Dell hänger prislapp på 4K-skärmen Ultrasharp UP3214Q

Permalänk
Medlem

Riktigt kul med dom här högra upplösningarna.. Hur bra skalar Windows sånna här upplösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När det gäller färger ligger Dell faktiskt väldigt bra till och deras priser är helt klart humana så det är inte ovanligt att se dem hos fotografer. Det du betalar extra för hos Eizo är hårdvarukalibrering och en keps till skärmen för det mesta. Det är såklart väldigt trevligt men alla tycker inte att det är värt det och nöjer sig med färgprofil istället. Det är ju till exempel fullt tillräckligt om du primärt jobbar mot web och liknande. Ska man jobba mycket med tryck blir livet mycket jobbigare helt plötsligt för då ska skärmen kalibreras mot trycket och så vidare. Där vill man ha bättre utrustning än Dell erbjuder.

Ja, det är mest när det gäller saker som ska tryckas som jag tänkte på. Även om panelen skulle vara samma i Dells monitorer som i NEC och Eizo (vilket jag betvivlar då det verkar finnas olika ”sortering” på IPS-panelerna) så finns det annan teknik i skärmarna mer än själva panelen som skiljer.

Hursomhelst, på jobbet köpte vi in en 27" Dell Ultrasharp för något år sen för att testa den på retuschörerna som är vana vid Eizo och NEC. Den blev inte godkänd då den ansågs ha en svag färskiftning mot rött på ena sidan av skärmen när en bild fördes från den ena till den andra sidan. En ”normal” människa lär inte ha märkt det, men de som har så upptränat färgseende ser sådant. Så det beslutades att fortsätta med de dyrare skärmarna från NEC och Eizo.

Visst kan det bero på just det exemplaret av Dell-skärmen, men jag tvivlar. Det lär inte ha varit något som gått på garanti heller.

Men som du säger; prismässigt får man rätt bra grejor för pengarna med Dells skärmar, men man ska inte tro att man enda skillnaden är priset mellan Dell jämfört med Eizo och NEC, även utan keps och kalibrator inräknat. Det verkar vara mer inblandat än så i alla fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av star-affinity:

Ja, det är mest när det gäller saker som ska tryckas som jag tänkte på. Även om panelen skulle vara samma i Dells monitorer som i NEC och Eizo (vilket jag betvivlar då det verkar finnas olika ”sortering” på IPS-panelerna) så finns det annan teknik i skärmarna mer än själva panelen som skiljer.

Hursomhelst, på jobbet köpte vi in en 27" Dell Ultrasharp för något år sen för att testa den på retuschörerna som är vana vid Eizo och NEC. Den blev inte godkänd då den ansågs ha en svag färskiftning mot rött på ena sidan av skärmen när en bild fördes från den ena till den andra sidan. En ”normal” människa lär inte ha märkt det, men de som har så upptränat färgseende ser sådant. Så det beslutades att fortsätta med de dyrare skärmarna från NEC och Eizo.

Visst kan det bero på just det exemplaret av Dell-skärmen, men jag tvivlar. Det lär inte ha varit något som gått på garanti heller.

Men som du säger; prismässigt får man rätt bra grejor för pengarna med Dells skärmar, men man ska inte tro att man enda skillnaden är priset mellan Dell jämfört med Eizo och NEC, även utan keps och kalibrator inräknat. Det verkar vara mer inblandat än så i alla fall.

Därav "för det mesta". Just 27"-modellerna har inte fått lika bra kritik som 24". 2408WFP är halvt legendarisk bland amatörer och sedan kom U2410 som var ännu bättre. Sen gick de ner sig lite och sänkte både pris och kvalité tyvärr. Jag äger båda och har varit väldigt nöjd. Tyvärr klarar min kalibrator inte riktigt av min U2410 så det blir inte helt perfekt. Sen börjar min 2408 tyvärr ge upp nu. Massa vertikala linjer över skärmen när jag startar den som försvinner när den blir varm. Sen har den att antal horisontella linjer som bara flimrar i olika färger. Så snart är det dags att byta upp sig och den blir nog en Dell igen.

Sen är det ju så, de där extra få procenten i kvalité kostar skjortan. Jag hade gärna köpt mig en 30" från Eizo men det är väldigt svårt att motivera den kostnaden när jag bara är amatörfotograf.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

"Det är billigare att göra skärmar i mindre storlekar, därför är telefoner på samma upplösningar som PC för mycket lägre pris"

Hur kommer det då sig att stora feta snuskiga och äckliga Radiotjänst inkasso paneler på 50 tum och uppåt är billigare än denna då?

Skrivet av tsc:

Om du suttit och spelat en timme på en 30" hade du förstått precis varför "man" vill ha just en sån där på sitt skrivbord.

Amen på det min 30 tums broder.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Hade hellre sett en mindre skärm.. 24-27", vem vill ha en tv på skrivbordet?

Res tillbaka 20 år i tiden, yttra meningen, och se vad folk säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen är det ju så, de där extra få procenten i kvalité kostar skjortan. Jag hade gärna köpt mig en 30" från Eizo men det är väldigt svårt att motivera den kostnaden när jag bara är amatörfotograf.

Absolut. Håller med.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell U2711 just nu som jag är jättenöjd med. Den har grym bild och grym upplösning, och så länge 4K-skärmarna kostar över 10 tusen kommer jag fortsätta med min trotjänare. Skulle vilja ha en 30-tummare som även funkar bra i spel, dvs lägre responstid än min nuvarande skärm.

Permalänk

Visst, men jag tror vi båda har ungefär hälften rätt: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1259453-asus-sanker-priset-pa-4k-skarmen-pq321qe-med-10-000-kronor/

Skrivet av Gibbe:

Ja..? Det är en TV. Går den att kalibrera? Kan den visa 99% av Adobe RGB 1998? Och en IGZO-panel är inte random shit heller.
This:

---

Intressant. Låter väldigt logiskt.

Ja, och det är sorgligt med Japan. FED, SED och laser-TV har dött ut pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2384621

Dell UltraSharp UP3214Q för 20K hmm...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV