Samsung förbereder 4K-upplösta telefoner, vikbara skärmar och 64-bitars ARM-kärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colonel Panic:

Bra försök, men behovet av AA försvinner redan vid 300dpi då du inte längre kan se kanterna i den upplösningen, och det uppnår du utan problem med 720p eller högre på de flesta telefoner.

Precis det hände förresten när Apple släppte första generationen MacBook PRO with retina display som har 226dpi (man sitter lite längre bort så 226 räcker verkar det som). När de spelade Diablo III stängde de av AA då det inte längre tjänade något syfte.

Håller med i princip. Men jag skulle nog hävda att aliasing syns mycket tydligare vid högkontrastscenarion som text, jämfört med spel/film/bild där det naturligt är mer "mjuka" färgskiftningar. Jag gjorde ett texttest på en Retina display, och aliasingen var forfarande märkbar med svart text på vitt (med absolut inga gråtoner). Så 4-500 ppi behövs nog. Det skulle innebära lite drygt 1080p på en 5" antar jag? (orkar inte räkna efter nu...) Men om 1080p nu räcker är det ju isåfall bara dumt att gå till 4k...

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Håller med i princip. Men jag skulle nog hävda att aliasing syns mycket tydligare vid högkontrastscenarion som text, jämfört med spel/film/bild där det naturligt är mer "mjuka" färgskiftningar. Jag gjorde ett texttest på en Retina display, och aliasingen var forfarande märkbar med svart text på vitt (med absolut inga gråtoner). Så 4-500 ppi behövs nog. Det skulle innebära lite drygt 1080p på en 5" antar jag? (orkar inte räkna efter nu...) Men om 1080p nu räcker är det ju isåfall bara dumt att gå till 4k...

När du säger retina, menar du då MBP Retina? För att Apple räknar med att du sitter runt en halvmeter bort från skärmen då den är 226dpi. Jag tror nog du hittar pixlar i tex utan vit bakgrund också om du kollar nära nog.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Tänkte gå mot strömmen här och försöka argumentera för 4k sidan!
En grej som kan vara bra med så pass hög pixeltäthet är att man förmodligen kan skippa "anti-aliasing" (AA). Det går åt en hel del processorkraft att kantutjämna text och vektorgrafik. Är rätt säker på att det går åt färre CPU cykler att rita text utan AA på en 4K panel, än med AA på en 2K (1080p) panel, även fast det är 4ggr pixelantalet. Man måste nämligen internt rita upp (minst) 4st subpixlar för varje slutgiltig pixel på skärmen med AA.

Skrivet av Mikael07:

Håller med i princip. Men jag skulle nog hävda att aliasing syns mycket tydligare vid högkontrastscenarion som text, jämfört med spel/film/bild där det naturligt är mer "mjuka" färgskiftningar. Jag gjorde ett texttest på en Retina display, och aliasingen var forfarande märkbar med svart text på vitt (med absolut inga gråtoner). Så 4-500 ppi behövs nog. Det skulle innebära lite drygt 1080p på en 5" antar jag? (orkar inte räkna efter nu...) Men om 1080p nu räcker är det ju isåfall bara dumt att gå till 4k...

Att ta bort anti aliasing är nog ett skäl till mycket höga upplösningar. Ett annat skäl är väl att minska risken för moarémönster. i dessa höga ppi-tal så är det nog väl på marginalen man påverkar. Men det finns ju en hävstångseffekt, för att nå ett steg till måste man fördubbla tätheten, dvs ppi. Nu är väl inte moarémönster något Svensson har stora problem med dagligdags så det skälet är väl inget att räkna

Permalänk
Medlem

och här sitter man med en mobil med 240x320 och tycker det är bra nog XD (samsung galaxy i5500)
(ser knappt pixlarna på den 3,8 tums skärmen om jag inte försöker och ha mobilen i ansiktet och stirra på batteri ikonen uppe i hörnet...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

För de som har gott om pengar:

Toughpad 4K UT-MB5: Key Features

4K Visual Experience: 20-inch IPS Alpha LCD screen with 3840x2560 pixel display featuring 230 pixels per inch and15:10 aspect ratio
High-Performance Processing Power: Intel® Core™ i5-3437U vPro™ processor with NVIDIA® GeForce® 745M GPU
Operating System: Windows 8.1 Pro
Storage & Memory: 256GB SSD, 8 GB RAM and 2GB VRAM
Connectivity & I/O: Intel® Centrino® Advanced-N 6235 Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, Bluetooth® v4.0 (Class 1), USB 3.0, SDXC card slot, smart card reader, docking connector
Camera: 1280 x 720 pixel built-in front camera
Durability: Business-rugged with resistance to 12-inch drops to 26 angles (non-operating) and 30-inch drop to its back (operating)
Battery: 2 hours per MobileMark® 2007 testing
Lightweight Portability: 5.27 lbs., 0.49 inch thick

Kostar "bara" $6,000!

http://www.engadget.com/2013/11/07/panasonic-4k-toughpad-tablet-us/#comments

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Ja, hoppas ni gillar att grafiska saker kommer bli mer krävande också!

man ser inte pixlarna när de går äver ~300 ppi ändå, bara marknadsföring för att lura okunniga folk

Lustigt hur du använder "lura okunniga folk", följt av en helt ouppbackad uppgift. På vilket avstånd menar du att man inte kan se över 300 ppi? Det maximala antalet uppfattbara pixlar per tum varierar givetvis beroende på betraktningsavstånd.

Här är länk till en vetenskaplig artikel på ämnet: http://www.itcexperts.net/library/Capability%20of%20the%20hum...

I punkt 3.3 (requred resolution) under rubrik 3 (Visual acuity) står det bland annat "A desired resolution of 0.5 arc-minute/pixel (matching minimum separable acuity under optimum conditions) would result in a pixel size of 74 mikrometer (0.0029 in) leading to a target display resolution format of 4670 x 3500 or 345 pixels/in.".

Observera att han i detta fall behandlar en skärm som står på ett avstånd om 20 tum, dvs 50,8 cm. Vi kan beräkna den höjden som krävs på en pixel för att uppnå samma värde om 0,5 bågminuter/pixel när man tittar på en mobilskärm på 25 cm avstånd istället.

0,0254/(tan(1/120) * 0,25) = 699 ppi.

(0,0254 för att det är så många meter en tum är, (1/120) grader eftersom det motsvarar vinkeln av 0,5 bågminuter, och 0,25 för att det är så många meters avstånd du håller skärmen på i det exemplet...)

Om man noggrant granskar en detalj för man kanske skärmen lite närmre. Samma beräkning på 15 cm avstånd (ytterligare ett par centimeter så börjar man förlora skärpa pga det är för nära istället) ger istället maximal uppfattningsbar pixeltäthet under optimala förhållanden 1164 ppi

Permalänk

Tycker 1080p på min s5a är svårläst utan att zooma och batteri tid på 20 timmar.
Behåll 1080p och jobba på batteri tiden istället, min galaxy mini hade 6 dagars batteri tid vid normalt användande.

Fortkätter utvecklingen såhär så kommer jag köpa en gammal ihop vikbar telefon istället, har ingen användning av alla dessa smink saker vill ha en veckas batteri tid!

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedvin:

Lustigt hur du använder "lura okunniga folk", följt av en helt ouppbackad uppgift. På vilket avstånd menar du att man inte kan se över 300 ppi? Det maximala antalet uppfattbara pixlar per tum varierar givetvis beroende på betraktningsavstånd.

Här är länk till en vetenskaplig artikel på ämnet: http://www.itcexperts.net/library/Capability%20of%20the%20hum...

I punkt 3.3 (requred resolution) under rubrik 3 (Visual acuity) står det bland annat "A desired resolution of 0.5 arc-minute/pixel (matching minimum separable acuity under optimum conditions) would result in a pixel size of 74 mikrometer (0.0029 in) leading to a target display resolution format of 4670 x 3500 or 345 pixels/in.".

Observera att han i detta fall behandlar en skärm som står på ett avstånd om 20 tum, dvs 50,8 cm. Vi kan beräkna den höjden som krävs på en pixel för att uppnå samma värde om 0,5 bågminuter/pixel när man tittar på en mobilskärm på 25 cm avstånd istället.

0,0254/(tan(1/120) * 0,25) = 699 ppi.

(0,0254 för att det är så många meter en tum är, (1/120) grader eftersom det motsvarar vinkeln av 0,5 bågminuter, och 0,25 för att det är så många meters avstånd du håller skärmen på i det exemplet...)

Om man noggrant granskar en detalj för man kanske skärmen lite närmre. Samma beräkning på 15 cm avstånd (ytterligare ett par centimeter så börjar man förlora skärpa pga det är för nära istället) ger istället maximal uppfattningsbar pixeltäthet under optimala förhållanden 1164 ppi

Intressant med en vetenskaplig artikel i ämnet. Vad händer om man tar deras extremexempel med svart linje på vit bakgrund? Alltså en halv bågsekund istället. Kanske aldrig något som kommer användas i konsumentprodukter men ändå kul att veta.

Skulle vara kul om någon kunde räkna ut hur stor pixeltäthet man skulle behöva på en 5" skärm för att få 0.5 bågminut över hela mänskliga synfältet.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedvin:

Lustigt hur du använder "lura okunniga folk", följt av en helt ouppbackad uppgift. På vilket avstånd menar du att man inte kan se över 300 ppi? Det maximala antalet uppfattbara pixlar per tum varierar givetvis beroende på betraktningsavstånd.

Här är länk till en vetenskaplig artikel på ämnet: http://www.itcexperts.net/library/Capability%20of%20the%20hum...

I punkt 3.3 (requred resolution) under rubrik 3 (Visual acuity) står det bland annat "A desired resolution of 0.5 arc-minute/pixel (matching minimum separable acuity under optimum conditions) would result in a pixel size of 74 mikrometer (0.0029 in) leading to a target display resolution format of 4670 x 3500 or 345 pixels/in.".

Observera att han i detta fall behandlar en skärm som står på ett avstånd om 20 tum, dvs 50,8 cm. Vi kan beräkna den höjden som krävs på en pixel för att uppnå samma värde om 0,5 bågminuter/pixel när man tittar på en mobilskärm på 25 cm avstånd istället.

0,0254/(tan(1/120) * 0,25) = 699 ppi.

(0,0254 för att det är så många meter en tum är, (1/120) grader eftersom det motsvarar vinkeln av 0,5 bågminuter, och 0,25 för att det är så många meters avstånd du håller skärmen på i det exemplet...)

Om man noggrant granskar en detalj för man kanske skärmen lite närmre. Samma beräkning på 15 cm avstånd (ytterligare ett par centimeter så börjar man förlora skärpa pga det är för nära istället) ger istället maximal uppfattningsbar pixeltäthet under optimala förhållanden 1164 ppi

Riktigt så djupt går inte jag i vetenskapen kring pixlar

Men på en Iphone som har 326 ppi kan inte jag se pixlarna med blotta ögat när man spelar etc. Däremot ifall man har 1 vit pixel på hela skärmen och all andra är svarta är det nog betydligt lättare, men hur ofta sker det i verkligheten?
Teoretiskt sett antar jag att det du skrev stämmer, pixlarna på 326 ppi är ändå inget man ser ifall man verkligen inte letar efter det t.o.m då är det svårt att se dem.
Tycker det med skärmupplösningen har blivit lite som med kameror, alla vill ha fler pixlar trots att det inte är nödvändigt för medelsvensson. Men medlsvenson vill ändå ha mycket bättre än vad han egentligen behöver bara för show-of faktorn...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colonel Panic:

När du säger retina, menar du då MBP Retina? För att Apple räknar med att du sitter runt en halvmeter bort från skärmen då den är 226dpi. Jag tror nog du hittar pixlar i tex utan vit bakgrund också om du kollar nära nog.

Japp det var MBP retina. Men dpi är ju samma oavsett avstånd, och med en mobil är du betydligt närmare än en halvmeter. Så för en 15" skärm är nog inte så mycket mer än 300 ppi nödvändigt, vid det avsedda betraktningsavståndet. Men för en mobil är det nog högre ppi krav pga att man är så pass nära.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Colonel Panic:

Största delen? Jag måste vara lite dryg och be om källa på det.

Om du ser pixlarna på din S4 kan det bero på ett antal olika orsaker. Kanske tittar du inte på en ikon som i sig kan vara pixlog, du ska bara utgå ifrån ASCII text, alltså något baserat på vektor. En grumlig ikon skulle vara grumlig i 4K också. Det kan även bero på avståndet du tittar på. Trycker du ögat mot skärmen kanske du ser pixlarna. Eller så beror det på att S4an inte har äkta 1080p pga pentile lösningen. Detta gör att bilden blir lite grumligare. Kolla en äkta 1080p lcd istället och se om du upptäcker några pixlar.

Jag skulle blir sur om jag var tvungen att betala för något som slukar batteri helt i onödan. När väl tillräckligt hög kvalité är uppnåd så är ju den sämre skärmen för en mobil inte den med lägre upplösning utan den som drar mer ström.

Källan orkar jag inte länka till men enligt nyteknik.se så har över 50% av koreanerna har smartphone telefoner i storleksklassen 4,7" och större, det säger en hel del om att de vill ha större och skarpare skärmar!

Varför skulle 4k dra nämnvärt mera batteritid? Man behöver ju inte köra den på 4kom man inte vill, säkert kan man skala ned till 1080P eftersom 4pixlar är en 1080p pixel!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colonel Panic:

Klaga på de som klagar får man såklart göra om man också tar upp några vettiga argument (vilket nu nu gjorde ). Jag reagerade mest på att du kallade folk gnälliga fast dom ändå uttryckte sig med vettig kritik.

24" skärmar i 4K kommer troligtvis helt oberoende av forskning runt 4K på 5". Jag är dock glad att dom forskar på området. Tycker jag varit ganska tydlig med att det finns fördelar med tekniken i tex VR (kan ha nämnt det i en diskussion med nån annan och inte dig iofs). Problematiken med att Samsung släpper en 5" med 4K är att de har så stora marknadsandelar och det kan innebära att resten av branschen apar efter. Då sitter vi kanske där om några år med alla high end lurar med 4K-skärmar. Vad blir nästa steg efter det, 2000ppi kanske? När marknadsledaren drar iväg med en teknik som verkar kunna bli en ny standard förtjänar det en diskussion.
Ärligt talar vet jag inte heller varför vissa skärmar som skulle klara sig med 720p kör 1080p. Men där är skillnaden så pass liten att det inte nämnvärt påverkar batteritid, så jag orkar inte bry mig.

Har faktiskt själv inte tänkt på det du sa angående VR-tekniken, det är ju helt sant! Men det du nämnde om att Samsung är en marknadsledande företag och att släpper dom en 4K lur kommer resten utav tillverkarna apa på, tycker jag stämmer till viss del. Helt ärligt tror jag inte att 4K kommer att vara ett riktigt säljar-argument, då dom flesta inte kommer ha någon aning om vad det betyder. Fast då kan ju det ses som att Mr. Svensson kommer skaffa den eftersom att den har 4K-skärm som han själv inte har någon aning om. Stämmer, igen, till viss del. Men förmodligen kommer då teknik-gudarna på Aftonbladet (och resten av all media för den delen) komma fram till att man faktiskt inte kan se skillnad på 1080p och 4K på en sådan liten skärm. En artikel som 90% utav Sveriges befolkning kommer läsa och då kommer det vara ute att köpa en sån mobil. Kanske inte kommer gå till exakt så men hoppas du förstår vad jag menar. Och nu var detdär då bara i Sverige, men något liknande kommer förmodligen (enligt mig), hända på fler ställen.

Vad jag menade med detdär var att, hur som, så kommer dom förmodligen inte (igen, i min mening), sälja så gudomligt för att dom har 4K.
Sedan så kan man väl hoppas att Samsung inte är alltför dysfunktionella så att dom förhoppningsvis vet att det nog kommer sälja bättre med en 1080p skärm som dom kan tillverka billigt så att telefonerna med dom skärma kommer kunna vara prissatta till humana prisen, och inte sätta in 4K i alla telefoner så att dom heltplötsligt kostar över 10 000 kr.

Skrivet av Allexz:

Låt säga att man uppfinner en ny sorts display som inte bara är 4K utan den visar även färger långt utanför vad det mänskliga ögat kan uppfatta, är detta också utveckling?

Till råga på det så kommer 8K skärmen i nästa modell, är detta också en uppdatering?

Nya HTC beats, nu med ljud på ULTRAFREKVENSER mellan 25 - 800 khz, människan kan ej höra det, men vi har uppfunnit det.

Är dessa innovationer? Eller är det fritt att vara bakåtsträvande i dessa fallen? Skulle du vara nöjd över att BETALA för att i nästa mobil du köper bli påtvingad funktioner som din kropp är alldeles för fysiskt begränsad för att öht uppfatta?

Om du inte vill ha dessa funktioner, vilken nytta är då 4K när 720P är på gränsen omöjligt att se pixlar, 1080P är redan omöjligt utan hjälpmedel eller speciella orealistiska testbilder.

Jag är inte, och har aldrig varit bakåtsträvande när det kommer till ny teknik, jag har dock ett logiskt tankesätt och att betala för något som "inte finns" är bara sinnessjukt i min mening.

Som jag har skrivit nu i 2 inlägg så kanske (förmodligen inte, men som sagt, kul att dom forskar inom det området), kommer dom hitta någon king-teknik för att utveckla 4K-skärmar så att dom ska kunna tillverka 24-tummare till ett, igen, humant pris.

Men hur är du så säker på att dom inte kommer sluta utveckla efter 4K då? Dom kanske märker, att fan, dethär är ju riktigt bra! "Varför ska vi utveckla mer?". Nu är väl chansen minimal att dom kommer sluta, så du har en poäng där. Men förhoppningsvis så kommer det inte komma till sådana extrema överdrivenheter att dom ska trycka in 16K skärmar i en 4.65" skärm.

HTC Beats med ultrafrekvenser. Människor är faktiskt så allmänutbildade att dom vet att vi inte kan höra det. Men sen om dom nu skulle ha extrembra ljud för övrigt så är det väl såklart att dom skulle sälja. Det kommer inte hända, jag vet. Jag förstår att du bara tog det som ett random exempel. Samma sak gjorde jag.

Mobilmarknaden kommer inte tas över av mobiler som kan visa och spela upp saker vi inte är kapabla till att se. Nu kanske det låter lite som att jag säger emot mig själv då jag klagar på folk som klagar på utvecklingen men sen själv inte ser något användningsområde för det. Men bara för att jag/vi inte ser något användningsområde för det idag så är det väl inte alls omöjligt att vi gör det imorgon? Tror du liksom att dom såg något användningsområde för internet när det lanserades? (Ja, nu gjorde dom säkert det. Men du förstår min poäng. Hoppas jag).

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GuiceU:

Har faktiskt själv inte tänkt på det du sa angående VR-tekniken, det är ju helt sant! Men det du nämnde om att Samsung är en marknadsledande företag och att släpper dom en 4K lur kommer resten utav tillverkarna apa på, tycker jag stämmer till viss del. Helt ärligt tror jag inte att 4K kommer att vara ett riktigt säljar-argument, då dom flesta inte kommer ha någon aning om vad det betyder. Fast då kan ju det ses som att Mr. Svensson kommer skaffa den eftersom att den har 4K-skärm som han själv inte har någon aning om. Stämmer, igen, till viss del. Men förmodligen kommer då teknik-gudarna på Aftonbladet (och resten av all media för den delen) komma fram till att man faktiskt inte kan se skillnad på 1080p och 4K på en sådan liten skärm. En artikel som 90% utav Sveriges befolkning kommer läsa och då kommer det vara ute att köpa en sån mobil. Kanske inte kommer gå till exakt så men hoppas du förstår vad jag menar. Och nu var detdär då bara i Sverige, men något liknande kommer förmodligen (enligt mig), hända på fler ställen.

Vad jag menade med detdär var att, hur som, så kommer dom förmodligen inte (igen, i min mening), sälja så gudomligt för att dom har 4K.
Sedan så kan man väl hoppas att Samsung inte är alltför dysfunktionella så att dom förhoppningsvis vet att det nog kommer sälja bättre med en 1080p skärm som dom kan tillverka billigt så att telefonerna med dom skärma kommer kunna vara prissatta till humana prisen, och inte sätta in 4K i alla telefoner så att dom heltplötsligt kostar över 10 000 kr.

Som jag har skrivit nu i 2 inlägg så kanske (förmodligen inte, men som sagt, kul att dom forskar inom det området), kommer dom hitta någon king-teknik för att utveckla 4K-skärmar så att dom ska kunna tillverka 24-tummare till ett, igen, humant pris.

Men hur är du så säker på att dom inte kommer sluta utveckla efter 4K då? Dom kanske märker, att fan, dethär är ju riktigt bra! "Varför ska vi utveckla mer?". Nu är väl chansen minimal att dom kommer sluta, så du har en poäng där. Men förhoppningsvis så kommer det inte komma till sådana extrema överdrivenheter att dom ska trycka in 16K skärmar i en 4.65" skärm.

HTC Beats med ultrafrekvenser. Människor är faktiskt så allmänutbildade att dom vet att vi inte kan höra det. Men sen om dom nu skulle ha extrembra ljud för övrigt så är det väl såklart att dom skulle sälja. Det kommer inte hända, jag vet. Jag förstår att du bara tog det som ett random exempel. Samma sak gjorde jag.

Mobilmarknaden kommer inte tas över av mobiler som kan visa och spela upp saker vi inte är kapabla till att se. Nu kanske det låter lite som att jag säger emot mig själv då jag klagar på folk som klagar på utvecklingen men sen själv inte ser något användningsområde för det. Men bara för att jag/vi inte ser något användningsområde för det idag så är det väl inte alls omöjligt att vi gör det imorgon? Tror du liksom att dom såg något användningsområde för internet när det lanserades? (Ja, nu gjorde dom säkert det. Men du förstår min poäng. Hoppas jag).

Jag gillar din slutpoäng faktiskt, nu är det min tur att motsäga mig själv men det är rätt, utveckling är alltid bra.
Hoppas bara att det kan ge en push till ett mer vettigt användningsområde då som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Riktigt så djupt går inte jag i vetenskapen kring pixlar

Men på en Iphone som har 326 ppi kan inte jag se pixlarna med blotta ögat när man spelar etc. Däremot ifall man har 1 vit pixel på hela skärmen och all andra är svarta är det nog betydligt lättare, men hur ofta sker det i verkligheten?
Teoretiskt sett antar jag att det du skrev stämmer, pixlarna på 326 ppi är ändå inget man ser ifall man verkligen inte letar efter det t.o.m då är det svårt att se dem.
Tycker det med skärmupplösningen har blivit lite som med kameror, alla vill ha fler pixlar trots att det inte är nödvändigt för medelsvensson. Men medlsvenson vill ändå ha mycket bättre än vad han egentligen behöver bara för show-of faktorn...

Det ligger helt klart något i det du säger. Man tycker sig inte kunna urskilja en pixel när man tex spelar, men om man skulle lägga en andra enhet bredvid med dubbel ppi och jämföra, då syns faktiskt en skillnad i skärpa (Har som exempel min xperia S med 342 ppi vs polarens xperia Z1 med 443, bilden är mer "crispy"). Och nej, det är inte "nödvändigt" med de där sista pixlarna innan vi uppnår maximala gränsen för vad vi uppfattar, men å andra sidan tycker jag inte heller det finns en anledning att låta en utveckling stagnera innan det maximala som faktiskt KAN uppfattas är uppnått

Som ett tillägg vill jag bara påpeka att siffrorna i mitt tidigare postade resonemang gäller för personer som har möjlighet att uppfatta vinklar på så lite som 0,5 bågminuter. Detta är INTE något som tillhör vanligheten, utan gäller snarare för enstaka individer med exceptionellt bra syn. För folk med normal syn kan man dra ner en bra bit på siffrorna. Men återigen, så ser jag ingen anledning att låta en utveckling stanna upp innan tekniken tillåter den bästa möjliga upplevelsen, även för de som har extra bra syn =P

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Japp det var MBP retina. Men dpi är ju samma oavsett avstånd, och med en mobil är du betydligt närmare än en halvmeter. Så för en 15" skärm är nog inte så mycket mer än 300 ppi nödvändigt, vid det avsedda betraktningsavståndet. Men för en mobil är det nog högre ppi krav pga att man är så pass nära.

Ja, över 300 är definitivt inte nödvändigt för en dator. Detsamma kan nog sägas om en telefon också. Av egna erfarenheter kan jag säga att jag kan se pixlarna om jag tittar väldigt nära på skärmar runt 260ppi (så som iPad med retina), medan alla skärmar jag sett med över 300 har varit omöjliga för mig att urskilja pixlar i. Jag har god men inte perfekt syn, så för mig personligen är runt 300+ definitivt tillräckligt.

Permalänk
Skrivet av GuiceU:

Har faktiskt själv inte tänkt på det du sa angående VR-tekniken, det är ju helt sant! Men det du nämnde om att Samsung är en marknadsledande företag och att släpper dom en 4K lur kommer resten utav tillverkarna apa på, tycker jag stämmer till viss del. Helt ärligt tror jag inte att 4K kommer att vara ett riktigt säljar-argument, då dom flesta inte kommer ha någon aning om vad det betyder. Fast då kan ju det ses som att Mr. Svensson kommer skaffa den eftersom att den har 4K-skärm som han själv inte har någon aning om. Stämmer, igen, till viss del. Men förmodligen kommer då teknik-gudarna på Aftonbladet (och resten av all media för den delen) komma fram till att man faktiskt inte kan se skillnad på 1080p och 4K på en sådan liten skärm. En artikel som 90% utav Sveriges befolkning kommer läsa och då kommer det vara ute att köpa en sån mobil. Kanske inte kommer gå till exakt så men hoppas du förstår vad jag menar. Och nu var detdär då bara i Sverige, men något liknande kommer förmodligen (enligt mig), hända på fler ställen.

Vad jag menade med detdär var att, hur som, så kommer dom förmodligen inte (igen, i min mening), sälja så gudomligt för att dom har 4K.
Sedan så kan man väl hoppas att Samsung inte är alltför dysfunktionella så att dom förhoppningsvis vet att det nog kommer sälja bättre med en 1080p skärm som dom kan tillverka billigt så att telefonerna med dom skärma kommer kunna vara prissatta till humana prisen, och inte sätta in 4K i alla telefoner så att dom heltplötsligt kostar över 10 000 kr.

Det kan i allmänhet vara lite svårt att utröna exakt vilken aspekt av en pryl som gör att den säljer när de innehåller så många funktioner som smartphones nu gör, så just den aspekten tänker jag inte ge mig in på då mina kunskaper i ämnet är rätt så små. Men du kan absolut ha rätt i att folk inte flockas till butikerna pga funktionen. Tror däremot visst att medelsvensson kommer att ha hört talas om 4K fast under namnet Ultra HD. Vi får väll se reklamer med Samsung Galaxy S7 med 8core Snapdragon, 8GB RAM och Ultra HD Super AMOLED. Och är det nåt Svensson vet så är det att ord som Ultra och Super är bra saker.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Källan orkar jag inte länka till men enligt nyteknik.se så har över 50% av koreanerna har smartphone telefoner i storleksklassen 4,7" och större, det säger en hel del om att de vill ha större och skarpare skärmar!

Varför skulle 4k dra nämnvärt mera batteritid? Man behöver ju inte köra den på 4kom man inte vill, säkert kan man skala ned till 1080P eftersom 4pixlar är en 1080p pixel!

Fast nu förutsätter du att man i första hand utgår från skärmens storlek. Android är ju som störst i Asien och bland just Android-lurar finns det knappt några telefoner under 4.5" med hög prestanda. Det är helt enkelt lättare att tillverka kraftfulla telefoner som är lite större. Vad är det då kunderna är intresserade av? Snabba telefoner, eller stora skärmar? I Sverige är det såklart populärt med iPhones. Men frågan är ju hur många av dem som skulle köpa en 4.7" iPhone om det fanns tillgänglig. Kan det inte vara så att man först väljer OS, och sedan gör hårdvaruval efter antingen prestanda eller skärmstorlek? Med det perspektivet blir skillnaden mellan Korea och Sverige inte vad folk föredrar i form av skärmar utan vad man föredrar när det kommer till OS. Allt det här är såklart bara påhitt för att göra en poäng. Att stora skärmar kanske inte är vad de i första hand föredrar.

Med allt det sagt så säger det dock ingenting egentligen. Du gör ett antagande att de som gillar större skärmar också vill ha "skarpare skärmar" trots att deras skärmar redan har runt 400dpi eller högre. Vad baserar du detta på? Att de föredrar "utveckling" för utvecklingens skull (om vi ska anta att större skärmar är synonymt med utveckling). Kort sagt. Jag hänger inte med i ditt resonemang.

4K i sig drar inte mer batteri. Grafikkortet däremot gör det om den måste rendera alla dessa individuella pixlar. Man kan absolut skala ner... på PC. Är inte så säker på att telefontillverkarna kommer att låta dig göra det, och OM de trots allt gör det kommer de att få skit för att deras "Ultra HD"skärm inte levererar vad den lovat.

Permalänk
Medlem

OK, nuff said

bye bye iphone ecosystem!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mitt huvud får ont av detta.

4K på en mobil är lika logiskt som detta :

http://www.youtube.com/watch?v=3LTAip-ooRY

Man gör alltså sin produkt, med vilje: Sämre på flera sätt, för att locka får.

Finns det ingen självrespekt eller?

Vinst:
Man får fler pixlar.
Förlust:
Man kan inte urskilja de nya pixlarna.
Batteriet tar slut tidigare.
Mobilen går varmare pga ökad strömförbrukning.
Processor/GPU får arbeta hårdare - till ingen vinst! med punkterna ovan som resultat.

Håller 100% med, däremot så blir jag glad om jag kan få köpa Galaxy S5 med minst 32gig instället för 16gig där 7gig är tagen av Android och annat mög!!!
SD kort är bra till mycket men eftersom jag inte kan installera på det (utan root och hack vilket jag inte är intresserad av) så är det frustrerande att jag behöver ta bort program konstakt för att kunna installera nya spel och annat. Till och med Apple har bättre option där.