Ehternet anslutning till PS3 funkar inte

Permalänk
Medlem

Ehternet anslutning till PS3 funkar inte

Tjena tjena SweClockers, häromdagen tänkte jag lira lite GTA Online med min kompis, jag hade inte varit inloggad på PS3:et ett tag och då jag använder kabeln med nätverksanslutningen till datorn hade jag inte testat det på konsolen på ett tag. Till min förskräckelse märker jag när jag stoppar in kabeln så får jag ingen anslutning. Vad kan det här bero på? Jag har tittat runt lite bland inställningarna i PS3:et men hittar inget användbart.

Vad kan det här bero på och hur löser jag det?

Tack på förhand, MvH

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom att nätverkskabeln fungerar till datorn så låter det tyvärr som att nätverksporten eller nätverkskretsen i PS3:n är defekt.

Har du tittat så att alla pins i anslutningsporten verkar hela och raka?

Såhär skriver Sony om att felsöka nätverksanslutningen:
https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/28...

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Lättast är nog att använda Wifi då det redan är inbyggt i PS3'an. Men vist saknar du en Wifi router så kostar det en slant att fixa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om du har några manuella ip nummer inställda ? I så fall byt till dhcp eller ställ in rätt utifall adressen har ändrats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

Tjena tjena SweClockers, häromdagen tänkte jag lira lite GTA Online med min kompis, jag hade inte varit inloggad på PS3:et ett tag och då jag använder kabeln med nätverksanslutningen till datorn hade jag inte testat det på konsolen på ett tag. Till min förskräckelse märker jag när jag stoppar in kabeln så får jag ingen anslutning. Vad kan det här bero på? Jag har tittat runt lite bland inställningarna i PS3:et men hittar inget användbart.

Vad kan det här bero på och hur löser jag det?

Tack på förhand, MvH

Kan det vara något om att du måste "aktivera" ps3'ans mac-adress?
Jag har Bahnhof som leverantör och måste dra igång browsern i PS3 så att man automatiskt hamnar på bahnhofs dhcp sida eller vad det kallas..
Bara chansar lite.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enduro:

Eftersom att nätverkskabeln fungerar till datorn så låter det tyvärr som att nätverksporten eller nätverkskretsen i PS3:n är defekt.

Har du tittat så att alla pins i anslutningsporten verkar hela och raka?

Såhär skriver Sony om att felsöka nätverksanslutningen:
https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/28...

Vad jag kan se så ser anslutningsporten ut att vara hel och jag kan inte så några synliga skador

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem

Hur får du din ipadress? Har du en egen router som tilldelar ipadresser eller är det din levernatör som gör det?
OM det är leverantören som tilldelar så kan det vara så att det tar 30min eller så innan du kan få en ny ip.