Panasonic släpper surfplatta i 20 tum med 4K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Fox News har ändå störst e-penis med sina enorma surfplattor. En 20" surfplatta blir som en normalstor 3-4" smartphone i jämförelse.
http://www.youtube.com/watch?v=7l1USKGvtc8

Det där såg ju riktigt häftigt ut. Så ska Windows 8 användas, på en stor fet touchskärm, inte på en stationär dator.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Varför skulle vi ha mer nytta av högupplösta skärmar än de, egentligen?

Tycker det Dallebull skrev förut låter vettigt:

Jag kan förstå nyttan med bättre skärmar. Det jag inte kan förstå är varför en läkare/byggingenjör inte bara kan kolla på en datorskärm istället. Jag ser ingen vinning i att göra en sån stor skärm "portabel".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

49 000 kr!

Hoppas något asiatiskt företag släpper en konkurrrande produkt för 4900 kr.

Trodde Panasonic var Japanskt, men jag kanske misstagit mig..

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

...
Det finns otroligt mycket redskap som är bra att ha, men gå från att vara bra att ha till att vara värt att investera i är ett stort steg. Liksom en extra dator är en extra dator att underhålla, tid för företag är extremt värdefullt. Nu skulle man kunna köra remote desktop till sin personliga dator för att spara tid.

50k är väldigt mycket för i princip alla företag, det spelar ingen roll om man så jobbar på Volvo, Ikea etc. 50k är inget man slänger ut i onödan på en produkt.

Vet du vad 2h är värt? Har man ett vettigare jobb som plattan riktar sig till så kostar 1h minst 1500kr. Så dessa 2h är minst 3000kr i förlorad inkomst. Nu tar det inte 2h att ta ut denna platta, men rent praktisk är det struligt att dela saker med andra.

Ja vanlig 15" laptopskärm, men man har ofta extern skärm. Problemet är att dessa inte är portabla, men det är inte denna platta heller. (vikt & batteritid)
...

Du skriver att tid är värdefullt för ett företag, och det håller jag med om. Att göra en investering i ny teknik löser sällan stora problem eller effektiviserar sällan mycket, man filar marginaler. Byggbranschen tex genomgår nu en förvandling av stort slag, nya processer och nya verktyg. Denna skärm kan mycket väl passa in att göra information mer lättillgänglig. Företag som leder branschen använder få ritningar utan tar ut information från 3D objektsmodeller och det i flera steg i processen. Kostnaden att göra fel eller stillestånd pga att folk inte förstår ritningar pga komplexiteten att beskriva något i bara 2D + text kan vara otroligt hög. Vet ej vilken storlek som är ideal men 20" känns mer praktiskt än små 9-11" som en del föreslår. Idag används 13" ute på byggen av de som ligger i frontlinjen. Detta kanske är nästa steg för sk. early adopters av ny teknik. Som flera skriver så är nog inte detta något man springer runt med i handen. För professionella användare säljs olika selar med fästen för olika teknisk utrustning, tex en sele för att ha en laptop på magen. God arbetsmiljö kommer man inte ifrån.
Detta är ingen produkt för gemene man utan något för professionella användare i frontlinjen. Hur de kommer användas vet kanske ingen idag, det märks. Framtiden är inte skriven ännu.

Permalänk
Medlem

Vad i självaste helvete har hänt med mitt sweclockers?

Så jävla mycket folk som hittat hit för att be andra plocka ihop speldatorer åt dom utan att vilja lära sig ett jota om hårdvaran eller något annat teknikrelaterat heller för den delen. Som att det inte räckte verkar många av dessa personer bli kvar och lämna sina HOPPLÖST dumma kommentarer till artiklar som dom inte fattar för fem öre...

Snälla snälla SNÄLLA försök analysera lite utanför era 14-åriga verklighetsuppfattningar och inse att produkter som dessa inte är menade att användas i TV-soffan. Om det är något ni inte greppar kan ni ju dessutom försöka läsa kommentarerna innan ni skapar inlägg så leder det förhoppningsvis till bättre diskussion där ni dessutom kanske *trumvirvel* LÄR ER NÅGOT!

Permalänk

Här finns en reklam videosnutt om Panasonic Toughpad http://www.youtube.com/watch?v=SFtINabnq2s där den verkar cool.

Och den verkar vara betydligt lättare än vad jag trodde, de måste dock fixa någon vettig batteritid för att göra den portabel vilket är försäljningsargumentet för att välja en sådan istället för en laptop.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Trodde Panasonic var Japanskt, men jag kanske misstagit mig..

Japan är en del av 'Asien'.. smartass..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det där såg ju riktigt häftigt ut. Så ska Windows 8 användas, på en stor fet touchskärm, inte på en stationär dator.

Om du hade tittat lite noggrannare på idiotin de försöker visa upp och lite längre än bara det klippet så ser du att de sitter med tangentbord och mus, vilket bara betyder att de sitter vid 1080-skärmar med TV-storlek och TV-paneler en armslängd från näsan och inte har någon nytta av pekfunktionen. De parodierar bara sig själva.

När det gäller ritningar och produkten så gör det ingenting – det bidrar inte – för att kunna presentera information för en liten grupp att den har kapacitiv pekskärm, det tillför inget och nej den har inte inbyggd wacom, utan en annan alternativ lösning som inte är lämplig för produktivitet och skapande. Pennan är tryckkänslig, men det är som vanlig drivrutinerna som inte hjälper alternativa lösningar. Det är ingen ersättare till skärm plus wacom-platta eller en Cintiq-skärm. Gnäll om asiatiska bolag här, märk väl att Japanska Wacom är enda i verkligheten användbara teknologin för aktiv digitizer (penna). Trotts lockelsen att köra in multi-touch i allt så har de inte gjort det utan man kan köpa deras produkter med enbart aktiv digitizer fortfarande. Ska man presentera information på fält, utomhus ska man inte ha en relativt ljussvag extremt blank skärm med gorillaglas som täcker den. Det är ingen free-for-all att hålla på och peka skärmen för att ändra vy om man ska presentera något och att de ansvariga skulle använda något annat än deras personliga prylar för att göra noteringar och skicka in ändringsförslag, eller göra ändringar på finns knappt. Nog för att jag kan se någon som layoutar sina tidningar skaffa en.

Men Panasonic själva vet att de inte producerar massmarknadsprodukter eller pekskärmar för tryckkänsliga pennor när det gäller datorer, det är mer ett demo av deras LCD-tillverkningskapacitet än något annat. Toughbooks är inga arbetsstationer direkt, det är främst deras riktigt ruggade modeller de vill sälja och lever på imagen av att de levererar till militärer och andra tuffa miljöer. Hela meningen med denna produkt är däremot att pusha för deras LCD-tillverkning. Det är som sagt ingen ny produkt i sig, skillnaden mot konkurrenterna är just deras egna LCD-panel främst. Att sitta och peka på bilder i Windows Fotogalleri är inget du bör göra i verkligheten bara för att de visar det i reklamvideon. Det skulle vara rent av dödligt att utvärdera gråskalebilder som röntgen, MR/CT osv på denna. Den kan inte visa gråskalebilder i hög detalj, rätt upplösning eller enligt DICOM-standarden. Den passar inte medicinsktekniska applikationer. Meningen med marknadsföring är bara att visa upp deras awesome panel. Så gå inte i överstyr här.

Permalänk

Har letat efter en diskret platta att surfa med på morgonmötet.

Visa signatur

|||

Permalänk
Hedersmedlem

Grym produkt, ser många användningsområden av något liknande på jobbet. Det vore skönt att få uppleva den dagen det slängs upp en platta på bordet istället för en trave ritningar i a2-format.

Sen får de gärna bygga en bildskärm med samma/liknande panel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ja man kan undra hur gammal du är, har du ens läst det du kommenterar?

Jag är 28 tackar som frågar, och ja jag läste det jag kommenterade

Citat:

Ett tips skicka ett mail till din chef om förbättringsförslag om att införskaffa såna hära plattor!
Eller har plattorna kanske exakt de brister jag nämnde och man får precis som jag göra ge dem några år och de därefter kan bli bra?

Mitt företag skulle inte ha så stor nytta av den utan att ha en större enterprenad, helst en totalare något som oftast hamnar hos företag som Skanska, Ncc och liknande.

Citat:

Det finns otroligt mycket redskap som är bra att ha, men gå från att vara bra att ha till att vara värt att investera i är ett stort steg. Liksom en extra dator är en extra dator att underhålla, tid för företag är extremt värdefullt. Nu skulle man kunna köra remote desktop till sin personliga dator för att spara tid.

50k är väldigt mycket för i princip alla företag, det spelar ingen roll om man så jobbar på Volvo, Ikea etc. 50k är inget man slänger ut i onödan på en produkt.

Vet du vad 2h är värt? Har man ett vettigare jobb som plattan riktar sig till så kostar 1h minst 1500kr. Så dessa 2h är minst 3000kr i förlorad inkomst. Nu tar det inte 2h att ta ut denna platta, men rent praktisk är det struligt att dela saker med andra.

Ja vanlig 15" laptopskärm, men man har ofta extern skärm. Problemet är att dessa inte är portabla, men det är inte denna platta heller. (vikt & batteritid)

Japp varje extra redskap innerbär extra arbete runt underhåll och servies men en surfplatta har inga underhålls kostnader mot vad våra fibersvetsare, installationsprovare eller nätverksprovare kostar i inköpe eller underhåll.

2h för att gå ut under ett byggmöte och lösa problem på ett bygga är en nödvändigt ont som skulle spara pengar och gå bra mycket fortare än att gå ut med ett 20 tal pappersritningar och rita in ändringar för att sedan skicka in och få nya updaterade.

Citat:

Varför tror du att jag använder mina datorer enbart till att ligga i soffan med? En hint kan vara att kolla på min dator i sign som använder sig av två kluster vilket tyder på att jag gör aningen mer tekniska saker än att kolla på aftonbladet. Btw jag jobbar inom samma bransch som du fast på automationssidan, därav behovet av processorkraft på plats, där remote desktop via en sådan surfplatta skulle gå att använda. Men laptoppen är ändå smidigare.
Men som jag har sagt om några år så kan plattan bli intressant.

Jag har ingen aning om vad du använder dina datorer till och du har ingen aning om vad jag har hemma heller för den delen. Vi jobbar i 2 olika brancher, jag har mer nytta av min ipad för scheman, ritningar och kabel listor när jag bygger skåp och felsöker än vad jag hade haft av en laptop dock har jag en laptop för omprogrameringar av passagesystem och larm.

Över det hela har vi ganska lika syn på det hela fast ur 2 olika värdar, klart den är dyr osv men användings områdena är flera ur min synpunkt.

Permalänk
Medlem

väldigt tuffa kommentar flöde här i rummet. Ni tugga på varandra, verkligen. Det bara ett dumb skärm
Fast jag tycka att mitt inlägg var bäst

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Bra med 4k! Mer sånt!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Trodde Panasonic var Japanskt, men jag kanske misstagit mig..

När jag sa asiatiskt menade jag inte japanskt.
Då menade jag mer Kina, Malaysia, Singapore, Taiwan, etc.

Permalänk

Vilka förväntningar artikeln byggde upp, massa wow moments efter varandra och liksom tankarna om att det här kommer verkligen ersätta min Wacom.
Tills..
Vi kom fram till priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det där såg ju riktigt häftigt ut. Så ska Windows 8 användas, på en stor fet touchskärm, inte på en stationär dator.

Så sant. Vore praktiskt att ha en surfplatta på väggen som man kan se nyheter, kolla vädret, sin e-post och när den inte används så kan den fungera som en vanlig tavla med bildspel.

Permalänk
Medlem

Det var en dyr skärm. Men jag måste säga ganska cool ändå på 20 tum i 4k. Synd bara att det redan finns all in one pc idag med touchskärm.
Så enligt mig. lägga 40 tusen till för att få en portabel all in one pc med 2 timmar batteritid. Eller köpa en värstinglaptop för 20 tusen med touchskärm.
svaret är ganska enkelt.Laptop. Men en än gång , kul att det går framåt i tekniken och det skall bli kul att ser hur denna kommer överleva

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.