Valve öppnar registrering för betatestning av Steam In-home Streaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Medveten om detta. Sa bara att alla kommer antagligen inte att spela på TV:n på samma sätt som att alla kommer inte att spela på TV:n med en PS4 tex. Jag själv spelar på min Datorskärm just för sagda orsak. Sedan finns det ju de som är mindre känsliga för inputlagg självfallet. Dessutom finns det inget som hindrar en att spela med datorskärmen i soffan. Jag själv gör ju det.

Håller helt med dig. Det är operativsystemet som är det absolut intressantaste med denna lansering och Valve verkar fokusera en hel del just på operativsystemet. Kanske Steam OS får Microsoft att inse att de borde lyssna mer på sina kunder.

Yes box!

Jag är dock extremt sugen på handkontrollen bara för att se hur bra den fungerar:)

Vill gärna se fler spel till PC med CO-OP/splitscreen.

Nu kanske jag har förvirrat mig, huvudet fungerar inte i kylan... Men är det inte så att Valve har gått ut och sagt att dom inte kommer sälja några datorer själva?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Du med, fast du döljer det bättre.

Döljer? Vilken patetisk ursäkt. Var det överhuvudtaget skallen du använde när du skrev detta svar?

Permalänk
Medlem

Haha, och i detta fräscha itx-bygge jag har planerat kan jag nu slänga in ett ljukort för att jag ändå inte har ett krav på grafikkort! Strålande!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är väl att spelplanen är relativ lik när det kommer till konsoler, majoriteten sitter i soffan med sin xbox/playstation handkontroll.
Visst, det finns input delays och liknande men nära till alla användarna lider av detta så det balanserar ut sig, finns ju dock roliga videos med folk som kör spelet med KB&M vid en riktig datorskärm men dessa personerna är en väldigt liten minoritet.

Medan SteamOS är fortfarande ett PC OS, och folk som sätter sig i soffan med Steams handkontroll kommer möta folk som sitter vid ett skrivbord med KB&M. Kommer bli intressant att se hur det blir med alla som försöker spela CS:GO, DotA2 och liknande med det.

Sedan är ju poängen med SteamOS, handkontrollen, osv. Att ta PC användarna till soffan, inte konsol användarna till PC soffan. Vilket är varför folk får casual vibbar från det, eftersom dom mer eller mindre försöker göra en konsol som kör ett PC OS.

Permalänk
Medlem

Herrejösses, hur orkar folk bli otrevliga mot varandra i en tråd för en sån här nyhet? Om det är så jobbigt att ha måndag kan ni väl lägga er och återkomma på tisdag.

Streamingen tillsammans med SteamOS är fantastiskt intressant på grund av en anledning - man kapar bort den stora kostnaden som Windows vanligtvis bidrar med. Det innebär att man enkelt kan köpa en simpel klientdator att ha i vardagsrummet och man slipper då låta OS stå för en fjärdedel av priset (höftar till med en tusenlapp för OS).

Så som jag har förstått det är inga funktioner särskilt exklusiva för SteamOS, det bör räcka med att datorn kan köra Steam. Därför bör man kunna behålla sin nuvarande rigg med Windows och Steam, sen skaffa sig en nätt liten klient som man gömmer vid TV:n.

Och nej, man får inte samma funktionalitet genom att dra en lång HDMI-kabel från sovrumsdatorn till vardagsrummet. Hur gör ni då med input? Drar ni 10 meter USB-kablar för mus och tangentbord också? Med en klientdator i samma rum får man mycket bättre möjligheter kring detta. Och hur gör ni med ljud? Ska ni skruva upp sovrumshögtalarna jättehögt så ljudet går ut i vardagsrummet? Eller dra 10 meter hörlurskabel? Inse att det finns en väldigt stor mening med att ha en dator intill TV:n och att streamingen innebär att man slipper ha ett stort åbäke för att kunna spela bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Herrejösses, hur orkar folk bli otrevliga mot varandra i en tråd för en sån här nyhet? Om det är så jobbigt att ha måndag kan ni väl lägga er och återkomma på tisdag.

Streamingen tillsammans med SteamOS är fantastiskt intressant på grund av en anledning - man kapar bort den stora kostnaden som Windows vanligtvis bidrar med. Det innebär att man enkelt kan köpa en simpel klientdator att ha i vardagsrummet och man slipper då låta OS stå för en fjärdedel av priset (höftar till med en tusenlapp för OS).

Så som jag har förstått det är inga funktioner särskilt exklusiva för SteamOS, det bör räcka med att datorn kan köra Steam. Därför bör man kunna behålla sin nuvarande rigg med Windows och Steam, sen skaffa sig en nätt liten klient som man gömmer vid TV:n.

Och nej, man får inte samma funktionalitet genom att dra en lång HDMI-kabel från sovrumsdatorn till vardagsrummet. Hur gör ni då med input? Drar ni 10 meter USB-kablar för mus och tangentbord också? Med en klientdator i samma rum får man mycket bättre möjligheter kring detta. Och hur gör ni med ljud? Ska ni skruva upp sovrumshögtalarna jättehögt så ljudet går ut i vardagsrummet? Eller dra 10 meter hörlurskabel? Inse att det finns en väldigt stor mening med att ha en dator intill TV:n och att streamingen innebär att man slipper ha ett stort åbäke för att kunna spela bra.

Flyttar datorn. Klart.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Flyttar datorn. Klart.

Då är nästa problem att den förmodligen inte är överdrivet tyst och därmed inte jättebekväm att ha i vardagsrummet. Följdproblemet blir att du inte längre har någon sovrumsdator. Själv har jag bara en vardagsrumsdator, men den är tyst. Kör bland annat med i7-3770K och två stycken passivt kylda HD 7750. Jag skulle mycket hellre bara ha en liten klient vid TV:n (typ en Intel NUC) och nånting kraftfullare i typ sovrummet/kontoret, där ljudnivån och chassistorleken inte är lika viktig.

Permalänk
Medlem

Ser positivt med detta!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Fy fan vilken jävla jargong det har blivit på senaste tiden, det ska klankas ner på andras komponenter och åsikter, finns inte några gränser för hur otrevliga folk är oavsett om det är på marknaden eller andra ställen som denna nyhet dessutom tillåts det att fortgå av de som skall sköta sidan...
Tack och hej på ett tag, hoppas att det förändras fort annars kommer alla vi gamlingar som är här för hårdvara och överklockningen försvinna helt från denna sida !!!

OT
Mycket trevligt att det har kommit så långt som det har att kunna nyttja kapacitet från andra enheter utöver att bara kunna starta tex. office/photoshop via moln och att faktiskt kunna nyttja renderingskapacitet på sina starkare maskiner som oftast inte står i anslutning till tv apparaterna i familjehushåll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkalmanBC:

Fy fan vilken jävla jargong det har blivit på senaste tiden, det ska klankas ner på andras komponenter och åsikter, finns inte några gränser för hur otrevliga folk är oavsett om det är på marknaden eller andra ställen som denna nyhet dessutom tillåts det att fortgå av de som skall sköta sidan...
Tack och hej på ett tag, hoppas att det förändras fort annars kommer alla vi gamlingar som är här för hårdvara och överklockningen försvinna helt från denna sida !!!

OT
Mycket trevligt att det har kommit så långt som det har att kunna nyttja kapacitet från andra enheter utöver att bara kunna starta tex. office/photoshop via moln och att faktiskt kunna nyttja renderingskapacitet på sina starkare maskiner som oftast inte står i anslutning till tv apparaterna i familjehushåll.

Är det inte själva iden med att ha ett forum? Inte att klanka ner på folks åsikter självfallet men diskutera (med en resonlig ton) om ämnen? I detta fall teknologi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Valve är en av de få aktörerna jag har kvar förtroendet för, alla de övriga stora, både spelhus och konsolmakare tycks vilja ta betalt för minsta lilla pinal de kan sätta en prislapp på.

En vision eller dröm jag ser fram emot är att kunna placera all utrustning för underhållning och nätverk på ett och samma ställe ( många moderna boenden har redan kablage draget och utrymme avsett för detta ). Placera den utrustning du vill ha och streama sedan innehåll till de olika husets alla vrår via nätverket. Självklart, får du se till att ha "terminaler" bestående av de grundläggande funktionerna ( video/audio ). Det är en bit fram dock och kanske aldrig händer till och med, då TV-apparaterna måste bli ännu smartare och en hel del andra implementationer måste lösas. Men det vore helt klart trevligt!

Jag ser Valves initiativ som ett första steg mot en bättre framtid inom digital underhållning.

Permalänk
Medlem

Kontrollen är det som är mest intressant för min egen del, vill verkligen kunna spela PC-spel i vardagsrummet, men som det är nu blir det rätt omständigt. Förvisso finns det stöd för kontroll i många steam-spel, men man måste ju ändå ha mus/tangentbord för att navigera operativsystemet osv. Detta är något som steam-kontrollen skulle råda bot på, hoppas bara att den kan leverera en bra spelkänsla så är saken biff.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Terrell:

Jag har inte följt detta något speciellt men i deras reveal om kontrollen nämnde de att den kommer funka med alla versioner utav Steam(dvs Windows Steam, Mac Steam, Linux Steam, osv)
Samt att den är väldigt opensource och dylikt.

Då känns det inte helt främmande att den kan fungera helt utanför Steam, te.x spel som inte använder sig utav Steam eller emulerar gamla konsolspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kommer bli bra och fungera bra framförallt.
Vore smutt att att fylla på 19"-racket med en lite gamingdator och sedan ha små nätta klienter här och där i huset

Kontrollen har jag ingen åsikt om, ser/låter konstig ut men man vet aldrig. Bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem

Så steamOS behövs på hostmaskinen för att streama? SteamOS behövs också på klientmaskinen för att ta emot bilden och skicka inputs eller kommer de fungera för android tex? Billig surfplatta + bluetooth kontroll för att lira tunga spel i badrummet? Vore skojigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Ser inte heller nackdelen med detta. Inget de kommer förlora på, detta lägger bara på vad de redan har.
De kommer inte förlora något på detta, då de inte själva kommer satsa på hårdavara i samma grad som Sony/Xbox.

Det är alldeles underbar idé. Kontrollen är nytänk och kommer få mig att slappna av skönt i soffan framför ett parti CIV.
Tror inte detta är till för "skills". Men att lira Hearthstone, CIV och andra mer lugnare tempo spel kommer fungera alldeles utmärkt. Speciellt när man får sitta i en soffa med några polare. Eller varför inte chilla lite med Skyrim med bra grafik?

Ibland vill man bara ta det lugnt framför tvn med ett schysst lagom lugnt spel. Innan hade man bara konsoler att göra detta på ett enkelt sätt. Nu visar Valve vägen in i vardagsrummet med råge. Man vill kanske inte alltid heller ha en dator i vardagsrummet om man redan har ett arbetsrum. Bara för att DU inte ser någon användning utav detta, betyder det inte att det inte finns.

(EDIT: Fan va dålig svenska. Men orkar inte redigera )

/C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Fy fan vilken jävla jargong det har blivit på senaste tiden, det ska klankas ner på andras komponenter och åsikter, finns inte några gränser för hur otrevliga folk är oavsett om det är på marknaden eller andra ställen som denna nyhet dessutom tillåts det att fortgå av de som skall sköta sidan...
Tack och hej på ett tag, hoppas att det förändras fort annars kommer alla vi gamlingar som är här för hårdvara och överklockningen försvinna helt från denna sida !!!

OT
Mycket trevligt att det har kommit så långt som det har att kunna nyttja kapacitet från andra enheter utöver att bara kunna starta tex. office/photoshop via moln och att faktiskt kunna nyttja renderingskapacitet på sina starkare maskiner som oftast inte står i anslutning till tv apparaterna i familjehushåll.

Mycket av detta ligger i att alla antar väldigt mycket. Sedan har du din share av Windows 8, Windows samt Linux fanboys som helt inte kan acceptera att det finns fler OS än 1. Lägg på sedan alla clueless personer som försöker kommentera om att SteamOS är ett nytt OS från grunden som exempelvis videon lite tidigare.

För att dra en förklaring till vissa. SteamOS, Ubuntu, Linux Mint, Arch Linux, Fedora etc. Har alla en gemensam sak just nu. Gnu/Linux, en drös applikationer och det viktigaste Xorg snart Xmir, Xwayland (för kompabilitet inför Wayland och MIR). Som en matta över det hela brukar spel/program använda SDL där alla Linux distrobutioner har i sina repo.

Skriver du ett spel så behöver man inte bry sig vilken distro de sitter, inte heller vilken fönsterhanterare etc. Stor anledning till varför Steam inte längre använder Ubuntu som target är på grund vilket jag gissar är MIR i största del.

Det SteamOS / Steam försöker fixa i detta håll är deployment. Även om det inte är något specielt problem för en erfaren utvecklare att packetera till olika deb, rpm, tar.gz etc så tar det tid och skapar stor osäkerhet och rädsla för nya ovetande investerare.

SteamOS förblir nog en renodlad Linux distro, om de åker ground up eller inte spelar ingen större roll så länge de kommer hantera allt med kunskap och ha en bra pakethanterare för detta. Utöver detta kommer det gå Steam som kommer hantera deployment av spel där utvecklare bara måste ha en Linux executable fil och såklart ha kod som hanterar platformen.

Hur exakt streamingen kommer funka är jag inte säker men personligen gissar jag att de kommer använda sig av nVidias nyligen och otroligt timade? släpp av deras 331.20 drivrutiner som innehåller delvis funktionalitet även om just i detta säger att den hanterar openGL och X.

Skrivet av nVidia 331.20:

Added support for NVIDIA OpenGL-based Framebuffer Capture (NvFBCOpenGL). This library provides a high performance, low latency interface to capture and optionally encode the composited framebuffer of an X screen. NvFBC and NvIFR are private APIs that are only available to approved partners for use in remote graphics scenarios. Please contact NVIDIA at GRIDteam@nvidia.com for more information.

Arbete mellan Valve och Linux utvecklare både från Intel,nVidia,AMD har sedan lång tid innan börjat. Valve arbetare är också en av utvecklarna på SDL samt enligt rykten börjat arbeta sig mot andra projekt för just minska latency. Om detta är ljud / video / input eller allt är en intressant fråga. Men med tanke på alla deras partners så är det ingen omöjlig uppgift.

RadGameTools har också börjat med utvecklingen av en spel debugger för Linux. För er som inte känner till dessa så har de otroligt mycket programvara för just utveckling av spel till Windows. Men också kanske mer känt Blink Videos som används av Valve sedan tidigare men också av många andra spel.

Gör Valve detta försiktigt och faktiskt gör det ordentligt med partners så kan detta sluta otroligt intressant. Både genom att Valve får en casual marknad men också att de lyckas med något Microsoft försökt med i flera år nu. Ha en stor marknad både på PC (inbitna) sidan och alla softpotatisar. Men också en chans i den mobila marknaden. Men detta är mina spekulationer i det hela.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Du har helt enkelt en fet speldator vid skrivbordet så drar runt spelet, sedan har du en annan klenare dator som spelet strömmas till.

Så in princip kommer du kunna spela CIV6 på din dator vid TVn som har en liten celeron processor och inget dedikerat grafikkort.

Varför inte bara dra en hdmi-kabel till TVn från speldatorn och använda trådlöst mus/tangentbord? Bara jag som tycker det här låter som enormt omständig procedur för att göra samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Varför inte bara dra en hdmi-kabel till TVn från speldatorn och använda trådlöst mus/tangentbord? Bara jag som tycker det här låter som enormt omständig procedur för att göra samma sak?

Ska jag använda tex tvn i sovrummet behöver jag 25m HDMI längs väggarna, och det kostar en slant för en sån sladd.
Nu hade jag en liten Optiplex USFF liggande som kunde vara bakom tvn när den hänger på väggen, lite smidigare.

Sedan finns det andra som tycker om att ha en separat dator ifall du och din sambo vill göra två olika saker tex.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genelec8030:

Varför inte bara dra en hdmi-kabel till TVn från speldatorn och använda trådlöst mus/tangentbord? Bara jag som tycker det här låter som enormt omständig procedur för att göra samma sak?

För att alla som bor i något större än en liten tvåa kan ha minst sagt stora problem att dra en HDMI-kabel. Där jag sitter nu skulle det krävas långt mycket mer än 10 meter, eller att det borrades en del hål i golv och tak, för att dra en HDMI från datorn till TV. Börjar man titta på kablar med repeater så blir det rätt dyrt helt plötsligt. Då hade det nog varit billigare med en KVM av något slag för det går ändå inte att köra trådlöst tangentbord och mus från vardagsrummet till min dator. Så det hade nog gått lös på ett par tusen i kablar och extrautrustning. Då låter det enklare att streama tycker jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

För att alla som bor i något större än en liten tvåa kan ha minst sagt stora problem att dra en HDMI-kabel. Där jag sitter nu skulle det krävas långt mycket mer än 10 meter, eller att det borrades en del hål i golv och tak, för att dra en HDMI från datorn till TV. Börjar man titta på kablar med repeater så blir det rätt dyrt helt plötsligt. Då hade det nog varit billigare med en KVM av något slag för det går ändå inte att köra trådlöst tangentbord och mus från vardagsrummet till min dator. Så det hade nog gått lös på ett par tusen i kablar och extrautrustning. Då låter det enklare att streama tycker jag.

Responstiden lär ju påverkas om du streamar, tänker mer om du kör multi, hade ju hellre kört med HDMI då.
Just saying.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av toxicstone:

Responstiden lär ju påverkas om du streamar, tänker mer om du kör multi, hade ju hellre kört med HDMI då.
Just saying.

Fast det här är ju en möjlighet för alla scenarion när datorn inte står inom 10 meter från TVn. För blir det längre än 10 meter så blir det helt plötsligt väldigt dyrt och krångligt att koppla in en TV. Så det är inte en ersättare till en HDMI-sladd. Det är ett sätt att streama prestanda. Jag hoppas på tekniken för det betyder att jag kanske kan spela på min laptop när jag sitter hemma. Hur löser du det med en HDMI-sladd?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Själv spelar man DRM-fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det här är ju en möjlighet för alla scenarion när datorn inte står inom 10 meter från TVn. För blir det längre än 10 meter så blir det helt plötsligt väldigt dyrt och krångligt att koppla in en TV. Så det är inte en ersättare till en HDMI-sladd. Det är ett sätt att streama prestanda. Jag hoppas på tekniken för det betyder att jag kanske kan spela på min laptop när jag sitter hemma. Hur löser du det med en HDMI-sladd?

Jag tycker också att detta verkar vara en väldigt bra framtidslösning, just som du säger att man kanske vill spela på laptoppen vid köksbordet av någon anledning en kväll men vill inte i övrigt ha en enorm och varm spellaptop.

Jag förstår inte heller varför det skulle bli någon enorm inputlag. Jag har spelat via både Onlive och Gaikai och där är inputlaggen märkbar, men då stod servern i USA! (Detta var innan Onlive/Gaikai öppnade servrar i Europa.) Inputlaggen borde vara knappt märkbar när du strömmar 10 m inom samma nätverk då...

Och ja... jag förstår att de som spelar twitchspel på högre nivå (FPS:er t.ex.) kanske inte väljer den här lösningen, men jag tror inte heller den är till för dessa.

Längre fram hade jag gärna sett att man kunde köpa en slags server, laddad med grafikkort, i en garderob där den kan stå och surra, för att sedan kunna utnyttja datorkraften i denna i tunna klienter som surfplattor, mobiler, HTPC:s och laptops. Flera enheter samtidigt då såklart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."