Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Rocker

Hallå!? Det är väll ingen som säger att man inte ska jämföra med ATIs värsting, jag påpeka att vi inte ska glömma bort jämförelsen med föregångaren. Den var ju 50%+ snabbare på en del tester och när fick vi sån prestanda ökning från efterträdaren. Om Intel släpper en 3.5Ghz så kastar väll inte AMD ut en 4Ghz, det tjänar ingen av dem på.

kastar ut? tillverkarna kastar ju ut så snabba saker de klarar av helt enkelt.. om inte radeon 9700 hade funnits så hade situationen sett helt annorlunda ut. då hade geforce fx vart svensnabbt, eftersom det bara hade funnits gf4 o jämföra med. nu finns radeon 9700 och därmer är det inte särskilt snabbt. eftersom radeon 9700 är mycket snabbare än gf4 så är det ju de man jämför med.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag känner mig faktiskt ganska nöjd med mitt i jämförelse knäpptysta Radeon 9700 Pro för 3495:-. Härmed anser jag det bevisat att det ibland alltså är bättre att slå till än att vänta på den senaste superhypade produkterna.

Lite förvånad blir jag dock - Nog fan borde väl nVidia i alla fall ha både kompetens och resurser att uppfinna en kylare som inte låter som en stucken gris? Återstår också att se vad nVidia kan göra för underverk med sina beryktat bra drivrutiner. ATI har ju lyckats rätt bra med sina beryktat usla dito. (Själv har jag inte haft ett enda problem med ATI's drivisar ännu så länge, så det återstår fortfarande för dem att övertyga mig om sin värdelöshet inom området. )

Visa signatur

[size="1"]Befintlig leksak: P4 1.7@1.94 | MSI-6391 | 768 MB SDRAM | Sapphire Radeon 9700 Pro Atlantis | SB Audigy2 Platinum + Inspire 6700 | 19" Philips CRT + 17" Tandberg CRT | Antec 430W PSU | Antec 1080 AMG Chassie | 3½" Fan Controller
Leksak jag önskar mig just nu: En uppsättning 18" ///AMG Monoblock II[/size]

Permalänk

Frågan är om ATI har gått om för gott eller om Nvida kommer att komma tillbaks igen.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite så.
nVidia har vad jag vet bara NV31 och NV34 runt hörnet, båda budgetkretsar.

ATi har R350, R400 och slutligen (om över ett år) R500.

Har blivit så mycker hype om FX och att det ska rädda nVidias rykte, men nu verkar det verkar det ju inte riktigt så.
Var är deras nästa kort?

Jätte(jätte)mycket pengar lär de ju iofs inte förlora iom att man tjänar typ 20x mer på budgetkort.

Mer ryktet än pengarna som kommer gå förlorade.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Kan va att nvida skickar med pissiga drivers med flit, för att sedan släppa lös 20-30% mer prestanda ur kortet när väl r350 släpps. Inte för att jag tror det är så men. Men personligne skulle jag inte få förmig att köap ett kort som låter så mycket. Undra om det kommer att dyka upp värme problem med dessa kort? typ överhetning osv, lär ju inte va så lätt att kyla på sommaren när det e 26-35+

Visa signatur

Xp1700@500mhz 1,1v pasiv kylning.
Radeon8500 pasiv kylning
Kd7-raid m.m

Permalänk
Medlem

De throttlar, så det är ingen fara.

Däremot lär man kunna glömma ordentlig klockning om man inte har peltier eller bättre, Anandtech testade att klocka GPUn till 540 (i princip ingenting), och efter några minuters belastning klockade kortet ned sig.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur kortet står sig mot ett Radeon 9700pro så har de nog vänt på alla stenar både en och 14 gånger för att få ut lite mer prestanda och eftersom det inte verkar gå att få gpu:n att arbeta snabbare så har de nog redan lagt en hel del krut på drivisarna... Det här produktsläppet är ju årets skämt.

--Deepy--

Permalänk
Medlem

Tycker att många bara sitter här och skriver saker helt tagna ur luften, dom bara klagar och klagar och fattar inget, det är så otroligt roligt att läsa vissa inlägg.

Sen att man bara vågar spekulera om framtida kort som man inte har någon alls information om och som man inte vet något om, är rent av löjligt, ingen vet hur dom kommer att prestera eller hur korten kommer att vara som. Så snälla lägg av vettja..

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Vadå inte vet något om? "Ingen vet hur dom kommer att prestera"??? Har du kollat nyhetssidan?

--Deepy--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
Det är ju HELT OMÖJLIGT att kommentera prestandan på ett kort som inte ens finns på marknaden ännu och som ännu

Korten som testas är ju de som senare kommer nå konsumenterna, och alla vill ju ha benchmarks innan korten dyker ut på marknaden och skall ses som fingervisningar åt vilket håll det pekar - inte som mått på exakt prestanda. Detta till trots tror jag att vad folk menar när de säger att kortet sög är att de hade hoppats (med all rätt efter all hype) att kortet skulle prestera bättre - på marknaden med optimerade drivruteiner eller ej.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

visst hade man förväntat sig bättre prestanda, men kortet är trots allt lika bra som ett 9700, inte sämmre .

att kalla kortet för värdelöst är ju att ta i/vara väldigt negativ .

Kortet är ju istort sett oavsett vilken site du kollar på, lika snabbt som 9700:an , ibland snabbare, ibland långsammare .

När priset går ner så är det alltså en smaksak vilket kort man köper, vilket är bra för framtiden (för oss köpare )..

Istället för att klaga på ati eller nvidia, tänk er lite framåt i tiden istället .

r350 , ökning från ati´s sida .

nv35, med tanke på att fx inte ryckte mer i gämförelse med 9700 så kan man ju spekulera i en snabb release av nv35 , kanske mer lr mindre samma hastigheter som fx men med 256 buss istället .

Hur som helst så är fx inte ett mainstream kort i sig, pengarna nvidia ska göra kommer ju från deras fx budget versioner, så vi får ju se hur dom står sig mot ati´s budget kort .

Och nvidia har skaffat sig ett väldigt bra utgångsläge för framtida high end produkter iom gf fx kortet , tänk som sagt på att bussen är enbart 128 gämfört med ati´s 256 .

Så ne jag ser med glädje fram emot ati´s och nvidias kommande gpu´er .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Känns ju lite så.
nVidia har vad jag vet bara NV31 och NV34 runt hörnet, båda budgetkretsar.

ATi har R350, R400 och slutligen (om över ett år) R500.

Har blivit så mycker hype om FX och att det ska rädda nVidias rykte, men nu verkar det verkar det ju inte riktigt så.
Var är deras nästa kort?

Jätte(jätte)mycket pengar lär de ju iofs inte förlora iom att man tjänar typ 20x mer på budgetkort.

Mer ryktet än pengarna som kommer gå förlorade.

nVidia har NV40.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

kanske ska man vänta och se på DX9 testerna som kommer snart. dom lär vara många gånger intressantare än gamla förlegade DX8 grejer som hängt med ett tag nu.

så 3dmark2003, kliv fram!

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak att säga om FX-kortet, luktar fiasko långväg.

Permalänk
Medlem

He he!
Kolla in bilden, länken handlade för övrigt om hur man gör om ett Radeon 9700 till ett GFFX.

http://home.attbi.com/~typedef.enum/fxoops.jpg

Permalänk
Medlem

Vill set ett test med ett gffx ovh ett radeon9700pro klockat, tror nog att det är risk att gffx får pisk då.

Visa signatur

Xp1700@500mhz 1,1v pasiv kylning.
Radeon8500 pasiv kylning
Kd7-raid m.m

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
He he!
Kolla in bilden, länken handlade för övrigt om hur man gör om ett Radeon 9700 till ett GFFX.

http://home.attbi.com/~typedef.enum/fxoops.jpg

Hahaha fyfan jag jag skrattade.
Det gjorde jag däremot inte när jag läste recensionerna på FX. =(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
Det är ju HELT OMÖJLIGT att kommentera prestandan på ett kort som inte ens finns på marknaden ännu och som ännu mindre har tweakade drivrutiner! Låt det finnas ett halvår på marknaden och jag lovar att drivrutinerna kommer att vara mycket bättre.

Inget grafikkort ger topprestanda från början :/

när 9700pro kom, så var det la rätt bra prestanda från början

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89

när 9700pro kom, så var det la rätt bra prestanda från början

men när geforce3 och radeon 8500 kom så var det väldigt kass prestanda i början..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cparne

men när geforce3 och radeon 8500 kom så var det väldigt kass prestanda i början..

Radeon 9700 Pro måste varit en av de bätter GPU släppen på senare år.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Man får alltid höra att det är dåliga drivrutiner till Ati. Hur kommer sig då att FX har så dåliga drivrutiner enligt en del här? När jag bytte från Nvidia till PBA Ati så försvann buggar i windows. Buggar som jag haft med alla geforcekort. Jag upplever inte att det är dåliga drivrutiner för Ati baserade grafikkort. De presterar bra redan från början. Snarare har det varit så att speltillverkarna tidigare glömt bort stödet för Ati-baserade grafikkort. För att spela en del spel måsta man patcha själva spelet. Dock har det bara hänt 1 gång för mig. Men tänk om Ati är värdelösa på att göra drivrutiner rent prestandamässigt. Då borde Ati-baserade grafikkorten kunna prestera ännu bättre