Intel publicerar öppna drivrutiner för Broadwell med stora förändringar

Permalänk
Melding Plague

Intel publicerar öppna drivrutiner för Broadwell med stora förändringar

Nästa processorarkitektur från Intel ska inte enbart leverera lägre strömförbrukning. Inledande drivrutiner för Linux skvallrar om stora förändringar i grafikprocessorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Frågan är bara om de "stora förändringarna" endast innebär att Intel äntligen kommer ikapp AMD's integrerade grafikprocessorer

Trevligt att det går framåt i alla fall men det är lite synd att Broadwell inte riktas mot oss entusiaster, kanske blir en Haswell-E nästa år om man har råd...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Fixa fungerande grejer till windows 8.1 och atom, istället. Tomtar!!!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Låter riktigt bra faktiskt! Hoppas det verkligen blir en stor förändring nu också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Fixa fungerande grejer till windows 8.1 och atom, istället. Tomtar!!!

Ja Intels drivrutiner till Win 8.1 är ju bra...

OT: Jag ser NUC som kan bli väldigt intressant eller något i den stilen som är passivt och presterar ok för att slöspela/surfa vid TVn

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Intel är föredömliga med att släppa öppna drivrutiner för Linux så det gillas. Å andra sidan tycker jag Phoronix ofta hetsar upp sig för småsaker som "oj vilka häftiga nya features i nästa linux-kärna" men som användare märker man knappt några som helst skillnader i praktiken när man sedan uppgraderar.

Antar att sweclockers mer hetsar upp sig över den nya hårdvaran än att det släpps öppna drivrutiner till Linux. Men ändå skoj när det kommer Linux-nyheter på sweclockers även om det inte är allt för ofta.

Permalänk
Medlem

Bra. Mera öppen källkod!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske kan bli en perfekt soffbox med SteamOS?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kanske kan bli en perfekt soffbox med SteamOS?

En NUC som Streambox verkar mer och mer intressant. I alla fall om du inte ska spela något krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kanske kan bli en perfekt soffbox med SteamOS?

Skrivet av thomas_skane:

En NUC som Streambox verkar mer och mer intressant. I alla fall om du inte ska spela något krävande.

Jag fick också vibben att deras arbete med Valve's låda kan ha något i görningen med detta. Vad jag kommer ihåg arbetade alla tre på grafik, AMD, Intel, Nvidia tillsammans med Valve i någon grad. Kanske kommer deras första Steamboxes ha denna processor-serie?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

En NUC som Streambox verkar mer och mer intressant. I alla fall om du inte ska spela något krävande.

De krävande spelen löser man via streaming

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag fick också vibben att deras arbete med Valve's låda kan ha något i görningen med detta. Vad jag kommer ihåg arbetade alla tre på grafik, AMD, Intel, Nvidia tillsammans med Valve i någon grad. Kanske kommer deras första Steamboxes ha denna processor-serie?

Intel har satsat på öppna drivrutiner till Linux långt innan Steam OS kom på tal så jag tror inte det har något tydligt samband även om det inte är omöjligt att de också samarbetar med Valve. Ofta är det bland de öppna drivrutinerna man får tidiga ledtrådar om nya funktioner i intels kommande hårdvara eftersom de är så tidigt ute med att publicera den öppna källkoden, långt innan man kan köpa prylarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Intel har satsat på öppna drivrutiner till Linux långt innan Steam OS kom på tal så jag tror inte det har något tydligt samband även om det inte är omöjligt att de också samarbetar med Valve. Ofta är det bland de öppna drivrutinerna man får tidiga ledtrådar om nya funktioner i intels kommande hårdvara eftersom de är så tidigt ute med att publicera den öppna källkoden, långt innan man kan köpa prylarna.

Min uppfattning (och förhoppning) är att fler och fler företag ser att Microsoft kört i diket och flyttar över mer resurser till alternativa plattformar och nya produkter anpassade för dessa. Saker som troligen kommer växa rejält närmaste åren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Låter bra detta!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Intel har satsat på öppna drivrutiner till Linux långt innan Steam OS kom på tal så jag tror inte det har något tydligt samband även om det inte är omöjligt att de också samarbetar med Valve. Ofta är det bland de öppna drivrutinerna man får tidiga ledtrådar om nya funktioner i intels kommande hårdvara eftersom de är så tidigt ute med att publicera den öppna källkoden, långt innan man kan köpa prylarna.

Jo, Intel har haft öppna drivrutiner innan Steam OS.
Men kan ändå vara så att Intel, AMD och Nvidia trappat upp utvecklingen av Linuxdrivrutiner efter tillkännagivandet av Steam OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Intel har satsat på öppna drivrutiner till Linux långt innan Steam OS kom på tal så jag tror inte det har något tydligt samband även om det inte är omöjligt att de också samarbetar med Valve. Ofta är det bland de öppna drivrutinerna man får tidiga ledtrådar om nya funktioner i intels kommande hårdvara eftersom de är så tidigt ute med att publicera den öppna källkoden, långt innan man kan köpa prylarna.

Det var mer ren spekulation från min sida men oavsett vilket är det goda nyheter

Skrivet av MultiMan:

Min uppfattning (och förhoppning) är att fler och fler företag ser att Microsoft kört i diket och flyttar över mer resurser till alternativa plattformar och nya produkter anpassade för dessa. Saker som troligen kommer växa rejält närmaste åren.

Kört i diket vetefasen. Men deras tid som gigant har nog nått sin top.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Ny artikel med mer information:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTUwMjk

Haswell är Gen7 grafik.
Broadwell är Gen8 grafik.

Broadwell får GT1, GT2 och GT3.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Uzanar:

Frågan är bara om de "stora förändringarna" endast innebär att Intel äntligen kommer ikapp AMD's integrerade grafikprocessorer

Beror på vad man menar med "komma ikapp". Intels "Iris Pro" GPU (den med eDRAM) är snabbare än AMDs snabbaste integrerade GPU. I detta test jämförs i7-4950HQ (47W/55W TDP) med A10-5800K (100W TDP) och även med 47W TDP är "Iris Pro" snabbare.

Intel har nämnt många gånger att nästa stora uppdatering av grafikdelen (d.v.s. en rejält omarbetning av arkitekturen) skulle komma i Broadwell, den nuvarande designen kom i samband med Sandy Bridge och det var en rätt stor förbättring jämfört jämfört med vad man hade innan. De förändringar som gjort i Ivy Bridge och Haswell är i princip bara smärre optimeringar samt fler EUs (Execution Units) av den arkitektur som kom i Sandy Bridge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Beror på vad man menar med "komma ikapp". Intels "Iris Pro" GPU (den med eDRAM) är snabbare än AMDs snabbaste integrerade GPU. I detta test jämförs i7-4950HQ (47W/55W TDP) med A10-5800K (100W TDP) och även med 47W TDP är "Iris Pro" snabbare.

Intel har nämnt många gånger att nästa stora uppdatering av grafikdelen (d.v.s. en rejält omarbetning av arkitekturen) skulle komma i Broadwell, den nuvarande designen kom i samband med Sandy Bridge och det var en rätt stor förbättring jämfört jämfört med vad man hade innan. De förändringar som gjort i Ivy Bridge och Haswell är i princip bara smärre optimeringar samt fler EUs (Execution Units) av den arkitektur som kom i Sandy Bridge.

Liten input bara även om du såklart (som vanligt) har rätt i sakfrågan..
AMDs och Intels TDP värden är inte direkt jämförbara med varandra (mäts ju inte på samma sätt, även om 100W är klart mer än 45W men fortfarande missvisande), dessutom vet man inte hur stor del av energin som går åt i GPU-delen kontra CPU-delen. Men att Intel skulle vara långt efter i grafikprestanda är även enligt mig en myt, däremot när det gäller drivrutiner och en smärtfri upplevelse så är AMD enligt min erfarenhet bättre på integrerad grafik, många gamla spel som inte ens vill starta med Intels integrerade grafik.

Permalänk

Hoppas dom kan satsa på lite bättre Thermal Paste denna gång dom har "missat" den biten på sistone ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Liten input bara även om du såklart (som vanligt) har rätt i sakfrågan..
AMDs och Intels TDP värden är inte direkt jämförbara med varandra (mäts ju inte på samma sätt, även om 100W är klart mer än 45W men fortfarande missvisande), dessutom vet man inte hur stor del av energin som går åt i GPU-delen kontra CPU-delen. Men att Intel skulle vara långt efter i grafikprestanda är även enligt mig en myt, däremot när det gäller drivrutiner och en smärtfri upplevelse så är AMD enligt min erfarenhet bättre på integrerad grafik, många gamla spel som inte ens vill starta med Intels integrerade grafik.

När det gäller drivrutiner till Linux (särskilt open source drivrutiner) så ligger intel före AMD även om AMDs öppna drivrutiner har förbättrats mycket på sistone. Fördelen med intel är att de endast kör öppna grafikdrivrutiner för Linux så krutet läggs alltså på open source. AMD har både stängda och öppna drivrutiner och även om prestandan är bättre för 3D-grafik i de stängda AMD-drivrutinerna så är det mycket krångel med dem. AMD open source upplever jag krånglar mindre, har tillräckligt bra prestanda men ligger ändå inte i topp prestandamässigt. Hade föredragit om AMD också endast körde öppna drivrutiner så allt krutet läggs på open source versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Intel är föredömliga med att släppa öppna drivrutiner för Linux så det gillas. Å andra sidan tycker jag Phoronix ofta hetsar upp sig för småsaker som "oj vilka häftiga nya features i nästa linux-kärna" men som användare märker man knappt några som helst skillnader i praktiken när man sedan uppgraderar.

Antar att sweclockers mer hetsar upp sig över den nya hårdvaran än att det släpps öppna drivrutiner till Linux. Men ändå skoj när det kommer Linux-nyheter på sweclockers även om det inte är allt för ofta.

So amaze! Much improve! Wow

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När det gäller drivrutiner till Linux (särskilt open source drivrutiner) så ligger intel före AMD även om AMDs öppna drivrutiner har förbättrats mycket på sistone. Fördelen med intel är att de endast kör öppna grafikdrivrutiner för Linux så krutet läggs alltså på open source. AMD har både stängda och öppna drivrutiner och även om prestandan är bättre för 3D-grafik i de stängda AMD-drivrutinerna så är det mycket krångel med dem. AMD open source upplever jag krånglar mindre, har tillräckligt bra prestanda men ligger ändå inte i topp prestandamässigt. Hade föredragit om AMD också endast körde öppna drivrutiner så allt krutet läggs på open source versionen.

Håller med. Både AMD och Nvidia håller lite väl hårt i hur drivrutinerna ska skrivas. Tycker man har problem med både de öppna och stänga drivrutinerna till linux. Är det inte framerates och prestanda är det fullskärm och problem med inställningar för fler än 1 skärm.

Permalänk

Hmm, jag som nästan hade beslutat mig för en Surface Pro 2, men nu låter ju Broadwell riktigt lockande om grafikprestandan ska vara så mycket bättre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skewgen:

Liten input bara även om du såklart (som vanligt) har rätt i sakfrågan..
AMDs och Intels TDP värden är inte direkt jämförbara med varandra (mäts ju inte på samma sätt, även om 100W är klart mer än 45W men fortfarande missvisande), dessutom vet man inte hur stor del av energin som går åt i GPU-delen kontra CPU-delen. Men att Intel skulle vara långt efter i grafikprestanda är även enligt mig en myt, däremot när det gäller drivrutiner och en smärtfri upplevelse så är AMD enligt min erfarenhet bättre på integrerad grafik, många gamla spel som inte ens vill starta med Intels integrerade grafik.

Intels, AMDs, ARMs, etc TDP-värden är direkt jämförbara i det att TDP beskriver inget man kan mäta utan är en specifikation på den minimala kyleffekt som krävs för att kretsen ska fungerar på korrekt sätt.

Det du refererar till är en över 10 år gammal metod (d.vs. innan man började med TDP) som Intel/AMD använde för att specificera effekten på sina CPUer. Intel använde "typisk förbrukning" medan AMD använde "maximal förbrukning" vilket gjorde att AMDs CPUer såg ut att dra mer än de egentligen gjorde jämfört med Intels.

TDP är inget direkt mått på strömförbrukning, men det kan ge en fingervisning om maximal genomsnittlig förbrukning under hög last. Tittar man på SweC Haswell test så ser man att TDP typiskt ligger lägre eller ungefär lika med skillnaden mellan max belastning och "idle".

Det kan notera är att topp-modellerna drar nära TDP medan de enklare modellerna har en TDP som är högre än strikt nödvändigt. i5-4670 har samma TDP som i7-4770 men dra i praktiken runt 20-25% mindre. Liknade trend finns även på AMDs CPUer även om skillnaderna verkar vara mindre här, FX-8350 drar i princip exakt som sin TDP.

Tittar man på modeller som Snapdragon, BayTrail och andra systemkretsar för fläktlösa designer så drar dessa typiskt rejält mycket mer än TDP initialt, men om belastningen är långvarig så måste de dra ner frekvensen rätt rejält då det inte går att dra mer än TDP i genomsnitt. Tanken här är att händelser genererade av touch och andra interaktiva arbetslaster vill ha en väldigt kort responstid men däremellan gör CPUn ingenting, att då dra >TDP vid last är helt OK bara medelvärdet inte överstiger TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja dessa mobila processorer anpassar hastigheten i förhållande till kylningen. Om kylningen inte räcker till så klockar de automatiskt ner sig för att inte överhettas (fast de kallar det något annat än throttling). En medveten feature för att låta tillverkarna av mobila enheter välja om de prioriterar prestanda eller batteritid. Ju sämre kylning desto bättre batteritid får man. Fast det är ju lätt att som köpare låta sig luras av att prylen har en jättefin CPU när man i praktiken inte kan använda maxprestandan än korta ögonblick (vilket i och för sig kanske räcker för sådan typ av användning).

Permalänk
Medlem

Fint att de är ute i relativt god tid, det har varit lite besvärligt att få tidiga cpuer att vilja vara med och leka i annat än text mode då grafikdrivrutinerna har varit rätt kassa före/vid release.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När det gäller drivrutiner till Linux (särskilt open source drivrutiner) så ligger intel före AMD även om AMDs öppna drivrutiner har förbättrats mycket på sistone. Fördelen med intel är att de endast kör öppna grafikdrivrutiner för Linux så krutet läggs alltså på open source. AMD har både stängda och öppna drivrutiner och även om prestandan är bättre för 3D-grafik i de stängda AMD-drivrutinerna så är det mycket krångel med dem. AMD open source upplever jag krånglar mindre, har tillräckligt bra prestanda men ligger ändå inte i topp prestandamässigt. Hade föredragit om AMD också endast körde öppna drivrutiner så allt krutet läggs på open source versionen.

Nu vet jag inte riktigt om jag håller med dig, Intel envisas med att inte gå över till Gallium3D utan håller sig till gamla Mesa, vilket bromsar utvecklingen av Gallium3D-beroende funktioner som tidiga versioner av wayland, Gallium3D SB (Shader optimization Backend) eller ChromiumOS medan AMD började stödja Gallium3D för flera år sedan.

Gallium3D ger ökad prestanda i många fall, men eftersom de flesta ändå använder X11 så syns knappt förändringarna annat än i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intels, AMDs, ARMs, etc TDP-värden är direkt jämförbara i det att TDP beskriver inget man kan mäta utan är en specifikation på den minimala kyleffekt som krävs för att kretsen ska fungerar på korrekt sätt.

Det du refererar till är en över 10 år gammal metod (d.vs. innan man började med TDP) som Intel/AMD använde för att specificera effekten på sina CPUer. Intel använde "typisk förbrukning" medan AMD använde "maximal förbrukning" vilket gjorde att AMDs CPUer såg ut att dra mer än de egentligen gjorde jämfört med Intels.

TDP är inget direkt mått på strömförbrukning, men det kan ge en fingervisning om maximal genomsnittlig förbrukning under hög last. Tittar man på SweC Haswell test så ser man att TDP typiskt ligger lägre eller ungefär lika med skillnaden mellan max belastning och "idle".

Det kan notera är att topp-modellerna drar nära TDP medan de enklare modellerna har en TDP som är högre än strikt nödvändigt. i5-4670 har samma TDP som i7-4770 men dra i praktiken runt 20-25% mindre. Liknade trend finns även på AMDs CPUer även om skillnaderna verkar vara mindre här, FX-8350 drar i princip exakt som sin TDP.

Tittar man på modeller som Snapdragon, BayTrail och andra systemkretsar för fläktlösa designer så drar dessa typiskt rejält mycket mer än TDP initialt, men om belastningen är långvarig så måste de dra ner frekvensen rätt rejält då det inte går att dra mer än TDP i genomsnitt. Tanken här är att händelser genererade av touch och andra interaktiva arbetslaster vill ha en väldigt kort responstid men däremellan gör CPUn ingenting, att då dra >TDP vid last är helt OK bara medelvärdet inte överstiger TDP.

Ok, du har säkert rätt.. trodde dock fortfarande att det var dessa strömförbrukningsmätmetoder som låg till grund för uträknandet av TDP..