Överklocka gammal i7 920 - Behöver er hjälp

Permalänk

Överklocka gammal i7 920 - Behöver er hjälp

Hej alla experter,

Till att börja med. Jag har aldrig klockat något i hela mitt liv så jag är verkligen en nybörjare.

Nu till saken - Jag har en gammal i7 920 C0/C1 som puttrar i 2.8 Ghz. Jag skulle vilja klocka upp den till blygsamma 3.33Ghz (eller kanske lite till) men jag vet inte riktigt hur man gör det. Räcker det att jag ändrar BCLK till 166 i BIOS (från std 133), och sätter CPU multiplier manuellt till 20, dvs: 166 x 20 = 3320, och sedan lämnar alla övriga BIOS-inställningar på auto? eller måste jag härja runt med volttal & grejer?

Lite info om min CPU samt minnen från CPU-Z

CPU:

Memory:

SPD:

Om jag nu måste ändra volten manuellt, vad rekommenderar ni?

1. CPU Voltage ?
2. CPU PLL Voltage ?
3. QPI/DRAM Core Voltage ?
4. IOH Voltage ?
5. IOH PCIE Voltage ?
6. ICH Voltage ?
7. ICH PCIE Voltage ?
8. DRAM Voltage ?
6. ICH Voltage ?

Tusen tack på förhand, jag hoppas ni kan hjälpa mig! Mer info finns i min signatur

/Teknikrädd

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknikrädd:

Hej alla experter,

Till att börja med. Jag har aldrig klockat något i hela mitt liv så jag är verkligen en nybörjare.

Nu till saken - Jag har en gammal i7 920 C0/C1 som puttrar i 2.8 Ghz. Jag skulle vilja klocka upp den till blygsamma 3.33Ghz (eller kanske lite till) men jag vet inte riktigt hur man gör det. Räcker det att jag ändrar BCLK till 166 i BIOS (från std 133), och sätter CPU multiplier manuellt till 20, dvs: 166 x 20 = 3320, och sedan lämnar alla övriga BIOS-inställningar på auto? eller måste jag härja runt med volttal & grejer?

http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2008/12/12/asus/bios_select...

Lite info om min CPU samt minnen från CPU-Z

CPU:
http://i44.tinypic.com/20hvk1h.png

Memory:
http://i44.tinypic.com/xcuqsj.png

SPD:
http://i39.tinypic.com/2dub89e.png

Om jag nu måste ändra volten manuellt, vad rekommenderar ni?

1. CPU Voltage ?
2. CPU PLL Voltage ?
3. QPI/DRAM Core Voltage ?
4. IOH Voltage ?
5. IOH PCIE Voltage ?
6. ICH Voltage ?
7. ICH PCIE Voltage ?
8. DRAM Voltage ?
6. ICH Voltage ?

Tusen tack på förhand, jag hoppas ni kan hjälpa mig! Mer info finns i min signatur

/Teknikrädd

kolla här på sweklockers dom har hört en grundlig klockning av just den rollen!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk

Hade själv en 920 förr men det var en D0, dvs den bättre batchen. Dra upp multiplikatorn på max och börja först sedan sakta öka på BCLK, du kommer också behöva dra upp spänningen på diverse komponenter men minns inte vilka, finns guider här på swec.

Permalänk
Medlem

Testa den här funkade rätt bra till min i7 930

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Överklocka Core i7

Den artikeln är riktad precis åt dig och din processor.

För en hyffsat blygsam överklockning till 3.3 så kan du klara dig med stock volt spänning på det mesta.

En sak som man dock måste se upp med är att det inte får skilja mer än 0,5 volt mellan qpi spänningen och spänningen du matar minnena med.

Har du har du törstiga minnen så måste du alltså ställa upp qpi från stock som är 1.5, tills dess att det är max 0.5 volts skillnad gentemot spännningen du matar minnena med, annars kan minneskontrollern som sitter i processorn ta skada.

sätt vcore till 1.2 ( det anses vara stock )
har du den på auto så kan moderkortet få för sig att smaska på hur mycket som helst när du börjar öka frekvenserna.

Kika på krrjons länk också, dock föreslår jag att du inte pillar på de avancerade grejerna där i botten, innan du vet vad det är för något.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Överklocka Core i7

Den artikeln är riktad precis åt dig och din processor.

För en hyffsat blygsam överklockning till 3.3 så kan du klara dig med stock volt spänning på det mesta.

En sak som man dock måste se upp med är att det inte får skilja mer än 0,5 volt mellan qpi spänningen och spänningen du matar minnena med.

Har du har du törstiga minnen så måste du alltså ställa upp qpi från stock som är 1.5, tills dess att det är max 0.5 volts skillnad gentemot spännningen du matar minnena med, annars kan minneskontrollern som sitter i processorn ta skada.

sätt vcore till 1.2 ( det anses vara stock )
har du den på auto så kan moderkortet få för sig att smaska på hur mycket som helst när du börjar öka frekvenserna.

Kika på krrjons länk också, dock föreslår jag att du inte pillar på de avancerade grejerna där i botten, innan du vet vad det är för något.

Eftersom han har en C0/C1 så krävs det lite mer vcore för att uppnå samma resultat som t.e.x. en D0, för 3,3ghz kan han nog behöva 1,25v och det ska inte vara någon fara heller. Jag körde min D0 på 1,375-1,4v och 4,2ghz på luft i flera år utan problem och nu snurrar den i lillebrors dator.

Permalänk
Medlem

Min gamla spelmaskin har en C0 920 på ett ASUS P6T Deluxe V2. Det enda jag behövde göra för att få upp den i 3.31 var att ändra BCLK till 166. Minnena är en salig blandning av 2 Gb-stickor som körs i 1331 Mhz. Den har tuffat på så i snart två år.

Permalänk
Medlem

På den CPU rekommenderas starkt en bättre kylare än stock till att börja med, om man vill överklocka C0 som sagt är knepigare att klocka än senare versioner, och kan bli rejält varma.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

På den CPU rekommenderas starkt en bättre kylare än stock till att börja med, om man vill överklocka C0 som sagt är knepigare att klocka än senare versioner, och kan bli rejält varma.

Med en ökning på 0,05v på vcore till 1,25v och endast 3,3ghz så går nog standardkylning bra ändå tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag och mitt minne -.-
Har tidigare haft en i7 920a som jag tror var C0 och tror jag lyckades skrämma upp den med 1GHz iaf om baseclock var 2.67GHz. Detta med en Thermalright Silver Arrow då. Minns att det var mindre problem än med min nuvarande prolle.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Eftersom han har en C0/C1 så krävs det lite mer vcore för att uppnå samma resultat som t.e.x. en D0, för 3,3ghz kan han nog behöva 1,25v och det ska inte vara någon fara heller. Jag körde min D0 på 1,375-1,4v och 4,2ghz på luft i flera år utan problem och nu snurrar den i lillebrors dator.

sätta den till 1.2 menade jag bara att han skulle göra för att undvika auto tjafset.

Vad han sedan skall ha för spänning för frekvens X är något han bör testa sitt eget exemplar efter.
Annars sitter han där med en onödigt hög spänning, som resulterar i onödigt höga temps.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Tack för alla fina svar, verkligen. Det är dock lite bökigt att fatta allt för en nybörjare som mig... men men.

Jag ökade BCLK till 166 med multiplern 20 = 166 x 20 = 3320Mhz. Jag satt igång Intelburntest på maximum i ca 1 timme och datorn stängde av sig själv. Max temperaturen gick aldrig över 72c. Nåt fungerar inte med andra ord. Övriga volttal satt jag på standard (se nedan). Har ni fler tips? Något mer jag kan ändra?

1. CPU Voltage 1.25V - Standard
2. CPU PLL Voltage 1.8 - Standard
3. QPI/DRAM Core Voltage 1.2V - Standard
4. IOH Voltage Auto?
5. IOH PCIE Voltage Auto?
6. ICH Voltage Auto?
7. ICH PCIE Voltage Auto ?
8. DRAM Voltage 1.5 - Standard

Jag ändrade inget annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknikrädd:

Tack för alla fina svar, verkligen. Det är dock lite bökigt att fatta allt för en nybörjare som mig... men men.

Jag ökade BCLK till 166 med multiplern 20 = 166 x 20 = 3320Mhz. Jag satt igång Intelburntest på maximum i ca 1 timme och datorn stängde av sig själv. Max temperaturen gick aldrig över 72c. Nåt fungerar inte med andra ord. Övriga volttal satt jag på standard (se nedan). Har ni fler tips? Något mer jag kan ändra?

1. CPU Voltage 1.25V - Standard
2. CPU PLL Voltage 1.8 - Standard
3. QPI/DRAM Core Voltage 1.2V - Standard
4. IOH Voltage Auto?
5. IOH PCIE Voltage Auto?
6. ICH Voltage Auto?
7. ICH PCIE Voltage Auto ?
8. DRAM Voltage 1.5 - Standard

Jag ändrade inget annat.

Sätt 200 på bckl och 16 på ratio

1. CPU Voltage 1.275V
2. CPU PLL Voltage 1.9

Testa igen

Jag körde 4.2 på min samma batch som dig med 1.3 volt på luft utan problem men sen började jag köra 200/16 för jag inte behövde mera och det funkade bra och stabilt

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Sätt 200 på bckl och 16 på ratio

1. CPU Voltage 1.275V
2. CPU PLL Voltage 1.9

Testa igen

Jag körde 4.2 på min samma batch som dig med 1.3 volt på luft utan problem men sen började jag köra 200/16 för jag inte behövde mera och det funkade bra och stabilt

De flesta socket 1366-moderkorten brukar ha problem med BCLK på över 180, om nu inte TS har ett OC-kort av rampage-modell eller liknande. Bästa OC på i7-920 uppnådde man normalt med att maxa multiplikatorn och sedan börja dra upp BCLK.

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Sätt 200 på bckl och 16 på ratio

1. CPU Voltage 1.275V
2. CPU PLL Voltage 1.9

Testa igen

Jag körde 4.2 på min samma batch som dig med 1.3 volt på luft utan problem men sen började jag köra 200/16 för jag inte behövde mera och det funkade bra och stabilt

Ok ska testa, tack

Skrivet av Zeuxlarsson:

De flesta socket 1366-moderkorten brukar ha problem med BCLK på över 180, om nu inte TS har ett OC-kort av rampage-modell eller liknande. Bästa OC på i7-920 uppnådde man normalt med att maxa multiplikatorn och sedan börja dra upp BCLK.

OK om jag ska maxa multiplikatorn, dvs x21 tror jag, måste jag stänga av EIST och turbo mm?

Förövrigt har jag ett Asus P6T WS Professional moderkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Skrivet av Teknikrädd:

OK om jag ska maxa multiplikatorn, dvs x21 tror jag, måste jag stänga av EIST och turbo mm?

Förövrigt har jag ett Asus P6T WS Professional moderkort.

Stäng av EIST och maxa/lås turbo om ditt moderkort stödjer det. Jag vill också minnas av 920 blev instabil med ojämn multiplikator.

EDIT: Googla och det verkar vara som jag minns, alltså jämn multiplikator ger instabilitet. Kör på 19x eller 21x. Själv körde jag på 189x21 för det mesta.

Permalänk
Medlem

Tänk på att när du ändrar BCLK så ändras även minnesfrekvenserna. Du kan behöva justera ner DRAM Frequency för att hålla dig på värden som dina minnen klarar av.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Tänk på att när du ändrar BCLK så ändras även minnesfrekvenserna. Du kan behöva justera ner DRAM Frequency för att hålla dig på värden som dina minnen klarar av.

Det stämmer bra, man får dra ned ram multiplikatorn, samtidigt så måste man se till att QPI-multiplikatorn är det dubbla som RAM ska vara. Om jag minns rätt dvs.

Permalänk
Skrivet av era909:

Tänk på att när du ändrar BCLK så ändras även minnesfrekvenserna. Du kan behöva justera ner DRAM Frequency för att hålla dig på värden som dina minnen klarar av.

Tackar, jag tror detta stabiliserade min OC. Både memtest och Intelburntest går igenom nu. Men jag satt även tillbaka alla volttal till auto, men jag tvivlar på att det är orsaken. Ska sätta tillbaka dem manuellt och köra ett nytt test.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.