Permalänk

Överklockning laptop! Hjälp

Hej jag undrar om det är möjligt att överklocka min laptop!

Specs:

2.20 gigahertz Intel Core i7-2670QM
32 kilobyte primary memory cache
256 kilobyte secondary memory cache
6144 kilobyte tertiary memory cache
64-bit ready
Multi-core (4 total)
Hyper-threaded (8 total)

Board: ASUSTeK Computer Inc. K53SD 1.0
Bus Clock: 100 megahertz
BIOS: American Megatrends Inc. K53SD.202 11/02/2011

Intel(R) HD Graphics 3000 [Display adapter]
NVIDIA GeForce 610M [Display adapter]
Generic PnP Monitor (15.3"vis)

Permalänk
Medlem

Kylning i lapptops brukar vara anpassad för körning i stock ...skulle inte rekomendera oc alls.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

jag tänkte mera att min processor körs i 2.2 ghz oftast och blir boostad till 2.8.. Men hade man inte kunnat trycka den till 3.0 allafall ? Skulle det bli för varmt så stängs den av ändå.. Tänkte om man bara kunde köra ett test

Permalänk
Medlem

Såfort en lapptop blir varm så sänker den frekvensen på cpun för å inte generera förmycket värme ...en oc på en lapptop kan tom betyda att den börjar throttla tidigare å du får en LÅNGSAMMARE dator

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idolenlol:

jag tänkte mera att min processor körs i 2.2 ghz oftast och blir boostad till 2.8.. Men hade man inte kunnat trycka den till 3.0 allafall ? Skulle det bli för varmt så stängs den av ändå.. Tänkte om man bara kunde köra ett test

att tycka att det är helt lugnt att datorn stängs av när den blir för varm känns fel, du kommer knappast märka någon skillnad på 2.8 och 3.0GHz och du riskerar att ha en grillad dator istället, överklocka laptops skulle jag aldrig rekommendera.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Hmm.. aa okej men jag hade väl bara kunnat klocka ner den till orginal igen efteråt eller är det permanent ?

alright men då skiter jag i att göra det då

Föressten .. finns det någonstans man hade kunnat uppdatera drivisar till processorn ? mina är sjukt gamla men får inga updates från windows updates på dom.. Och när man googlar så kommer det bara upp massa annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Kylning i lapptops brukar vara anpassad för körning i stock ...skulle inte rekomendera oc alls.

Eller maximal turbo iallafall...
borde vara upp till 3,1 ghz om jag minns rätt...

Detta ställs in under energihatenrings programvaran som tillverkare brukar skicka med.
kan t ex ställa in min skollaptop på max 3,0 i turbo men det ger inte mkt i spel...

Ditt grafikkort är dock ganska kasst för spel (nästan lägsta budget kortet nvidia har)
det tror jag inte du kan göra något åt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

aa okej Tack för alla svar! Uppskattas starkt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Idolenlol:

Hmm.. aa okej men jag hade väl bara kunnat klocka ner den till orginal igen efteråt eller är det permanent ?

alright men då skiter jag i att göra det då

Föressten .. finns det någonstans man hade kunnat uppdatera drivisar till processorn ? mina är sjukt gamla men får inga updates från windows updates på dom.. Och när man googlar så kommer det bara upp massa annat.

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Tre inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Tre inlägg sammanfogade*

Aha jag är ny på forumet så är inte så insatt än Men tack för inlägget om detta

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb