Permalänk

Fläktar, PWM eller 3pin.

Hej Swec.

Har surfat runt ett långt tag för att hitta svar på min fråga. Då detta har varit förgäves, tänkte jag kolla om ni kan hjälpa mig svara på denna relativt enkla fråga.
Kan man ställa in hastighet genom en fläktkontroller på 3pins fläktar? Eller måste man köra PWM?
Om det funkar att direkt koppla in 3pins fläktar i en fläktkontroller, varför ska man då köra med PWM?

Med vänliga hälsningar, Olfert.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem

Eftersom det står voltage range 5V to 12V så bör 3pin funka.

Edit: det var ju bara att googla namnet så får man upp bilder med tydliga 3pin-kontakter

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

PWM är bättre eftersom hastigheten styrs med pulsmodulation istället för spänningsrelglering.

Med en 3-pinsfläkt kan det bli så att den helt enkelt inte kan börja snurra vid din önskade spänning, utan först måste köra på 12V i nån sekund. Vilket jag själv tycker är irriterande.

Permalänk
Medlem

Med den fläktkontrollern spelar det ingen roll vilken fläkt du väljer.

Pwm går på full hastighet utan "signal" till den fjärde pinnen och på min hastighet med signal till fjärde pinnen. Så pulserna av signal till fjärde pinnen bestämmer varvtalet.

Fläktkontrollern du länkade bränner överskottet av energi för att sänka varvtalet (spänningen) i värme. Ett motstånd i serie.