Permalänk

i7 4770k oc..

hej, har en i7 4770k på vatten och gtx 780 sli. funderar löst på att klocka cpu (gpu har jag redan klockat). frågan är om det är någon större ide, jag använder bara datorn till att spela. Om det är någon ide, finns det någon "säker" överklockning man kan köra på, utan att börja pilla med massa programm mm..jag är kass på detta tbh..:-) Funderar på att bara köra in 4.4 ghz via multiplar och sen inte göra något mer..eller måste man börja tanka ner cpu-z, prime 95 mm?

Permalänk
Medlem

Ja man behöver en del program för att hålla koll på tempen, och stabilitetstesta.
program som coretemp och/eller realtemp, prime95, Intel burn test, CPU-Z är bra att ha också.

Sen klockar gör man bäst och enklast i bios.
Bara höja mulipeler ska man inte göra, då man inte ska lämna tex vcore på auto när man klockar.
så minst låsa volten också...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonnylocktong:

hej, har en i7 4770k på vatten och gtx 780 sli. funderar löst på att klocka cpu (gpu har jag redan klockat). frågan är om det är någon större ide, jag använder bara datorn till att spela. Om det är någon ide, finns det någon "säker" överklockning man kan köra på, utan att börja pilla med massa programm mm..jag är kass på detta tbh..:-) Funderar på att bara köra in 4.4 ghz via multiplar och sen inte göra något mer..eller måste man börja tanka ner cpu-z, prime 95 mm?

I cry everytime...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

I cry everytime...

Varför? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickii:

Varför? :S

Z87 och två kraftiga grafikkort i SLI.

Permalänk
Skrivet av Rickii:

Varför? :S

eftersom jag ställde en korkad fråga såklart..:-), självklart kan jag inte bara köra upp den mao, misstänkte det. Har googlat runt lite, och det verkar inte vara någon större ide att köra upp cpu då det sällan är den som flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

I cry everytime...

Han bottleneckar sina GPU's lika mycket som du gör med din 4820k. Fler PCI-E lanes hjälper inte mycket + priset på 780 just nu är ingenting.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mars SSX:

Z87 och två kraftiga grafikkort i SLI.

Gör ingen skilland om du inte går över 3 kort.

4820k vs 4770k med 2 kort ingenskilland överhuvudtaget typ.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Z87 och två kraftiga grafikkort i SLI.

Eh? Jag trodde din första kommentar var att TS hade riktiga highend-grejer, men inte visste hur man klockar.
Det är inte minsta lilla fel med lastbalanseringen som TS har just nu? Överklockar han processorn/delid'ar den så kan han lätt få ut 100% av sina GPUer.

Skrivet av jonnylocktong:

eftersom jag ställde en korkad fråga såklart..:-), självklart kan jag inte bara köra upp den mao, misstänkte det. Har googlat runt lite, och det verkar inte vara någon större ide att köra upp cpu då det sällan är den som flaskar.

Till TS: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Kika på denna, är du ändå intresserad av att överklocka kommer det vara intressant läsning, samt kul kompetens att besitta.
Det är inte så krångligt som man kan tro, så länge man har tålamod och vet vilka värden du ska ändra kan inget gå fel.

Lycka till med överklocket, hoppas du fått en CPU som inte lider alltför mycket av limmet mellan IHS och chippet. Annars blir delid nästa steg

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

herre d-vlar..jag tror jag lägger ner det innan jag börjat..men tack!..:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

herre d-vlar..jag tror jag lägger ner det innan jag börjat..men tack!..:-)

Varför köpa en K processor om man ej ska överklocka ?

Var inte så påläst heller en gång i tiden, säger inte att jag är någon expert på överklockning men jag läste guider och kikade videor. Sen provade jag mig fram sakta men säkert. Och hamnade på 4.8 (inte delid)

Så jag tycker att du ska läsa lite guider och kika videos, inte så svårt när man kommit in i det. Räkna med blåskärm då och då dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

herre d-vlar..jag tror jag lägger ner det innan jag börjat..men tack!..:-)

Det är ju en komplett guide. Du får veta nästintill allt där. Är mycket, mycket enklare än det ser ut.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Varför köpa en K processor om man ej ska överklocka ?

Var inte så påläst heller en gång i tiden, säger inte att jag är någon expert på överklockning men jag läste guider och kikade videor. Sen provade jag mig fram sakta men säkert. Och hamnade på 4.8 (inte delid)

Så jag tycker att du ska läsa lite guider och kika videos, inte så svårt när man kommit in i det. Räkna med blåskärm då och då dock

Jo, men jag är otroligt kasst skillad på sånt här....:-), blåskärm + cmos reset som hela guiden börjar med är lite overkill för mig, behöva skruva ner chassit..nja...:-) (men får kolla, har en MSI Z87-S02 så finns kanske save profile på den, (inet färdigbyggd dator))

vad händer vid blåskärm, får jag gå tillbaka till tidigare inställningar i bios då? (utgår jag ifrån.)..

ä va fn, får väl testa. Har läst runt lite mer nu, och ni verkar påpeka det.. cpu är nog en flaska trotts allt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

Jo, men jag är otroligt kasst skillad på sånt här....:-), blåskärm + cmos reset som hela guiden börjar med är lite overkill för mig, behöva skruva ner chassit..nja...:-) (men får kolla, har en MSI Z87-S02 så finns kanske save profile på den, (inet färdigbyggd dator))

vad händer vid blåskärm, får jag gå tillbaka till tidigare inställningar i bios då? (utgår jag ifrån.)..

ä va fn, får väl testa. Har läst runt lite mer nu, och ni verkar påpekad det oxos, cpu är nog en flaska trotts allt..

Vad menar du med att skruva ner chassit ?

Vet inte med ditt mobo men mina inställningar sparas, tex sync all cores osv osv så det enda jag behövde göra vid blåskärm var att antingen höja volt eller sänka multiplier. Så att "nolla" alla inställningar tror jag inte att du kommer behöva göra.

Tycker du ska prova, speciellt då du kör vatten

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Vad menar du med att skruva ner chassit ?

Vet inte med ditt mobo men mina inställningar sparas, tex sync all cores osv osv så det enda jag behövde göra vid blåskärm var att antingen höja volt eller sänka multiplier. Så att "nolla" alla inställningar tror jag inte att du kommer behöva göra.

Tycker du ska prova, speciellt då du kör vatten

jo, om jag inte kan spara inställningar så verkar det bli rörigt, men jag kan nog spara inställningarna så det är nog inget krux. ja, jag får nog testa, detta verkar rätt kul, på något nerdigt vis..:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

herre d-vlar..jag tror jag lägger ner det innan jag börjat..men tack!..:-)

Klocka till måttliga nivåer är enkelt, kan man göra med ögonbindel och ena handen bakbunden
Så lägg inte ner, klocka är roligt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Klocka till måttliga nivåer är enkelt, kan man göra med ögonbindel och ena handen bakbunden

betänk, jag är Ekonom..

Permalänk

Ok, alternativ guide för brutalt enkel överklockning, inga garantier och antagligen onödigt varmt men svår är den inte.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1722630/intel-god-quic....

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Ok, alternativ guide för brutalt enkel överklockning, inga garantier och antagligen onödigt varmt men svår är den inte.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1722630/intel-god-quic....

tack, får det inte stabilt över 43 multipel och får använda 1.27 v för det. Tempen stannar fint på 80 grader, för att plötsligt rusa upp till 100... (testade 46 upp till 1.39 volt, fick igång den, men kraschar direkt när jag sätter på prime 95.)

enda jag gjort är att sätta 43 multipel och 1.27 volt..nä..tror inte mitt kort är gjort för detta...men Tack!

Permalänk
Medlem

Du ska inte sätta 43 och 1.27 direkt Det jag gjorde var att jag körde stock multipiler som är 33, och sänkte vcore så lågt jag kunde minns inte hur mkt vcore det var. När jag fick error höjde jag med 0.05, och när det blev stabilt höjde jag till 34x, kolla om stabil om jag sänkte vcore osv. Så nu kör jag på 4.2, 4.3 var nästan för varmt så jag nöjde mig med 4.2

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av Red110:

Du ska inte sätta 43 och 1.27 direkt Det jag gjorde var att jag körde stock multipiler som är 33, och sänkte vcore så lågt jag kunde minns inte hur mkt vcore det var. När jag fick error höjde jag med 0.05, och när det blev stabilt höjde jag till 34x, kolla om stabil om jag sänkte vcore osv. Så nu kör jag på 4.2, 4.3 var nästan för varmt så jag nöjde mig med 4.2

jag startar max och kör ner istället..:-). får det stabilt på 4.3, men för att vara säker så får jag köra på 4.2..och får ändå problem med värme då det plötsligt går över 90 grader..så lägger ner det , inte värt att riska för några futtiga %

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

jag startar max och kör ner istället..:-). får det stabilt på 4.3, men för att vara säker så får jag köra på 4.2..och får ändå problem med värme då det plötsligt går över 90 grader..så lägger ner det , inte värt att riska för några futtiga %

Det är mer än några futtiga %, det kan jag lova dig. Min processor kör normalt på 3.5Ghz, jag kör den i 4.7. Det är nästan 35% mer.
Det är definitivt värt att överklocka för dig, även om du bara klockar till 4.1-4.2.
Så länge du håller dig under 85-90C i prime95 så kommer det gå finfint.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

jag startar max och kör ner istället..:-). får det stabilt på 4.3, men för att vara säker så får jag köra på 4.2..och får ändå problem med värme då det plötsligt går över 90 grader..så lägger ner det , inte värt att riska för några futtiga %

90 grader i prime 95 eller 90 grader i spel?

Permalänk
Skrivet av WoG:

Det är mer än några futtiga %, det kan jag lova dig. Min processor kör normalt på 3.5Ghz, jag kör den i 4.7. Det är nästan 35% mer.
Det är definitivt värt att överklocka för dig, även om du bara klockar till 4.1-4.2.
Så länge du håller dig under 85-90C i prime95 så kommer det gå finfint.

min kör på 3.9 enligt cpu-z och skulle möjligtvis få det stabilt på 4.3, men då blir den satans varm, så 4.2 då. 7,7% upp då, tyvärr långt ifrån dina 35%..:-( problemet är värmen, funkar fint och den liger på 80 grader, plötsligt rusar det till 100 fort som f-n..:-(, även på 4.3. och jag som skall ha vatten?...wtf.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

90 grader i prime 95 eller 90 grader i spel?

prime 95, bra mycket bättre i spel. men det är väl prime jag skall använda för att bencha?

den ligger stabilt på 80, för att rusa upp plötsligt...mycket konstigt. är det något annat än multippel och volt jag bör pilla med? tror jag fått ett skitkort..:-( inga problem att starta den och spela med 4.6 med 3.6, men så fort jag startar prime så krashar det.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Z87 och två kraftiga grafikkort i SLI.

Skrivet av Xelithium:

Han bottleneckar sina GPU's lika mycket som du gör med din 4820k. Fler PCI-E lanes hjälper inte mycket.

Skrivet av tvelander:

Gör ingen skilland om du inte går över 3 kort.

4820k vs 4770k med 2 kort ingenskilland överhuvudtaget typ.

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1251854-multi-gpu-o...

Det är en skillnad, men man får såpass bra prestanda ändå att det är värt med Z87. Irrationellt att gråta blod över att man får 120 fps och inte 145, typ.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JagdKatzen:

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1251854-multi-gpu-o...

Det är en skillnad, men man får såpass bra prestanda ändå att det är värt med Z87. Irrationellt att gråta blod över att man får 120 fps och inte 145, typ.

Nu prata vi 4820k vs 4770k inte 4930k XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av JagdKatzen:

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1251854-multi-gpu-o...

Det är en skillnad, men man får såpass bra prestanda ändå att det är värt med Z87. Irrationellt att gråta blod över att man får 120 fps och inte 145, typ.

kör 2560 på tex bf 4 och skärmen i 70 hz..finns tillfällen då det går under 70 fps. Så jag tackar inte nej till gratis fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

kör 2560 på tex bf 4 och skärmen i 70 hz..finns tillfällen då det går under 70 fps. Så jag tackar inte nej till gratis fps.

Hur i hela världen? Kör du allt på ultra eller? Dra ner AA-def litegrann, slukar FPS som tusan för nästan ingen fps-skillnad.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Nu prata vi 4820k vs 4770k inte 4930k XD

Ärligt talat ser jag ingen större poäng i att köra 4820K framför 4770K, förutom soldered IHS

Bättre att köra xx30K...

Skrivet av jonnylocktong:

kör 2560 på tex bf 4 och skärmen i 70 hz..finns tillfällen då det går under 70 fps. Så jag tackar inte nej till gratis fps.

Jag drar ned AA, eftersom 1440p ger lite mindre aliasing IMHO. Man kan gott köra 2xSMAA istället för 4xMSAA för ganska bibehållen kvalitet.

Sen är ju BF4 som konstaterat väldigt CPU-krävande.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4