AMD Mantle till Star Citizen, Thief och Nitrous

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Nu är det ju ett API som är hårt knutet til AMDs hårdvara hur fan kan man kalla det för öppen standard? Men vill ni bara ha en aktör på marknaden så visst.

Kan inte minnas att jag skrivit något som helst om det du tar upp. Jag skrev där i mot att jag tycker det skall bli lite intressant att någon rör om i grytan. JMan kan iofs vända på det du precis skrev. Om du tycker det är kul att köpa extremt dyra grafikkort med 0 utveckling på API sidan så visst.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du får inte glömma interlaced scan & progressive scan för dom gamla katodstrålerören som ritar upp bilden på ett fosforskikt med en svepande rörelse från kant till kant, progressive linje för linje medans interlaced tar varannan linje! tror iofs. inte att en TFT/LCD använder samma teknik för att rita upp bilden, eller? Edit: Dvs. svep från vänster till höger tills bilden byggts upp.

http://www.youtube.com/watch?v=gbtBP8QxGg8

Vad jag vet så är det precis på samma sätt. Om jag förstod det hela rätt så handlade det mestadels om att man vill ha bakåtkompatibilitet med de gamla skärmarna. Finns idag egentligen inga rimliga skäl till att man inte uppdaterar/konstruerar om tekniken.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

PS4 och Xbone kör inte Mantle. PS4 har redan sagt att deras APIer kommer vara väldigt lika de från PS3 frö att underlätta för sina utvecklare. Microsoft har sagt att Xbone inte kommer köra med Mantle men det är eventuellt rätt likt.

http://www.extremetech.com/gaming/168671-xbox-one-will-not-su...

Ett avsnitt ur ett uppdaterad del av texten:

Citat:

Feedback we’ve gotten from other sources continues to suggest that Microsoft’s low-level API for the Xbox One is extremely similar to Mantle, and the difference between the two is basically semantic. This doesn’t square very well with Microsoft’s own statements; we’ll continue to investigate.

Egna åsikten/teorin är att stöd finns i förmodligen båda eller åtminstone ena av konsollerna, annars tror jag inte AMD hade lanserat den. Definitivt hade det inte byggts in stöd för tekniken i alla dessa spelmotorer. "Inte en chans" att så hade hänt enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Skönt att AMD ändå kör med en "öppen" standars till skillnad mot NV som låser allt Physx, G-sync.

Hoppas Mantle slår på stort.

AMD kör ju seriöst på sin "For the PC gaming market" grej.

Skrivet av Tumnus:

Vad har APEX och PhysX med Mantle att göra? PhysX är en fysikmotor. Finns inget som hindrar Physx för att finnas med i ett spel som är kodat med Mantle som API.

*Host* It's a fanboy *host*

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dannesthlm:

http://www.extremetech.com/gaming/168671-xbox-one-will-not-su...

Ett avsnitt ur ett uppdaterad del av texten:

Egna åsikten/teorin är att stöd finns i förmodligen båda eller åtminstone ena av konsollerna, annars tror jag inte AMD hade lanserat den. Definitivt hade det inte byggts in stöd för tekniken i alla dessa spelmotorer. "Inte en chans" att så hade hänt enligt mig.

Vi lär veta mer när AMD har presenterat Mantle ordentligt och när spelkonsolerna faktiskt är ute. Om konsolerna faktiskt stödjer Mantle så är det en väl bevarad hemlighet gömd bakom en vägg av NDA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eftersom vem som helst kan skriva hårdvaran mot APIt?

Good one!! Du har säkert helt rätt, men det är ändå så jävla roligt! Jag tror Jen-Hsun hellre skulle kapa sin balle än att använda nåt som kommer AMD.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Good one!! Du har säkert helt rätt, men det är ändå så jävla roligt! Jag tror Jen-Hsun hellre skulle kapa sin balle än att använda nåt som kommer AMD.

Är väl upp till honom och Nvidia. Om det visar sig att Mantle är en hit så får de hänga på eller sitta i skamvrån.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Nu är det ju ett API som är hårt knutet til AMDs hårdvara hur fan kan man kalla det för öppen standard? Men vill ni bara ha en aktör på marknaden så visst.

Skrivet av MarkSix:

Ja det är ju så bra att AMD istället får monopol på spelmarknaden eller hur?

Öppen standard är det ju då inget stoppar nVidia eller Intel att hoppa in. Dock är det ju diskutabelt om dessa tillverkare kommer vissa intresse för detta då igen detta är lågnivå API och att lämna OpenGL mot ett som är specialgjort från en tillverkare ses inte som någonvidare investering.

Dock var Mantle en förutsägbar gest från AMD då de fick konsolmarknaden och med detta en grund att faktiskt utveckla eget lågnivå API där spelföretagen kan utnyttja för att kräma ut prestanda både på konsolen men också på PC.

Hur kan då nVidia motverka mantle eller konkurrera med detta, jo genom att fortsätta utveckla OpenGL. Inget har tidigare stoppat nVidia från att sätta in nVidia specifika extensions i OpenGL innan det blev standard. De har gjort det förr och kommer fortsätta så.

Har för mig att nVidia lade till adaptive vsync som deras egna extension inte så länge sen i deras OpenGL variant och redan nu har flera window managers tagit med detta till deras desktops.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är ju så att Mantle har utvecklats i många år och ingenting de knappat ihop på en eftermiddag för att de fick det långa strået i konsol världen. Nvidia måste bygga om sina kort för att anpassas till Mantle. Vi får se hur pass mycket bättre det är när vi får det i våra datorer Spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Kul på ett sätt och kan skaka om förutsättningar för spel på olika plattformar.

MEN, jag är samtidigt orolig för att det kan bli en pyrrhusseger. Med tanke på hur lite Nvidia och AMD lyckas samarbeta inom andra områden p.g.a. ständig oro för sin position på marknaden, kan det här bli rörigt. Halv- eller helöppen standard till trots, är t ex Nvidia jättesugna på att ge AMD extra reklam genom att stödja Mantle?

Bara det inte blir till att ha ett AMD och ett Nvidia GPU och switcha emellan?

Varför skulle man någonsin behöva ha ett AMD- och ett nVidiagrafikkort...?