Nackdel att köpa PS4 direkt när den kommer ut?

Permalänk
Medlem

Nackdel att köpa PS4 direkt när den kommer ut?

Är det någon nackdel att köpa PS4 (eller vilken konsol som helst för den delen) direkt efter att den släpps? Jag tänker lite på hur PS3 har utvecklats under årens lopp, exempelvis blivit mer strömsnål och fått ett mer slimmat utseende. Var det inte också så att vissa hade problem med att spela GTA V på sina äldre PS3:or?

Permalänk
Rekordmedlem

Nackdelen är nog först o främst buggar, det uppdateras nog relativt snabbt, sedan så kommer det säkerligen nya hårdvara på sikt men då pratar du snarare år än månader.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det någon nackdel att köpa PS4 (eller vilken konsol som helst för den delen) direkt efter att den släpps? Jag tänker lite på hur PS3 har utvecklats under årens lopp, exempelvis blivit mer strömsnål och fått ett mer slimmat utseende. Var det inte också så att vissa hade problem med att spela GTA V på sina äldre PS3:or?

Å andra sidan är inte PS3 slim bakåtkompatibel med PS2-spel vilket iaf kunde ses som en klar nackdel då även den första subgenerationen har förlorat funktionalitet i senare mjukvaruupdateringar.

Om man istället vänder på det. Finns det någon nackdel med att vänta i två år på att nästa subgeneration släpps........?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det någon nackdel att köpa PS4 (eller vilken konsol som helst för den delen) direkt efter att den släpps? Jag tänker lite på hur PS3 har utvecklats under årens lopp, exempelvis blivit mer strömsnål och fått ett mer slimmat utseende. Var det inte också så att vissa hade problem med att spela GTA V på sina äldre PS3:or?

Jag hade inget problem med gta v på min gammla ps3a. Men sen är fördelarna som du säger plus att den blir billigare.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till storleken på hårddisken. 500GB där samtliga spel ska installeras. Kan tänka mig att spelen är rätt stora, och lär väl räcka till max 10 spel. Det är den största orsaken till att jag hade väntat

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Problemet med att köpa en ny konsol på lanseringen är att du betalar ett högt premium för en plattform som i sak saknar spel. Nu har jag fått intrycket att Sony verkar försöka ha en okej uppsättning produkter vid lanseringen - men inte att glömma att dessa spel alltid stressas extra hårt för att hålla deadline, i sådan utsträckning att det vore ovist att förvänta sig annat än ojämn kvalitet.

Permalänk

Bör inte finnas några problem med att köpa det under release. Patch 1.5 kommer finnas tillgänglig då, och säkerligen fler patchar under närmsta tiden som löser eventuella problem som testare haft. Jag själv kommer vänta lite då jag planerar att köra en SSD i mitt system, och ingen vet ännu vilka som stöds, om ens SSD'er stöds överhuvudtaget. Vad gäller hårdvaruproblem så kommer det inte lösas på månader utan snarare år.

Skrivet av Sputte:

Jag är tveksam till storleken på hårddisken. 500GB där samtliga spel ska installeras. Kan tänka mig att spelen är rätt stora, och lär väl räcka till max 10 spel. Det är den största orsaken till att jag hade väntat

Snarare 30-40 spel, är det för litet så är det bara att byta ut den själv, tror verkligen inte att Sony kommer släppa större disk i PS4'an inom något år iaf.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jag är tveksam till storleken på hårddisken. 500GB där samtliga spel ska installeras. Kan tänka mig att spelen är rätt stora, och lär väl räcka till max 10 spel. Det är den största orsaken till att jag hade väntat

50 gig per spel? nu överdriver du nog lite. Bf4 är fan 23 gig

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

50 gig per spel? nu överdriver du nog lite. Bf4 är fan 23 gig

Tja, finns ju en hel del spel som ligger på ~40GB redan så som Kill Zone 3, Final Fantasy XIII och Uncharted-serien, och det är PS3-spel och spelen blir ju knappast mindre med tiden

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Tja, finns ju en hel del spel som ligger på ~40GB redan så som Kill Zone 3, Final Fantasy XIII och Uncharted-serien, och det är PS3-spel och spelen blir ju knappast mindre med tiden

Shiet, visste inte att ps3/4 spelen tog upp så mycket. Inte spelat på konsoll sedan oblivion var 2 år gammalt ;/

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Tja, finns ju en hel del spel som ligger på ~40GB redan så som Kill Zone 3, Final Fantasy XIII och Uncharted-serien, och det är PS3-spel och spelen blir ju knappast mindre med tiden

GTA V var väll 24gig?

tror ändå att de kommer att räka till mer än 10 spel

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Om du vill beta-testa en dyr konsol som knappt har några titlar så är det en bra ide att köpa på release.
Själv ser jag ingen poäng med att köpa en konsol tidigt om man inte vet titlar som man bara MÅSTE ha.

Spelen blir fler och billigare, konsolen blir billigare och ev. uppdaterad, kommunityn blir större osv osv...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mr.Borka:

Problemet med att köpa en ny konsol på lanseringen är att du betalar ett högt premium för en plattform som i sak saknar spel. Nu har jag fått intrycket att Sony verkar försöka ha en okej uppsättning produkter vid lanseringen - men inte att glömma att dessa spel alltid stressas extra hårt för att hålla deadline, i sådan utsträckning att det vore ovist att förvänta sig annat än ojämn kvalitet.

Det här är vad jag känner med. Jag lär skaffa en PS4 på sikt, men blir allt mer osäker att hålla kvar min bokning till launch. Det är inga spel som lockar jättemycket, och förhoppningsvis hinner konsolen sjunka i pris lite till våren. Har full tillräckligt att lira på PC:n och PS3:an för att överleva, tror jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Först och främst funktioner i OS och liknande som saknas. Sedan re-design som du nämner, PS3 har gått igenom 2st. Först OG versionen, sedan Slim, sedan Super Slim. Alla drar mindre ström, mindre värme.

När PS3 lanserades kunde man inte:
-Se Youtube/Netflix
-Ta fram XMB i ett spel, fanns bara en enkel meny
-Vännerlista i spel
-Uppskala DVD och PS2/PS1 spel
-Se WMV filer
-Ladda ned i bakgrunden

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_system_software

Så jo det finns lite fördel i att vänta om du inte måste spela något direkt. Sedan är det ju kul att ha något på release

Skrivet av Sputte:

Jag är tveksam till storleken på hårddisken. 500GB där samtliga spel ska installeras. Kan tänka mig att spelen är rätt stora, och lär väl räcka till max 10 spel. Det är den största orsaken till att jag hade väntat

Förmodligen kommer det inte fungera som i PS3 att man manuellt måste hantera utrymme för spel. Ryktas om att PS4 automatiskt tar bort installeringen för det spel man spelade sist om det skulle behövas.

Sedan kan man precis som PS3 byta HDD till vilken 2.5" HDD som helst

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Den enda nackdelarna att inte vänta är Priset ( som kan sjunka efter ett tag, men ska du bara vänta ett halvår så lär priset inte ha rubbat sig du behöver vänta +1 år för detta )

Andra nackdel är ifall det finns problem med själva hårdvaran. PS2 hade de lite problem med första modellen om dual layer DVD, PS3'ans första modell är ironiskt nog den bästa modellen. Tar man och kollar på deras handhållna konsoler så är första modellen av PSP samt Vita den bästa, varav alla uppföljare sämre.

Ska man blanda in hårdvaran från Xbox 360 så vet vi alla hur de första åren var för den konsolen, dvs inte köpvärd tog dom år att fixa.

Så det är lite lotteri, har du tur får du en bättre konsol, har du otur så får du det inte.

Skrivet av Sonyboj:

När PS3 lanserades kunde man inte:
*lång lista*

Allt detta går att göra på en Day 1 PS3, vist inte dag 1 när det släpptes men allt du snackar om är enbart Mjukvaru relaterat, så att vänta eller inte vänta på uppdatering har ju inte så stor poäng, alla får dom.

Skrivet av Sputte:

Jag är tveksam till storleken på hårddisken. 500GB där samtliga spel ska installeras. Kan tänka mig att spelen är rätt stora, och lär väl räcka till max 10 spel. Det är den största orsaken till att jag hade väntat

Launch spelen ligger mellan 300MB till 40GB. Du kommer ha 400GB tillgängligt till dig själv vid släpp på ett ungefär detta med HD avrundning + OS borträknat. Så du kan bara tuta och köra ett bra tag, skulle du få slut på utrymme och vill fortfarande ha alla spel installerade så kan du ju alltid skaffa en större HD, idag 1,5TB de största modellerna för 2,5".

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jag är tveksam till storleken på hårddisken. 500GB där samtliga spel ska installeras. Kan tänka mig att spelen är rätt stora, och lär väl räcka till max 10 spel. Det är den största orsaken till att jag hade väntat

Installeras hela spelet på hårddisken? Läser den inte från skivan under spelets gång? Om det går åt så mycket hårddiskutrymme per spel känns det ju som att det skulle behövas minst 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Installeras hela spelet på hårddisken? Läser den inte från skivan under spelets gång? Om det går åt så mycket hårddiskutrymme per spel känns det ju som att det skulle behövas minst 4TB.

http://blog.us.playstation.com/2013/10/30/ps4-the-ultimate-fa...
When playing disc-based games on PS4, do I need to install data to the hard drive?

Yes, all PS4 Blu-ray Disc games must be cached to the hard drive to ensure a smooth gaming experience. However, certain titles may not require you to wait for the game data to be fully cached before starting gameplay. In order to start playing disc-based games, users will need to insert the game disc into PS4 just like on the PS3 system.

Som jag förstår det är det inga väntetider som denna generation utan spelet kopieras över medans du spelar.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Tja, finns ju en hel del spel som ligger på ~40GB redan så som Kill Zone 3, Final Fantasy XIII och Uncharted-serien, och det är PS3-spel och spelen blir ju knappast mindre med tiden

Men om du påstår att man får plats med "max 10 spel" så innebär det ju att samtliga spel i snitt måste vara större eller lika med 50GB. Konsolspelen vi pratar om kommer inte släppas i mer än HD-upplösning så det begränsar texturernas storlek jämfört med motsvarande PC-varianter.

Visst... Ett "stort" spel, dvs ett spel med mycket miljöer och ett par DLCs kan mycket väl överskrida 50GB. Men att påstå att det skulle vara en regel snarare än ett undantag är nog väl saftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Men om du påstår att man får plats med "max 10 spel" så innebär det ju att samtliga spel i snitt måste vara större eller lika med 50GB. Konsolspelen vi pratar om kommer inte släppas i mer än HD-upplösning så det begränsar texturernas storlek jämfört med motsvarande PC-varianter.

Visst... Ett "stort" spel, dvs ett spel med mycket miljöer och ett par DLCs kan mycket väl överskrida 50GB. Men att påstå att det skulle vara en regel snarare än ett undantag är nog väl saftigt.

Knack är 37GB
Killzone Shadow Fall är 50GB
CoDGhosts är 50GB

Även PS3 spal kan ligga på 20-40GB som nämnts

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Men om du påstår att man får plats med "max 10 spel" så innebär det ju att samtliga spel i snitt måste vara större eller lika med 50GB. Konsolspelen vi pratar om kommer inte släppas i mer än HD-upplösning så det begränsar texturernas storlek jämfört med motsvarande PC-varianter.

Visst... Ett "stort" spel, dvs ett spel med mycket miljöer och ett par DLCs kan mycket väl överskrida 50GB. Men att påstå att det skulle vara en regel snarare än ett undantag är nog väl saftigt.

Syftade snarare på den mängd data som skulle krävas för att kunna spela spelet. Dvs säg ett färdiginstallerat spel tar 35GB. Det kommer en och annan uppdatering som totalt kanske ligger på 5GB. 40 GB där. Dessutom vet vi alla att 500GB inte är 500GB utan snarare 450-hållet. Dessutom lär man ju tänka på att man kanske vill ha lite utrymme för annat också, exempelvis spara videoklipp, screenshots, sparfiler eller vad man nu kan tänka sig. Till och med DLCn. Så om man räknar ihop allt omkring så kommer det säkert bli knapert för såna som har en del spel.
Jag sa inget om att "alla spel kommer vara i snitt 50GB, detta är fakta", utan gör det logiska antagandet att spel växer med tiden (Både nya spel +uppdateringar och DLCn).

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Knack är 37GB
Killzone Shadow Fall är 50GB
CoDGhosts är 50GB

Även PS3 spal kan ligga på 20-40GB som nämnts

Påståendet om att man "får plats med MAX 10 spel" blir ju lika dumt som om jag skulle påstå att man får plats med minst 50 spel. För många faktorer spelar roll.

Snittet på ovanstående spel är 45,6GB. Du kan med största sannolikhet installera tio stycken sådana plus ett sportspel eller tio indie-spel. Om man BARA installerar minispel skulle det säkerligen inte vara några problem att få in 100 spel, inte sant?

I vilket fall som helst finns det ännu ingenting som säger att samtliga AAA-titlar kommer vara större eller lika med 50GB vilket hade backat upp ditt påstående. Eller sitter du på sådan information?

Värt att notera är även att det inte nödvändigtvis handlar om installationer utan caching som sker "on the go". Även om de cachelagrade filerna finns kvar om man byter spel betyder det inte att de inte automatiskt kan ersättas av ett helt nytt spel. När du går tillbaka och spelar det "ersatta" spelet kommer detta åter igen installeras/cachas i bakgrunden. Sony är inte helt tydliga på denna punkt i dagsläget.
Får man tekniken att fungera så kommer hårddisken fungera lite som ett RAM-minne som kan innehålla data för "minst 10" av de senast spelade spelen. När du sedan stoppar i det "elfte" spelet kommer det ersätta det "första" o.s.v.
Sedan går det alltid att diskutera hur pass aktuell tekniken kommer vara allteftersom nerladdningsversioner blir vanligare men det är ju en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

1. Snittet på ovanstående spel är 45,6GB. Du kan med största sannolikhet installera tio stycken sådana plus ett sportspel eller tio indie-spel. Om man BARA installerar minispel skulle det säkerligen inte vara några problem att få in 100 spel, inte sant?

2. I vilket fall som helst finns det ännu ingenting som säger att samtliga AAA-titlar kommer vara större eller lika med 50GB vilket hade backat upp ditt påstående. Eller sitter du på sådan information?

3. Värt att notera är även att det inte nödvändigtvis handlar om installationer utan caching som sker "on the go". Även om de cachelagrade filerna finns kvar om man byter spel betyder det inte att de inte automatiskt kan ersättas av ett helt nytt spel. När du går tillbaka och spelar det "ersatta" spelet kommer detta åter igen installeras/cachas i bakgrunden. Sony är inte helt tydliga på denna punkt i dagsläget.
Får man tekniken att fungera så kommer hårddisken fungera lite som ett RAM-minne som kan innehålla data för "minst 10" av de senast spelade spelen. När du sedan stoppar i det "elfte" spelet kommer det ersätta det "första" o.s.v.
Sedan går det alltid att diskutera hur pass aktuell tekniken kommer vara allteftersom nerladdningsversioner blir vanligare men det är ju en helt annan diskussion.

1. Helt sant. Har spel som är från 500MB till 25-50GB som sagt så det är sant.

2. Nej, men börjar generationen med att spelen är 30-50GB tippar jag på att det kommer fortsätta vara så

3. Jepp, jag vet. Nämnt det längre upp.

Mer info
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=705226

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Syftade snarare på den mängd data som skulle krävas för att kunna spela spelet. Dvs säg ett färdiginstallerat spel tar 35GB. Det kommer en och annan uppdatering som totalt kanske ligger på 5GB. 40 GB där. Dessutom vet vi alla att 500GB inte är 500GB utan snarare 450-hållet. Dessutom lär man ju tänka på att man kanske vill ha lite utrymme för annat också, exempelvis spara videoklipp, screenshots, sparfiler eller vad man nu kan tänka sig. Till och med DLCn. Så om man räknar ihop allt omkring så kommer det säkert bli knapert för såna som har en del spel.
Jag sa inget om att "alla spel kommer vara i snitt 50GB, detta är fakta", utan gör det logiska antagandet att spel växer med tiden (Både nya spel +uppdateringar och DLCn).

Okej.. En uppdatering innebär ju inte nödvändigtvis addering av data även om det kanske upplevs så eftersom man laddar ner den. En uppdatering på 500MB skulle mycket väl kunna innebära att installationsstorleken sjunker med 100MB eftersom den nya datan innehåller optimeringar av BEFINTLIG kod etc.
Mig veterligen så är det Windows som har svårt att skilja på GiB och GB. Om detta gäller även för PS4 kan jag inte svara på. Tills dess skulle iaf. jag klassa 500GB som 500GB, inte mer inte mindre.

BF4 är (kommer bli) ett av de kanske mest expansionstäta spelen som finns idag och tar omkring 25GB utan några expansioner. Alla assets och logik finns med i detta paket. Helt taget ur luften kan vi låta 1/3 av detta utrymme utgöra motor etc som får spelet att fungera, resterande 2/3 är själva innehållet såsom banor och grafik. Detta lämnar alltså ungefär 1.5 gånger det befintliga utrymmet av innehåll innan det överskrider 50GB-gränsen.
Värt att notera här är ju att flesta assetsen redan finns representerade i den ursprungliga installationen. På grund av detta är det i princip bara nya banor, grafik till eventuellt nya fordon etc samt eventuellt lite ny logik till nya spelsätt som behövs kompletteras med vid varje ny expansion vilket inte borde ta upp så värst mycket (nytt) utrymme.
Jag har inga som helst siffror som stöder mina påståenden och tar gärna emot sådana som visar motsatsen.

Och jag menar då på att storleken på texturer inte nödvändigtvis kommer öka så värst mycket eftersom next-gen-konsolerna "bara" kommer ha HD-upplösning. Självklart finns det mer än texturer som tar upp utrymme. Frågan är om de resterande delarna nödvändigtvis kommer ta upp så mycket mer utrymme (hos konsoler) i framtiden. Det finns ju snarare en stark indie-trend som talar för att spelen inte behöver vara speciellt avancerade (och därmed utrymmestörstiga) för att bli populära och framgångsrika.

Utan tidsmaskin blir det svårt att säga så mycket mer. Men att påstå att man "får plats med MAX 10 spel" på sin PS4 är ganska långt ifrån en sanning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Knack är 37GB
Killzone Shadow Fall är 50GB
CoDGhosts är 50GB

Även PS3 spal kan ligga på 20-40GB som nämnts

Om Call of Duty Ghosts faktiskt innehåller 50GB data så är något groteskt fel.
Battlefield 4 till PC är vansinnigt stort på sina ~27GB. Aldrig i livet att Call of Duty Ghosts till konsol med skruttiga texturpaket kan paketeras som 50GB information på skiva. Det måste i så fall handla om någon inflation utav datan i mån om att kunna säljsnacka om hur mycket data spelet innehåller.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med PS4 vid release är att den inte klarar av att spela blu-ray filmer utan en uppdatering som alla måste tanka hem när man startar konsollen. Recensenter har även sagt att dom inte har sett en enda PS4 som fungerar pga överhettning och andra liknande problem. Lycka till säger jag till er som beställt en PS4, själv så kommer jag sitta med min One den 22:e November och mysa utan överhettningsproblem

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Inaktiv

Vad jag vet var det en som var inlåst i ett skåp som varnade för överhettning (leden blir röd), efter att skåpet öppnats fungerade den normalt igen.. Tror de flesta saker skulle bli för varma om de placerades i en lufttät plexilåda..

http://www.geek.com/games/red-line-ps4-overheats-at-sony-even...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Vad jag vet var det en som var inlåst i ett skåp som varnade för överhettning (leden blir röd), efter att skåpet öppnats fungerade den normalt igen.. Tror de flesta saker skulle bli för varma om de placerades i en lufttät plexilåda..

http://www.geek.com/games/red-line-ps4-overheats-at-sony-even...

Knuckles har historiskt varit väldigt pro-XBONE här på forumet. Det är helt normalt att försvara ett köp som kanske faktiskt går mot ens egna rationella förnuft genom att febrilt leta efter saker som stödjer ens köp/beslut.
Att ens påpeka att en PS4 fungerar väldigt dåligt medan den är instängd i en lufttät låda är ett utmärkt exempel på ett sådant beteende.

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli ett PS4 för mig den här generationen (sedan kommer jag nog att köpa ett One också så småningom, när det kommer tillräckligt intressanta One-exklusiva titlar), men jag börjar faktiskt tveka att köpa den vid release av den enda anledningen att jag känner att jag kommer att bli besviken. För närvarande finns det inget spel vid release som jag är taggad på direkt. När jag köpte mitt PS3 vid release för 6500 kr (inkl. en extra handkontroll) så var det först efter typ ett år som jag började tycka den var kul, att spelutbudet var givande.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fel att jämföra med hur PS3 var. Det projektet var på det stora hela ett misslyckande. Man skiftade fokus många gånger från dag 1 av utvecklingen ända fram till idag, om vad maskinen egentligen ska vara till. Det har resulterat i en sönderkompromissad underhållningsmaskin.
Hela Cell-cirkusen och Ken Kutaragis hybris sänkte den hårdvarumässigt och gjorde att man lade energi på saker som aldrig bar frukt. 2 ethernetportar någon? 2 HDMI?

Som jämförelse köpte jag en Nintendo Gamecube på releasen. Schyssta spel från början med Star wars: rogue leader, Super monkey ball, Luigis mansion och ca 1 månad senare Super smash bros. melee och Pikmin. Aldrig haft strul med maskinen, och den rullar än. Den plattformen var genomtänkt från början. Inga features som kom och försvann.

Det är egentligen bara Sony som har ägnat sig åt omdesigner av sina maskiner, och då främst med syftet att boosta försäljningen i slutet av plattformens livslängd. PS3an är ett enda stort undantag, där var man tvungen att krympa den för att helt enkelt undgå total kapitulation.
Sen var ju knappast Xbox 360 nåt bättre heller... men de hade iaf lite mer koll på vad de ville göra med sin maskin.

Skrivet av Sonyboj:

http://blog.us.playstation.com/2013/10/30/ps4-the-ultimate-fa...
When playing disc-based games on PS4, do I need to install data to the hard drive?

Yes, all PS4 Blu-ray Disc games must be cached to the hard drive to ensure a smooth gaming experience. However, certain titles may not require you to wait for the game data to be fully cached before starting gameplay. In order to start playing disc-based games, users will need to insert the game disc into PS4 just like on the PS3 system.

Som jag förstår det är det inga väntetider som denna generation utan spelet kopieras över medans du spelar.

Det låter mer som det var på första Xbox. En del av hårddiskutrymmet var upplåtet för att casha spel, men man installerade dem inte, och kunde inte komma åt eller se de där filerna på något sätt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ställ in den i ett trångt skåp så ska du se att den GARANTERAT blir överhettad.

Den kan aldrig bli överhettad för en fanboy vet du väl?