Processorkylare till intel core i5-3570k fungerar ej?

Permalänk
Medlem

Processorkylare till intel core i5-3570k fungerar ej?

Fick för mig att överklocka min intel core i5-3570k nu till BF4 och upptäckte till min förfäran att fläkten till CPUn inte snurrar:s

Märkte att min processor redan låg på 100 celsius? vad kan det bero på? Är det inte allt för högt? Spelade BF4 samtidigt btw.

Har kollat och den sitter ända in, tar inte emot om jag snurrar den själv heller. Den sitter på CPU fan men finns en slot som heter SYS fan1 testade även där utan resultat.

Kanske moderkortets fläktstyrning inte ger tillräckligt med ström för att fläkten ska starta?
Vet inte riktigt vad jag ska göra, tips på om man kan testa kylaren genom att koppla den direkt till nätaggregatet?

Sorry för många bilder men är lite smått desperat, rädd att min processor ska lägga av, tack på förhand till alla vänliga själar här på sweclockers:)

Visa signatur

| i5-3570k @ 4.3 GHz | 16GB 1600 MHz ram | Antec VP650PM 650W | MSI Z77A-G43 | GeForce® GTX 1070 G1 Gaming 8G | Fractal Design R4 Black Pearl |

Permalänk
Medlem

byta fläkt??

kör inte med söndrig släkt då kan det snart gå isönder

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Bump! Behöver verkligen hjälp, vill inte göra något som jag kommer ångra..

Visa signatur

| i5-3570k @ 4.3 GHz | 16GB 1600 MHz ram | Antec VP650PM 650W | MSI Z77A-G43 | GeForce® GTX 1070 G1 Gaming 8G | Fractal Design R4 Black Pearl |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

byta fläkt??

kör inte med söndrig släkt då kan det snart gå isönder

Jo men jag är ju inte 100% på att det verkligen är fläkten som är sönder, kan jag kolla det på något sätt? Kan man koppla den direkt till nätaggregatet?

Visa signatur

| i5-3570k @ 4.3 GHz | 16GB 1600 MHz ram | Antec VP650PM 650W | MSI Z77A-G43 | GeForce® GTX 1070 G1 Gaming 8G | Fractal Design R4 Black Pearl |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vympel:

Jo men jag är ju inte 100% på att det verkligen är fläkten som är sönder, kan jag kolla det på något sätt? Kan man koppla den direkt till nätaggregatet?

du kan koppla den till chassi-fläktutgången du har till höger på din bild, dock lär du få ett cpu-fan error när du startar datorn.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

rulla loss kabeln så den inte sitter dragen runt kylaren till att börja med
det ser ut som att den ligger i vägen på den sista bilden bakom kabeln från nätagget där så är den något rak istället för runt dragen så den kommer ju åt fläkten

stäng av datorn och låt kabeln hänga fritt istället för att vara dragen runt cpu kylaren (det ser då ut som att den ligger i vägen på bilderna)

snurrar den utan problem ett par varv extra ifall du snurrar fläkten med fingret så kan styrningen vara paj på moderkortet och den inte rapporterar något när du haft kabeln så nära kylaren att den tagit fast i något utav fläktens sidor och bromsat ner tills den dött helt och sedan så har den kabeln möjligtvis hakat ur sig när du hållt på där inne i datorn så det inte ser ut som något nu...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Kan inte sätta den på den bakre chassifläkten eftersom kylarn är 4pin men den bakre fläkten är 3pin, om jag ändå ska köpa en ny kylare och vill överklocka min i5:a vad ska jag köpa? Cooler Master Hyper 212 Evo? Tack för svar btw!

Visa signatur

| i5-3570k @ 4.3 GHz | 16GB 1600 MHz ram | Antec VP650PM 650W | MSI Z77A-G43 | GeForce® GTX 1070 G1 Gaming 8G | Fractal Design R4 Black Pearl |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vympel:

Kan inte sätta den på den bakre chassifläkten eftersom kylarn är 4pin men den bakre fläkten är 3pin, om jag ändå ska köpa en ny kylare och vill överklocka min i5:a vad ska jag köpa? Cooler Master Hyper 212 Evo? Tack för svar btw!

Fläkten är defekt helt klart då du testat den på 2 portar.

Jo du kan fortfarande montera 4pins kontakten i en 3pins port, många moderkort som bara har 3pins, många kör så,har aldrig varit något problem.

Ja Cooler Master Hyper 212 Evo är en bra kylare för priset, mycket bättre än standard kylaren,låter mindre samt klarar av överklocknng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Fläkten är defekt helt klart då du testat den på 2 portar.

Jo du kan fortfarande montera 4pins kontakten i en 3pins port, många moderkort som bara har 3pins, många kör så,har aldrig varit något problem.

Ja Cooler Master Hyper 212 Evo är en bra kylare för priset, mycket bättre än standard kylaren,låter mindre samt klarar av överklocknng.

Okej tack! Vad tror du om http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom..., har inte inet i närheten och är lite otålig, bättre än evo 212 till en i5 3570k?:)

Visa signatur

| i5-3570k @ 4.3 GHz | 16GB 1600 MHz ram | Antec VP650PM 650W | MSI Z77A-G43 | GeForce® GTX 1070 G1 Gaming 8G | Fractal Design R4 Black Pearl |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vympel:

Okej tack! Vad tror du om http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom..., har inte inet i närheten och är lite otålig, bättre än evo 212 till en i5 3570k?:)

nja knappt dock dyrare...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
denna är i klass med 212 dock tystare och lite lättare installation :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vympel:

Okej tack! Vad tror du om http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom..., har inte inet i närheten och är lite otålig, bättre än evo 212 till en i5 3570k?:)

Kan berätta att jag precis satte i min gamla Noctua NH-U9B för att ersätta originalkylaren på 3770k och den funkar finfint! (Hade den på min E8200 förut och har inte orkat byta över den förrän nu)
Körde 4 pass IntelBurn Test på alla trådar och kom upp i 63 grader som varmast, fläktarna gick aldrig upp över 1100 RPM.