Permalänk
Medlem

D5 pump låter som en utombordsmotor...

Tjena har precis installerat min nya XSPC D5 Vario pump och är minst sagt besviken.
Detta är ju pumpen med stort P men kör jag den på fullt dvs läge 5 så rasslar den som en gammal 2-takts utombordare.
Den är definitvt helt luftad inget tvivel på den punkten.
Har även testat att låta loopen vara igång på halvfart under natten ingen skillnad där.
Tycker inte den är direkt super tyst på lägre hastigheter heller.
Har en EKWB plexi X-top på den...

Jag gissar att jag lyckats få ett måndags ex, undrar om det är någon annan som råkat ut för detta med en D5.
Hade en EKWB DCP4.0 innan, den är tyst jämfört med den nya D5an...

Tacksam för svar

Mvh Daniel

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk

kollat så inte pumpen skapar vibrationer i chassit?

testa lyft upp pumpen så den inte nuddar chassit

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

kollat så inte pumpen skapar vibrationer i chassit?

testa lyft upp pumpen så den inte nuddar chassit

Japp har testat det just nu ligger den lös på en mjuk skumgummibit.
Det är väldigt tydligt att det kommer från pumpen.
Den gnisslar även till lite precis när den startar eller stannar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att ek toppen ligger emot pumphjulet å skaver?
Hade en ek topp plexi som var så trång att pumpen inte ens startade....

Permalänk
Medlem

Felmonterat isåfall.

Behöver inte dra åt skruvarna för fosterlandet.

Permalänk

Va konstigt min pump står också på en tjock skumgummi bit. Den är i princip helt ljud lös. Jag måste ha örat alldeles nära för att höra den även i läge 5.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benno1:

Kan det inte vara så att ek toppen ligger emot pumphjulet å skaver?
Hade en ek topp plexi som var så trång att pumpen inte ens startade....

Precis min tanke men har plockat av toppen 3ggr inte en repa eller något som tyder på friktion alls.

Skrivet av GooGeL:

Felmonterat isåfall.

Behöver inte dra åt skruvarna för fosterlandet.

Nej självklart har jag inte överdragit skruvarna, det går för övrigt inte att dra år dom så den tar i eftersom man drar så toppen och bakstycket ligger diktan.
Alltså hur hårt jag än skulle dra så blir inte utrymmet mindre men dock går ju gängorna åt he....
Allt är monterat exakt enl manualen hittade tom en monteringsvideo från EKWB på tuben för att vara trippelsäker.

Skrivet av Gunner357:

Va konstigt min pump står också på en tjock skumgummi bit. Den är i princip helt ljud lös. Jag måste ha örat alldeles nära för att höra den även i läge 5.

Ja jag har kollat några klipp på tuben och de pumparna låter verkligen inte så här.

Aja jag har anmält detta hos coolerkit.se och fått ett godkänt RMA.
Tur var väl att jag köpte både pump och topp samtidigt så oavsett om det är pumpen eller toppen så löser det sig.
Tänkte bara ifall någon haft samma problem och det fanns en enkel quick fix, man vet ju aldrig.
Bara tråkigt att vänta på att ärendet ska lösas kan ju ta en vecka eller två...

Mvh Daniel

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

För mig att just plexi toppen har just detta problem.
Läste ett test på någon sida o deras råd var att köpa deras andra block, inte plexi blocket.

Jag köpte därför det normala blocket o det fungerar helt ljudlöst.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag var så nyfiken så jag testade att starta datorn och köra både prime95 och furmark samtidigt för maximal värmeutvekling.
Resultatet var som förväntat ca20-25grader varmare både på cpu och gpuerna så jag stängde av det redan efter någon minut el så.
Den inte bara lever apa den pumpar helt kasst också....

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

....

Du gnäller på en pump som du har monterat en eftermarknads topp på. Min egen D5 puttrar på utan problem i en EK acetal topp. http://www.ekwb.com/shop/pumps-and-accessories/pump-tops/d5-s...

Har du ens provat att släppa, något, på skruvarna?

Citat:

Jag var så nyfiken så jag testade att starta datorn och köra både prime95 och furmark samtidigt för maximal värmeutvekling.
Resultatet var som förväntat ca20-25grader varmare både på cpu och gpuerna så jag stängde av det redan efter någon minut el så.

Hur ser din loop ut? (vad innehåller den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

....

Du gnäller på en pump som du har monterat en eftermarknads topp på. Min egen D5 puttrar på utan problem i en EK acetal topp. http://www.ekwb.com/shop/pumps-and-accessories/pump-tops/d5-s...

Har du ens provat att släppa, något, på skruvarna?

Hur ser din loop ut? (vad innehåller den)

Gnäller?? kolla din attityd.
Måndags ex är ju sånt som händer oavsett om det är billigt skit eller kvalitets prylar...
Om du har en sådan pump så borde du veta att om man släpper på bakstycket gör ingen som helst skillnad på pumphuset då detta inte pressas samman utan endast o-ringen mellan topp och bakstycke som stödjer varandra.

Som tips till andra som i framtiden ev skulle få liknande problem så har jag upptäckt problemet i min loop.
Det var ett täppt cpu block som orsakade sådana extrema restriktioner att en pump med så hög kapacitet som D5 bara mosade på och rotorn kom i obalans som orsakade missljudet.
Rotorn är en lös kapslad del ihop med impellern i denna då det är en ren induktionsmotor dvs den kan vicka av och ann utan att den nyper för det.
Testade pumpen och körde den via en rad och min res då var den hur tyst som helst.
Så min läxa efter detta var inte i och rota i loopen för ofta utan anledning och häll aldrig tillbaka vätska du tömt ur systemet.
Det var damm som satt igen mitt cpu block troligtvis från en dammig bytta jag tömt vätskan i vid ingrepp i loopen.

Så nu har jag rivit allt och öppnat mina gpu block rengjort dessa (de var rena men ialf) spolat mina radiatorer men dock så måste jag vänta på ny vätska från inet.

Mvh Daniel

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Skrivet av DannER:

Gnäller?? kolla din attityd.
Måndags ex är ju sånt som händer oavsett om det är billigt skit eller kvalitets prylar...
Om du har en sådan pump så borde du veta att om man släpper på bakstycket gör ingen som helst skillnad på pumphuset då detta inte pressas samman utan endast o-ringen mellan topp och bakstycke som stödjer varandra.

Som tips till andra som i framtiden ev skulle få liknande problem så har jag upptäckt problemet i min loop.
Det var ett täppt cpu block som orsakade sådana extrema restriktioner att en pump med så hög kapacitet som D5 bara mosade på och rotorn kom i obalans som orsakade missljudet.
Rotorn är en lös kapslad del ihop med impellern i denna då det är en ren induktionsmotor dvs den kan vicka av och ann utan att den nyper för det.
Testade pumpen och körde den via en rad och min res då var den hur tyst som helst.
Så min läxa efter detta var inte i och rota i loopen för ofta utan anledning och häll aldrig tillbaka vätska du tömt ur systemet.
Det var damm som satt igen mitt cpu block troligtvis från en dammig bytta jag tömt vätskan i vid ingrepp i loopen.

Så nu har jag rivit allt och öppnat mina gpu block rengjort dessa (de var rena men ialf) spolat mina radiatorer men dock så måste jag vänta på ny vätska från inet.

Mvh Daniel

Va bra att du klurade ut vad som var fel. Kan också vara ett tips till andra med liknande problem att gå igenom loopen och kolla om det finns problem någonstans.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Va bra att du klurade ut vad som var fel. Kan också vara ett tips till andra med liknande problem att gå igenom loopen och kolla om det finns problem någonstans.:)

Ja precis det var någon sådan sk quick fix som jag tänkte på när jag startade tråden.... Eller quick fix ... men fix ialf ca 5-6timmars arbete att plocka isär rengöra och sätta ihop. ;D
Bara glad att jag inte gav mig utan fortsatte undersöka INNAN jag skickade tillbaka pumpen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk

Hur rengjorde du blocken om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Gnäller?? kolla din attityd.
Måndags ex är ju sånt som händer oavsett om det är billigt skit eller kvalitets prylar...
Om du har en sådan pump så borde du veta att om man släpper på bakstycket gör ingen som helst skillnad på pumphuset då detta inte pressas samman utan endast o-ringen mellan topp och bakstycke som stödjer varandra.

Som tips till andra som i framtiden ev skulle få liknande problem så har jag upptäckt problemet i min loop.
Det var ett täppt cpu block som orsakade sådana extrema restriktioner att en pump med så hög kapacitet som D5 bara mosade på och rotorn kom i obalans som orsakade missljudet.
Rotorn är en lös kapslad del ihop med impellern i denna då det är en ren induktionsmotor dvs den kan vicka av och ann utan att den nyper för det.
Testade pumpen och körde den via en rad och min res då var den hur tyst som helst.
Så min läxa efter detta var inte i och rota i loopen för ofta utan anledning och häll aldrig tillbaka vätska du tömt ur systemet.
Det var damm som satt igen mitt cpu block troligtvis från en dammig bytta jag tömt vätskan i vid ingrepp i loopen.

Så nu har jag rivit allt och öppnat mina gpu block rengjort dessa (de var rena men ialf) spolat mina radiatorer men dock så måste jag vänta på ny vätska från inet.

Mvh Daniel

Det har varit en annan kille i samma typ av situation här på forumet, som hade meckat på sitt hus alldeles för hårt. I hans fall räckte det med att släppa något på skruvarna så blev den tyst.
Men att du recenserar en pump som inte har sitt egentliga hus, är bara fel tycker jag. Speciellt vid sådana här problem då kanske EK har gjort en miss i sin egen tillverkning.

Det var ju bra att det endast var ett sånt simpelt fel, fast det ger lite pyssel då det är vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson54:

Hur rengjorde du blocken om man får fråga?

Ja vad gäller gpu blocken så är inte dom räfflade spåren all så täta som på cpu blocket så det är lätt att komma åt med en tandborste.
Men mina gpu block är ganska nya så dom var rena jag ville bara plocka isär dom för att vara säker efter jag plockat isär cpu blocket.
Men i cpu blocket hällde jag i lite vinäger som fick stå och dra en liten stund typ 60 min el så sedan lite försiktigt med en tandborste så var det som nytt igen.
Skölj av med vatten torka rent med en luddfri mjuk lätt fuktad trasa och skruva ihop hela kalaset igen.

Skrivet av GooGeL:

Det har varit en annan kille i samma typ av situation här på forumet, som hade meckat på sitt hus alldeles för hårt. I hans fall räckte det med att släppa något på skruvarna så blev den tyst.
Men att du recenserar en pump som inte har sitt egentliga hus, är bara fel tycker jag. Speciellt vid sådana här problem då kanske EK har gjort en miss i sin egen tillverkning.

Det var ju bra att det endast var ett sånt simpelt fel, fast det ger lite pyssel då det är vattenkylning.

Jo men ok, gissar att han hade org huset som följer med pumpen med den stora ringen bak.
Det var aldrig menat som någon slags recension el så eller ens som kritik mot pumpen utan mer som "fan vilken otur att jag fick ett måndags ex".
Att Laing D5 är en av världens bästa pumpar är det få som vågar orda om...

Skrivet av Benno1:

Kul att det löste sig!

Ja fy faan vad skönt ;D det är ju lite meck med vattenkylning när det krånglar men detta var ju helt självförvållat jag som varit dumsnål.

Bara vänta på att nya cpun och mobo ska dyka upp på Tisdag då... *otålig ;p

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera lite för andra som eventuellt får samma problem i framtiden...

Det visade sig att ljudet kom tillbaka efter ett tag även efter rengöring av loopen.
En defekt pump var boven i det hela så nu ett RMA ärende och en massa strul senare är den nya utbytes pumpen tyst som en mus.

Mvh Daniel

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Tänkte bara uppdatera lite för andra som eventuellt får samma problem i framtiden...

Det visade sig att ljudet kom tillbaka efter ett tag även efter rengöring av loopen.
En defekt pump var boven i det hela så nu ett RMA ärende och en massa strul senare är den nya utbytes pumpen tyst som en mus.

Mvh Daniel

Måste bara passa på att tacka dig som trådskapare som återkommer och berättar att allt löst sig och vad lösningen var, det uppskattas av alla på forumet!

Trevligt och gott nytt år och fortsättning senare på det nya året!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det här med pumpar som låter illa har varit uppe förr på forumet, även det var ett igensatt CPU-block.
Så lär man sig använda sökfunktionen på forumet så hade det gått väldigt snabbt att lösa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Tänkte bara uppdatera lite för andra som eventuellt får samma problem i framtiden...

Det visade sig att ljudet kom tillbaka efter ett tag även efter rengöring av loopen.
En defekt pump var boven i det hela så nu ett RMA ärende och en massa strul senare är den nya utbytes pumpen tyst som en mus.

Mvh Daniel

D5'an är extremt känslig för skräp och för att pumpa luft! Min pump gick sönder efter ca 1 år, förmodligen pga smuts i loopen. Knappt så man kunde se några skador på pumpen, men gick som en traktor! Var noga med rengöring av loopen innan du startar upp (radiatorerna är ju fulla av skit, även när dom är nya).

såhär såg min pump ut:

http://imgur.com/qrW566A

http://imgur.com/z1O3PCE

Lycka till med nya pumpen:)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Tänkte bara uppdatera lite för andra som eventuellt får samma problem i framtiden...

Det visade sig att ljudet kom tillbaka efter ett tag även efter rengöring av loopen.
En defekt pump var boven i det hela så nu ett RMA ärende och en massa strul senare är den nya utbytes pumpen tyst som en mus.

Mvh Daniel

Jag gillar dig, du uppdaterar din post så att folk vet vad felet är och hur man löser det Kudos för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det här med pumpar som låter illa har varit uppe förr på forumet, även det var ett igensatt CPU-block.
Så lär man sig använda sökfunktionen på forumet så hade det gått väldigt snabbt att lösa problemet?

Jo sökfunktionen är bra, tråkigt med folk som inte använder den nästan lika tråkigt som folk som postar svar utan att läsa tråden...

Men i övrigt tackar jag för positiv feedback och önskar ett gott nytt!!!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P