Acers vd avgår efter blodröda förlustkvartal

Permalänk
Melding Plague

Acers vd avgår efter blodröda förlustkvartal

Den taiwanesiska datorjätten Acer brottas med vikande försäljning på PC-marknaden. Efter en rad förlusstyngda kvartal tvingas vd:n att avgå.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När de gör produkter med bättre kvalite kommer jag sluta rata Acer.

Hoppas bara att han gör nåt bra innan det är för sent.

Permalänk

Förståligt, men jag tycker ändå att acer är på stark uppgång när det gäller kvalitetskänsla vilket var deras största svaghet tidigare.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Acer som brand osar billig hårdvara pga av deras tidigare inriktning på just budgetsegmentet.

Dom borde göra som Goldstar (numera LG) och genomföra ett namnbyte om dom verkligen vill signalera att dom menar allvar med sin nya satsning på kvalitetsorienterade produkter.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Acer brottas med sin sunkimage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Förståligt, men jag tycker ändå att acer är på stark uppgång när det gäller kvalitetskänsla vilket var deras största svaghet tidigare.

Handlar nog mer om hur märket Acer relateras till, och nu när de även satsar stort på datorer i dyrare prisklasser i aluminium m.m. (som har fått bra betyg i tester) så blir det svår sålt oavsett hur bra produkten är eftersom vi inte är vana vid dom summorna för en Acer. Kunden måste i princip både vara påläst och inte har förutfattade meningar för att köpa en Acer ultrabook tex.

Permalänk
Medlem

Dom kan ju börja med att göra bra datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är ju, som andra också har nämnt, deras usla rykte. Acer får skylla sig själva efter många års produktion av ren dynga. T.om. Svensson har upptäckt att Acer är skit och då är det körd. Sitter bara och väntar på att samma Svenssons upptäcker att även HP är rena skiten, då kommer jag sitta och gnugga mina feta små händer Muhahahahaha

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Dem gör ju skit, så därav ser deras kvartalsrapporter också skit ut

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Handlar nog mer om hur märket Acer relateras till, och nu när de även satsar stort på datorer i dyrare prisklasser i aluminium m.m. (som har fått bra betyg i tester) så blir det svår sålt oavsett hur bra produkten är eftersom vi inte är vana vid dom summorna för en Acer. Kunden måste i princip både vara påläst och inte har förutfattade meningar för att köpa en Acer ultrabook tex.

Varumärket är rätt sargat av Acers historik så även om de har skärpt sig en hel del så är det här ett oerhört svårt läge för dem att komma ur.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Angående produktkvalitet, se bara på plattan som är kopplad till denna artikel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt men de dags att dom gör bättre ifrån sig !

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Efter behandlingen av Håkan Lans kan jag bara säga, rätt åt dom jävlarna. Får hoppas hela företaget konkar nu.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Handlar nog mer om hur märket Acer relateras till, och nu när de även satsar stort på datorer i dyrare prisklasser i aluminium m.m. (som har fått bra betyg i tester) så blir det svår sålt oavsett hur bra produkten är eftersom vi inte är vana vid dom summorna för en Acer. Kunden måste i princip både vara påläst och inte har förutfattade meningar för att köpa en Acer ultrabook tex.

Absolut! Tycker dock att även att deras billigare datorer blivit bättre, men det största problemet är att "acer är bara skit"-stämpeln letat sig ner till familjen Svensson. Att få dem att tänka om är något helt annat än oss entusiaster.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Acer som brand osar billig hårdvara pga av deras tidigare inriktning på just budgetsegmentet.

Dom borde göra som Goldstar (numera LG) och genomföra ett namnbyte om dom verkligen vill signalera att dom menar allvar med sin nya satsning på kvalitetsorienterade produkter.

Dom gjorde väl ett försök med "eMachines"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fizzdan:

Dom gjorde väl ett försök med "eMachines"?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var faktiskt rätt starkt jobbat av Acer, trodde inte det var möjligt att göra sämre grejer än Acer-datorer men dom lyckades grymt bra med Emachines. Dessutom vet väldigt många att Emachines = Acer.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Dom gjorde väl ett försök med "eMachines"?

Skickades från m.sweclockers.com

Är väldigt starkt att lyckas bygga produkter som är ÄNNU mer budget än vad man lyckades med under namnet Acer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är baksidan av att vara känd i bekanskapskretsen som en datakille. Får fixa somligas krånglande budgetlaptops. Ofta Acers. När man fixat mjukvaran som var i stort behov av underhåll så visar det sig att det var hårdvarufel också. Knarriga plastlådor, tn skärmar, burkiga högtalare, 4200 rpm HDDs, celeron klass processorer, buggig firmware. Något flashigt men onödigt som blu ray spelare samt klistermärken på chassit som upplyser om detta som försäljningsknep.

De här skitdatorerna tar en hel helg att försöka fixa istället för de två-tre timmar man lagt åt sidan hos ägaren. När de otroligt tacksamt tittar på medan man växlar mellan felsökning genom sin egna notebook och deras acer önsketänker man att acer borde gå i konkurs medan deras 4200 rpm hårddisk tuggar genom någon felsökning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Password:

Det är baksidan av att vara känd i bekanskapskretsen som en datakille. Får fixa somligas krånglande budgetlaptops. Ofta Acers. När man fixat mjukvaran som var i stor behov av underhåll så visar det sig att det var hårdvarufel också. Knarriga, plastlådor, tn skärmar, burkiga högtalare, 4200 rpm HDDs, celeron klass processorer, buggig firmware. Något flashigt men onödigt som blu ray spelare samt klistermärken på chassit som upplyser om detta som försäljningsknep.

De här skitdatorerna tar en hel helg att försöka fixa istället för de två-tre timmar man lagt åt sidan hos ägaren. När de otroligt tacksamt tittar på medan man växlar mellan felsökning genom sin egna notebook och deras acer öänsketänker man att acer borde gå i konkurs medan deras 4200 rpm hårddisk tuggar genom någon felsökning

Har haft samma "supportproblem" men alla i min bekantskapskrets vet numera om att HP och Acer är skit. Väljer nån bekant/vän ändå att vara dumsnål är det nada hjälp från min sida. Orkar inte med överhettning, kassa laddningsportar och en jävla massa bloat. Har fixat ett antal Acers men även HPs sketna DV6 serie

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det var faktiskt rätt starkt jobbat av Acer, trodde inte det var möjligt att göra sämre grejer än Acer-datorer men dom lyckades grymt bra med Emachines. Dessutom vet väldigt många att Emachines = Acer.

Antar att min ironi inte slog igenom helt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det var faktiskt rätt starkt jobbat av Acer, trodde inte det var möjligt att göra sämre grejer än Acer-datorer men dom lyckades grymt bra med Emachines. Dessutom vet väldigt många att Emachines = Acer.

Den som köper en emachine för 2990kr har nog vett att inte bry sig om kvalitetskänsla och dylikt utan att den ska fungera korrekt vilket vad jag vet de gör. Klart du får en sämre dator för 3000kr mot en dator för 8000kr.

Jag tvivlar på att en Asus eller vad det nu kan va har bättre kvalitet än Acer i samma prisklass för det mesta.

Permalänk
Avstängd

Acer borde byta namn och satsa på Ultrabooks, Chromebooks samt Android-plattor av mellan-hög kvalité. Finns ingen marknad för billiga skitlaptops längre.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Snusfri

Med smart tänk så kan de lyckas precis som Lucky Goldstar, numera LG.

Min sekundära skärm är en Acer (20" TN, 1680x1050) och den fungerar perfekt och då är den 8 år gammal, men visst är det en budgetskärm.
Dock så har Acer rykt upp sig rejält när det gäller kvalité de senaste åren och med ett namnbyte som Lucky Goldstar gjorde samt satsa ännu mer på kvalité och mer på tablets, ultrabook, eventuellt även tv-apparater, grafikkort och andra datorkomponenter till bra priser så kan de få rätsida på det sjunkande skeppet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

What went Wang? [Låg humor]

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Har tyckt att Acer vart OK tidigare när man vart på jakt efter en billig men någorlunda bra laptop för kontorsarbete. Men på senare år efter problem med småsaker hit och dit, samt nu i kombination med hur de behandlat bland annat Håkans Lans och andra patentägare kommer jag inte köpa en produkt till det står Acer på.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Det är dags att byta nämn Acer. Jag kommer aldrig att köpa era datorer. Förvisso billiga och mycket för pengarna, men usel support och svåra att uppgradera då det gäller hårdvaran. Har bytt en hårddisk på en äldre Acer bärbar. Det tog ca 1 timme innan jag fick upp locket. Det var stort och tunt och satt hårt fast. Jag ville ju ha det helt och inte sprucket.

Möjligtvis en bildskärm från er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Dom gjorde väl ett försök med "eMachines"?

Skickades från m.sweclockers.com

Det roliga var att emachines var tänkt vara Acers budgetmärke för att höja Acers 'egna' utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Dom kan ju börja med att göra bra datorer.

Skrivet av Itchy Trojan:

Dem gör ju skit, så därav ser deras kvartalsrapporter också skit ut

Har ni ens köpt/klämt på en dator från Acer på senare dar? Köpte min Acer för 3,5 år sen när de kom ut med TimeLineX serien, grymma datorer med grymt batteri. Sen dess har de släppt fina datorer som hållt bra kvalité. Dock ligger denna gamla skrocka kvar hos dagens folk att Acer är skitmärke. De var det en gång i tiden, men det var ~4 år sen.

Skrivet av KTL:

Varumärket är rätt sargat av Acers historik så även om de har skärpt sig en hel del så är det här ett oerhört svårt läge för dem att komma ur.

Precis.

Skrivet av mungo_skata:

Efter behandlingen av Håkan Lans kan jag bara säga, rätt åt dom jävlarna. Får hoppas hela företaget konkar nu.

Kan du utveckla vad du menar? Vem är Håkan Lans? Jag hoppas inte de konkar, det betyder färre aktörer på marknaden, mindre konkurrens och folk som faktiskt förlorar jobb tyvärr. Det är tvärtom för att driva utvecklingen och välmående framåt för alla.

EDIT: Hittade wiki-artikel om honom: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans

Dock står det inger om Acer kopplat till honom, däremot om Hitachi, Dell, HP och Compaq som tydligen begick patentintrång på hans patent, där Hitachi iaf betalade licensavgift för de patentet.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Har ni ens köpt/klämt på en dator från Acer på senare dar? Köpte min Acer för 3,5 år sen när de kom ut med TimeLineX serien, grymma datorer med grymt batteri. Sen dess har de släppt fina datorer som hållit bra kvalité. Dock ligger denna gamla skrocka kvar hos dagens folk att Acer är skitmärke. De var det en gång i tiden, men det var ~4 år sen.

Acer stationär, ca 2010, skitdålig. Klämde på en laptop från dem för något år sedan, kändes ok. Slutsats: delad uppfattning, spridd kvalitetskänsla. Men sedan är det lite som du säger också, det är svårt att bara gilla saker från ett såpass smutskastat företag, men de har ju faktiskt dragit det på sig själva så, ja..

PS: Håkan Lans är en svensk hjälte, och Acer är bara en av alla företag som drar ned privata IT-entreprenörer i diket genom patent-trollning och störda miljontvister..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Acer stationär, ca 2010, skitdålig. Klämde på en laptop från dem för något år sedan, kändes ok. Slutsats: delad uppfattning, spridd kvalitetskänsla. Men sedan är det lite som du säger också, det är svårt att bara gilla saker från ett såpass smutskastat företag, men de har ju faktiskt dragit det på sig själva så, ja..

PS: Håkan Lans är en svensk hjälte, och Acer är bara en av alla företag som drar ned privata IT-entreprenörer i diket genom patent-trollning och störda miljontvister..

ja det var ju 2010/2011 som de började skärpa till sig, har dock ingen vidare bra koll på stationära då jag tycker att dem är i stort lika vilket märke du än handlar ifrån; HP, Dell etc. Budgetkomponenter för dyra pengar i dem alla.

Men hur är Acers koppling med just Håkan då? Låter ju på dig som vi ska avveckla alla storföretag och sluta tillverka datorer över huvudtaget? Alla större företag håller tyvärr på med patenttrollning i viss form, men det visar ju att det finns uppenbara brister i patentsystemet, det är där vi ska förändra något!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070