Vattenkylningsprojekt Råd, tips och inköpslista!

Permalänk
Medlem

Vattenkylningsprojekt Råd, tips och inköpslista!

Hej på er!

Jag står i startgroparna för ett vattenkylningsbygge. Jag har aldrig byggt ett förut men har tummen i handen så med lite råd och tips bör det inte vara några konstigheter.

Jag har kikat på ett startpaket, närmare sagt detta : http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx

Dock så är detta "bara" för cpun. Jag kommer även att vilja kyla mina två Gtx 780 och ha en 5.25" reservoar då jag har många slots lediga där. Det jag också har tänkt på, är att man kommer ju inte vilja kyla grafikkorten med vattnet som jag redan kylt Cpu:n med. Därför lär jag behöva en radiator till(?). Jag har tänkt på en 240 radiator i botten och en 360 (som ingår i paketet) i taket på mitt NZXT Switch 810.

Jag kommer ju behöva köpa till en 240-radiator, en 5.25" reservoar och vattenblock till mina grafikkort. Det jag inte riktigt har koll på (i dagsläget) är alla kopplingar med mått osv osv och slangar (hur mycket kan komma att behöva).

Jag har målat en emintent skiss hur jag tänkt att det hela kommer se ut med vattenflöden osv.

Skulle gärna vilja få lite feedback på hur jag tänkt med vattnets riktningar, bör jag köra vattnet i någon annan riktning?, placering av allt.
Sen gärna lite konkreta svar på exakt vad jag kommer behöva för kopplingar, antal osv, exempel på vattenblock (skillnader?).

Tack på förhand!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört res-> pump-> 240 rad -> grafikkorten -> cpu -> 360 rad -> res.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravage:

Jag hade nog kört res-> pump-> 240 rad -> grafikkorten -> cpu -> 360 rad -> res.

Varför, motivering?
För mig låter det inte logiskt att kyla processorn med det varma vattnet från grafikkorten?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Placeringen av radiatorer och block har ingen betydelse, temperaturen i loopen är ändå ganska jämnt fördelad. Anledningen till att du behöver mer radiatoryta är att en 360-rad inte är tillräckligt för att kyla tre enheter. Normalt räknar man med 120 mm rad-yta för varje enhet plus ytterligare 120 mm rad-yta utöver det. 360 + 240 för cpu och gpu låter vettigt och ger även utrymme för klockning.

Kopplingar ingår i paketet så att de delar som ingår kan anslutas, men ska du utöka så får du givetvis även öka på antalet anslutningar så att de saker du kopplar in i loopen kan anslutas. Tänk på att du kan behöva skaffa lite vinklade anslutningar också, beroende på hur du vill dra slangen. Vinklar är bra för att få slangen så rak som möjligt - för att undvika att slangens flöde hindras i en skarp böj.

Snygg skiss förresten, det är nog något jag själv ska försöka mig på för att få ordning på mina tankar om kylningen i mitt nya chassi.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Varför, motivering?
För mig låter det inte logiskt att kyla processorn med det varma vattnet från grafikkorten?

Se whiskys svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravage:

Se whiskys svar

Menar du att det har med slangarnas dragning att göra?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Menar du att det har med slangarnas dragning att göra?

Slangdragningen blir kortare i det förslaget jag skrev.

Permalänk
Medlem

eftersom det är en vattenloop spelar det ingen roll hur du kommer dra dina slangar, för vattnet kommer konstant rör på sig åh då hålla ungefär samma temp =D

enda att tänka på enligt mig själv är att ha RES-Pump så pumpen inte går utan vatten. dra dina slangar så du själv tycker det estetiskt tilltalande =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

eftersom det är en vattenloop spelar det ingen roll hur du kommer dra dina slangar, för vattnet kommer konstant rör på sig åh då hålla ungefär samma temp =D

enda att tänka på enligt mig själv är att ha RES-Pump så pumpen inte går utan vatten. dra dina slangar så du själv tycker det estetiskt tilltalande =D

RES-pump? Jag är som sagt nybörjare på ämnet så förklara vad detta är! Är det en pump som sitter i reservoaren?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

RADyta = lika många 120mm som du har BLOCK + 1 =D så CPU och 2 GPU vill ha minst 4x 120mmRADyta (480mm)

skulle personligen köpa ett helt eget kit med Pump, Block, RES, slang och kopplingar för att få det så optimalt som möjligt för min rigg =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

RES-pump? Jag är som sagt nybörjare på ämnet så förklara vad detta är! Är det en pump som sitter i reservoaren?

RES-Pump är bara kopplingen alltså Från Reservoar till Pump =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

RES-Pump är bara kopplingen alltså Från Reservoar till Pump =D

Nu är jag med... du menade att pumpen ska sitta direkt efter reservoaren för att alltid ha vatten att suga i sig..?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Nu är jag med... du menade att pumpen ska sitta direkt efter reservoaren för att alltid ha vatten att suga i sig..?

Precis så jag menade =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Nu är jag med... du menade att pumpen ska sitta direkt efter reservoaren för att alltid ha vatten att suga i sig..?

Jag tror att det är så han menar. Själv förstår jag inte poängen - det är ju inte så att det kommer något annat än vatten ur ett block eller en rad. Se bara till att ha reservoaren över pumpen. Möjligtvis underlättar det att ha res->pump då man fyller systemet första gången.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag plockade ihop en kundvagn på Inet med allt (tror jag) jag behöver... några synpunkter? Jag tyckte det kändes rätt saftigt med 5637kr.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4049881/egen-vattenkylning

Synpunkter?

Glömde 5 stycken fläktar också...

Eventuellt om man kör kittet som jag nämnde först plus det jag behöver : http://www.inet.se/kundvagn/visa/4049924/vattenkylning-kit
Fast då känns det mer värt att köra ett helt "eget" system med mer påkostad pump osv för nån hundring till?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Jag plockade ihop en kundvagn på Inet med allt (tror jag) jag behöver... några synpunkter? Jag tyckte det kändes rätt saftigt med 5637kr.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4049881/egen-vattenkylning

Synpunkter?

Glömde 5 stycken fläktar också...

Eventuellt om man kör kittet som jag nämnde först plus det jag behöver : http://www.inet.se/kundvagn/visa/4049924/vattenkylning-kit
Fast då känns det mer värt att köra ett helt "eget" system med mer påkostad pump osv för nån hundring till?

Vätska?
Uv ljus?
Extern fläktstyrning till fläktarna?

Annars ser det bra ut. Lycka till

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Vätska?
Uv ljus?
Extern fläktstyrning till fläktarna?

Annars ser det bra ut. Lycka till

Har en 6-kanals styrning till fläktar i chassit jag har. 3 av dom fläktarna kommer jag använda till radiatorerna. Eventuellt så tar jag 2 till av chassifläktarna så jag täcker upp för alla radiatorerna då jag antar att luftflödet i burken inte måste vara det samma som när jag har luftkylning, som nu?

Fundrar på vätska som reagerar på UV-ljus å nått UV-ljus också!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Köpte ihop en jäkla massa grejer för samma syfte som du, strax innan sommaren. Kalaset gick på över 10k, och det innebar importer från USA och England för att få vettiga grejer (avsaknad på den svenska marknaden). Sen så var jag helt plötsligt inte så sugen på vattenkylning, så alla de där grejerna ligger och skräpar i mitt förråd... Funderar på att sälja dem för typ 5k eller nåt, bara för att bli av med dem.

Hursom kan jag återkomma med några bra förslag på produkter du kan sikta in dig på, då jag satt typ i en månad och letade vettiga grejer till vattenkylningsbygget...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Köpte ihop en jäkla massa grejer för samma syfte som du, strax innan sommaren. Kalaset gick på över 10k, och det innebar importer från USA och England för att få vettiga grejer (avsaknad på den svenska marknaden). Sen så var jag helt plötsligt inte så sugen på vattenkylning, så alla de där grejerna ligger och skräpar i mitt förråd... Funderar på att sälja dem för typ 5k eller nåt, bara för att bli av med dem.

Hursom kan jag återkomma med några bra förslag på produkter du kan sikta in dig på, då jag satt typ i en månad och letade vettiga grejer till vattenkylningsbygget...

Sånt gillar vi!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Har en 6-kanals styrning till fläktar i chassit jag har. 3 av dom fläktarna kommer jag använda till radiatorerna. Eventuellt så tar jag 2 till av chassifläktarna så jag täcker upp för alla radiatorerna då jag antar att luftflödet i burken inte måste vara det samma som när jag har luftkylning, som nu?

Fundrar på vätska som reagerar på UV-ljus å nått UV-ljus också!

Köp slang som är uv reaktiv eller färgad istället för färgat vatten då färgat vatten kräver oftare byte av vätskan samt mer jobb o rengöra dina block pga färgen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Inspirationen till mitt framtida bygge, du kan kanske hitta något du gillar där Kolla på alla 3 klipp

http://www.youtube.com/watch?v=4qORC5_tGus&list=SPWYPRHLWSBL6...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker du ska skippa det färdiga kitet och köra på det du plockat ihop själv (:

Sen rekommenderar jag att du bör kolla in följande butiker för ev. billigare priser
coolingstuff.se
coolerkit.se
specialtech.co.uk
watercolinguk.co.uk
dessa har jag handlat delar ifrån och rekommenderar alla.
Sen är även aquatuning.se populär (:

Sen har alla dessa butiker betydligt större utbud än inet. Se till bara att köpa rätt inner och ytterdiameter på både slang och anslutning (fitting) så äre bara att välja å vraka bland alla delar (: finns ibland nästan lite för mycket.. (:

Ifall du inte läst nån guide så tycker jag att denna är rätt bra. Tar upp mer eller mindre allt som är bra att veta.
http://forums.extremeoverclocking.com/t355358.html

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Tycker du ska skippa det färdiga kitet och köra på det du plockat ihop själv (:

Sen rekommenderar jag att du bör kolla in följande butiker för ev. billigare priser
coolingstuff.se
coolerkit.se
specialtech.co.uk
watercolinguk.co.uk
dessa har jag handlat delar ifrån och rekommenderar alla.
Sen är även aquatuning.se populär (:

Sen har alla dessa butiker betydligt större utbud än inet. Se till bara att köpa rätt inner och ytterdiameter på både slang och anslutning (fitting) så äre bara att välja å vraka bland alla delar (: finns ibland nästan lite för mycket.. (:

Ifall du inte läst nån guide så tycker jag att denna är rätt bra. Tar upp mer eller mindre allt som är bra att veta.
http://forums.extremeoverclocking.com/t355358.html

Härligt med tips!

Så långt har jag lyckats förstå att inner & ytterslangmåtten måste vara samma som "fittingsarna".

Det jag funderade på dock är gängan på alla fittings.. Är det någon form av standardgänga på block, reservoar, radiatorer och fittings?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Härligt med tips!

Så långt har jag lyckats förstå att inner & ytterslangmåtten måste vara samma som "fittingsarna".

Det jag funderade på dock är gängan på alla fittings.. Är det någon form av standardgänga på block, reservoar, radiatorer och fittings?

Mer eller mindre alla vattenkylningsgrejer nu för tiden har 1/4 gänga. Finns säkert undantag, mer har inte sprungit på nåt. Men står i beskrivningen (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Du vill antangligen köra en lite bättre pump än EK's pumpar, typ DCC eller D5.
Båda har sina för och nackdelar.

Färgad slang är att föredra om du vill ha färg på vattnet, vatten köper du på biltema eller den lokala macken, batterivatten/destilerat vatten.
Något som dödar bakterier och alger är att föredra, typ: http://coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml

Du bör inte köra med några block mellan tank och pump då den kommer få jobba mer.
Du behöver inte ens ha en tank, det underlättar bara påfyllningen av systemet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Du vill antangligen köra en lite bättre pump än EK's pumpar, typ DCC eller D5.
Båda har sina för och nackdelar.

Färgad slang är att föredra om du vill ha färg på vattnet, vatten köper du på biltema eller den lokala macken, batterivatten/destilerat vatten.
Något som dödar bakterier och alger är att föredra, typ: http://coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml

Du bör inte köra med några block mellan tank och pump då den kommer få jobba mer.
Du behöver inte ens ha en tank, det underlättar bara påfyllningen av systemet.

Tack för dina synpunkter. I kitet jag plockat ihop själv på inet (se länk i tidigare inlägg) så har jag valt denna pump "Alphacool VPP655 / D5 single edition". Är den bra? Jag har läst gott om den.

Har gjort en ny skiss, i min egna nuvarande burk... ser detta bättre ut kanske?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Skrivet av Anders_023:

Tack för dina synpunkter. I kitet jag plockat ihop själv på inet (se länk i tidigare inlägg) så har jag valt denna pump "Alphacool VPP655 / D5 single edition". Är den bra? Jag har läst gott om den.

Har gjort en ny skiss, i min egna nuvarande burk... ser detta bättre ut kanske?

http://www.andershellgren.com/vk2.jpg

har läst gott om den pumpen också...
tror att vatten måste kommer in kallt till pumpen om jag inte har helt fel
tror att för varmt vatten kan skada pumpens livs längd men är inte säker...

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt hem allt jag behöver så jag kommer kanske göra en bygglogg när jag väl sätter igång också!

Denna top/reservoar blev det: http://www.coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal

Jag har en fundering. Det kommer kanske bli mer självklart för mig när jag får hem allt. Men för att vara på säkra sidan: Hur monterar jag fast top/reservoar i chassit? Det finns ju såklart 1000 olika sätt men hur brukar man göra? Finns det skruvhål i reservoaren så man kan borra hål på lämpligt ställe i chassit eller hur funkar det?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

är inte säker men de borde nog följa med hållare som du ser på den här bilden..

Dold text
Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni