Andersson släpper UHDTV med 4K-upplösning för 9 990 kronor

Permalänk
Medlem

Har inte läst allt här, men Andersson är ett TV märke som är förbestämt att sluta fungera efter några månader. Det är ett pissmärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

HDTV bygger på en specifikation/rekommendation vid namn rec. 709. UHDTV bygger på rec. 2020. Dessa rekommendationer specifierar lite fler saker än upplösning som påverkar bildkvalitet, typ färgdjup/färgrymd och luma coefficients/chroma subsampling. Så ja, att det finns andra faktorer än bara upplösningen borde vara tämligen uppenbart oavsett om man sitter 50cm eller 10m från TVn.

Ok, jag trodde att 4/8K enbart och endast hade med upplösningen att göra.

Som jag sagt några gånger tidigare här i tråden så är alltså bildkvalité (ljus/färger/kontrast/etc) viktigare än att ha högre upplösning än ögonen kan uppfatta. Bildkvalitén gör ju skillnad oberoende av betraktningsavstånd, som du säger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Fel.
HDMI 2.0 släpptes för snart två månader sedan.
Det finns redan Tv-apparater mm som har det.

Permalänk
Medlem

Hade det bara stått något annat än Andersson. Äger en andersson Tv nu (40" 1080p) den är ...ursäkta... det sämsta skiten som någonsin sett dagens ljus. Köpte den i ett svagt ekonomiskt ögonblick då den förra gick sönder.

Den enda frågan jag ställer mig då jag läser annonsen är "Vad är haken med denna tv?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Jag högg en direkt! Återkommer med synpunkter!

Fått den ännu?
Kan visserligen själv åka ner, hämta hem en och prova men har ingen bärhjälp för tillfället.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av TheFuq:

Har inte läst allt här, men Andersson är ett TV märke som är förbestämt att sluta fungera efter några månader. Det är ett pissmärke.

Då blir det dyrt för dem eftersom de lämnar tre års garanti...

Permalänk

30 eller 60Hz in?

Den stora frågan är väl om den klarar över 30Hz in på full upplösning.
Dvs om den har HDMI 2.0 , eller alternativt om det åtminstone finns nåt sätt att kombinera två ingångar för att få upp den i 60Hz med full upplösning.

Är det nån som har lyckats luska ut detta?

Fast för det priset är det nästan läge att köpa den ändå.
Perfekt ersättning för 4 fullHD skärmar på ett skrivbord, om man ändå bara ska visa en massa fönster med programkod edyl.

Och det finns ju redan gott om grafikkort och moderkort, även billiga, som kan skicka ut 4K via HDMI.

Jag spelar aldrig datorspel, så jag skiter i om den klarar sånt.

Permalänk
Skrivet av karjix:

Känns som samma sak som det var med Full-HD. Man köpte en HD TV och ojssan det var visst inte Full-HD utan 720P.
Luktar trap lång väg det här.

Nja, det går att få ihop, pixeltätheten på denna 50 tummare är inte högre än på en 24-25 tums HD skärm, tippar att anledningen till dom kommer i så stora format först är just att man kan använda "gammal" välbeprövad tillverkningteknik gällande panelen.
Jag menar hårddraget är det ju bara fyra 25 tums HD paneler lagda i kloss och man kan ju hitta ett styck 24 tums ips skärm på prisjakt för knappt 1600:-

Permalänk

HDMI är version 1.4a

Har just fått besked från Nettonet, att det är version 1.4a på HDMI-ingångarna.

Så det är tyvärr 30Hz som gäller, vid full 4K-upplösning.
Verkar inte som om det är något som ska gå att uppdatera i efterhand heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

24hz som gäller ifrån PC vid den upplösningen antar jag?

Det som stör mig med 24Hx är att när man ställer in sin tv på det så laggar muspekaren. Jag har i dagsläget min 24" skärm med 60Hz och en FullHD-TV som jag kan köra i t.ex. 60 eller 24Hz, men jag kör den alltid i 60Hx eftersom det är så störande att allt laggar i 24Hz. Visst, filmer bli väl bra, men gör man något annat på skärmen blir det jobbigt som fan.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på om detta tagits upp, men värt att tänka på är iallafall att uppskalningsfunktionen från 1080 till 4K genererar input lag. Hur mycket det är på den här modellen har jag inte tagit reda på, men är rätt säker på att alla nuvarande "TV" modeller med 4K har problemet. Detta är iallafall avgörande faktor för mig, i och med att jag vill kunna köra TV-spel och exempelvis dator i annat än native upplösning på TV'n.

Sen kanske lite OT: så tror jag inte att det går att köra native 4K upplösning i 60Hz på TV apparater ännu. Ex. på datorskärmar så måste man ju köra en work around för att uppnå detta, eftersom nuvarande HDMI och DP specifikationer inte tillåter 60Hz med 4K upplösning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Text

Sen kanske lite OT: så tror jag inte att det går att köra native 4K upplösning i 60Hz på TV apparater ännu. Ex. på datorskärmar så måste man ju köra en work around för att uppnå detta, eftersom nuvarande HDMI och DP specifikationer inte tillåter 60Hz med 4K upplösning.

Du har fel.

Displayport standard 1.2 klarar detta idag och gjorde det redan när standarden kom 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Du har fel.

Displayport standard 1.2 klarar detta idag och gjorde det redan när standarden kom 2009.

Tack för att du hjälpte oss med den informationen. Länka gärna till en källa på det. AMD försöker nu få igenom en ny vesa-standard för att lösa just det här problemet om jag inte minns helt fel.

Här kommer lite text från: http://www.pugetsystems.com/labs/articles/4K-Monitor-Requirem...

Currently both HDMI and DisplayPort is limited to 30Hz per 4k display so 60Hz monitors like the ASUS PQ321Q have to be a bit creative to get around this limitation. The way that this monitor and others like achieve 60Hz refresh rates is through the use of either DisplayPort in MST (multi stream transport) mode or by using dual HDMI cables to actually run two sub-4k resolution displays side by side on the one monitor. So you are essentially splitting the monitor in half right down the middle with the left side as one display, and the right side as a second display. By doing this, both displays are actually running at 1920x2160 which can operate at 60Hz with current DisplayPort and HDMI specifications.

Här finns ett klipp från pcperspective, där det visar upp just detta och även problematiken med att få det lira.

http://www.youtube.com/watch?v=Wa-DRVqPJRo

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Tack för att du hjälpte oss med den informationen. Länka gärna till en källa på det. AMD försöker nu få igenom en ny vesa-standard för att lösa just det här problemet om jag inte minns helt fel.

Här kommer lite text från: http://www.pugetsystems.com/labs/articles/4K-Monitor-Requirem...

Currently both HDMI and DisplayPort is limited to 30Hz per 4k display so 60Hz monitors like the ASUS PQ321Q have to be a bit creative to get around this limitation. The way that this monitor and others like achieve 60Hz refresh rates is through the use of either DisplayPort in MST (multi stream transport) mode or by using dual HDMI cables to actually run two sub-4k resolution displays side by side on the one monitor. So you are essentially splitting the monitor in half right down the middle with the left side as one display, and the right side as a second display. By doing this, both displays are actually running at 1920x2160 which can operate at 60Hz with current DisplayPort and HDMI specifications.

Här finns ett klipp från pcperspective, där det visar upp just detta och även problematiken med att få det lira.

http://www.youtube.com/watch?v=Wa-DRVqPJRo

Teknisk sett klarar DP1.2 single-stream (SST) 60Hz 4k, men hårdvaran idag kräver MST 4k och alltså två signaler/halva upplösningen över två bildsignaler. Alltså Eyefinitiy/2x1 Nvidia Surround. AMD har tur att deras teknik fungerar med nästan allt, Nvidia är lite omognare när det gäller 2x1 då det främst fungerat med 3x1 tidigare. Det beror bland annat på DP-receivers – mottagarkretsarna i skärmarna som finns tillgängliga idag. Så det är lite samma anledning till att många HDMI-ingångar på skärmar inte stödjer mer än 1920x1200/1080 på 60Hz, grafikkorten gör det i dagsläget t ex 120Hz x1080 eller 30Hz 3840x2160. Det jobbiga är när det inte fungerar, för det betyder 30Hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Tack för att du hjälpte oss med den informationen. Länka gärna till en källa på det. AMD försöker nu få igenom en ny vesa-standard för att lösa just det här problemet om jag inte minns helt fel.

[/url]

Javisst ska du få en källa på det. http://www.displayport.org/embedded-systems/best-reasons-to-use-displayport-part-i/ Blir den bra?
Jag citerar: DisplayPort offers gamers 4K Ultra HD support at 60Hz through a single cable, enabling the highest resolution available.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat rätt många onödiga inlägg, där de flesta var av typ off-topic angående TV-avgift. Några har jag lämnat kvar, men när det radar upp sig tiotals liknande inlägg om TV-avgiften blir tråden rörig och svårläst. Se forumreglerna § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Javisst ska du få en källa på det. http://www.displayport.org/embedded-systems/best-reasons-to-use-displayport-part-i/ Blir den bra?
Jag citerar: DisplayPort offers gamers 4K Ultra HD support at 60Hz through a single cable, enabling the highest resolution available.

Tack! Det är alltså konstaterat att själva tekniken i sig stödjer 4K i 60Hz, men att det inte verkar finns någon skärmtillverkare som har stöd för annat än MST? AMD har ju som jag tidigare skrev lämnat in förslag på en ny VESA-standard alt. tillägg till befintlig. Har i ärlighetens namn inte så bra koll på det här.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

nja men de flesta filmer är ju 24hz? iaf på bio.

Ja, men med skillnaden att i film har man motion blur vilket gör att filmen upplevs hyfsat flytande.
När man spelar däremot har man ju ingen motion blur och då krävs det högre frame rate för att det ska kännas flytande.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vet inte om du har hört, men man kan spela datorspel också.

Jag högg en direkt! Återkommer med synpunkter!

Har du några synpunkter, duger den till vanligt kontorsarbete? Jag har behov av mycket skärmyta när jag trejdar på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fido69xx:

Har du några synpunkter, duger den till vanligt kontorsarbete? Jag har behov av mycket skärmyta när jag trejdar på börsen.

Väldigt skarpt och fint må jag säga och färgerna var väl hyfsade, men uppdateringsfrekvensen sög rent utsagt balle för mig på 4k.
Kom ej över 30 Hz, så det blir en retur på den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Verkar vara ganska kassa betraktningsviklar 160/160.
Fast det tycks den ha gemensamt även med dom dyrare modellerna.

Det borde väl vara ett stort problem på en så stor skärm, om man ska använda den som bildskärm och sitta nära?

Jämförelsevis har min snart 3 år gamla snorbilliga Andersson 32" full-HD, 178/178 och är samtidigt väldigt ljusstark.
Den är förövrigt riktigt bra.
Lite väl sega menyer i inställningarna bara, men där är man ju inte inne så ofta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Helt seriöst så skulle jag inte ens ta emot den här tvn om jag så hade fått den gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Helt seriöst så skulle jag inte ens ta emot den här tvn om jag så hade fått den gratis.

Då vet vi ; )

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Väldigt skarpt och fint må jag säga och färgerna var väl hyfsade, men uppdateringsfrekvensen sög rent utsagt balle för mig på 4k.
Kom ej över 30 Hz, så det blir en retur på den.

30hz är max om du kopplar till pc.
har inte hunnit testa så mkt än. men bildkvaliten är bra!. testade köra Avatar på den här tv.n och på min andra 50" full hd från LG.
enligt mig blev resultatet på andersson 4k skärmen otroligt bra. den kostar nu ca 7900:- och är absolut värt det priset. vill inte ge nått slut betyg då ja inte hunnit testa så länge.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Inaktiv

6 990:- som fyndvara, suttit och kollat på ett antal TV's till datorskärm hela kvällen och kunde inte låta bli att slå till. Funderar på varför priset är nere med hela tusenlappen, den skall ju ha pixelgaranti etc. Spontant "borde" jag inte ha några problem med 30hz, spelar ofta med motion blur om det finns som option i spel (filmskadad).

Om jag är nöjd och inte returnerat den slänger jag upp en videorecension på youtube sen.

Permalänk

Om man ler lite så kanske man kan få en badrumsvåg av märket Anderson på köpet. Eller något annat det står Anderson på. Skämt och sido. Netonnet hade Centrum som eget märke förr och då köpte jag deras FHD 42". Den kostade då 8 000 kr vilket var snorbilligt på den tiden. Den tuffar på nu typ 5-6 år senare utan problem. Använder den även som datorskärm och kollar svt/play. Går man ner i pris så får man lite sämre produkt bildmässigt men du har den tv:n du har och har ingen för 20 000 kr stående bredvid i vardagsrummet och kan jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Om man ler lite så kanske man kan få en badrumsvåg av märket Anderson på köpet. Eller något annat det står Anderson på. Skämt och sido. Netonnet hade Centrum som eget märke förr och då köpte jag deras FHD 42". Den kostade då 8 000 kr vilket var snorbilligt på den tiden. Den tuffar på nu typ 5-6 år senare utan problem. Använder den även som datorskärm och kollar svt/play. Går man ner i pris så får man lite sämre produkt bildmässigt men du har den tv:n du har och har ingen för 20 000 kr stående bredvid i vardagsrummet och kan jämföra.

Jag köpte en Andersson TV för ett drygt år sedan som gick sönder för en månad sen. Nåja, den fungerade, men nätagget brummade i den så jag lämnade in den på Net on Net. Det skulle ta 2-3 veckor innan den var färdig, men 4 dagar senare ringde dom och sa att den var klar att hämtas. Det kallar jag snabb och smidig service. Dessutom har man 3års garanti på deras TV vilket inte lär vara så vanligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580