Permalänk
Medlem

CPU Fan error hyper 212 evo, asus gryphon

Installerade just en CM hyper 212 evo på mitt sprillans Asus z87 Gryphon. När jag bootade upp stod det CPU fan error och datorn uppmanade mig att kolla i bios.

Min cpu fläkts varvtal står på runt 500 rpm i arga, röda siffror. Kan jag ha gjort något fel?

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett problem med eftermarknadskylare eftersom moderkortet vill att det ska sitta en arg liten intelfläkt på. Sänkte low cpu rpm från 600 till 400 och varningen försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Verkar vara ett problem med eftermarknadskylare eftersom moderkortet vill att det ska sitta en arg liten intelfläkt på. Sänkte low cpu rpm från 600 till 400 och varningen försvann.

de fläktarna snurrar så långsamt att den tror att den inte fungerar så du gjorde rätt i att sänka (intels snurrar fortare)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Installerade just en CM hyper 212 evo på mitt sprillans Asus z87 Gryphon. När jag bootade upp stod det CPU fan error och datorn uppmanade mig att kolla i bios.

Min cpu fläkts varvtal står på runt 500 rpm i arga, röda siffror. Kan jag ha gjort något fel?

Jag hade samma problem när jag fixade vattenkylning ganska nyss, men då får du gå in BIOS->Advanced mode->Monitor->Så står det typ cpu fläkt->Och där väljer du "ignore"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggezagge:

Jag hade samma problem när jag fixade vattenkylning ganska nyss, men då får du gå in BIOS->Advanced mode->Monitor->Så står det typ cpu fläkt eller något->Och där väljer du "ignore"

Ignore är ett sista val, personligen hade jag valt att sänka varnings hastigheten som TS gjorde.
Om nu fläkten råkar dö av ngn anledning så får man en varning.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |