Problem med att komma över 4,1ghz med FX-8320!?

Permalänk
Medlem

Problem med att komma över 4,1ghz med FX-8320!?

Har lite problem med att komma över 4,1ghz med denna processorn, har läst på många ställen att det inte ska vara några som helst problem.
Är dock ganska ny på det här med överklockning, så all hjälp uppskattas!
Mina specs:
CoolerMaster 750W PSU 80+bronze
MSI 990FXA-GD65 mobo
AMD FX-8320
CoolerMaster Seidon 120M Watercooling
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Asus R9 280x DirectcuII

Inställningarna i BIOS:
NB Voltage 1,25v
CPUNB Voltage 1,2544
CPU Voltage 1,3645
FSB 200mhz
Multiplier 20,5
CPU NB 2200mhz
HT LINK speed 2600mhz

Prime failar efter typ 10 minuter med dessa inställningar, förstår verkligen inte var problemet ligger!

Tack på förhand!/Blixxy

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blixxy:

Har lite problem med att komma över 4,1ghz med denna processorn, har läst på många ställen att det inte ska vara några som helst problem.
Är dock ganska ny på det här med överklockning, så all hjälp uppskattas!
Mina specs:
CoolerMaster 750W PSU 80+bronze
MSI 990FXA-GD65 mobo
AMD FX-8320
CoolerMaster Seidon 120M Watercooling
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Asus R9 280x DirectcuII

Inställningarna i BIOS:
NB Voltage 1,25v
CPUNB Voltage 1,2544
CPU Voltage 1,3645
FSB 200mhz
Multiplier 20,5
CPU NB 2200mhz
HT LINK speed 2600mhz

Prime failar efter typ 10 minuter med dessa inställningar, förstår verkligen inte var problemet ligger!

Tack på förhand!/Blixxy

Vad har du testat att göra då den inte klarar prime längre än 10min?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Vad har du för temps när du kör prime då? Funkar den bra i 4Ghz?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixxy:

Prime failar efter typ 10 minuter med dessa inställningar, förstår verkligen inte var problemet ligger!

Tack på förhand!/Blixxy

Ibland blir det mer stabilt om man överklockar med en kombination av FSB och multiplier, ibland behöver man öka på spänningen.

Prova att ställa CPU Voltage lite högre, t.ex. 1,38V eller upp till 1,4V om det inte fungerar.

Se även till att du har deaktiverat turbo mode! Annars kan CPUn gå upp några hundra MHz högre än den inställda överklockningen tillfälligt och då lär det krascha.

Ha även koll på temperaturerna med HWMonitor, kolla så att Core temp inte går över 60 grader.

Det kan även bli överhettning i strömkretsarna när man kör kylare som inte blåser direkt på dem, den ska också vara med i HWMonitor som TMPIN_(någon siffra, 0, 1 eller 2 oftast).

Ditt moderkort kan ha något extra program för att kolla temperatur och styra fläktar och så, då kan det vara bättre att titta i.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Men temperaturen är inget problem, ligger på max 40c i load än så länge.
Jag kör Prime95 i blended mode i ca 10 minuter innan någon av de 8 kärnorna får en error.
I 4ghz är det inga som helst problem!
Har deaktiverat turbo mode, allt som har med eco/powersaving är avstängt för tillfället!

Men är det bara att försöka köra på nu då, öka volt litegrann, och om det inte blir stable, öka fsb med 2mhz i taget tills det blir stable?

Permalänk
Medlem

Ser även nu att de voltinställningarna jag gjort i bios inte stämmer med det som visas i HWmonitor?
HWmonitor visar CPUVCore på 1,42?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vad jag sätter för voltage i BIOS, det ändras automatiskt till 1,44v så fort jag kommer in i windows!? Någon som har stött på detta problemet någon gång?