Permalänk
Inaktiv

2600k lite hög temp!?

Hej
Idle temperatur: 44,46,48,45 grader
Temperatur vid spel: 88 grader

Jag har en sån där vattengrej H80 som jag haft nu 3 år. Tror ni jag behöver montera om den lr spelar det ingen roll?

Corevolt: 1.375 (vet det är högt, men den bluescreena vid lägre.
Clock: 4.5 ghz

När jag spelar verkar fps gå ner efter ett tag. Kan det vara så att cpun throttlar ner av sig självt för att den blir för varm?? Vad isf ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att du övervakar clock och temp medans du spelar så kan du ju titta efteråt, ellerhur?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte radiatorn är igentäppt utav damm.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Hej
Idle temperatur: 44,46,48,45 grader
Temperatur vid spel: 88 grader

Jag har en sån där vattengrej H80 som jag haft nu 3 år. Tror ni jag behöver montera om den lr spelar det ingen roll?

Corevolt: 1.375 (vet det är högt, men den bluescreena vid lägre.
Clock: 4.5 ghz

När jag spelar verkar fps gå ner efter ett tag. Kan det vara så att cpun throttlar ner av sig självt för att den blir för varm?? Vad isf ska jag göra?

Hur stor fps skillnad får du? 88grader är på tok för varmt och throttligt på 2600k ska ske runt 90grader så låter inte alls otroligt. Throttlig eller inte så bör du verkligen försöka få ner din temp. Vilka temps hade du från början med din kylare? H80 är ju en rätt bra kylare och borde prestera bättre, men det kan ju ha gått ner sig lite om den är 3 år gammal. Vilken spänning/varvtal går pumpen på? Har du rensat radiatorn på damm ordentligt? Du bör skruva bort fläkten och göra rent speciellt om du har den monterad som "push". Byt kylpasta då den bör ha gjort sitt vid det här laget.

Skrivet av jeppe1990:

Vad sägs om att du övervakar clock och temp medans du spelar så kan du ju titta efteråt, ellerhur?

Trevlig kille, är höstlovet slut eller?

Permalänk
Medlem

Kör 2600K 4.5GHz 1.325v funkar fint kyler med Cooler Master Seidon 120M idle: 25-30grader full load: 60-65grader.

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att pumpen inte har lagt av, den har ju trots allt 3 år på nacken.

88 grader är väldigt högt, och den throttlar antagligen för att inte överhettas.

Skrivet av piccaboo:

Kör 2600K 4.5GHz 1.325v funkar fint kyler med Cooler Master Seidon 120M idle: 25-30grader full load: 60-65grader.

Okej, kul för dig antar jag.
Vad exakt har det med TS problem att göra?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Insåg att det måste vara thermal pasten som torkat in lr nåt, eller åtminstone misstänkte det pga temperaturerna..
Såhär såg det ut
HEJ

Körde igång prime95 igen nu och innan låg det på runt 94 grader max, nu ligger den varmaste i 79/80 grader efter 10 min, så det får ju vara godkänt ändå

Hoppas det funkar bättre i spel nu och tack alla för hjälpen!

Permalänk

2600 skall vara maxad runt 72 eller 75 grader (minns inte vilken av dessa siffror somär korrekt, 72 har jag för mig). Om du hamnar under det vid aktivitet (spel etc) så är det väl ok ooch 80 vid prime. Om du får 80 vid spelande etc skulle jag vidta åtgärder.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

2600 skall vara maxad runt 72 eller 75 grader (minns inte vilken av dessa siffror somär korrekt, 72 har jag för mig). Om du hamnar under det vid aktivitet (spel etc) så är det väl ok ooch 80 vid prime. Om du får 80 vid spelande etc skulle jag vidta åtgärder.

98'r Tjmax

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Inaktiv

Fan, drog upp processorn till 46 multiplier från 45. Datorn dog. Kunde inte komma in i windows även vid reset av bios :/ Gjorde försök till reparation av windows för det kom inte upp några "starta i fail safe" mode eller något - men även vid reparations försök och till och med återställning från system image så gick det inte. Men satte in min gamla ssd så nu kom jag in igen. Trodde datorn var rökt!
Återstår att se om det bara är min vanliga ssd som krånglar eller lagt av, eller något värre.. Hmm
Skulle inte kört på mer än 45 multiplier.

Permalänk
99:e percentilen

Du bör definitivt byta kylpasta!

I den tråden kan du också se vilka inställningar jag använder. Det kan vara så att fler inställningar än spänning spelar roll för stabilitet och temperatur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Du bör definitivt byta kylpasta!

I den tråden kan du också se vilka inställningar jag använder. Det kan vara så att fler inställningar än spänning spelar roll för stabilitet och temperatur.

Redan gjort.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon99565:

Redan gjort.

Titta vilka inställningar jag använder och se om de kan vara relevanta för dig. Vi har iallafall samma märke på moderkortet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Titta vilka inställningar jag använder och se om de kan vara relevanta för dig. Vi har iallafall samma märke på moderkortet.

Det ska jag göra. Men vågar nog inte gå över 44 igen...

Permalänk
Medlem

Radiatorn på Corsair är täta och dammar igen efter ett tag, inte ens om datorn har dammfilter slipper man det helt, och på 3 år samlas det nog en hel del damm.
Så det är åtgärd 1 att kolla..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Kom på att efter reset av bios så resettades även AHCI mode som jag kört på ssdn.. Har nu återställt datorn redan så måste installera om bf4 igen för nu funkar det direkt på hårddisken efter jag aktiverat AHCI *slår sig i pannan*
gött att inga komponenter verkar dött iaf.

edit: Datorn verkar oskadd. :3 Försöker läsa på lite mer om overclock för mitt moderkort till nästa gång.

Permalänk

Har du kollat innanför fläkten mot radiatorn ? på min H60 behöver jag städa damm där typ 3ggr/år annars springer temps upp 6-10 grader.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Skrivet av piccaboo:

Kör 2600K 4.5GHz 1.325v funkar fint kyler med Cooler Master Seidon 120M idle: 25-30grader full load: 60-65grader.

Exakt hur hjälper det TS?

Skrivet av anon99565:

Insåg att det måste vara thermal pasten som torkat in lr nåt, eller åtminstone misstänkte det pga temperaturerna..
Såhär såg det ut
HEJ

Körde igång prime95 igen nu och innan låg det på runt 94 grader max, nu ligger den varmaste i 79/80 grader efter 10 min, så det får ju vara godkänt ändå

Hoppas det funkar bättre i spel nu och tack alla för hjälpen!

Vissa kylpastor ska torka/härda för att leda värme som bäst, däremot skulle jag säga att du kanske hade för lite helt enkelt.

Skrivet av jeppe1990:

Trevlig attityd, då kan det vara.
Jag burkar inte sitta och runka över min nuvarande Fps ingame, but you go right ahead!

Vad har FPS med saken att göra?

Permalänk
Medlem

Mycket skitsnack i denna tråden..suck, Sweclockers har blivit en fotm forum med massa skrikande kids.

Hur som, 80 i spel skulle jag säga är lite väl varmt. Har du inte redan gjort så, montera loss radiatorn och blås och skölj igenom den, samt byt kylpasta. Ligger du kvar på samma temperaturer då så kanske kolla på fläktar. Vad kör du för fläktar i dagsläget? Antar du kör PnP ( Push n pull )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Kör 2600K 4.5GHz 1.325v funkar fint kyler med Cooler Master Seidon 120M idle: 25-30grader full load: 60-65grader.

Och det hjälper hans temp hur?

Ta loss kylaren och rengör och sätt dit ny kylpasta och testa om det hela blir bättre.

Permalänk
Medlem

80 grader i load med en h80 är väldigt mycket IMO.
Speciellt då jag kör en 4670k med min h60 som i full load bara går upp i runt 40-45 grader.
Det jag skulle tippa på är att din radiator antingen är fylld med damm, eller att pumpen inte alls går på rätt varvtal. Prova sätt varvtalen till en ganska hög hastighet, det brukar stå vad som är rekommenderat av corsair. Bara pumpen inte börjar låta så är det väl bara att köra på. Som jag såg på din bild var även kylpastan torkad. Men du bytte den utan förbättringar?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär. Ca 6 väldigt otrevliga och onödiga inlägg bortplockade. Den här tråden hålls nu under hårdbevakning. Om ingen bättring sker låses tråden och tillsägelser/varningar kommer att delas ut.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflect:

80 grader i load med en h80 är väldigt mycket IMO.
Speciellt då jag kör en 4670k med min h60 som i full load bara går upp i runt 40-45 grader.
Det jag skulle tippa på är att din radiator antingen är fylld med damm, eller att pumpen inte alls går på rätt varvtal. Prova sätt varvtalen till en ganska hög hastighet, det brukar stå vad som är rekommenderat av corsair. Bara pumpen inte börjar låta så är det väl bara att köra på. Som jag såg på din bild var även kylpastan torkad. Men du bytte den utan förbättringar?

Vad kör du för clock då. Fattar inte folk som får runt 40 i full load, hur är det möjligt. Jag precis bytt till kühler 1220 kylare och ligger nu under 70 i full load åtminstone och ~35 i idle i 4.5 ghz och .035 offset volt.
Tror det kan ha varit muttrarna som inte var helt inskruvade i själva moderkortet dock, alltså inte kylar skruvarna utan skruvarna under dessa som fäster i backplaten.. Dom var inte helt inskruvade till min förvåning när jag bytte kylaren. Hur som helst bättre nu så är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Vad kör du för clock då. Fattar inte folk som får runt 40 i full load, hur är det möjligt. Jag precis bytt till kühler 1220 kylare och ligger nu under 70 i full load åtminstone och ~35 i idle i 4.5 ghz och .035 offset volt.
Tror det kan ha varit muttrarna som inte var helt inskruvade i själva moderkortet dock, alltså inte kylar skruvarna utan skruvarna under dessa som fäster i backplaten.. Dom var inte helt inskruvade till min förvåning när jag bytte kylaren. Hur som helst bättre nu så är nöjd.

Kör standard clock. Men vilken RPM går pumpen din på då? Då min går på nästan max-hastighet.
Min radiatorfläkt blåser även in luft från utsidan av chassit innan den träffar radiatorn.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2