Permalänk
Medlem

Vattenkylning första gången.

Tjenare alla sweclockers! Nu har jag äntligen bestämt mig att köra vattenkylning i mitt fractal design r4. Jag har dock aldrig hållt på med vattenkylning förut så har svårt att kunna dra ihop några egna delar men har kikat runt lite.
Pump:alphacool vpp655-d5
http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
Reservoar: XSPC Dual 5.25" Bay Reservoir V2 for Laing D5
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-dual-5-2905p.html
Vattenblock: XSPC RayStorm CPU Intel
http://www.coolingstuff.se/p/733/xspc-raystorm-cpu-intel
Radiator: EK - CoolStream RAD XT (240)
Http://www.coolerkit.se/shop/ek-coolstream-rad-2873p.html
Om det är något som inte passar eller någon grej som inte är bra så är det bara å hojta till. Vet dock inte vad man ska ha för slang mått eller för anslutningar. Så om det finns någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig med det tack i förhand! // johan

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk

Säkert ett bra kit pumpen vet jag inte så mycket om. Sen om du har radiatorn i fronten eller i taket spelar ingen roll.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Tjenare alla sweclockers! Nu har jag äntligen bestämt mig att köra vattenkylning i mitt fractal design r4. Jag har dock aldrig hållt på med vattenkylning förut så har svårt att kunna dra ihop några egna delar. Såg att det fanns färdiga kit. Har kollat på ett ek-kit l240.
http://www.inet.se/produkt/5331135/ek-kit-l240.
Vad tror ni om det? Är det något att ha? Vet någon om Pump/Reservoar: EK-DCP 2.2 X-RES låter mycket? Vill ha en sval dator då man överklockar men samtidigt inte för högljud. Spelar det någon roll om man har radiatorn i fronten eller taket? Någon där ute som har någon synpunkt eller tips? // Johan

Vet inte heller allt för mycket om pumpen, men köp kit-et och montera.
Skulle den väsnas allt för mycket får du väl sälja den, och köpa en annan pump som låter mindre.
Btw har vi samma förnamn

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

har det kittet nu och pumpen duger alldeles utmärkt, men skulle skaffa nått som dämpar vibrationerna då det är det enda jag hör ur datorn nu.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Kör nog på det kittet!

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Jag funderar om man kan koppla pumpen till fläkt styrningen? Man kan ju välja mellan 5v 9v 12v tror jag det var. Så då borde det bli mer tryck och mer högljud i 12v än om jag skulle ha den på 9v?

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Jag funderar om man kan koppla pumpen till fläkt styrningen? Man kan ju välja mellan 5v 9v 12v tror jag det var. Så då borde det bli mer tryck och mer högljud i 12v än om jag skulle ha den på 9v?

Eller om du kopplar pumpen till CPU fan på moderkortet, så kan du kontrollera den internt så att säga. Om du har asus så funkar AI suite perfekt till detta

Permalänk
Medlem

Satsa på en tyst pump. Jag köpte ek 4 först men den pumpen bytades ut direkt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

rekomenderas inte att koppla i 3pin på moderkortet då det kan dra för mycket ström och bränna kontakten, men tycker du ska satsa på nått annat kitt med en bättre pump. tycker ek gör riktigt bra o fina produkter förutom dcp pumparna

Permalänk
Medlem

Swiftech MCP35X.. Tyst pump, pumpar runt till tre block och två radiatorer å för inte ett väsen av sig! Kopplar till PWM på moderkortet, ström får den från Molex. Lite dyr, men i mina ögon galet värd varenda liten krona (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Jag körde min gamla dcp4.0 via fläkt kontroller det funka men den låter eller snarare vibrerar en hel del.
Men visst den funkar och gör sitt jobb är man inte känslig för ljud så är den kanon (för priset)
Jag har dock bytt ut dcp4an mot en D5 då jag har fler grejer i loopen nu mer...

Men jag skulle absolut INTE koppla den direkt till mobo då steker du med största sanolikhet kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk

Som flera andra påpekat så suger EK's pumpar nåt fruktansvärt, köp en D5 med EK top eller liknande ist.

Ta den största radiator du får plats med, kylkapacitet kan man inte ha för mkt av.

Permalänk
Medlem

Har någon provat xspc raystorm 750 ex240 kit?
http://www.coolingstuff.se/p/879/raystorm-750-ex240-kit
Såg att pump/res är xspc x20 750 dual 5.25 bay v4. Står low noise, low vibration (42dB max) 42db är ju rätt så högt. Men det borde vara justerbar?

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Eller kanske någon vill hjälpa mig att dra ihop ett? Är så osäker på vad man ska ha för mått på slang och anslutningar till det.

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Har någon provat xspc raystorm 750 ex240 kit?
http://www.coolingstuff.se/p/879/raystorm-750-ex240-kit
Såg att pump/res är xspc x20 750 dual 5.25 bay v4. Står low noise, low vibration (42dB max) 42db är ju rätt så högt. Men det borde vara justerbar?

Har precis installerat det här kitet och pumpen väsnas nåt fruktansvärt. Jag misstänker att det är något fel på för så här kan det aldrig vara meningen att den ska låta. Ordentligt mycket mer än vad den gjorde med mina fläktar. Dock så måste jag säga att temperaturer är riktigt trevliga än så länge, efter 35 minuter i Prime95 100% load så ligger CPU tempen på 53-55 grader. I EVGA precisions eget test så låg GPU tempen på 38 grader efter ca 20 minuter. Kan återkomma med temperaturer över en längre perioder men jag har mailat coolingstuff och hoppas på att antingen få byta pump eller skicka tillbaka den och få den servad.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Phobya DC12-220 som är samma pump som EK-DCP 2,2 vilken jag tycker funkar alldeles utmärkt.
Den går även att koppla till cpu fläkt uttaget om det stöder 3-pins fläkt tack vare sin låga spänning.
Den räcker till att hålla min FX-6100 @4,2GHz i ca 36c när jag lirar te.x Crysis 3, med egentillverkat vattenblock, reservoar och bilvärmepaket som radiator.
Som mest brukar den varva 1500-1600rpm, max ligger på2000rpm.
Rätt monterad så låter den inte mycket.
Jag upplever att det som gör störst skillnad är luftflödet genom radiatorn.

Många verkar vara fixerade vid ett så högt vattenflöde som möjligt men det är inte säkert att det drar med sig lika mycket värme.
Häromdagen läste jag i en tråd om vattenkylning där dom jämförde med bilmotorer.
Om man plockar bort termostaten i en bilmotor så vattnet kan strömma för fullt så hinner det inte få med sig värmen.
Borde vara lika i en dator.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

Fick svar av coolingstuff redan inom en halvtimme, då var klockan efter 22 en vardag. Riktigt imponerande support för vad som verkar vara ett rätt litet företag. Iaf så kom vi överens om att jag skulle köra pumpen i två veckor för att vara säker på att alla luftbubblor ska köras ut ur systemet och att jag får rätt nivå i vattentanken och är jag fortfarande inte nöjd med ljudnivån så får jag skicka ner den för kontroll och eventuellt utbyte av pump/reservoar. Ska kanske säga att de är kombinerad pump/reservoar i det här kitet. Jag tror att ljudnivån kommer att sjunka men jag tvivlar på att de kommer ner till en acceptabel nivå men vi får se. Jag återkommer.

Permalänk
Medlem

Efter 14 dagar av kontinuerlig körning av systemet så kan jag konstatera två saker.

1. Temperaturerna på CPU/GPU sjönk med 30-40 grader i load, riktgt trevligt men föga förvånad. Särskilt på GPUn blev det bättre som med fläkten slog ifrån pga värme.

2. Ljudnivån har sjunkit avsevärt men det kvarstår fortfarande vibrationer som går ut i chassit från reservoar/pump men det är inte längre lika påtagligt. Det har blivit bättre med tiden och förhoppningsvis fortsätter det att bli bättre, vi får se men nu hörs det inte längre när man har hörlurar och normal film/spel volym i dem, tidigare var jag tvungen att ha ganska högt för att det inte skulle höras. Jag misstänker att det skulle kunna lösas med en annan pump placerad på ett annat ställe, alternativt ett annat chassi. Kör med Fractal Design R3 Black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Tjenare alla sweclockers! Nu har jag äntligen bestämt mig att köra vattenkylning i mitt fractal design r4. Jag har dock aldrig hållt på med vattenkylning förut så har svårt att kunna dra ihop några egna delar men har kikat runt lite.
Pump:alphacool vpp655-d5
http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
Reservoar: XSPC Dual 5.25" Bay Reservoir V2 for Laing D5
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-dual-5-2905p.html
Vattenblock: XSPC RayStorm CPU Intel
http://www.coolingstuff.se/p/733/xspc-raystorm-cpu-intel
Radiator: EK - CoolStream RAD XT (240)
Http://www.coolerkit.se/shop/ek-coolstream-rad-2873p.html
Om det är något som inte passar eller någon grej som inte är bra så är det bara å hojta till. Vet dock inte vad man ska ha för slang mått eller för anslutningar. Så om det finns någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig med det tack i förhand! // johan

Varför inte ett sånt här kit.
Den innehåller i stort sett allt du listat.
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-3867p.html