Permalänk
Medlem

vart kan man köpa en peltier?

För många år sen fanns det peltiers i många datorbutiker och även butiker som kjell hade peltiers men idag verkar det vara torka?

Jag ska inte ha peltiern till att kyla en dator men göra ett litet värme element som drivs av värme ljus med en fläkt(liknande det en swec medlem gjorde för ett tag sedan)

Skriver här för att jag antar att ni har mest koll.

De peltier jag har hittat finns på conrad och elfa och är väldigt dyra eller mkt små.

Det jag är ut efter är en normalstor (40*40mm) peltier på ca 80watt.

Alternativt får jag köpa ett billigt litet kylskåp och sno pelten därifrån.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

För många år sen fanns det peltiers i många datorbutiker och även butiker som kjell hade peltiers men idag verkar det vara torka?

Jag ska inte ha peltiern till att kyla en dator men göra ett litet värme element som drivs av värme ljus med en fläkt(liknande det en swec medlem gjorde för ett tag sedan)

Skriver här för att jag antar att ni har mest koll.

De peltier jag har hittat finns på conrad och elfa och är väldigt dyra eller mkt små.

Det jag är ut efter är en normalstor (40*40mm) peltier på ca 80watt.

Alternativt får jag köpa ett billigt litet kylskåp och sno pelten därifrån.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=peltie...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

tack för tipset! kanske för ge mig in i ebays "underbara" värld. har aldrig köpt något genom dem då jag föredrar svenska butiker, helst fysiska.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

tack för tipset! kanske för ge mig in i ebays "underbara" värld. har aldrig köpt något genom dem då jag föredrar svenska butiker, helst fysiska.

Kan knappt sluta köpa saker därifrån och jag känner mig ganska trygg med Paypal, så länge man köper av en "Top rated seller" har jag alltid fått mina paket:)

(har ju fått alla paket oavsett säljare men gärna trygg än att slänga pengar på en kille i china som aldrig har fått ett bra betyg;))

Edit* Conrad har ju även en del, http://www.conrad.se/Peltier--%26amp;-v%26auml;rmeelement.htm...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Kan knappt sluta köpa saker därifrån och jag känner mig ganska trygg med Paypal, så länge man köper av en "Top rated seller" har jag alltid fått mina paket:)

(har ju fått alla paket oavsett säljare men gärna trygg än att slänga pengar på en kille i china som aldrig har fått ett bra betyg;))

Edit* Conrad har ju även en del, http://www.conrad.se/Peltier--%26amp;-v%26auml;rmeelement.htm...

ja köper man av en som verkar seriös funkar det nog rätt bra. conrad såg jag men kika på priset, dom har mini modeller som är väldigt små och dom är rätt billiga men är alldeles för små. de större är på tok för dyra

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har en 90w Peltier som aldrig kom till användning i ett projekt jag hade. Jag skulle tro att den är 40x40mm om du är intresserad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja köper man av en som verkar seriös funkar det nog rätt bra. conrad såg jag men kika på priset, dom har mini modeller som är väldigt små och dom är rätt billiga men är alldeles för små. de större är på tok för dyra

Tja, jag ska bygga samma sak för ikea doftljus. Hur gick det med att hitta element? Jag var på kjell och de verkar inte ha något som sagt.

Hänger här när jag bygger: makerspace.se

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Finns billigt som fan på Dealextreme med gratis frakt.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Här dök denna tråd upp igen!

Finns även en del på FrozenCPU om jag inte missminner mig:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Tja, jag ska bygga samma sak för ikea doftljus. Hur gick det med att hitta element? Jag var på kjell och de verkar inte ha något som sagt.

Hänger här när jag bygger: makerspace.se

Fick en av en kompis så det löste sig men många bra tips tills nästa gång. Lagt projektet på is ett tag då jag köpt en billig bil som jag måste vinter säkra. Men sen får jag ta tag i det igen.

Tack för alla bra tips.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.