etiketten sitter på, så den fläkten som sitter längst bak i chassit ska ha etiketten bakåt. Så att den syns utifrån eller hur jag ska förtydliga mig.

Hoppas du förstår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuezz:

Precis. En fläkt längst fram i chassit som suger in ny fräsch luft.
Sen en baktill, vanligast högst upp (bredvid alla kontantuttag på baksidan) sitter en som blåser luft ut ur datorn.
De är väl de två mest basic fläktplatserna.

Sen finns de oftast fler ställen man kan sätta fläktar, olika platser brukar vara förknippade men in eller utblås. Som du beskrev i första inlägget verkade det som om du hade tre fläktar. Om du har en i taket så brukar den blåsa ut, sidopanelen och i botten av chassit brukar blåsa in.

För att veta vilket håll fläkten blåser kan du kolla på vilket sida den lilla plastetiketten sitter på, den med vanligtvis logan på. Den brukar blåsa åt det håll etiketten sitter på, så den fläkten som sitter längst bak i chassit ska ha etiketten bakåt. Så att den syns utifrån eller hur jag ska förtydliga mig.

Hoppas du förstår!

Kanon, tack ska du ha! Tog en av fläktarna som satt i toppen av chassit och satt den längst fram i chassit så den suger in ny luft.
Datorn låter mindre och temperaturen känns mindre (Låg vid <40c vid start och nu är den runt <37c vid start)

Tack!