AMD demonstrerar A-serien "Kaveri" och Mantle med Battlefield 4 den 11 november

Permalänk
Medlem

Här hittar ni intervjun med J.A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Är verkligen overhead för Direct3D och OpenGL så hög att Mantle faktiskt kommer att göra någon markant skillnad? Jag har aldrig knackat kod för D3D/OpenGL så jag har ingen koll.

Jag menar inte att Mantle är meningslöst, tvärtom då jag har ett 290X, jag är bara nyfiken.

The DirectX Performance Overhead

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Här hittar ni intervjun med J.A.

Huga! Vilken dålig översättning! Lita aldrig på en google översättning.

Men om man nu skall läsa mellan raderna om vad som faktiskt sades, så kan bf4 lika gärna prestera bättre med Mantle än vad J.A förväntar sig att andra titlar kommer göra.

Permalänk
Medlem

Bättre det än ingenting. Jag kan ursprungliga språket så jag vet vad exakt som står där. Försök men ett annat språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att jämföra så var voodoo-korten överlägsna på sin tid med Glide, men så fort de körde DirectX eller OpenGL så gick det dåligt. Kunde utan problem skilja 50%.. Så där räddade ett API en i grunden svagare arkitektur. Direct 3D har säkert förbättrats sedan dess, så vi kanske inte får 50% högre prestanda, men samtidigt så har det tillkommit massa funktioner och vi fått programerbara shaders och sådant. Så det kanske också finns mer prestanda att hämta när man har den kontrollen.

Ok, intressant. Jag trodde att Glide bara var en vanlig OpenGL-implementation (jag hade en mångårig paus från spelande så jag skaffade inget 3D-kort förrän långt senare, då DirectX hade tagit över).

Tackar. Det förklarar en hel del.

Det ska bli kul att se vad Mantle kan åstadkomma!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Här hittar ni intervjun med J.A.

Så en från början skeptisk kille som inte har så bra koll (tror att 290X ska konkurrera med Maxwell) frågar om prestandan, får svaret att BF4 mest kommer ha med shaderfunktioner i Mantle att göra och att man inte ska döma Mantles kapacitet efter BF4 alena, en antydan att Mantle har högre kapacitet än vi får se i BF4. Då hittar journalisten (Inte Johan) på prestandasiffror på 10-15% med ett snitt på 5%, du översätter i din tur detta till att Johan säger 0-5% i bästa fall.

Alltså det är fel i resonemanget i så många led...

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Så en från början skeptisk kille som inte har så bra koll (tror att 290X ska konkurrera med Maxwell) frågar om prestandan, får svaret att BF4 mest kommer ha med shaderfunktioner i Mantle att göra och att man inte ska döma Mantles kapacitet efter BF4 alena, en antydan att Mantle har högre kapacitet än vi får se i BF4. Då hittar journalisten (Inte Johan) på prestandasiffror på 10-15% med ett snitt på 5%, du översätter i din tur detta till att Johan säger 0-5% i bästa fall.

Alltså det är fel i resonemanget i så många led...

Jo men Blookers är känd för att vara en av de mer extrema fanboysen här på SweC. Personligen tror jag att mantle har stor potential att kunna uträtta saker som annars är DX11.2 exklusivt.

Med andra ord kan dom på windows 7 ta del av a de funktioner som DX11.2 har. Detta är bara ren spekulation från min sida men med ett nytt API så finns ju möjligheten där. vilket var lite det som jag fick ut när jag läste den uruselt översatta intervjun...

Ponera nu att att Mantle ge de funktioner DX 11.2 ger och att man får en 12.5% ökning av prestandan. Det gör t.ex att ett 7870(som numera finns för mycket rimliga summor på Webhallen) Mantle kanske även löser en del stutter?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så en från början skeptisk kille som inte har så bra koll (tror att 290X ska konkurrera med Maxwell) frågar om prestandan, får svaret att BF4 mest kommer ha med shaderfunktioner i Mantle att göra och att man inte ska döma Mantles kapacitet efter BF4 alena, en antydan att Mantle har högre kapacitet än vi får se i BF4. Då hittar journalisten (Inte Johan) på prestandasiffror på 10-15% med ett snitt på 5%, du översätter i din tur detta till att Johan säger 0-5% i bästa fall.

Alltså det är fel i resonemanget i så många led...

Samt att resterande journalister som hörde detta scoop inte skriver något om det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Klappa:

10% mer prestanda. Mer behöver inte sägas.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt 7870 kommer prestera som Titan..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Ok, intressant. Jag trodde att Glide bara var en vanlig OpenGL-implementation (jag hade en mångårig paus från spelande så jag skaffade inget 3D-kort förrän långt senare, då DirectX hade tagit över).

Jag antar att du måste ha legat i koma eller haft stora problem med ditt liv.
Glad att du har fått ordning på ditt liv igen. Du måste ha mycket speltid att ta igen.

Permalänk
Medlem

Är detta live idag eller?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Ostbiten:

Är detta live idag eller?

Onsdag klockan 22:15 svensk tid.
http://developer.amd.com/apu/home/agenda-sessions/

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Vart kan man kika på det? För det kommer streamas va?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Laddar upp med kaffe.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Vart kan man kika på det? För det kommer streamas va?

Tror aldrig att den streamades men det finns en frågestund med utvecklare från APU 13
http://www.youtube.com/watch?v=sSY2KXBoro0

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper