Permalänk
Medlem

Ny vattenkylning - köpråd + frågor

Halloj!

Efter att ha gått runt och funderat över vattenkylning i uppemot ett halvår så är det dags att göra slag i saken. Det som ska kylas är en i5 3570k och två GTX 670 i SLI och hela klabbet ska in i ett Define R4.
De delar som jag har plockat ihop än så länge är:
Kundvagn Inet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/4126174/mickes-vattenkylnin...
Radiator #1: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12343_Alphaco...
Radiator #2: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p15932_Alphaco...

Över till frågorna:
1. Den viktigaste frågan; har jag glömt något? Kommer dessa delar spela bra? Tillräckligt med fittings och sånt?
2a. Den största anledningen till vattenkylningen är att få ner ljudnivån. Räcker radiatorytan till för att få ett tyst system?
2b. Jag kommer behöva göra en mindre mod för att få in 280mm-radden i fronten. Skulle det räcka med 2x 240-rads istället?
3. Finns det någon smart anordning för att fästa reservoaren i underkant på 5,25-platserna?
4. Följer allt med för att kunna montera pump+top på Shoggy Sandwichen?
5. Jag funderar på om jag skulle byta ut EK-toppen och reservoaren mot http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9678_XSPC-Acr.... Tankar om det? Jag har inte lyckats hitta några vettiga recensioner om just den reservoarcombon.
6. Var placeras bäst T-kopplingen för tömning av systemet?
7. Räcker D5-pumpen till för tre block och två radiatorer?

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Halloj!

Efter att ha gått runt och funderat över vattenkylning i uppemot ett halvår så är det dags att göra slag i saken. Det som ska kylas är en i5 3570k och två GTX 670 i SLI och hela klabbet ska in i ett Define R4.
De delar som jag har plockat ihop än så länge är:
Kundvagn Inet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/4126174/mickes-vattenkylnin...
Radiator #1: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12343_Alphaco...
Radiator #2: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p15932_Alphaco...

Över till frågorna:
1. Den viktigaste frågan; har jag glömt något? Kommer dessa delar spela bra? Tillräckligt med fittings och sånt?
2a. Den största anledningen till vattenkylningen är att få ner ljudnivån. Räcker radiatorytan till för att få ett tyst system?
2b. Jag kommer behöva göra en mindre mod för att få in 280mm-radden i fronten. Skulle det räcka med 2x 240-rads istället?
3. Finns det någon smart anordning för att fästa reservoaren i underkant på 5,25-platserna?
4. Följer allt med för att kunna montera pump+top på Shoggy Sandwichen?
5. Jag funderar på om jag skulle byta ut EK-toppen och reservoaren mot http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9678_XSPC-Acr.... Tankar om det? Jag har inte lyckats hitta några vettiga recensioner om just den reservoarcombon.
6. Var placeras bäst T-kopplingen för tömning av systemet?
7. Räcker D5-pumpen till för tre block och två radiatorer?

2: Beror på hur tyst system du är ute efter men med två tunna radiatorer och sli så räkna verkligen inte med några underverk med ljudnivå!
5. Generellt förespråkar jag att man ska ha pump skild från allt annat för att få det så tyst som möjligt, men vet inte hur just den lösningen fungerar ihop.
7: En D5-pump räcker till allt du kan slänga på den i ett vattenkylningsbygge till ett system.

Permalänk
Master of Overkill

Kör D5 med setupen i Sign funkar skit bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

2: Beror på hur tyst system du är ute efter men med två tunna radiatorer och sli så räkna verkligen inte med några underverk med ljudnivå!

Jag hoppas kunna hålla Noctuafläktarna på max 1100 RPM, men det kanske är en önskedröm att köra dem på något annat än max?
Angående de tunna radiatorerna. Enligt Martins Liquid Labs test så presterar ST30 lika bra eller bättre än tjocka radiatorer upp till rejält höga varvtal. Enligt det testet var det inte förrän vid 2200 RPM som tjockare radiatorer drog ifrån med mer än några få procent.

Permalänk
Medlem

T-koppling

Hej

Jag är värsta nååben på vattenkylning men vill själv göra det så har en adekvat fråga! Är t-kopplingen / pluggen till för att tömma systemet på vatten sen när det beger sig? Placerar du den mellan grafikkorten? Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Jag hoppas kunna hålla Noctuafläktarna på max 1100 RPM, men det kanske är en önskedröm att köra dem på något annat än max?
Angående de tunna radiatorerna. Enligt Martins Liquid Labs test så presterar ST30 lika bra eller bättre än tjocka radiatorer upp till rejält höga varvtal. Enligt det testet var det inte förrän vid 2200 RPM som tjockare radiatorer drog ifrån med mer än några få procent.

Som referens satt jag med en 360 samt en 240 rad innan varav båda var tunna rads anpassade får långsamma fläktar. Detta kylde en 2600k i 4.2GHz och ett Hd 6950. Alltså mer radiatoryta till mindre hårdvara, För att hålla systemet inom rimliga temperaturer vid långvarig belastning blev jag tvungen att dra upp fläktarna i ~900RPM och då är det inte tyst längre.
Så kanske du kan klara kyla systemet i 1100RPM, men jag gissar på att du kommer behöva gå upp ytterligare i hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Som referens satt jag med en 360 samt en 240 rad innan varav båda var tunna rads anpassade får långsamma fläktar. Detta kylde en 2600k i 4.2GHz och ett Hd 6950. Alltså mer radiatoryta till mindre hårdvara, För att hålla systemet inom rimliga temperaturer vid långvarig belastning blev jag tvungen att dra upp fläktarna i ~900RPM och då är det inte tyst längre.
Så kanske du kan klara kyla systemet i 1100RPM, men jag gissar på att du kommer behöva gå upp ytterligare i hastighet.

Aj då, inte riktigt vad jag ville höra.
Vilka fläktar använde du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Halloj!
4. Följer allt med för att kunna montera pump+top på Shoggy Sandwichen?
5. Jag funderar på om jag skulle byta ut EK-toppen och reservoaren mot http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9678_XSPC-Acr.... Tankar om det? Jag har inte lyckats hitta några vettiga recensioner om just den reservoarcombon.
6. Var placeras bäst T-kopplingen för tömning av systemet?
7. Räcker D5-pumpen till för tre block och två radiatorer?

4: Har för mig att man får med 4 skruvar för att fästa pumpen i shoggyn. För att fästa shoggyn i lådan får du köpa dubbelhäftande tejp, kardborre tejp eller liknande.
5: http://www.xpert-oc-team.de/forum/index.php?area=vbcmsarea_co... På tyska så kör google translate.
6: Jag köpte reservoaren du frågar in i punkt 5, kika på mitt galleri så ser du vart jag satte den. Enda viktiga är att du sätter den så långt ner som möjligt.
7: Utan problem så länge du inte köper obskyra block och radiatorer med galet mycket motstånd.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Jag kör en 3770k, runt 4,2 ghz (dock auto överklockning, inte orkat ta tag i den biten än), två 7950 på ca 950mhz. En ST30 360,en 240, Corsair SP120 Quiet @7volt och cpun ligger på ca 43 grader och varmaste gpun runt 43 också efter några timmars BF4. Nu tycker jag ju Iofs att den är lite för högljudd (den är ju relativt tyst men inte så tyst som jag vill ha den) så ska prova att sänka hastigheten på fläktarna till 5volt å se hur tempen lägger sig. Är dock nöjd med nuvarande temperaturer.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Aj då, inte riktigt vad jag ville höra.
Vilka fläktar använde du då?

Jag kör med gentle typhoon så typiska radiatorfläktar med bland de behagligare ljudbilder jag upplevt. Vet inte hur de presterar mot Corsairs nya dock.

Skrivet av Tandborste:

Jag kör en 3770k, runt 4,2 ghz (dock auto överklockning, inte orkat ta tag i den biten än), två 7950 på ca 950mhz. En ST30 360,en 240, Corsair SP120 Quiet @7volt och cpun ligger på ca 43 grader och varmaste gpun runt 43 också efter några timmars BF4. Nu tycker jag ju Iofs att den är lite för högljudd (den är ju relativt tyst men inte så tyst som jag vill ha den) så ska prova att sänka hastigheten på fläktarna till 5volt å se hur tempen lägger sig. Är dock nöjd med nuvarande temperaturer.

Inte för att vara sån, men det där verkar helt osannolikt då du har ca 10 graders skillnad mellan CPU och vatten och att bara ha en delta-T på 10 grader mellan vatten och luft med 5x 120mm radiator och ~500W värme från komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

4: Har för mig att man får med 4 skruvar för att fästa pumpen i shoggyn. För att fästa shoggyn i lådan får du köpa dubbelhäftande tejp, kardborre tejp eller liknande.
5: http://www.xpert-oc-team.de/forum/index.php?area=vbcmsarea_co... På tyska så kör google translate.
6: Jag köpte reservoaren du frågar in i punkt 5, kika på mitt galleri så ser du vart jag satte den. Enda viktiga är att du sätter den så långt ner som möjligt.
7: Utan problem så länge du inte köper obskyra block och radiatorer med galet mycket motstånd.

Tack för länken till den tyska recensionen! Eftersom jag inte kan komma på hur jag ska lyckas fästa en separat reservoar någonstans så lutar det mer och mer åt XSPC-combon. Du som har den själv, vad tycker du om den? Hur är ljudnivån?

Edit: snyggt bygge förresten. Imponerande att få in så mycket i ett sånt litet chassi!

Skrivet av lanbonden:

Jag kör med gentle typhoon så typiska radiatorfläktar med bland de behagligare ljudbilder jag upplevt. Vet inte hur de presterar mot Corsairs nya dock.

Inte för att vara sån, men det där verkar helt osannolikt då du har ca 10 graders skillnad mellan CPU och vatten och att bara ha en delta-T på 10 grader mellan vatten och luft med 5x 120mm radiator och ~500W värme från komponenterna.

Ok. Vad hade du för temperatur när du körde fläktarna på 900RPM?

Tack för alla svar förresten, hjälpen är mycket uppskattad när man ska ta sig an ett sånt här projekt för första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag kör med gentle typhoon så typiska radiatorfläktar med bland de behagligare ljudbilder jag upplevt. Vet inte hur de presterar mot Corsairs nya dock.

Inte för att vara sån, men det där verkar helt osannolikt då du har ca 10 graders skillnad mellan CPU och vatten och att bara ha en delta-T på 10 grader mellan vatten och luft med 5x 120mm radiator och ~500W värme från komponenterna.

Jag Kan komma ihåg fel på exakta värden, men det är däromkring iaf. Kanske har lite för optimistiskt minne.. iaf på cpu, den är jag osäker på, även om jag nog kunde uppfattas som bombsäker. Kan dubbelkolla tempsen imorn
Den första gpun ( i loopen) är ca 6-7 svalare än den andra. Men det är väl normalt eftersom vattnet när den första först (förvisso den "sekundära" i crossfire)?

Loopen är som följande; pump/res - gpu x2 - cpu - 240 - 360. Push/pull på 360, push på 240.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Ok. Vad hade du för temperatur när du körde fläktarna på 900RPM?

Tack för alla svar förresten, hjälpen är mycket uppskattad när man ska ta sig an ett sånt här projekt för första gången.

Kommer inte ihåg helt 100%, men runt 70 grader på CPU och 85 på GPU tror jag. Har lite svårt att kolla det nu bara då jag har en väldigt annorlunda setup nu för tiden
Vet att komponenterna klarar mer men var rätt nöjd där

Skrivet av Tandborste:

Jag Kan komma ihåg fel på exakta värden, men det är däromkring iaf. Kanske har lite för optimistiskt minne.. iaf på cpu, den är jag osäker på, även om jag nog kunde uppfattas som bombsäker. Kan dubbelkolla tempsen imorn
Den första gpun ( i loopen) är ca 6-7 svalare än den andra. Men det är väl normalt eftersom vattnet när den första först (förvisso den "sekundära" i crossfire)?

Loopen är som följande; pump/res - gpu x2 - cpu - 240 - 360. Push/pull på 360, push på 240.

Nu vet jag inte vad du har för pump, men skulle snarare säga att de 7 graderna i temp skillnad beror på temp sensorn eller montering av blocken. Eftersom flödet är så pass högt i systemet har varje enskild enhet vatten kontakt med blocket väldigt kort tid så man får rätt lika temp i hela loopen.
Jag tror det skilde ~3-4 grader på vattnet som kom in i den första av de 2 radiatorerna och det som kom ut ur den sista med en loop som såg ut som.

pump-> gpu -> cpu - Rad1 -> Rad 2 -> reservoar -> pump...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Tack för länken till den tyska recensionen! Eftersom jag inte kan komma på hur jag ska lyckas fästa en separat reservoar någonstans så lutar det mer och mer åt XSPC-combon. Du som har den själv, vad tycker du om den? Hur är ljudnivån?

Enda reservoaren jag använt så har inget att jämföra med. Men jag tycker den är tyst, drar jag upp pumpen i 100% hör jag pumpen men inget missljud från reservoaren. Shoggy sandiwsh är ett måste dock, testade utan och då lät det väldigt illa.

Kikat lite på EK's D5 top/res kombo som också skall vara riktigt bra enligt recensioner men har inte haft tid/ork/lust byta.. men det kommer nog.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kommer inte ihåg helt 100%, men runt 70 grader på CPU och 85 på GPU tror jag. Har lite svårt att kolla det nu bara då jag har en väldigt annorlunda setup nu för tiden
Vet att komponenterna klarar mer men var rätt nöjd där

Nu vet jag inte vad du har för pump, men skulle snarare säga att de 7 graderna i temp skillnad beror på temp sensorn eller montering av blocken. Eftersom flödet är så pass högt i systemet har varje enskild enhet vatten kontakt med blocket väldigt kort tid så man får rätt lika temp i hela loopen.
Jag tror det skilde ~3-4 grader på vattnet som kom in i den första av de 2 radiatorerna och det som kom ut ur den sista med en loop som såg ut som.

pump-> gpu -> cpu - Rad1 -> Rad 2 -> reservoar -> pump...

Tjena! Har mätt lite temps nu. Körde en runda Obliration på Siege of Shanghai.

Cpu (enligt AiSuiteII) på 42c (och enligt Afterburner så ligger CPU1 på 56c) , GPU1 - 44c, GPU2 runt 38-40c (enligt Afterburner).

Dold text

Pumpen är en MCP35X från Swiftech med reservoartop. Galet nöjd. Helt ljudlös.

Och det måste mindre än 500w värme då fläkten på min AX860 extremt sällan går igång, den går ju igång på 60% load. Och jag har ju några hårddiskar i burken, pumpen och nio fläktar.
Men tempskillnaderna på korten är nog som du säger, fel på sensorerna eller inte 100% bra montering. Jag gissar på det sistnämnda, då jag använde olika kylpastor (inte för att det ska vara så stor skillnad) och att jag snabbt slängde ihop burken inför ett BF4 lan som jag å polarna kom på att vi skulle ha i sista sekund (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Kör D5 med setupen i Sign funkar skit bra.

Kör du en D5 eller flera? Om flera kör du dessa i samma loop eller separata?

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Inte för att vara sån, men det där verkar helt osannolikt då du har ca 10 graders skillnad mellan CPU och vatten och att bara ha en delta-T på 10 grader mellan vatten och luft med 5x 120mm radiator och ~500W värme från komponenterna.

Han har la inte 30° i rummet eller? snarare 15-20 delta vilket är ok men inte wow direkt.

En annan sak, radiatortjocklek gör väldigt lite för hur pass väl värmen avleds, det är luftflödet som räknas. Gå gärna in på martinsliquidlab innan ni börjar jojka allehanda felaktigheter.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo