Permalänk
Medlem

( För? ) Högt tryck i vattenloop.

Hej!

Jag har fått ett litet fenomen i min loop sen jag byggde om.
Jag har en lufttrycksventil som tidigare varit placerad i toppen på en res ( där luft finnes ).

Med nya bygget och en bay-res så finns inte kängre någon port med "luftlucka" i systemet.
Jag placerad istället denna i botten av res efter en avstängningsventil då jag ändå tänkt att den nog alrdig löser ut, den är ju bara för säkerhet?

Det visar sig vara fel, varje gång mitt system startar så går min MCP35X på max innan pwm funktionen hinner igång.
Vid uppstart läcker det då ut vätska ur denna luftrycksventil.
Jag kan stänga avstängingsventilen och på så sätt bli av med läckaget, men tappar ju då den falska säkerheten med ventilen som jag har inbillat mig.

Fråghan är hur bra/anus det är att trycket är så högt vid uppstart till att börja med?
Jag har nu tänkt efter lite och inser att pumpen har en lyfthöjd på 4,4m ( 0,44 bar ) så det är ju inte helt ologiskt i sig men jag trodde i min enfald att det liksom skulle vara maxtrycket om man körde den mot en stängd port, inte i mitt "öppna" system?
Jag har inte full koll på hur statiskt/dynamiskt/totaltryck fungerar uppenbarligen.

Är något galet?
Ska jag bara skippa luftventilen eller försöka bygga om igen för att få den vid en luftficka ( så det inte läcker ut vätska )?
Är det värt att fixa en till pump mitt i loopen eller ger det motsatt effekt?

För info i övrigt för att få en uppfattning av tryckmotsånd i loopen så är komponenterna i ordning enligt nedan.

Bayres->MCP35X->trippel/parallell 7970 brygga->480Rad->480Rad->CPU block->Bayres.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Rekordmedlem

När du startar systemet kan det säkert bli lite tryckstötar som inte uppstår vid normal drift.
Ventilen verkar vara till för att lufta systemet för att tryckutjämna luft vid tempväxlingar så att placera den i vatten känns fel.
Varför har du placerat ventilen i botten på en vattentank? Har du tänkt att den ska släppa ut vatten vid övertryck på samma sätt som säkerhetsventilen på en varmvattenberedare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är något bra svar men på många vattenkylsystem så brukar man lufta systemet, tänker på de flesta cross-cyklar jag hållt på med.

vi brukade bara ta av locket på radiatorn och låta pumpen gå sen klämma på slangarna tills det slutar bubbla från vattnet i radiatorn.

vet inte om detta hjälper dig men men

(hade inte någon luftventil på min förra cykel så tror inte det behövs egentligen...fast det är BARA vad JAG tror )

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När du startar systemet kan det säkert bli lite tryckstötar som inte uppstår vid normal drift.
Ventilen verkar vara till för att lufta systemet för att tryckutjämna luft vid tempväxlingar så att placera den i vatten känns fel.
Varför har du placerat ventilen i botten på en vattentank? Har du tänkt att den ska släppa ut vatten vid övertryck på samma sätt som säkerhetsventilen på en varmvattenberedare ?

Jo precis, jag är medveten om att placeringen är dum. Men efter ombygget fanns ingenstans kvar där det är luft i systemet så att säge ( i reservoarens top typ )

Jag satte den i botten som en säkerhetåtgärd, om det skulle byggas ett ( vad jag trodde ) för stort tryck så skulle den släppa ut vätsa istället för att skjuta en anslutning eller dylikt och läcka på komponenter.

När det nu visar sig att trycket blir så pass högt redan vid max varv på pumpen blir jag ju dock lite smått orolig och ville kola om någon hade input i frågan.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Rekordmedlem

Ventilen tom kanske förvärrar tryckskillnderna, det sugs in luft när systemet krymper när det kallnar ?
Hursomhelst tror jag det är dumt att ha en så klen ventil i botten, kopplingarna ska tåla flera bar om de är hela så en ventil som öppnar vid 10ggr högre tryck hade varit lämpligare om du ska ha den i vattnet, men samtidigt så bör det inte bli så höga tryck att en säkerhetsventil ska behövas, det är ju inget som går över kokpunkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ventilen tom kanske förvärrar tryckskillnderna, det sugs in luft när systemet krymper när det kallnar ?
Hursomhelst tror jag det är dumt att ha en så klen ventil i botten, kopplingarna ska tåla flera bar om de är hela så en ventil som öppnar vid 10ggr högre tryck hade varit lämpligare om du ska ha den i vattnet, men samtidigt så bör det inte bli så höga tryck att en säkerhetsventil ska behövas, det är ju inget som går över kokpunkten.

Jag tar för givet att det är en backventil, men i övrigt har du nog helt rätt.
Jag stänger den ventilen helt enkelt tills jag bygger om av någon annan anledning.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.