Konstig VGA liknande port på gammalt moderkort

Permalänk

Konstig VGA liknande port på gammalt moderkort

Jag håller på med ett ganska så retro bygge och jag hittar ingen bild utgång från moderkortet. Minns inte om jag har haft grafikkort till eller inte.
Jag undrar iaf vad det är för port

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av GreenSoap:

http://i.imgur.com/s3Eeam3.jpg?1

Jag håller på med ett ganska så retro bygge och jag hittar ingen bild utgång från moderkortet. Minns inte om jag har haft grafikkort till eller inte.
Jag undrar iaf vad det är för port

Är det inte en seriell kabel för lokalt nätverkande?
Edit: Har för mig att vi använde sådana när vi körde doom förr

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det är en serieport http://sv.wikipedia.org/wiki/Serieport

För övrigt var det väldigt ovanligt med inbyggt grafikkort på äldre moderkort, så du måste nog ha ett externt grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:
Skrivet av NordhNet:

Är det inte en seriell kabel för lokalt nätverkande?
Edit: Har för mig att vi använde sådana när vi körde doom förr

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det inte en seriell kabel för lokalt nätverkande?
Edit: Har för mig att vi använde sådana när vi körde doom förr

Man kan använda serie portar till så mycket mer.

*suck* känner mig gammal när dagens ungdom inte har koll på de där.

Permalänk
Medlem

Är de en retrodator är de ju lämpligt å koppla in musen där

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Pewtah:

*suck* känner mig gammal när dagens ungdom inte har koll på de där.

Jotack, satt precis och undrade varför vi inte använde nätverksuttaget istället....just det, det fanns inte då

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Jotack, satt precis och undrade varför vi inte använde nätverksuttaget istället....just det, det fanns inte då

What!? Klart att det fanns nätverk. De där prylarna ser inte så gamla ut. Det ser ju tex ut att finnas ljud på moderkortet. Man behövde använda ett separat kort för nätverk bara. Med tanke på färgkodningen osv så skulle jag gissa att det finns PS2 kontakter för tangentbord och mus.

Om vi backar ännu längre så fanns det EGA grafikutgång som kunde ha en sådan 9-pol kontakt. Men så gammal är inte denna datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

What!? Klart att det fanns nätverk. De där prylarna ser inte så gamla ut. Det ser ju tex ut att finnas ljud på moderkortet. Man behövde använda ett separat kort för nätverk bara. Med tanke på färgkodningen osv så skulle jag gissa att det finns PS2 kontakter för tangentbord och mus.

Om vi backar ännu längre så fanns det EGA grafikutgång som kunde ha en sådan 9-pol kontakt. Men så gammal är inte denna datorn.

Så här ser hela I/O panelen ut, kan den orangea eller rosa kontakten ge ut bild?

Permalänk
Medlem

En vanlig hederlig COM port ju

Permalänk

Jag börjar bli gammal....

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk

Hatade att trixa rs-232 portarna när man lekte med de äldre mobilerna, då Sverige "endast" hade nokia och ericsson lurar...

Har för mig att i stort sett alla modem (uppringningsbara) körde via com-portar innan usb skiten satte sig...har fortfarande två gamla modem via com-portar... ett Lasat modem och ett US Robotics. Lite nostalgiskt blir man av dessa bilder och minnen.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

http://i.imgur.com/S5oXmCL.jpg?1

Så här ser hela I/O panelen ut, kan den orangea eller rosa kontakten ge ut bild?

Rosa är en Paralellport och den orangea är en MIDI/Joystick-port.
Så nej.

Permalänk
Medlem

det där funkar ju endast med windows xp har jag för mig, sådana uttag används oftast till joysticks

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av giplet:

What!? Klart att det fanns nätverk. De där prylarna ser inte så gamla ut. Det ser ju tex ut att finnas ljud på moderkortet. Man behövde använda ett separat kort för nätverk bara. Med tanke på färgkodningen osv så skulle jag gissa att det finns PS2 kontakter för tangentbord och mus.

Om vi backar ännu längre så fanns det EGA grafikutgång som kunde ha en sådan 9-pol kontakt. Men så gammal är inte denna datorn.

Jo det är klart det fanns men vi hade inga i datorerna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord