Permalänk

Dämpning vattenpump

Hej

Jag håller på o bygger en dator med vattenkylning och kom på att jag nog behöver någon sorts dämpningsmatta att montera pumpen på.
Jag har hittat följande:
EK - DCP PUMP Mounting KIT
Phobya Noise Destructor V.1

Passar dessa och isåfall vilken av dessa rekommenderas eller finns det något bättre?
Jag har en Laing D5 med en Alphacool HF D5 TOP Acetal.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

Ska du montera på nåt ställe det går att skruva eller bara plan yta? Det är ju snyggast med dämpade skruvar men annars funkar väl ovanstående, jag fick med en bit typ liggunderlag med klister på båda sidorna till min pump så inte forskat så mycket, vore praktiskt med kardborrfästning så man kan plocka ut/in den utan att behöva slita på klibbet dock.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Ska du montera på nåt ställe det går att skruva eller bara plan yta? Det är ju snyggast med dämpade skruvar men annars funkar väl ovanstående, jag fick med en bit typ liggunderlag med klister på båda sidorna till min pump så inte forskat så mycket, vore praktiskt med kardborrfästning så man kan plocka ut/in den utan att behöva slita på klibbet dock.

Jag hade tänkt o montera den på en plan yta.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Jag låter min pump stå på en tjock bit dämpmatta och även dämpmatta mot den delen i chasit där jag spänner fast den med ett öppningsbart buntband. Detta sänkte ljudnivån avsevärt i mitt fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tjock dubbel häftande tejp använder jag o min är knäpp tyst

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Genererar pumpar mycket värme? Dom brukar ju låta en del om man har en stark pump och det skulle ju vara fantastiskt om man kunde ljuddämpa hela pumpen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Genererar pumpar mycket värme? Dom brukar ju låta en del om man har en stark pump och det skulle ju vara fantastiskt om man kunde ljuddämpa hela pumpen.

Beror pa pumpen och hur den dumpar varmen, vissa dumpar mer i loopen medan andra dumpar ut i chassit. Googla lite pa din modell

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av deadich:

Genererar pumpar mycket värme? Dom brukar ju låta en del om man har en stark pump och det skulle ju vara fantastiskt om man kunde ljuddämpa hela pumpen.

Finns dämplådor att köpa till DDC pumpar, sett det på coolingstuff.

Men en D5 som står på dämp material hörs inte ändå, om jag kör högsta hastighet och tar av sidan av chassiet så hörs ett svagt brummande. That's it.

EDIT: TS, ta phobya noise destructor, funkar fint till D5. Den andra är ttill EK's skit DCP pumpar.