Fredagspanelen 62: Copyswede-förvirring, AMD prispressar, Ballmer lämnar Microsoft

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Fast då blir vi i princip nyhetsuppläsare, vilket vi inte har något intresse av. Helt enkelt ett annat format.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändra inget om ni vill behålla samma format. Förändring är farligt.

Ur rent marknadsmässigt perspektiv tror jag ni skulle få en betydligt köpstarkare publik om det var lite mer manus, regi och redigering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Du säger att du pratar rikssvenska? Tillåt mig skratta.

Nej, jag säger att folk har väldigt svårt att placera varifrån jag kommer. Jag säger att jag har aktivt tränat bort min dialekt. Go figure.

Jag talar rikssvenska och är norrlänning. Du är stockholmare (antar jag) och har aldrig tränat bort din dialekt och talar således inte rikssvenska. Deal with it.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MartenKL:

Ändra inget om ni vill behålla samma format. Förändring är farligt.

Ur rent marknadsmässigt perspektiv tror jag ni skulle få en betydligt köpstarkare publik om det var lite mer manus, regi och redigering.

Mja, nu tycker jag du drar på ironi-kranen lite i onödan! Vi är väldigt öppna för förändring inom ramarna för formatet vi har, alltså ett mer avslappnat program i linje "talkshow" snarare än "nyhetssändning". Visst skulle vi säkert kunna nå en annan publik genom hårdare regisserat och skriptat upplägg, men vi skulle samtidigt tappa många som uppskattar nuvarande modell. Det är också en rent praktisk fråga - att göra produktionen allt för "seriös" skulle helt enkelt ta mer arbetstid än vi kan avvara för ett enda projekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Mja, nu tycker jag du drar på ironi-kranen lite i onödan! Vi är väldigt öppna för förändring inom ramarna för formatet vi har, alltså ett mer avslappnat program i linje "talkshow" snarare än "nyhetssändning". Visst skulle vi säkert kunna nå en annan publik genom hårdare regisserat och skriptat upplägg, men vi skulle samtidigt tappa många som uppskattar nuvarande modell. Det är också en rent praktisk fråga - att göra produktionen allt för "seriös" skulle helt enkelt ta mer arbetstid än vi kan avvara för ett enda projekt.

tru dat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Alltså har vi kommit fram till att rikssvenska inte pratas någonstans.
Alltså existerar inte rikssvenska.

Fin liten hemmasnickrad teori du har där, eller nej förresten, den är inte speciellt fin.
Hoppas du inser själv hur dumt det som du sa låter.
Som om det finns några speciella "the chosen ones" som klarar av att prata dialektlöst.
Isåfall hur skulle det kunna bevisas att person X pratar rikssvenska?

En person kan inte lyssna på någon och säga att han eller hon pratar dialektlöst, eftersom dennes "öra" är kraftigt färgad och partisk.

Du säger att du pratar rikssvenska? Tillåt mig skratta.

En teori uppbackad av i princip.. samtliga svenska kurser man tagit i skolan?

Alla kanske klarar av att tala dialektlös, det sa jag ingenting om.. men inte fan är det många som gör det. Och det är väldigt enkelt att bevisa att Personen X talat rikssvenska.. Du förstår att alla ord i Svenska Akademins ordlista (Dvs de godkända orden i rikssvenskan) har ett bestämt uttal som står i såkallad "Fonetisk skrift" (vet att detta kanske kommer som en chock).. och folk som talar med Dialekter följer inte dessa uttal perfekt och talar därför inte rikssvenska..

Ser inte riktigt vad ditt problem med resonemanget är? stockholmska är inte rikssvenska, DEAL WITH IT!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mja, nu tycker jag du drar på ironi-kranen lite i onödan! Vi är väldigt öppna för förändring inom ramarna för formatet vi har, alltså ett mer avslappnat program i linje "talkshow" snarare än "nyhetssändning". Visst skulle vi säkert kunna nå en annan publik genom hårdare regisserat och skriptat upplägg, men vi skulle samtidigt tappa många som uppskattar nuvarande modell. Det är också en rent praktisk fråga - att göra produktionen allt för "seriös" skulle helt enkelt ta mer arbetstid än vi kan avvara för ett enda projekt.

Lägg på burkskratt efter varje mening.
Det funkade för "Seinfelt" och "Friends" !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Å:

Mja, nu tycker jag du drar på ironi-kranen lite i onödan! Vi är väldigt öppna för förändring inom ramarna för formatet vi har, alltså ett mer avslappnat program i linje "talkshow" snarare än "nyhetssändning". Visst skulle vi säkert kunna nå en annan publik genom hårdare regisserat och skriptat upplägg, men vi skulle samtidigt tappa många som uppskattar nuvarande modell. Det är också en rent praktisk fråga - att göra produktionen allt för "seriös" skulle helt enkelt ta mer arbetstid än vi kan avvara för ett enda projekt.

Nuvarande modell är helt klart att föredra framför hårt regisserade "nyhetssändningar". Tycker det är rätt skönt att blanda in eran podcast när man spelar eller liknande. Vill man enbart ha information och slippa dösnack så kan man väl alltid läsa artiklarna.

Dessutom lever vi i en värld där nästan nästan allt är manusstyrt eller iaf väldigt "klippt" så det är trevligt när människor är mer naturliga.

Något som jag skulle uppskatta vore debatter där sakkunniga får komma till tals. Allt från E-sport till CopySwede. Man bjuder helt enkelt in någon som kan tala för och emot, låter dem pladdra lite om varierade frågor och sedan lite fokus på någon huvudfråga. Tema talkshow med gäster helt enkelt där man sedan kan avsluta med en debatt relaterad till gästerna.
Nu är det väl ett betydligt större projekt men man kan alltid drömma.

Tror dessutom att det skulle ha en positiv inverkan på debattklimatet på forumet om man blir van att höra flera sidor i en fråga, här är det oftast väldigt enkelriktat även om jag personligen ofta finner mig själv hålla med. Men att t.ex. låta förespråkare för TV-licensen komma till tals vore väldigt intressant.

Däremot förstår jag att detta inte är realistiskt eftersom att väldigt mycket i vårt samhälle är väldigt fel och folk som står bakom systemen har oftast inga argument, de gör bara sitt jobb. Systemfel är svåra att korrigera när vi inte har någon rotation på politiker, det kommer ta lång tid innan det återfinns något tekniskt kunnande i riksdagens plenisal. Ok provokationer åsido, att få tag i relevanta och bra gäster är förmodligen väldigt tidskrävande.