Dator stänger av sig (ej överhettning)!

Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig (ej överhettning)!

Hej!
Jag är ganska ny här på sweclockers och kan inte så jättemycket om datorer, men anyhow min halvkassa dator består av:

Processor: i3-2100 3.1 GHz
Ram: 2x4 gb ram ddr3 corsair 1600 MHz
Grafikkort: Asus gtx 480 med utbytt referenskylare till artic accelero xtreme plus II (temp idle=35 grader, temp load=45-55 grader)
Hårddisk: Samsung ssd 830 128 gb
Nätagg: corsair hx 650w
Moderkort: MSI-H61MU-E35
Chassi: Fractal design r4

Datorn stänger av sig när jag spelar spel och sen startar den om igen som om ingenting har hänt. Först hade jag ett dåligt nätagg som jag bytte ut till den jag har nu (hx 650w) men problemet återstod. Jag kollade grafikkortet och la på ny kylpasta men det hjälpte inte heller. Fattar inte vad som är problemet. Hade först kopplat grafikkortet med en pci-e sladd som både hade 6 pin och en 6+2 pin från samma sladd, trodde det var ett problem så jag kopplade istället en egen pci-e sladd med 6 pin till grafikkortet och en egen pci-e sladd med 6+2 pin till grafikkortet från nätagget.

Kan det vara att min processor bottleneckar mitt grafikkort? Känns lite konstigt att den skulle stänga av sig dock:p
Återigen jag har kollat temperaturerna och varken grafikkortet eller processorn når temperaturnivåer över 60 grader och temperaturen på ram minnet är inte heller några problem!

Skulle vara fruktansvärt tacksam för svar! Har hållt på med den här skitdatorn länge nu och jag har inte riktigt råd att varken köpa en ny eller uppgradera! Jag har jag råd att uppgradera till jul om det så behövs

Permalänk
Medlem

Jag hade random omstarter på min gamla dator på det viset, det visade sig vara ett defekt ram minne, testa att ta ur ett minne oc se om den gör likadant, om den gör det testa att köra med det andra minnet och se om det gör samma då, annars kanske det är en ny bios till moderkortet som kan behövas.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jaha, det hade jag inte ens tänkt på! Ska prova det imorgon när jag har datorn tillgänglig. Kan man undersöka om ett ramminne är defekt genom ett program också, genom memtest eller vad det heter?

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika såna program att testa med, det är bara att söka lite på google, men om du hittar ett fel med något program eller på något speciellt sätt och du gör en RMA så beskriv sättet du hittade felet för dom som testar det kanske inte gör på samma vis och på så sätt inte hittar felet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hej skulle precis testa med att ta ut ram minne men bestämde mig för att testa furmark 1.11.0 först. När jag testade furmark blev det så som jag beskrev innan (datorn reboota) efter bara 2 sekunder med furmark. Är det GPU:n som spökar eller är det nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Hej skulle precis testa med att ta ut ram minne men bestämde mig för att testa furmark 1.11.0 först. När jag testade furmark blev det så som jag beskrev innan (datorn reboota) efter bara 2 sekunder med furmark. Är det GPU:n som spökar eller är det nätagget?

Är detta ett nytt fenomen som just dykt upp?
I så fall kan det ju vara grafikdrivrutinerna med som spökar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

alltså datorn brukar starta om sig själv när jag spelar spel men det brukar ske efter en timme ungefär. Men idag var det första gången jag testade furmark på min dator och då starta den om exakt så som den brukar men efter 2 sekunder. Hur vet jag om det är drivrutinerna? Och vad kan jag göra om det är det?

Ps tack förresten för dina snabba svar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

alltså datorn brukar starta om sig själv när jag spelar spel men det brukar ske efter en timme ungefär. Men idag var det första gången jag testade furmark på min dator och då starta den om exakt så som den brukar men efter 2 sekunder. Hur vet jag om det är drivrutinerna? Och vad kan jag göra om det är det?

Ps tack förresten för dina snabba svar:)

prova minnestestet, det är rätt sannolikt

Permalänk
Medlem

Okej ska testa det nu till eftermiddagen, men kan ram minne göra så att datorn startas om även om jag bara belastar gpu:n genom furmark (bara en fundering:p)?

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps på dina CPU??

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

cpu:n har 30 grader på idle och load 40-50 grader

Permalänk
Medlem

Testade precis att ta bort ena minnet och starta datorn med furmark men samma symtom (datorn startar om efter 1 sekund) testade sedan att ta bort andra minnet, hjälpte inte heller. Sen bytte jag plats på minnena och testade samma sak igen men alla gånger så startar datorn om när jag startar furmark! Efter bara en sekund! så det är inte ram minnena som är problemet. Men vad är då problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Testade precis att ta bort ena minnet och starta datorn med furmark men samma symtom (datorn startar om efter 1 sekund) testade sedan att ta bort andra minnet, hjälpte inte heller. Sen bytte jag plats på minnena och testade samma sak igen men alla gånger så startar datorn om när jag startar furmark! Efter bara en sekund! så det är inte ram minnena som är problemet. Men vad är då problemet?

Koppla in skärmkabeln i integrerade dvi-uttaget istället för grafikkortets egna, starta datorn och se om samma händer. om det inte händer med integrerade så är ditt grafikkort trasigt eller så är din pci-e port trasig eller ditt moderkort eller nätaggregat men det var mindre sannolikt. prova i så fall byta pci-e port på grafikkortet om möjligt.

I brist på andra tankar, prova att klocka ner grafikkortet rejält och testa igen.

Permalänk
Medlem

Okej jag satte i skärmkabeln i de integrerade dvi-uttaget och datorn fungerade som den ska, ingen reboot! hur ska jag nu undersöka om det är grafikkortet eller moderkortet? eller eventuellt nätagget?

Permalänk
Medlem

Låna grafikkort och nätagg.
Testa grafikkortet i en annan dator.

Enda sättet att testa moderkortet är om allt annat testat, tagits bort eller ersatts av delar du vet funkar. Kringutrustning och saker i Windows på disken också.

Antar att du kom på att man måste ta bort grafikkortet innan det moderkortets integrerade funkar (eller ändra i bios men inte alltid det finns eller funkar).

Exakt vad var det gamla nätagget och hur gammal var den?
Om det gamla var ett budget eller skräp agg så är vissa kända för att sabba andra delar. Delar kan gå sönder månader efter att man redan bytt pga av skadorna det gamla redan orsakade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Okej jag satte i skärmkabeln i de integrerade dvi-uttaget och datorn fungerade som den ska, ingen reboot! hur ska jag nu undersöka om det är grafikkortet eller moderkortet? eller eventuellt nätagget?

Skrivet av panpo98:

Låna grafikkort och nätagg.
Testa grafikkortet i en annan dator.

Enda sättet att testa moderkortet är om allt annat testat, tagits bort eller ersatts av delar du vet funkar. Kringutrustning och saker i Windows på disken också.

Antar att du kom på att man måste ta bort grafikkortet innan det moderkortets integrerade funkar (eller ändra i bios men inte alltid det finns eller funkar).

Exakt vad var det gamla nätagget och hur gammal var den?
Om det gamla var ett budget eller skräp agg så är vissa kända för att sabba andra delar. Delar kan gå sönder månader efter att man redan bytt pga av skadorna det gamla redan orsakade.

Om du inte kan låna delar kanske du kan få ta med dig dina delar till någon som är lite erfaren och testa i dennes maskin

Permalänk
Medlem

Okej jag ska börja med att testa mitt grafikkort i en annan dator, det kanske jag hinner med idag eller imorrn. Mitt gamla nätagg var en budget variant så det kan mycket väl vara så som du säger panpo98. dock kommer jag inte ihåg vilken modell det var. Om det visar sig att grafikkortet funkar i min brors dator då måste problemet ligga i antingen nätagget eller moderkortet. Jag får ta med nätagget också så jag kan prova det med grafikkort i min brors dator. Jag hör av mig så fort jag testat detta

Permalänk
Medlem

Det är inte så att ditt moderkort har en funktion som överklockar grafikkortet när det blir belastat?
Jag hade en kompis dator bara för någon dag sen som gjorde så och det var likadant att den kraschade när man spelade,
Det var på en core 2 duo dock men det kanske är något som finns i din bios med, det är värt att kolla iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

jaha okej vet du hur man kollar det, Mac83?

Permalänk
Medlem

Jag hittade precis den i bios, men den var redan disabled...

Permalänk
Medlem

Då är ju det kontrollerat iaf, har du haft detta problemet hela tiden eller har det bara nyss börjat?

Kolla med så att det integrerade grafikkortet är disabled i bios, det kanske kan vara det som spökar eftersom det är när du belastar grafikkortet som detta händer.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Nej jag har haft problemet länge nu, men har inte haft tid att lösa det! Nu testade jag nyss mitt grafikkort i min brors dator och körde på med furmark, grafikkortet fungerade utan problem... frågan är nu hur jag vet om det är mitt moderkort som krånglar? Ska kolla om det integrerade grafikkortet är disabled i bios också om några minuter när jag är hemma:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

alltså datorn brukar starta om sig själv när jag spelar spel men det brukar ske efter en timme ungefär. Men idag var det första gången jag testade furmark på min dator och då starta den om exakt så som den brukar men efter 2 sekunder. Hur vet jag om det är drivrutinerna? Och vad kan jag göra om det är det?

Ps tack förresten för dina snabba svar:)

Om det inte är temperaturen så låter det som nätdelen. Däremot så låter det inte som om nätdelen är underdimensionerad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Har du fler PCI-E Platser, så testa sätt i ditt grafikkort i en annan slot.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

Nej har bara en slot för PCI-E men jag försökte kolla om jag kunde disabla det integrerade grafikkortet men fick upp dessa tre grejer som kunde ändras i bios vad gäller integrerade grafikkortet:

1. Initiate graphic adapter antingen PEG eller IGD, den står på PEG just nu
2. DVMT Memory 156, 256 eller maximum, den står på 256 mb just nu
3. IGD multi-monitor enable eller disable, den står på disable

Hur kollar man om det är moderkortet som krånglar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Nej har bara en slot för PCI-E men jag försökte kolla om jag kunde disabla det integrerade grafikkortet men fick upp dessa tre grejer som kunde ändras i bios vad gäller integrerade grafikkortet:

1. Initiate graphic adapter antingen PEG eller IGD, den står på PEG just nu
2. DVMT Memory 156, 256 eller maximum, den står på 256 mb just nu
3. IGD multi-monitor enable eller disable, den står på disable

Hur kollar man om det är moderkortet som krånglar?

Genom tidigare nämnda förslag om att prova en annan PCI-E slot som du tyvärr inte har.
Ifall du kan få låna din brors grafikkort kan du ju utesluta pci-e slotten i alla fall (fungerar hans kort så är det ner på din cpu, ditt nätaggregat eller annat fel i ditt moderkort)

Får du låna delar av honom så ta lika gärna med hela datorn så kan du prova byta alla möjliga delar, ifall problemet skulle vara en kombination av omständigheter. Prova i så fall var för sig hans nätagg, hans minnen, hans cpu om ni har samma tillverkare / sockel, hans grafikkort.

Permalänk
Medlem

okej ska säga till honom att ta med sig sin dator imorrn så jag kan testa allt!

Permalänk
Medlem

Jag håller med, det är det enda sättet att få veta exakt vad som är problemet eftersom det inte är grafikkortet.
Ett nvidia 480 är ju ett av dom mest strömhungriga korten som finns, men ett corsair 650w nätagg ska klara det utan problem.
Kan vara moderkortet, kan också vara om man råkat böja en pin under processorn så det blir något sorts överslag när man pressar.
Kommer ni fram till att det är moderkortet som krånglar så lyft på cpun och kolla så att inte några pins är böjda.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd

Altså va är problemet?

VI sa det att kolla ramminnerna , men då går du o gör en massa andra tester istället. är det minnerna som är fel så spelar det ingen roll om du kör furmark eller andra test datorn svartnar då det kommer till den felaktiga biten på minnet.

Googla och sök på memtest for dos där laddar du ner den bränner den på en dator som är helt fungerande. testa sen datorn genom att stoppa in skivan. när du har startat prgrammet så plockar du ur skivan. (skälet är om datorn botar om så startar programmet igen)

visar det sig att det är ett av minnerna då testar du minne för minne och ser vilken som anger dom röda felaktiga sektorerna

http://blogg.tkj.se/ram-minne-testa/

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Har Du provat att klocka ner grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com