Permalänk
Medlem

Kylning macbook air

Hej när jag spelar in till youtube så går min fläkt igång en låter högt så att man har mycket i youtubevideon så finns det något sätt att kyla ner ned tystare??
PS: har en Mac OS X Lion 10.7.5

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Skrivet av NILLANist:

Hej när jag spelar in till youtube så går min fläkt igång en låter högt så att man har mycket i youtubevideon så finns det något sätt att kyla ner ned tystare??
PS: har en Mac OS X Lion 10.7.5

Om du är skruvkunnig kan du byta kylpasta, i annat fall så införskaffa en kylplatta.

Permalänk
Medlem

Laptopen ska stå luftigt, så ställ den inte på en duk eller filt eller liknande som stoppar luftintagen.
Du kan hjälpa kylningen genom att ha en kylplatta som ovan nämner. Det brukar hjälpa en hel del att bara låta dator ha luft under sig, kanske ställa den på två böcker så du har tomrum mit under datorn.

Visa signatur
Permalänk

bara för att inflika då jag själv har en Air, så finns där inget luftintag utan luften vispas runt i laptopen.

Luften kommer dock ut vid skärmen!

Min låter precis likadant, vid spel är det ännu värre!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Ja precis!!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Skrivet av NILLANist:

Ja precis!!

Som redan sagt ovan, kylplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Ja precis!!

All luft kommer in och går ut vid springan mellan skärmen och datorn. Bästa lösningen kan vara kylplatta med någon fläkt som blåser genom springan för att hjälpa den interna kylningen. Eventuellt kan du peta in något under datorn, så den lyfts upp i skärmens ända. Mest för att också hjälpa kylningen då det finns lite mer luft under.

Mina egna macbooks har alltid varit ganska högljudda när man belastar cpu/gpu, likväl mina vänners. Det finns inte mycket annat att göra än att se till att den har bra luftflöde runt sig.

Permalänk
Medlem

Okej men vad kostar en kylplatta?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Skrivet av taailyn.:

All luft kommer in och går ut vid springan mellan skärmen och datorn. Bästa lösningen kan vara kylplatta med någon fläkt som blåser genom springan för att hjälpa den interna kylningen. Eventuellt kan du peta in något under datorn, så den lyfts upp i skärmens ända. Mest för att också hjälpa kylningen då det finns lite mer luft under.

Mina egna macbooks har alltid varit ganska högljudda när man belastar cpu/gpu, likväl mina vänners. Det finns inte mycket annat att göra än att se till att den har bra luftflöde runt sig.

Även själva chassit leder värme så om du kyler chassit så kyler du även datorn och då behöver inte CPU-fläkten jobba lika hård, å andra sidan så kommer kylplattan ge ljud ifrån sig.

Skrivet av NILLANist:

Okej men vad kostar en kylplatta?

Googla. Gissar några hundralappar upp till tusen kr.

Permalänk
Medlem

Tips på billig tyst kylplatta?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SwedenVirre:

bara för att inflika då jag själv har en Air, så finns där inget luftintag utan luften vispas runt i laptopen.

Luften kommer dock ut vid skärmen!

Min låter precis likadant, vid spel är det ännu värre!

Samma sak här, låter som ett jetplan efter den fått load en stund.
Eller youtube 1080p i 5-10min

Nackdelen med Apple antar jag

Min är från 2011, så de nya, om inte annat Haswell baserade Air'arna kanske är bättre - men du köper nog knappast en ny Air för att den skall bli tyst

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NILLANist:

Okej men vad kostar en kylplatta?

https://www.inet.se/kategori/505/kylmattor
http://www.dustinhome.se/xgroup/18111/ovrigt/
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/barbara_datorer/tillb...

150 kr och uppåt ungefär.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

ok bra

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown