Kung eller trasig? i5 4670k 4.6Ghz @ 1.2v - den är FÖR KALL?

Permalänk
Medlem

Kung eller trasig? i5 4670k 4.6Ghz @ 1.2v - den är FÖR KALL?

Tja. Byggt ihop ett system åt en polare under dagen och sen lekt med att överklocka CPUn och jag har aldrig varit med om något liknande och jag kan banne mig inte hitta något liknande på google. Är det något fel på CPUn? Ifrån vad jag har läst så verkar dom flesta ha HÖGA temps med Haswell, i nån guide så hade dom 85 grader vid 4.6Ghz @ 1.25vCore

Det gäller alltså en Intel i5 4670k som jag nu stresstestar i 4.6 Ghz med 1.2 vCore, allt annat lämnat på Auto typ. Första booten också, har varken testat lägre eller högre. Problemet är, eller förvirringen minst sagt. Har nu testat både Prime95 i 1 timme och Intel Burn test ett par varv i 1 timme och nu sitter Aida64 och tuggar, uppe i 2 timmar och min "Average temperature ligger på 57.1 grader" Högsta tempen har varit 66 grader.

Är inte det för LÅG temp eller är jag ute och cyklar? Kanske är normalt?

Har testat mäta temps med både CoreTemp, RealTemp och Aida64, alla säger samma sak mer eller mindre.

Info om datorn:
Corsair Obsidian 350D
Asus Maximus IV Gene
Intel i5 4670k - Corsair H80i med dubbla Cougar Vortex PWM 120mm som körs i 1000RPM.
Kingston 8GB HyperX RED 1600Mhz
EVGA GTX 780 3GB SC ACX
Corsair RM 650W

Tacksam för nån förklaring

Permalänk
Avstängd

Inget fel på tempsen. Du har däremot fått en sjukt bra version av 4670k grattis. 4,6 på 1,2v.. Jag kör själv på 4,5 ghz vid 1,375v

Permalänk
Avstängd

Ja man får gratulera herren, du har vunnit silikonlotteriet

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Inget fel på tempsen. Du har däremot fått en sjukt bra version av 4670k grattis. 4,6 på 1,2v.. Jag kör själv på 4,5 ghz vid 1,375v

Jäklar, den måste gå sjukt varm!

Permalänk
Medlem

Ja, det är för låg temp, ta bort fläkten och kör passivt istället?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Inget fel på tempsen. Du har däremot fått en sjukt bra version av 4670k grattis. 4,6 på 1,2v.. Jag kör själv på 4,5 ghz vid 1,375v

Tackar! Konstigt att det står i vissa guider att man ska förvänta sig 80+ grader vid 1.2-1.25 och att man absolut inte ska gå över det 1.25v? Tydligen stämmer de inte om du kan köra 1.375v Ja, det kanske är ett fint exemplar hehe, låter Aida64 gå under natten så får man se om den e nog stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ja man får gratulera herren, du har vunnit silikonlotteriet

Är det så? Ja, nån gång ska man väl ha tur men hade hellre vunnit på triss, blir ju inte rik på detta

Skrivet av Åsa-Nisse:

Ja, det är för låg temp, ta bort fläkten och kör passivt istället?!?!

eller åtminstone sänka fläktarna ännu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ja man får gratulera herren, du har vunnit silikonlotteriet

Kisel.

Permalänk
Medlem

Då finns det bara en sak att göra, KLOCKA HÅRDARE!
Nice att man kan ha lite tur ibland

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Skrivet av RicKarl:

Haha, ja silicon (med c) är Engelska för kisel. Silikon (silicone) är inte riktigt samma sak

P.S.: Så jävla avundsjuk.

P.S.
Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RicKarl:

Ja ber ödmjukast om ursäkt Som tur tror jag nog att ni förstod vad jag menade iaf

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Då finns det bara en sak att göra, KLOCKA HÅRDARE!
Nice att man kan ha lite tur ibland

Haha, nä jag tror faktiskt jag är nöjd såhär. Ska väl inte riskera något med andras prylar!
Kanske kan testa boota upp i 4.8 med samma vcore, men det känns väl högst osannolikt att det är möjligt!

Permalänk
Medlem

Vilken tur ts har Min 4670k är inte stabil över 4.2Ghz i 1.2v, vilket jag är nöjd med ändå Kört lite olika tester, tillexempel intel burn test och stress testet i intel extreme tuning utility. Avg temp ligger på ~60 grader enligt både real temp och hw monitor. Är det bra?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BILLLY:

Tja. Byggt ihop ett system åt en polare under dagen och sen lekt med att överklocka CPUn och jag har aldrig varit med om något liknande och jag kan banne mig inte hitta något liknande på google. Är det något fel på CPUn? Ifrån vad jag har läst så verkar dom flesta ha HÖGA temps med Haswell, i nån guide så hade dom 85 grader vid 4.6Ghz @ 1.25vCore

Det gäller alltså en Intel i5 4670k som jag nu stresstestar i 4.6 Ghz med 1.2 vCore, allt annat lämnat på Auto typ. Första booten också, har varken testat lägre eller högre. Problemet är, eller förvirringen minst sagt. Har nu testat både Prime95 i 1 timme och Intel Burn test ett par varv i 1 timme och nu sitter Aida64 och tuggar, uppe i 2 timmar och min "Average temperature ligger på 57.1 grader" Högsta tempen har varit 66 grader.

Är inte det för LÅG temp eller är jag ute och cyklar? Kanske är normalt?

Har testat mäta temps med både CoreTemp, RealTemp och Aida64, alla säger samma sak mer eller mindre.

Info om datorn:
Corsair Obsidian 350D
Asus Maximus IV Gene
Intel i5 4670k - Corsair H80i med dubbla Cougar Vortex PWM 120mm som körs i 1000RPM.
Kingston 8GB HyperX RED 1600Mhz
EVGA GTX 780 3GB SC ACX
Corsair RM 650W

Tacksam för nån förklaring

Så du har ett lika fint som mitt ex av 3930k? 5.4Ghz på 1.465 Många får ta 1.5 för att klara 5ghz ^^ dock kör jag ej det som 24/7 klock och har inte tid att börja klocka om (Gjorde skit många inställningar) för att jag helt enkelt inte har tid att slösa på att klocka :^^:

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Lägg upp en annons på eBay och sätt priset på 10000 kr. Se om någon köper den

Permalänk
Medlem
Skrivet av BILLLY:

Tja. Byggt ihop ett system åt en polare under dagen och sen lekt med att överklocka CPUn och jag har aldrig varit med om något liknande och jag kan banne mig inte hitta något liknande på google. Är det något fel på CPUn? Ifrån vad jag har läst så verkar dom flesta ha HÖGA temps med Haswell, i nån guide så hade dom 85 grader vid 4.6Ghz @ 1.25vCore

Det gäller alltså en Intel i5 4670k som jag nu stresstestar i 4.6 Ghz med 1.2 vCore, allt annat lämnat på Auto typ. Första booten också, har varken testat lägre eller högre. Problemet är, eller förvirringen minst sagt. Har nu testat både Prime95 i 1 timme och Intel Burn test ett par varv i 1 timme och nu sitter Aida64 och tuggar, uppe i 2 timmar och min "Average temperature ligger på 57.1 grader" Högsta tempen har varit 66 grader.

Är inte det för LÅG temp eller är jag ute och cyklar? Kanske är normalt?

Har testat mäta temps med både CoreTemp, RealTemp och Aida64, alla säger samma sak mer eller mindre.

Info om datorn:
Corsair Obsidian 350D
Asus Maximus IV Gene
Intel i5 4670k - Corsair H80i med dubbla Cougar Vortex PWM 120mm som körs i 1000RPM.
Kingston 8GB HyperX RED 1600Mhz
EVGA GTX 780 3GB SC ACX
Corsair RM 650W

Tacksam för nån förklaring

Det enda alla vill veta: ÄR DEN TILL SALU?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Lägg upp en annons på eBay och sätt priset på 10000 kr. Se om någon köper den

Hahaha, Jag tror det är HÖGST osannolikt att någon skulle köpa för 10000 kr

Skrivet av Patrik Stjärna:

Det enda alla vill veta: ÄR DEN TILL SALU?!

Till rätt pris kan jag väl tänka mig att allt är till salu, tror inte polaren skulle ha något emot att sälja den, han kan absolut inget om datorer heller. Man kanske borde behålla CPUn och köpa en ny åt han, om han inte bryr sig dvs. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av BILLLY:

Hahaha, Jag tror det är HÖGST osannolikt att någon skulle köpa för 10000 kr

Till rätt pris kan jag väl tänka mig att allt är till salu, tror inte polaren skulle ha något emot att sälja den, han kan absolut inget om datorer heller. Man kanske borde behålla CPUn och köpa en ny åt han, om han inte bryr sig dvs. ^^

Vad är rätt pris? Nypris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Stjärna:

Vad är rätt pris? Nypris?

Har inte fattat att det är en grym cpu fortfarande, har ju suttit hela kvällen och trott att skiten var trasig

Till nypris blir den garanterat kvar, den är ju bara ett par timmar gammal som sagt, inte värt mödan att ta isär allt igen ens för det + åka till affären och handla nytt! Ska göra en tråd i morgon på Overclock.net och se om någon har en liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BILLLY:

Har inte fattat att det är en grym cpu fortfarande, har ju suttit hela kvällen och trott att skiten var trasig

Till nypris blir den garanterat kvar, den är ju bara ett par timmar gammal som sagt, inte värt mödan att ta isär allt igen ens för det + åka till affären och handla nytt! Ska göra en tråd i morgon på Overclock.net och se om någon har en liknande.

Ska definitvt fundera på vad man kan lägga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BILLLY:

Hahaha, Jag tror det är HÖGST osannolikt att någon skulle köpa för 10000 kr

Exakt, men det är ju möjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Exakt, men det är ju möjligt...

Haha! Nja, det blir nog inget med det!

Verkar ha fått Bluescreen nån gång under natten, efter 6-7 timmar av stresstest. Ökat vCore till 1.22 och kör igen antar jag

Permalänk
Skrivet av BILLLY:

Haha! Nja, det blir nog inget med det!

Verkar ha fått Bluescreen nån gång under natten, efter 6-7 timmar av stresstest. Ökat vCore till 1.22 och kör igen antar jag

Eftersom att du ställt allt förutom vCore och Frekvens på auto så kan det ju vara någon av "auto-inställningarna" som spökar. Mina två cent.

Permalänk
Medlem

Kör min i7 4770K på 4.7 ghz, den går aldrig över 65C. Måste också haft en jäkla tur!

Kyler med en h110.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Eftersom att du ställt allt förutom vCore och Frekvens på auto så kan det ju vara någon av "auto-inställningarna" som spökar. Mina två cent.

Har försökt kolla men det finns ju så satans mycket, något förslag man kan testa? Inte så värst grym på detta, alla klarar väl ändra ratio och vcore

Permalänk
Skrivet av BILLLY:

Har försökt kolla men det finns ju så satans mycket, något förslag man kan testa? Inte så värst grym på detta, alla klarar väl ändra ratio och vcore

För mig som har AMD så finns det massor med andra settings som man kan lämna på auto också. Om det är samma på Intel kan jag inte svara på faktiskt