Permalänk
Medlem

Kylpasta en dyr bluff?

Hej!

Idag så fick jag nytt moderkort som jag bytt ut, kände för att montera grejorna men hade ingen kylpasta så jag prövade Biltemas kopparpasta istället. Eftersom kopparpasta leder ström provade jag först i en gammal skräp dator, den funkade fint med kopparpastan.

Monterade samma kylare men med kopparpasta istället. (Silverstone Argon AR01)

Skulle nu kolla om temperaturen hade stigit mycket mer eller om det var okej, och temperaturerna var faktiskt lägre, använde förut kylpastan som medföljde Silverstone Argon AR01.

Enligt mig är kylpasta dyrt

Biltemas kopparpasta 100g 29:90:-

Arctic Silver 5 3,5g 69:- ungefär 100g= 1994:-

Om man spiller kopparpasta på moderkortet så kanske det inte är så bra eftersom det är ledande.. Men om man är försiktig så går det ju bra!

Lite benchmarks

Silverstone kylpasta AMD Phenom II x4 965BE @3.8GHz 1.380V
60°C @100% load (prime95)

Biltemas kopparpasta Amd Phenom II x4 965BE @3.8GHz 1.380V
54°C @100% load (prime95)

Biltemas Aluminiumpasta Amd Phenom II x4 965BE @3.8GHz 1.380V
51°C @100% load (prime95)

Kanske är silverstones pasta skit pasta, men jag tycker då biltemas kopparpasta verkar bättre om man tänker på priset. (kanske är helt ute och cyklar)

Permalänk
Medlem

Såna här trådar gillar jag, lite samma sak som när folk tror att det är livsfarligt att använda aceton med olja när man rengör processorn "för det blir rester".

Detta visar bara att det är långt ifrån så kritiskt som många tänker sig !

Däremot kan jag köpa att det gör större skillnad när man sätter kylaren direkt "on die" på CPU-chippet, så som processorerna såg ut förr, t ex AMD socket A och Intel Socket 370 (?), nu har ju alla prollar IHS typ.

EDIT: Väljer kylpasta då jag har en tub med "artic silver" som jag köpte engång på stenåldern, samt lite småtuber med vanlig vit pasta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fast vad ska man med 100 gram pasta till? Sen så har jag aldrig spenderat en krona på pasta i mitt liv då man får med det i varenda grej man köper.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Majonäs fick bättre temps än hälften av det de testade, men det har ju andra problem som att det torkar osv.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Du får genast i uppdrag att testa biltemas aluminiumpasta med!

Ser fram emot en ordentlig labraport i helgen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Hej!

Idag så fick jag nytt moderkort som jag bytt ut, kände för att montera grejorna men hade ingen kylpasta så jag prövade Biltemas kopparpasta istället. Eftersom kopparpasta leder ström provade jag först i en gammal skräp dator, den funkade fint med kopparpastan.

Monterade samma kylare men med kopparpasta istället. (Silverstone Argon AR01)

Skulle nu kolla om temperaturen hade stigit mycket mer eller om det var okej, och temperaturerna var faktiskt lägre, använde förut kylpastan som medföljde Silverstone Argon AR01.

Enligt mig är kylpasta dyrt

Biltemas kopparpasta 100g 29:90:-

Arctic Silver 5 3,5g 69:- ungefär 100g= 1994:-

Om man spiller kopparpasta på moderkortet så kanske det inte är så bra eftersom det är ledande.. Men om man är försiktig så går det ju bra!

Lite benchmarks

Silverstone kylpasta AMD Phenom II x4 965BE @3.8GHz 1.380V
60°C @100% load (prime95)

Biltemas kopparpasta Amd Phenom II x4 965BE @3.8GHz 1.380V
54°C @100% load (prime95)

Kanske är silverstones pasta skit pasta, men jag tycker då biltemas kopparpasta verkar bättre om man tänker på priset. (kanske är helt ute och cykllar)

Skrivet av ZecretW:

Du får genast i uppdrag att testa biltemas aluminiumpasta med!

Ser fram emot en ordentlig labraport i helgen.

Hur håller kopparpasta och aluminiumpasta mot värme då?

när det blir varmt så skulle jag gissa på att det blir rinnigt vilket det kan bli samt att de avger fett ifrån sig, eftersom moderkortet står upp i ett chassie så känns det som det är stor risk att det rinner ner på moderkortet

kan vara värt att ha i åtanke kanske

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk

Jag har fått med kylpasta till båda mina kylare, så dyr vet jag inte. Och jag inbillar kylpastan borde göra något bättre än kopparpasta, typ hållbarhet eller värmetålighet.

Det kanske inte är den mest användbara produkten men det är inget att bli upprörd över

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Hej!

Idag så fick jag nytt moderkort som jag bytt ut, kände för att montera grejorna men hade ingen kylpasta så jag prövade Biltemas kopparpasta istället. Eftersom kopparpasta leder ström provade jag först i en gammal skräp dator, den funkade fint med kopparpastan.

Monterade samma kylare men med kopparpasta istället. (Silverstone Argon AR01)

Skulle nu kolla om temperaturen hade stigit mycket mer eller om det var okej, och temperaturerna var faktiskt lägre, använde förut kylpastan som medföljde Silverstone Argon AR01.

Enligt mig är kylpasta dyrt

Biltemas kopparpasta 100g 29:90:-

Arctic Silver 5 3,5g 69:- ungefär 100g= 1994:-

Om man spiller kopparpasta på moderkortet så kanske det inte är så bra eftersom det är ledande.. Men om man är försiktig så går det ju bra!

Lite benchmarks

Silverstone kylpasta AMD Phenom II x4 965BE @3.8GHz 1.380V
60°C @100% load (prime95)

Biltemas kopparpasta Amd Phenom II x4 965BE @3.8GHz 1.380V
54°C @100% load (prime95)

Kanske är silverstones pasta skit pasta, men jag tycker då biltemas kopparpasta verkar bättre om man tänker på priset. (kanske är helt ute och cykllar)

det tar tid tills pastan funkar som bäst, det tar typ 2-3dagar tills pastan funkar som bäst, kanske nåt och tänka på också

sen en sak som du sa tänka på är att kylpastan är gjort för att hålla länge och inte för höga temp som kopparpastan, men folk kanske tycker olika, men så klart ska folk tjäna lite pengar;D

ska nog ska skaffa lite kopparpasta och testa..

Permalänk
Hedersmedlem

* Trollinlägg raderat *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Majonäs fick bättre temps än hälften av det de testade, men det har ju andra problem som att det torkar osv.

http://i.imgur.com/0QsE1ZS.jpg

Ja, det där belyser ju problemet... Lite allt möjligt funkar helt okej under en kortare period.

Det vore ju intressant att se om den där kopparpastan är ett fullgott substitut eller om den, liksom majonäsen , funkar dåligt över längre tidsperioder.

Som redan poängterats får man ju mer eller mindre alltid med kylpasta med processorkylaren så behovet att köpa något extra över huvud taget är ju minimalt för de allra flesta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Intressant! Vad brukar man använda kopparpasta för egentligen? Biltema säger ju att den tål groteska temperaturer, så antagligen så borde den inte förändras särskilt mycket om den ökar med max 60 grader.

Jag gillar såna här lösningar. Det är ju tillochmed så att en tub kopparpasta kostar lika mycket som 0,3g av Kjells fulpasta.

Permalänk
Medlem

Känns ju knäppt att man föredrar nt-h1 över majonäs... ni vet ju...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Inaktiv

Kopparpasta är säkert alldeles utmärkt som kylpasta förutom om man råkar kladda med det på moderkortet, pinsen etc. Jag hade t.ex. inte vågat använda kopparpasta till en GPU utan IHS, lätt hänt att det kommer på de små komponenterna runt den. Jag kör med Arctic Ceramique 22g tub. Den räcker oerhört länge, är billig och presterar lika bra som vilken annan kylpasta som helst. Leder heller inte ström.

Permalänk
Medlem

Kylaren är väl gjord av aluminium.. Koppar gör så att aluminium oxiderar, vad jag vet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Dom flesta luftkylare är gjorda i aluminium och koppar utan att det är något problem där, vet inte om kopparpastan på något sätt agerar som en slags elektrolyt dock. Basen på många kylare är ju dessutom ofta i koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Dom flesta luftkylare är gjorda i aluminium och koppar utan att det är något problem där, vet inte om kopparpastan på något sätt agerar som en slags elektrolyt dock. Basen på många kylare är ju dessutom ofta i koppar.

Sant, när man tänker efter.. men någon fiffig lösning måste de ha kommit på för att få det att fungera.

Är ingen expert på detta, utan fick bara bilden av ajabaja, när det gäller kopparpasta och aluminiumfälgar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Dom flesta luftkylare är gjorda i aluminium och koppar utan att det är något problem där, vet inte om kopparpastan på något sätt agerar som en slags elektrolyt dock. Basen på många kylare är ju dessutom ofta i koppar.

Intels orginalkylare är ju en kopparkärna med aluminiumflänsar runt om så jag antar att om man inte har den ute i saltat ösregn så är det nog ingen fara..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Kopparpasta ärgar aluminium. Skulle inte jag köra ett längre tag i alla fall.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Läste precis att det inte brukar vara ren koppar, utan nickelpläterad koppar som används i kylarna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

det tar tid tills pastan funkar som bäst, det tar typ 2-3dagar tills pastan funkar som bäst, kanske nåt och tänka på också

sen en sak som du sa tänka på är att kylpastan är gjort för att hålla länge och inte för höga temp som kopparpastan, men folk kanske tycker olika, men så klart ska folk tjäna lite pengar;D

ska nog ska skaffa lite kopparpasta och testa..

Det där med att kylpasta måste "komma in i det" eller vad man nu ska säga kan stämma, men hade haft den kylpastan på någon vecka innan jag benchmarkade.

Skrivet av newflag:

Hur håller kopparpasta och aluminiumpasta mot värme då?

när det blir varmt så skulle jag gissa på att det blir rinnigt vilket det kan bli samt att de avger fett ifrån sig, eftersom moderkortet står upp i ett chassie så känns det som det är stor risk att det rinner ner på moderkortet

kan vara värt att ha i åtanke kanske

Det stämmer att den blir rinnig, men eftersom det står på deras hemsida att den klarar 1100°C tror jag att det krävs lite högre temperaturer än ungefär 60°C. Men vi får väl se..

Skrivet av ZecretW:

Du får genast i uppdrag att testa biltemas aluminiumpasta med!

Ser fram emot en ordentlig labraport i helgen.

As you wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Fast vad ska man med 100 gram pasta till? Sen så har jag aldrig spenderat en krona på pasta i mitt liv då man får med det i varenda grej man köper.

Man kan ju alltid använda det när man byter till vinterdäck. En del av poängen är väl att kopparpastan bara kostar dig hälften så du får pengar över till att köpa sex varmkorvar på Biltemas fik när du ändå är där

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sant, när man tänker efter.. men någon fiffig lösning måste de ha kommit på för att få det att fungera.

Är ingen expert på detta, utan fick bara bilden av ajabaja, när det gäller kopparpasta och aluminiumfälgar.

Dock så har ju aluminiumfälgar lack och klarlack etc för att hindra det från att oxidera.
Dock hade jag aldrig använt alupasta på något som har med koppar att göra då detta är ren aluminium, så den hade troligen "torkat" ganska snabbt.

Kopparpasta tvivlar jag på skulle innebära några problem såvida man inte tar för mycket och det rinner utanför.

För övrigt så har man ju alltid kopparpasta hemma så varför inte bara använda det på cpun :\
Smetar på det på bultarna varje gång jag byter till vinterhjul.

Tror dock inte det är en bra ide att använda på tex gpun då denna inte har någon hs. Tänker på alla kopparkorn (i brist på bättre ordval) som kan förstöra den under tryck.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Det där med att kylpasta måste "komma in i det" eller vad man nu ska säga kan stämma, men hade haft den kylpastan på någon vecka innan jag benchmarkade.

Det stämmer att den blir rinnig, men eftersom det står på deras hemsida att den klarar 1100°C tror jag att det krävs lite högre temperaturer än ungefär 60°C. Men vi får väl se..

As you wish

Att den tål 1100 grader celsius Och att den är användbar vid 60-80 grader celsius är en helt annan sak, när en olja blir varm så blir den ganska lättflytande tänk på att i en bilmotorn är det ca 100 grader celsius och olja som är runt 80-90 grader är ungefär ganska lättflytande

Min teori är att kopparpastan utan problem skulle fungera, däremot avge en del av sina smörjande egenskaper som i sin tur skulle kunna rinna ner på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Att den tål 1100 grader celsius Och att den är användbar vid 60-80 grader celsius är en helt annan sak, när en olja blir varm så blir den ganska lättflytande tänk på att i en bilmotorn är det ca 100 grader celsius och olja som är runt 80-90 grader är ungefär ganska lättflytande

Min teori är att kopparpastan utan problem skulle fungera, däremot avge en del av sina smörjande egenskaper som i sin tur skulle kunna rinna ner på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Kopparpasta används ju där man vill ha den smörjande egenskapen även i höga temperaturer som tex vid tänstift etc.
Med andra ord i avsevärt högre temperaturer än du upplår i en dator så jag tror inte det bör vara några problem med att pastan separerar.

Men visst bör definitivt undersökas noga innan man smetar på pastan på prollen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Denna video fick mig att inse hur viktig kylpasta är: http://www.youtube.com/watch?v=zuwmHyloBk4
Nu skulle jag aldrig använda något annat än MX-4

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

tack för tipset! hade det inte varit så att jag haft 3 stora tuber med kylpasta över från det som följt med kylare hade jag lätt prövat, tror själva monteringen är mycket viktigare än vilken pasta man använder... sedan så är det ju samma problem med arctic silver att den leder ström så man får inte söla.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Kopparpasta har diskuterats tidigare, tex här:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Själv skulle jag inte våga chansa på det. För stor risk för kortis, eller reaktioner mellan koppar/aluminium, eller att pastan torkar ut eller rinner ut...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Man kör ju på kylpasta av en anledning

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Har aldrig skrattat så mycket åt korvstroganoff filmen,fy fan va rolig den var

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kylaren är väl gjord av aluminium.. Koppar gör så att aluminium oxiderar, vad jag vet..

Skrivet av iaken:

Kopparpasta ärgar aluminium. Skulle inte jag köra ett längre tag i alla fall.

Dock är silver ädlare än koppar vilket gör att alla kylpastor med silver i borde oxidera aluminiumet ännu snabbare.

Sen har ju silver bättre värmeledningsförmåga än koppar. Om det sedan blir någon skillnad i praktiken är däremot en helt annan sak, kopparpasta verkar ju som synes fungera.