AMD släpper ny drivrutin för jämnare prestanda i Radeon R9 290X Quiet Mode

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper ny drivrutin för jämnare prestanda i Radeon R9 290X Quiet Mode

Efter rapporter om att prestandan kan variera mellan olika exemplar av Radeon R9 290X släpper AMD en ny drivrutin som ska rätta till problemet genom bättre reglering av fläkthastigheterna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de äntligen börjar komma drivisar till dom nya korten!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Snabbt fixat.

Skrivet av evulme:

Kul att de äntligen börjar komma drivisar till dom nya korten!

Fast det har det väl redan gjort innan med? Nu var det bara en fix?

Permalänk

Ingen fix för kort två som jobbar konstant i 100%?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Ingen fix för kort två som jobbar konstant i 100%?

Två 290X i 100% fläkthastighet lär få chassit att börja förflytta sig "hehe"

Menar du fläkthastighet eller GPU användning?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Detta är bara början, det kommer att komma massor av prestandauppdateringar till dessa kort.

Man brukar få det mesta av prestandaoptimeringarna i början av en ny arkitektur. 290X har redan fått det mesta genom optimeringar för GCN i snart två års tid. Även fast Kepler funnits ungefär lika länge så är ju Kepler mer släkt med Fermi än GCN är med VLIW4. Så Kepler har ju inte alls fått samma optimeringar sedan släppet. Vi har ju sett hur uppdateringarna mattats av det senaste året för GCN med.

Men å andra sidan har vi ju Mantle.

Permalänk

Här själv ett 290x som väntar på vattenblock, men fläkten låter ju inget extremt? Mest ett brusande luft-ljud, inget skramlande eller hårföns-ljud. Kör förvisso quiet mode, men ändå.
Och ja, varm blir den allt, 95 grader efter ett par rundor bf4 men det ska minst halveras med vattenblocket, samt en frisk överklockning på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Här själv ett 290x som väntar på vattenblock, men fläkten låter ju inget extremt? Mest ett brusande luft-ljud, inget skramlande eller hårföns-ljud. Kör förvisso quiet mode, men ändå.
Och ja, varm blir den allt, 95 grader efter ett par rundor bf4 men det ska minst halveras med vattenblocket, samt en frisk överklockning på det

Skickades från m.sweclockers.com

Har du läst sweclockers recension av 290x så att du vet hur kortet fungerar?

Du kommer inte att kunna halvera temperaturen då grafikkortet ser till att alltid ligga på maxtemperatur för att kunna prestera så bra som möjligt alternativt så tyst som möjligt. Resultatet av ett vattenblock kommer att vara ett tystare kort eller ett snabbare kort, eller båda såklart.

Edit: Jag hade fel

Permalänk
Skrivet av Golvmopp:

Har du läst sweclockers recension av 290x så att du vet hur kortet fungerar?

Du kommer inte att kunna halvera temperaturen då grafikkortet ser till att alltid ligga på maxtemperatur för att kunna prestera så bra som möjligt alternativt så tyst som möjligt. Resultatet av ett vattenblock kommer att vara ett tystare kort eller ett snabbare kort, eller båda såklart.

Det stämmer inte, man kommer få ner temperaturen ganska ordentligt med en bättre kylare.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Här själv ett 290x som väntar på vattenblock, men fläkten låter ju inget extremt? Mest ett brusande luft-ljud, inget skramlande eller hårföns-ljud. Kör förvisso quiet mode, men ändå.
Och ja, varm blir den allt, 95 grader efter ett par rundor bf4 men det ska minst halveras med vattenblocket, samt en frisk överklockning på det

Skickades från m.sweclockers.com

Själv har jag 290x i crossfire med ek-vattenblock.. vill bara säga att du kommer inte bli besviken har som mest 50 grader

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det stämmer inte, man kommer få ner temperaturen ganska ordentligt med en bättre kylare.

Har du någon källa på det? Det är inte det att jag inte tror dig utan att jag själv skulle vilja läsa mer om det.
Jag har bara läst sweclockers recensioner så det var det jag utgick ifrån.

Permalänk
Skrivet av Golvmopp:

Har du någon källa på det? Det är inte det att jag inte tror dig utan att jag själv skulle vilja läsa mer om det.
Jag har bara läst sweclockers recensioner så det var det jag utgick ifrån.

utan att göra en större grej så fick han ner sin temp med ca 24 grader, varierar självklart utifrån olika förutsättningar men hur som helst så får man ner temp med bättre kylare.

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1251423-installat...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

Har du läst sweclockers recension av 290x så att du vet hur kortet fungerar?

Du kommer inte att kunna halvera temperaturen då grafikkortet ser till att alltid ligga på maxtemperatur för att kunna prestera så bra som möjligt alternativt så tyst som möjligt. Resultatet av ett vattenblock kommer att vara ett tystare kort eller ett snabbare kort, eller båda såklart.

Så du menar att grafikkortet helt magiskt kan kontrollera en 3eparts vattenkylning? Det är inte konstigt att grafikkortet kan kontrollera en kylare som har sin fläktstyrning från grafikkortet, men om du inte har det, hur ska grafikkortet då styra? Det är ju inte så att det kan överklocka sig själv i absurdum bara för att komma upp i sina 95 grader.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

utan att göra en större grej så fick han ner sin temp med ca 24 grader, varierar självklart utifrån olika förutsättningar men hur som helst så får man ner temp med bättre kylare.

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1251423-installat...

Tack så mycket!

Permalänk
Skrivet av Golvmopp:

Har du läst sweclockers recension av 290x så att du vet hur kortet fungerar?

Du kommer inte att kunna halvera temperaturen då grafikkortet ser till att alltid ligga på maxtemperatur för att kunna prestera så bra som möjligt alternativt så tyst som möjligt. Resultatet av ett vattenblock kommer att vara ett tystare kort eller ett snabbare kort, eller båda såklart.

Med halvera menar jag med vattenblock....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders7272:

Själv har jag 290x i crossfire med ek-vattenblock.. vill bara säga att du kommer inte bli besviken har som mest 50 grader

Har du lyckats få till några fina clocks på den då?

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Två 290X i 100% fläkthastighet lär få chassit att börja förflytta sig "hehe"

Menar du fläkthastighet eller GPU användning?

GPU-användningen slår i taket när jag spelar spel. Oavsett CF-stöd.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Hur blir det med "quiet" mode nu när amd skruvar upp fläkt hastigheterna?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Hur blir det med "quiet" mode nu när amd skruvar upp fläkt hastigheterna?

Det blir "Über quiet" mode...........

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Har du lyckats få till några fina clocks på den då?

Har inte börjat klocka ännu spelar mest så ingen tid över för det

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en diskussion som kom att handla om person mer än sak. Det är också att rekommendera att tvärsäkra inlägg görs med någon form av källhänvisning/argument. Se forumets trivselregler.

/KimTjik

Permalänk

Watt går upp i igen och även ljudnivån!!

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

http://i.imgur.com/ZPHpcxb.png

http://i.imgur.com/xMjC84W.png

Watt går upp i igen och även ljudnivån. Trots en höjning av fläktens hastighet vad sysslar dom med.

Jag tycker att det låter helt normalt. Mer effekt när kortet kyls bättre så då låter fläkten mer också. Kortet kan alltså arbeta i de klockfrekvenser som det är meningen att det ska arbeta i.
Hur trodde du att det skulle bli?

Trodde du att effekten och ljudnivån skulle bli lägre när fläkthastigheten blir högre?

Förklara gärna hur du resonerar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Nej såklart men ett kort som redan låter mkt låter nu ännu mer. Kan det kyla bättre så är det ju ett plus.
Har redigerat inlägg Men man kan ändå undra vad AMD sysslar med 2 eller 3 revisioner av fläkt hastighet.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Nej såklart men ett kort som redan låter mkt låter nu ännu mer. Kan det kyla bättre så är det ju ett plus.
Har redigerat inlägg Men man kan ändå undra vad AMD sysslar med 2 eller 3 revisioner av fläkt hastighet.

Tror du inte begriper vad det är du läser. Kortet har fått kritik för ljudnivån i Über mode. Inte för hur det låter i Silent mode där det låter ungefär jämnhögt med GTX 680. Och innan angav de fläkthastighet i %, vilket gav olika hastighet på olika kort, nu anger de i absoluta varvtal.

Hur skulle du tackla problemet att olika fläktar får lite olika varvtal vid samma procentsats i drivrutinen när detta påverkar prestanda? Jag tycker det är bra att de låser till varvtal, går det att lösa bättre så får du gärna förklara hur.

Permalänk

Vet att 290 inte har nåt uber mode i alla fall!

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit