Permalänk

Vattenkylning eller luftkylning?

Jag undrar om jag ska välja vattenkylning eller luftkylning till processorn i min kundvagn.
Vill kunna överklocka och fortfarande hålla temperaturen nere. Inga dyrare priser än 500-800kr på grund av budget (15000). Vad är bäst med pris och effektivitet?
Länkar som kan vara användbara:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4107813/2013-11-06
http://www.inet.se/jamfor?compare=5322308&compare=6308824
Min vän har en CM Seidon 120 XL, och jag blev rekommenderad Noctua NH-U12S av thli72.

Är det några andra kylare i samma prisklass som ni rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning. Tyst. Effektiv. Prisvärd. Snyggt.

En välmående investering för din plånbok och dators livslängd!

- Enligt min mening!

Permalänk
Medlem

Vatten

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Bra, lutade ändå på vatten.
Har ni några förslag på vilken?

Permalänk

Vvvaaatttttteeennn. Yeah

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

lite OT
Men varför ingen ssd?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Skrivet av atonfreson:

Bra, lutade ändå på vatten.
Har ni några förslag på vilken?

jag hade nog valt http://www.inet.se/produkt/6909318/silverstone-tundra-02 om du har råd satt säga.. den borde nog få plats i topen om du vill ha en 240mm rad...(vet inte om de är den bästa till de priset ect men de är vad jag hade valt iallafall)
annars skulle jag kört på den du har valt. om du vill ha en sluten vattenkylare.

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Skrivet av AltUnderCtrl:

lite OT
Men varför ingen ssd?

Hålla nere priset, lägger till ssd senare isåfall

Permalänk

hur mycket vill du kunna överklocka och hur tyst vill du att den ska bli?
så länge du inte ska överklocka väldigt högt så vinner luftkylare alla gånger imo

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Har du inte råd med riktig vattenkylning får du mer prestanda, lägre ljudnivå, en produkt som håller längre om du väljer luft.
Alla slutna vattenkylare kommer med fläktar man vill byta ut om ljudnivå är viktigt vilket blir ett par hundra kronor extra du behöver lägga på kylaren, de har sämre garanti än luftkylare vilket är fullt förståeligt då de kommer gå sönder mycket tidigare än en luftkylare.
En Phanteks PH-TC14PE, Noctua NH-D14 eller Be Quiet Dark Rock PRO 2 är ett mycket bättre köp.
Planerar du att köra sli så bör du välja Fractal Design Arc R2 istället, fronten på define R4 har väldigt begränsat luftflöde och för sli vill du ha så mycket du kan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av atonfreson:

Hålla nere priset, lägger till ssd senare isåfall

Ta hellre ett billigare moderkort eller ta bort extrafläkten för att få råd med SSD. SSD = Essential

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

hur mycket vill du kunna överklocka och hur tyst vill du att den ska bli?
så länge du inte ska överklocka väldigt högt så vinner luftkylare alla gånger imo

Så tyst som möjligt. Vill spela bf4 på ultra med så låg temp som möjligt. Behövs OC för bra(60-80) fps i ultra?

Permalänk
Skrivet av 1Nkz:

Vattenkylning. Tyst. Effektiv. Prisvärd. Snyggt.

En välmående investering för din plånbok och dators livslängd!

- Enligt min mening!

Luftkylare krossar en vattenkylare för samma kostnad på alla punkter förutom i snygghet, dock är det ju personligt vad som är snyggt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Casper:

Ta hellre ett billigare moderkort eller ta bort extrafläkten för att få råd med SSD. SSD = Essential

Varför är ssd så viktigt? Jag har inga problem med längre laddningstider, finns det något annat som det är nödvändigt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atonfreson:

Varför är ssd så viktigt? Jag har inga problem med längre laddningstider, finns det något annat som det är nödvändigt till?

Allt blir snabbare på ett sätt man inte uppskattar förens man behöver sitta vid en dator med en hårddisk igen, med din budget bör en SSD verkligen ligga i kundvagnen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Luftkylare krossar en vattenkylare för samma kostnad på alla punkter förutom i snygghet, dock är det ju personligt vad som är snyggt.

Vänta nu, vad är bäst?, bryr mig inte om snygghet. Motivera helst så jag förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av atonfreson:

Så tyst som möjligt. Vill spela bf4 på ultra med så låg temp som möjligt. Behövs OC för bra(60-80) fps i ultra?

Du behöver inte klocka för bra fps. Min dator i signatur får 60+ fps Med ultra preset, utan OC på varken CPU eller GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Allt blir snabbare på ett sätt man inte uppskattar förens man behöver sitta vid en dator med en hårddisk igen, med din budget bör en SSD verkligen ligga i kundvagnen.

Problemet är att jag redan har gått långt över budgeten(mest pga köp av skärm), så jag kan vänta

Permalänk
Skrivet av Blorr:

Du behöver inte klocka för bra fps. Min dator i signatur får 60+ fps Med ultra preset, utan OC på varken CPU eller GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Ok bra, vill fortfarande ha bra kylare dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av atonfreson:

Ok bra, vill fortfarande ha bra kylare dock

Kör på noctuan som du blev tipsad om av thil, skulle själv kört den om jag fick plats med en sån i chassit. Kan också säga att mina temps är bra, 32-35 i idle och aldrig över 65 i full load

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av atonfreson:

Vänta nu, vad är bäst?, bryr mig inte om snygghet. Motivera helst så jag förstår

Radiatoryta är A & O, mer radiatoryta kan avleda mer värme, mer radiatoryta låter dig använda långsammare fläktar med bibehållen prestanda.
Riktig vattenkylning är överlägsen allt annat eftersom att man då kan stoppa in mer och större radiatorer i datorn än vad en kylare som sitter på processorn kan.
Luftkylare i stil med Noctua NH-D14 presterar bättre än alla vattenkylare som använder radiatorer mindre än 240mm, t.ex Corsair H100 kommer prestera bättre och låta mindre än NH-D14 om du byter fläktarna på den vilket kommer resultera i en kylare för närmare 1000kr. En Noctua NH-D14 för 650kr kommer låta dig klocka till max utan att kylaren kommer låta, Seidon som du har i din kundvagn är ett dåligt köp för pengarna för den kostar mer, presterar sämre, låter mer och kommer gå sönder tidigare än en Noctua NH-D14.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Blorr:

Kör på noctuan som du blev tipsad om av thil, skulle själv kört den om jag fick plats med en sån i chassit. Kan också säga att mina temps är bra, 32-35 i idle och aldrig över 65 i full load

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du?

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Radiatoryta är A & O, mer radiatoryta kan avleda mer värme, mer radiatoryta låter dig använda långsammare fläktar med bibehållen prestanda.
Riktig vattenkylning är överlägsen allt annat eftersom att man då kan stoppa in mer och större radiatorer i datorn än vad en kylare som sitter på processorn kan.
Luftkylare i stil med Noctua NH-D14 presterar bättre än alla vattenkylare som använder radiatorer mindre än 240mm, t.ex Corsair H100 kommer prestera bättre och låta mindre än NH-D14 om du byter fläktarna på den vilket kommer resultera i en kylare för närmare 1000kr. En Noctua NH-D14 för 650kr kommer låta dig klocka till max utan att kylaren kommer låta, Seidon som du har i din kundvagn är ett dåligt köp för pengarna för den kostar mer, presterar sämre, låter mer och kommer gå sönder tidigare än en Noctua NH-D14.

Noctua NH-D14 är svaret på frågan alltså, tack för all hjälp...
Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atonfreson:

Vad har du?

Jag har noctuas minsta tornkylare. Kör ett mini itx bygge i pyttechassi. Du kommer få plats med större kylare så ta noctua ndh14(eller vad den heter) du kommer bli nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk

Om du köper den snabbaste cpun, ram och grafikkort med en vanlig mekanisk hårddisk, Känns datorn fortfarande seg i jämnförelse emot en budget dator med en SSD,

Visst du kanske får bättre Fps med dom snabbaste delarna, Men SSD ger en rapp allround upplevelse på hela datorn inte bara i spel.

Själv kan jag inte sitta vid en dator utan SSD, känns som sirap.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Att köpa den här datorn utan SSD är ett stort misstag.

Det är lite som att avfärda bredband när man sitter på modem: "äsch, jag är ändå inte online så mycket".

Permalänk
Skrivet av atonfreson:

Vänta nu, vad är bäst?, bryr mig inte om snygghet. Motivera helst så jag förstår

En luftkylare slår en sluten vattenkylare i pris/prestanda och i tysthet, slutna vattenkylare har oftast skitfläktar som låter mycket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Om du köper den snabbaste cpun, ram och grafikkort med en vanlig mekanisk hårddisk, Känns datorn fortfarande seg i jämnförelse emot en budget dator med en SSD,

Visst du kanske får bättre Fps med dom snabbaste delarna, Men SSD ger en rapp allround upplevelse på hela datorn inte bara i spel.

Själv kan jag inte sitta vid en dator utan SSD, känns som sirap.

Då är det nog så att jag måste köpa till SSD senare, vill ha höga fps och inte köra budget. Får väl stå ut under tiden jag samlar ihop pengar... Fast som du säger, SSD är nog ett måste

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en SSD framför en kylare i det läget. Smidigare än att byta kylare om nån månad eller två än att installera om OS och spel och så Intels standard är inte så hemsk med standard klock. I ett kort tag alltså..

Och hade tagit en luftkylare framför slutet system. Min gamla thermalright ultra extreme körde över min H80. Men custom loop är att föredra tycker jag

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Jag hade kört på en SSD framför en kylare i det läget. Smidigare än att byta kylare om nån månad eller två än att installera om OS och spel och så Intels standard är inte så hemsk med standard klock. I ett kort tag alltså..

Och hade tagit en luftkylare framför slutet system. Min gamla thermalright ultra extreme körde över min H80. Men custom loop är att föredra tycker jag

Du har nog rätt, tänkte inte på hur mycket lättare det är att byta kylare...

Vilken SSD rekommenderas?(egentligen hur många GB)
Gissar Samsung SSD EVO 250GB, eller?

Edit: behövs verkligen 250GB eller räcker 120GB?