Tänkte skaffa Vattenkylning, ser detta bra ut?

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa Vattenkylning, ser detta bra ut?

Hej folk,

Tänkte skaffa vattenkylning för första gången (borträknat slutet på cpu), vill gärna ha tips om de jag tänkt ser bra ut eller vad jag ska ändra.

Chassi: SILVERSTONE SST-TJ11B-W
Reservoir: Swiftech Maelstrom 5.25" Dual Bay
Pump: Swiftech MCP35x2
CPU Block: EK - Supremacy - Plexi + Nickel
VGA Block: EK - FC R9-290X - Acetal x2
Backplate: EK - FC R9-290X Backplate x2
Radiator: HW-Labs Black Ice - GTX 560
Fläktar: Noiseblocker BlackSilent Pro Fan PK3 - 140mm

Har valt en dubbel pump då R9 290x ger ifrån sig en del värm, tänkte därför att de kan vara bra med den & vad jag förstår är den alt MCP35x bland de bästa pumparna man kan använda. Valde Back Ice 560 av samma anledning.

Utöver de så behövs ju nipplar, slang & vätska, hade tänkte följande:
Nippel: Bitspower - Push On - G¼ - 16/10mm
Slang: MasterKleer - 16/10mm eller liknande
Vätska: Ekoolant - UV BLUE

Verkar detta rimligt eller har jag tänkt helt fel?

Tänkte slutligen fråga hur ofta man behöver byta vätska & hur man ska lösa de på smidigast sätt?
Funderar på att antingen köra med snabb kopling eller en stäng ventil vet inte vilket, förslag?

Kritik & förslag uppskattas
MVH
reduL

Permalänk

Bara du har koll på att radiatorn passar i chassit.

Jag har en phobya 480 radiator i botten av mitt chassi som har en luft nippel där tömmer jag min loop.

byt vatten en gång om år typ

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Om jag hade varit du skulle jag köpa en VPP655 istället för en dubbelpump. I vissa fall kan man behöva fler pumpar om man använder väldigt många radiatorer och block eller om man vill ha ökad säkerhet. En pump klarar jobbet utan problem. Om du har två pumpar utvecklas mer värme och leder till högre temperaturer (teoretiskt sätt, tvivlar på att det blir någon större skillnad).

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

tänk på att de medföljande nipplarna till blocket inte är rätt storlek för slangen du kollar på, men antar att du vill ha compressionnipples ändå

Övervägt pump reservoar combo?

Det finns rätt många trevliga om du ändå tänkt köra resen i 5.25 platserna
(för dubbla ddc och om du är sugen på dubbla d5) fördelen är att du sparar 4 nippels med

d5:orna går att köpa nakna med så det bara är att klämma in dom

å som åvanstående var säker på att radiatorn får plats

har dock svårt att tro att de ska behövas två pumpar för loopen mer troligt att du vill ha mer radiatoryta för att få ner temperaturerna i så fall

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Skrivet av reduL_:

Hej folk,

Tänkte skaffa vattenkylning för första gången (borträknat slutet på cpu), vill gärna ha tips om de jag tänkt ser bra ut eller vad jag ska ändra.

Chassi: SILVERSTONE SST-TJ11B-W
Reservoir: Swiftech Maelstrom 5.25" Dual Bay
Pump: Swiftech MCP35x2
CPU Block: EK - Supremacy - Plexi + Nickel
VGA Block: EK - FC R9-290X - Acetal x2
Backplate: EK - FC R9-290X Backplate x2
Radiator: HW-Labs Black Ice - GTX 560
Fläktar: Noiseblocker BlackSilent Pro Fan PK3 - 140mm

Har valt en dubbel pump då R9 290x ger ifrån sig en del värm, tänkte därför att de kan vara bra med den & vad jag förstår är den alt MCP35x bland de bästa pumparna man kan använda. Valde Back Ice 560 av samma anledning.

Utöver de så behövs ju nipplar, slang & vätska, hade tänkte följande:
Nippel: Bitspower - Push On - G¼ - 16/10mm
Slang: MasterKleer - 16/10mm eller liknande
Vätska: Ekoolant - UV BLUE

Verkar detta rimligt eller har jag tänkt helt fel?

Tänkte slutligen fråga hur ofta man behöver byta vätska & hur man ska lösa de på smidigast sätt?
Funderar på att antingen köra med snabb kopling eller en stäng ventil vet inte vilket, förslag?

Kritik & förslag uppskattas
MVH
reduL

hej,
kommer bli ett grymt bygge.

Själv tycker jag det är viktigare med mer radiatoryta än stark pump, kolla tester och på martinsliquidlab så kan du skapa dig en egen uppfattning. Vattnet blir ju inte kallare bara för det cirkulerar snabbare, det är ju vid värmeväxlaren, dvs radiatorn utbytet sker. Sedan kommer du nog få många tips på radiatorer, i verkligheten skiljer det kanske max några grader på bästa/sämsta men själv föredrar jag alphacools nexxxosmodeller.
Jag hade kört på 19/13 slang i detta bygget, särskillt om du ska addera fler radiatorer. Byte av vätska beror ofta på vad du kör för vätska, kör du en klar ofärgad behöver du inte byta så ofta, kör du färgad och kanske genomskinliga slangar kan du behöva byta nån gång per år, och det kan också bli lite påväxt på insidan av slangarna som du måste rengöra/byta.
Själv satte jag in en slang med kulventil på understa radiatorn, och det är jag jäkligt nöjd med, fick ju tömma systemet några ggr för justering i början, och det hade varit jäkligt meckigt utan.

lycka till!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av reduL_:

Hej folk,

Tänkte skaffa vattenkylning för första gången (borträknat slutet på cpu), vill gärna ha tips om de jag tänkt ser bra ut eller vad jag ska ändra.

Chassi: SILVERSTONE SST-TJ11B-W
Reservoir: Swiftech Maelstrom 5.25" Dual Bay
Pump: Swiftech MCP35x2
CPU Block: EK - Supremacy - Plexi + Nickel
VGA Block: EK - FC R9-290X - Acetal x2
Backplate: EK - FC R9-290X Backplate x2
Radiator: HW-Labs Black Ice - GTX 560
Fläktar: Noiseblocker BlackSilent Pro Fan PK3 - 140mm

Har valt en dubbel pump då R9 290x ger ifrån sig en del värm, tänkte därför att de kan vara bra med den & vad jag förstår är den alt MCP35x bland de bästa pumparna man kan använda. Valde Back Ice 560 av samma anledning.

Utöver de så behövs ju nipplar, slang & vätska, hade tänkte följande:
Nippel: Bitspower - Push On - G¼ - 16/10mm
Slang: MasterKleer - 16/10mm eller liknande
Vätska: Ekoolant - UV BLUE

Verkar detta rimligt eller har jag tänkt helt fel?

Tänkte slutligen fråga hur ofta man behöver byta vätska & hur man ska lösa de på smidigast sätt?
Funderar på att antingen köra med snabb kopling eller en stäng ventil vet inte vilket, förslag?

Kritik & förslag uppskattas
MVH
reduL

Dold text

OFT: ahhahaha skönt nickname bakifrån ^^
ONT: lycka T med akvariet

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Bara du har koll på att radiatorn passar i chassit.

Jag har en phobya 480 radiator i botten av mitt chassi som har en luft nippel där tömmer jag min loop.

byt vatten en gång om år typ

Jo de har jag kollat upp. Fick iden från en snubbe som bygger med just de chassit & den radiatorn. Har övervägt något sådant, hade tänkt att köra ett T koppling vid radiatorn med en stäng ventil på så man kan tömma den vägen alt en snabbkoppling då de bara finns två ingångar på radiatorn.

Skrivet av FudgieCars:

Om jag hade varit du skulle jag köpa en VPP655 istället för en dubbelpump. I vissa fall kan man behöva fler pumpar om man använder väldigt många radiatorer och block eller om man vill ha ökad säkerhet. En pump klarar jobbet utan problem. Om du har två pumpar utvecklas mer värme och leder till högre temperaturer (teoretiskt sätt, tvivlar på att det blir någon större skillnad).

Ok, ska titta på den, funderade över singel pump varianten (MCP35x) men de jag läst om dom båda är att ljudet från dom är rätt lågt, så tänkte att de kan vara skönt med en backup ifall de skiter sig

Skrivet av Halfow:

tänk på att de medföljande nipplarna till blocket inte är rätt storlek för slangen du kollar på, men antar att du vill ha compressionnipples ändå

Övervägt pump reservoar combo?

Det finns rätt många trevliga om du ändå tänkt köra resen i 5.25 platserna
(för dubbla ddc och om du är sugen på dubbla d5) fördelen är att du sparar 4 nippels med

d5:orna går att köpa nakna med så det bara är att klämma in dom

å som åvanstående var säker på att radiatorn får plats

har dock svårt att tro att de ska behövas två pumpar för loopen mer troligt att du vill ha mer radiatoryta för att få ner temperaturerna i så fall

Jo ressen är en combo för den pumpen jag tittat på, finns en för singel versionen också. Yes tänkte köra compressionnipples, hade dock inte tänkt på att dom medföljande inte funka, tack för infon

Skrivet av xxxPaladinxxx:

hej,
kommer bli ett grymt bygge.

Själv tycker jag det är viktigare med mer radiatoryta än stark pump, kolla tester och på martinsliquidlab så kan du skapa dig en egen uppfattning. Vattnet blir ju inte kallare bara för det cirkulerar snabbare, det är ju vid värmeväxlaren, dvs radiatorn utbytet sker. Sedan kommer du nog få många tips på radiatorer, i verkligheten skiljer det kanske max några grader på bästa/sämsta men själv föredrar jag alphacools nexxxosmodeller.
Jag hade kört på 19/13 slang i detta bygget, särskillt om du ska addera fler radiatorer. Byte av vätska beror ofta på vad du kör för vätska, kör du en klar ofärgad behöver du inte byta så ofta, kör du färgad och kanske genomskinliga slangar kan du behöva byta nån gång per år, och det kan också bli lite påväxt på insidan av slangarna som du måste rengöra/byta.
Själv satte jag in en slang med kulventil på understa radiatorn, och det är jag jäkligt nöjd med, fick ju tömma systemet några ggr för justering i början, och det hade varit jäkligt meckigt utan.

lycka till!

Tack, jo kollat på martinsliquidlab en hel del saker så lite koll har jag
Vad gäller slang så verkade 16/10 rimmligt en 19/13 kanske är bättre, tack för tipset
Kulventil, hur funkar en sån?

Skrivet av fAkkFejz:

OFT: ahhahaha skönt nickname bakifrån ^^
ONT: lycka T med akvariet

Tackar, ja visst är de, de har förföljt mig i över 10år nu

Permalänk
Skrivet av reduL_:

Tack, jo kollat på martinsliquidlab en hel del saker så lite koll har jag
Vad gäller slang så verkade 16/10 rimmligt en 19/13 kanske är bättre, tack för tipset
Kulventil, hur funkar en sån?

kanske inte jättenödvändigt med 19/13 men i lite större lådor brukar det se lite fjuttigt ut med 16/10 slang.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Secc...

http://www.hemfint.se/bmz_cache/2/0/images/fmmattsson/76664/f...

kanske inte jättenödvändigt med 19/13 men i lite större lådor brukar det se lite fjuttigt ut med 16/10 slang.

hehe Ok, ja de var något sådant jag tänkt mig, fast då den mindre av dom två... Har som sagt funderat på en T koppling någon stans runt radiatorn med en kulventil för tömning den vägen, hur låter den iden? Ja de har du nog rätt i får titta på de.