Min processor låter som en jet motor och blir jättevarm

Permalänk

Min processor låter som en jet motor och blir jättevarm

Hej! Min processor har börjat låta som en jetmotor och den blir jättevarm, jag har byt kylpasta men det hjälpte knappt. Jag behöver en ny cpu kylare till min processor. Den heter intel i7-3820 (4 core) 2,60ghz. Jag har en alienware aurora r4. Jag vill kunna spela bf4 utan att den låter mkt o att den håller sig kall någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RulleDaaMan:

Hej! Min processor har börjat låta som en jetmotor och den blir jättevarm, jag har byt kylpasta men det hjälpte knappt. Jag behöver en ny cpu kylare till min processor. Den heter intel i7-3820 (4 core) 2,60ghz. Jag har en alienware aurora r4. Jag vill kunna spela bf4 utan att den låter mkt o att den håller sig kall någon som kan hjälpa mig?

Har du inte en sluten vattenkylare i datorn? Isf. borde kunna byta ut fläkten och låta bios styra varvtalet. Är du helt säker på det är cpu? Det kan ju även vara grafikkortet som varvar upp. Har du mycket damm i datorn? Vad har du för temperaturer?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Min kompis har kollat på den och han säger att det är cpu och inte grafikkortet. Jag vet att det är en vattenkylare men sluten vet jag inte. Men det tror jag kan kolla upp det

Permalänk
Skrivet av Kent:

Har du inte en sluten vattenkylare i datorn? Isf. borde kunna byta ut fläkten och låta bios styra varvtalet. Är du helt säker på det är cpu? Det kan ju även vara grafikkortet som varvar upp. Har du mycket damm i datorn? Vad har du för temperaturer?

Min kompis har kollat på den och han säger att det är cpu och inte grafikkortet. Jag vet att det är en vattenkylare men sluten vet jag inte. Men det tror jag kan kolla upp det den är dammfri. Cpu är uppe i ca 4500-6000 rpm och den är uppe i 100 grader när jag spelar o 60grader när den är bara på

Permalänk
Skrivet av RulleDaaMan:

Min kompis har kollat på den och han säger att det är cpu och inte grafikkortet. Jag vet att det är en vattenkylare men sluten vet jag inte. Men det tror jag kan kolla upp det

Grafik kortet är uppe i 8
70-80 grader efter 2 games i bf4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RulleDaaMan:

Min kompis har kollat på den och han säger att det är cpu och inte grafikkortet. Jag vet att det är en vattenkylare men sluten vet jag inte. Men det tror jag kan kolla upp det

Jo det är en sluten vattenkylare. Kolla att pumpen är kopplat till rätt uttag, annars kan den gå med lägre varvtal = kass kylförmåga. Den kan även tänkas att pumpen har gett upp, isf. får du reklamera eller byta kylare själv. Kan du kolla i tex. Hwmonitor om motorn snurrar?
Du kan även känna på slangen och märka om det är "liv" i vattnet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RulleDaaMan:

Min kompis har kollat på den och han säger att det är cpu och inte grafikkortet. Jag vet att det är en vattenkylare men sluten vet jag inte. Men det tror jag kan kolla upp det den är dammfri. Cpu är uppe i ca 4500-6000 rpm och den är uppe i 100 grader när jag spelar o 60grader när den är bara på

Ok, det är alldeles för högt, det är dock inte cpu-fläkten som kör i 4-6000rpm. Vet inte hur många varv pumpen kör i men 4-6000rpm känns högt. Du har inte en liten fläktjävul på moderkortet?
Som sagt, kontrollera att alla sladdar till och från kylaren och pumpen sitter rätt. Kolla även att pumpen inte sitter löst (vrid lite i den, den ska sitta fast).

EDIT: Ladda gärna upp skärmdumpar på dina temperaturer. Coretemp, realtemp och hwmonitor fungerar bra, undvik speedfan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ok, det är alldeles för högt, det är dock inte cpu-fläkten som kör i 4-6000rpm. Vet inte hur många varv pumpen kör i men 4-6000rpm känns högt. Du har inte en liten fläktjävul på moderkortet?
Som sagt, kontrollera att alla sladdar till och från kylaren och pumpen sitter rätt. Kolla även att pumpen inte sitter löst (vrid lite i den, den ska sitta fast).

Jag har inte rört något i datorn allt sitter som det ska, kan kolla så det sitter fast imorgon. Jo det sitter en liten fläkt på moderkortet !!

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ok, det är alldeles för högt, det är dock inte cpu-fläkten som kör i 4-6000rpm. Vet inte hur många varv pumpen kör i men 4-6000rpm känns högt. Du har inte en liten fläktjävul på moderkortet?
Som sagt, kontrollera att alla sladdar till och från kylaren och pumpen sitter rätt. Kolla även att pumpen inte sitter löst (vrid lite i den, den ska sitta fast).

EDIT: Ladda gärna upp skärmdumpar på dina temperaturer. Coretemp, realtemp och hwmonitor fungerar bra, undvik speedfan.

Jag laddar upp det imorgon ska sova nu men hur tar jag skärmdumpar? Är kass på sånt :$

Permalänk
Medlem

Första gången jag hör att en cpu låter. Det kan inte vara så att det är kylaren(fläkten) du menar. (Ironi)

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Första gången jag hör att en cpu låter. Det kan inte vara så att det är kylaren(fläkten) du menar. (Ironi)

Hehe jag är kass på sånt men ja det gör jag kylaren x)

Permalänk
Medlem

Kanske en sådan här?

Eller du ville INTE ha jet ljudet kvar?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RulleDaaMan:

Jag har inte rört något i datorn allt sitter som det ska, kan kolla så det sitter fast imorgon. Jo det sitter en liten fläkt på moderkortet !!

Då är det nog den som varvar 4-6000rpm, hatar såna.

Skrivet av RulleDaaMan:

Jag laddar upp det imorgon ska sova nu men hur tar jag skärmdumpar? Är kass på sånt :$

Tryck på print screen, öppna paint och trycker ctrl + v, sparar bilden på datorn, sedan laddar du upp bilden till nån sida och länkar hit. Du kan ladda upp bilden till tex. Imageshack, forumbilder.se, flickr, finns massor såna sidor.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Då är det nog den som varvar 4-6000rpm, hatar såna.

Tryck på print screen, öppna paint och trycker ctrl + v, sparar bilden på datorn, sedan laddar du upp bilden till nån sida och länkar hit. Du kan ladda upp bilden till tex. Imageshack, forumbilder.se, flickr, finns massor såna sidor.

Jag kör hwmonitor och printar imorgon tack för hjälpen hittils ha det bra så länge så hörs vi imorgon

Permalänk
Medlem

Kan du inte vara jättesnäll och filma i datorn då den är igång? Och peka på fläkten som snurrar snabbast.

Ladda sedan upp på youtube. Blir så mkt bättre att hjälpa dig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RulleDaaMan:

Jag har inte rört något i datorn allt sitter som det ska, kan kolla så det sitter fast imorgon. Jo det sitter en liten fläkt på moderkortet !!

Låter ju faktiskt som att pumpen till kylningen lagt av, kolla så att den får ström, och är det en typ av slutet system som t,ex corsair H60 eller liknande så ska pumpen vara kopplad på 12volt av en molex och aldrig på moderkortet.
Det finns moderkort med små fläktar på som varvar som idioter, dock är dom till kylningen av moderkortet och inte cpun, men går cpun så varm så är det inte konstigt att dom försöker kompensera den ökade värmen som blir.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Kent:

Då är det nog den som varvar 4-6000rpm, hatar såna.

Tryck på print screen, öppna paint och trycker ctrl + v, sparar bilden på datorn, sedan laddar du upp bilden till nån sida och länkar hit. Du kan ladda upp bilden till tex. Imageshack, forumbilder.se, flickr, finns massor såna sidor.

den kabeln jag håller fingret på den är jättevarm och den andra är mellan kallt och varmt.

Det är den som låter som ett jetplan

Där har du Från Hwmonitor och jag spelar inte änns är bara inne på sweclocker.se Vet du vad det är för fel?

Permalänk
Skrivet av Kent:

Då är det nog den som varvar 4-6000rpm, hatar såna.

Tryck på print screen, öppna paint och trycker ctrl + v, sparar bilden på datorn, sedan laddar du upp bilden till nån sida och länkar hit. Du kan ladda upp bilden till tex. Imageshack, forumbilder.se, flickr, finns massor såna sidor.

Där har du 2 bättre bilder och som sagt jag spelar inte änns..

Permalänk
Medlem

Verkar som pumpen är defekt eller nått sånt. 90 grader på CPU är tokhögt för en sluten vattenkylare.

Du ville ha tips på ny kylare så denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316 är tex en bra luftkylare. Finns billigare också givetivis.

Permalänk
Medlem

Tokhöga temperaturer för idle. Kanske kylaren släppt från processorn lite? Kan ju alltid prova att ominstallera den - se till att du rengör ytorna och smäller på ny kylpasta. Alla fläktar i din burk verkar tokvarva.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Snurrar fläkten bakom radiatorn (den du pekar på och säger låter som ett jetplan)? om den har gett upp så får vattnet ingen kylning och snurrar bara runt i systemet.

Permalänk
Medlem

fläktarna lär ju tokvarva om temperaturen är så där hög. dom gör ju allt för att kyla.
jag skulle lägga en slant på att pumpen gått och blivit defekt.
och funkar ej den så lär det bli väldigt varmt

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Jisses Om pumpen går så borde du känna små vibrationer i slangen som vattnet pumpas ut ifrån pumpen, eller koppla ur strömmen till pumpen, ökar inte värmen då så är pumpen kass.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jupp, pumpen verkar vara kaputt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av RulleDaaMan:

Hej! Min processor har börjat låta som en jetmotor och den blir jättevarm, jag har byt kylpasta men det hjälpte knappt. Jag behöver en ny cpu kylare till min processor. Den heter intel i7-3820 (4 core) 2,60ghz. Jag har en alienware aurora r4. Jag vill kunna spela bf4 utan att den låter mkt o att den håller sig kall någon som kan hjälpa mig?

Processorn i sig låter ingenting, men dock gör processor kylaren.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

asså, kolla så att fläkten verkligen fungerar, minns att när vi glömde koppla in fläkten på en polares h70 så gick den i 84c och pumpade bara runt skiten, i min syn, pröva ny fläkt till att börja med, spec om den dära för oljud av sig..

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

asså, kolla så att fläkten verkligen fungerar, minns att när vi glömde koppla in fläkten på en polares h70 så gick den i 84c och pumpade bara runt skiten, i min syn, pröva ny fläkt till att börja med, spec om den dära för oljud av sig..

Om "den" (han pekade på radiatorn) låter dvs. fläkten bakom, så tror jag att den fungerar. Däremot så tror jag att pumpen är trasig eller att den har lossnat lite från IHS'en.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Om "den" (han pekade på radiatorn) låter dvs. fläkten bakom, så tror jag att den fungerar. Däremot så tror jag att pumpen är trasig eller att den har lossnat lite från IHS'en.

inte säkert, har varit med om tillfällen då fläkten tappat fäste med motorn så det för oljud ifrån sig

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Jisses Om pumpen går så borde du känna små vibrationer i slangen som vattnet pumpas ut ifrån pumpen, eller koppla ur strömmen till pumpen, ökar inte värmen då så är pumpen kass.

Det är det jag gör , känner små vibrationer

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Jisses Om pumpen går så borde du känna små vibrationer i slangen som vattnet pumpas ut ifrån pumpen, eller koppla ur strömmen till pumpen, ökar inte värmen då så är pumpen kass.

Men den som vibrerar är varm som fan..