Permalänk
Medlem

Hur sätter man fasta volt på processorn?

Hej allesammans jag börjar bli trött på detta när det gäller volten, till processorn.
För även om jag skulle sätta 3 miljarder volt, så hoppar den ändå mellan 1.3v och 1.4v
Detta medför blåskärm emellanåt för min del.
Och visst kan jag klocka ner den, men då blir den ju ännu slöare, och det vill jag ju inte.
Så finns det möjlighet att sätta fasta volt? t.ex 1.5, 1.6 osv, och att den stannar där sen, och ger blanka fan i att hoppa värre än en söndertrimmad hare på kokain?

EDIT: Glömde lägga lite info.
Moderkort: Asus Crosshair IV Extreme.
Processor: AMD Phenom II 1100T BE.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hej allesammans jag börjar bli trött på detta när det gäller volten, till processorn.
För även om jag skulle sätta 3 miljarder volt, så hoppar den ändå mellan 1.3v och 1.4v
Detta medför blåskärm emellanåt för min del.
Och visst kan jag klocka ner den, men då blir den ju ännu slöare, och det vill jag ju inte.
Så finns det möjlighet att sätta fasta volt? t.ex 1.5, 1.6 osv, och att den stannar där sen, och ger blanka fan i att hoppa värre än en söndertrimmad hare på kokain?

EDIT: Glömde lägga lite info.
Moderkort: Asus Crosshair IV Extreme.
Processor: AMD Phenom II 1100T BE.

Ska finnas en inställning som heter nåt i stil med Fixed/Static Voltage kontra Adaptive Voltage. Det du beskriver låter som Adaptive Voltage, oavsett hur högt/lågt du lagt volten på så hoppar den alltid upp till den nivån under en viss load oavsett vad du gör. För mig personligen så händer detta bara om du stresstestar i program som AIDA64 och inte i spel.

Vill du inte att detta sker så är det bara att sätta på Fixed/Static Voltage, då stannar volten där du satt den oavsett load. Det tar mer på processorn att sitta på den volten hela tiden men ditt problem lär ju sluta iaf.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING | CPU: i7 4770k @ 4.4GHz | Kylning: Antec Kühler 620 Push n' Pull | GPU: ASUS GTX 780 DCII SLI | APU: Asus Xonar Essence STX | RAM: Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE LP | PSU: Corsair AX860i | SSD: Samsung 840 Basic 250GB | HDD: WD Green 3TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebcollin:

Ska finnas en inställning som heter nåt i stil med Fixed/Static Voltage kontra Adaptive Voltage. Det du beskriver låter som Adaptive Voltage, oavsett hur högt/lågt du lagt volten på så hoppar den alltid upp till den nivån under en viss load oavsett vad du gör. För mig personligen så händer detta bara om du stresstestar i program som AIDA64 och inte i spel.

Vill du inte att detta sker så är det bara att sätta på Fixed/Static Voltage, då stannar volten där du satt den oavsett load. Det tar mer på processorn att sitta på den volten hela tiden men ditt problem lär ju sluta iaf.

Ah gött det är en Phenom II 1100T BE från 2010 jag sitter på, så jag är ju inte livrädd om den direkt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!