PS4 och Sonys kovändning

Permalänk
Medlem

PS4 och Sonys kovändning

Antar att ni har sett detta?

GameReactor

Microsoft har bashats för att de har ändrat sig efter vad kunderna vill ha. Nu har Sony ändrat sig MOT vad kunderna vill ha - några veckor innan release.

Uppbåd med tjära och fjädrar? Bojkotta Sony? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Det var ju inte kul. En av anledningarna till att jag gillade PS4 var att de verkligen hade tagit till sig kritik.
Men läste vidare nu och verkar som att det bara handlar om personen vill tjäna pengar på spelen. Mer standardkrav som finns i alla deras konsoler och inte påverkar den begagnade marknaden.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Officiellt uttalande från Sony på Twitter om detta:

https://twitter.com/yosp/status/400129434264805377

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Det där är ett standardavtal som all mjukvara har.

Permalänk
Medlem

Från kommentarsfältet.

Skrivet av :

Vamp Sweden den 12 november 2013 kl 08:02.
Citerer Danne89:

Är du seriös? Xbox One är nu mindre låst än PS4, på grund av dessa avtal.

Fan va tråden inkl. GameReactor är fulla av sopor. Är det ingen av er som någonsin köpt en DVD-film? Den informationen är standard oavsett om du köper en DVD-film, CD eller ett spel. Läs infotexten på en DVD-film så inser du att du inte ens får visa den för fem kompisar samtidigt i princip. Du får definitivt inte ta med en film till skolan för att visa i helklass (ÄVEN OM DEN ÄR DIN).

Det är som sagt ett standardavtal för att DU inte ska tjäna pengar på mjukvaran som ligger på skivan. Du får sälja skivan och därmed dina rättigheter att använda mjukvaran om du vill. Mjukvaran och dess rättigheter har man som konsument _ALDRIG_ ägt. Det här är _INTE_ samma sak som det förslag MS hade från början.

Jag börjar seriöst ge upp hoppet om mänskligheten.. Känns inte som att det finns några tänkande varelser kvar på den här planeten.

Permalänk
Medlem

mycket FUD från media med intressen i Xbox just nu

do not believe their lies

Permalänk
Medlem

Flera sidor hävdar att Sony säger att nyheten är falsk.

http://www.justpushstart.com/2013/11/sony-denies-change-polic...
http://www.psu.com/interstitial.html?return_url=http://www.ps...
http://n4g.com/news/1391397/sony-denies-new-policy-against-ps...

Trovärdigheten just nu ifrån alla parter 0%, vänta och se tills Sony gör ett officiellt uttalande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Flera sidor hävdar att Sony säger att nyheten är falsk.

Om du läser tredje inlägget på den här sidan så har du ett officiellt uttalande från Sony.

---

Förövrigt så har denna klausul funnits med länge, även för PS3 o.s.v. En EULA överskriver inte lagar, värt att notera, även om de skriver helt galna saker i dom, oftast enbart för att kunna försvara sig själva.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Om du läser tredje inlägget på den här sidan så har du ett officiellt uttalande från Sony.

---

Förövrigt så har denna klausul funnits med länge, även för PS3 o.s.v. En EULA överskriver inte lagar, värt att notera, även om de skriver helt galna saker i dom, oftast enbart för att kunna försvara sig själva.

Dock är aldrig Twitter ett officiellt uttalande. När Sony skickar ut ett ordentligt press-brev så går det tyvärr inte att lita på. Det står ju på deras egna användaravtal på deras egna sida: http://uk.playstation.com/legal/detail/item655893/Software-Us...

Än så länge är det som kommer ifrån användaravtalet det man ska gå på tills det blivit ändrat eller förtydligat genom ett press-brev eller liknande uttalande. Twitter uttalande=noll trovärdighet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Dock är aldrig Twitter ett officiellt uttalande. När Sony skickar ut ett ordentligt press-brev så går det tyvärr inte att lita på. Det står ju på deras egna användaravtal på deras egna sida: http://uk.playstation.com/legal/detail/item655893/Software-Us...

Än så länge är det som kommer ifrån användaravtalet det man ska gå på tills det blivit ändrat eller förtydligat genom ett press-brev eller liknande uttalande. Twitter uttalande=noll trovärdighet.

Tror du själv, på fullaste allvar, att Sony skulle stänga av försäljning av begagnade spel, som de indirekt hånat Xbox One så pass mycket för? Krävs knappast någon hög intelligens för att inse att det skulle i princip förstöra all PS4 hype, samt massor av avbokningar precis före release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Uppbåd med tjära och fjädrar? Bojkotta Sony? Vad tror ni?

... Eller så kan man ju undvika att missuppfatta vad det handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Tror du själv, på fullaste allvar, att Sony skulle stänga av försäljning av begagnade spel, som de indirekt hånat Xbox One så pass mycket för? Krävs knappast någon hög intelligens för att inse att det skulle i princip förstöra all PS4 hype, samt massor av avbokningar precis före release.

Nej, tror inte Sony skulle göra det exakt så men Sony skulle försöka göra en hel del annat skit så länge de inte blir märkta eller sen i efterhand när folk inte redan lagt sina pengar på det. De har bajsat på konsumenter förut.
T.ex Lanserat PS3 med bakåtkompatibilitet, SACD stöd och stöd att köra eget linux, tagit bort samtliga av de sakerna senare.

Underskatta inte Sony's douchbaggery.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Officiellt uttalande från Sony på Twitter om detta:

https://twitter.com/yosp/status/400129434264805377

Bra med klarhet angående detta. Men AFAIK så har det väl alltid tekniskt sett varit så här med mjukvaruförsäljning oavsett vilket medium det kommer på. Det ses väl lite "mellan fingrarna" att second hand marknaden får sälja mediumet vidare och Sony tjänar good will på det just nu.

Rätta mig gärna någon om jag inte hängt med på regelverket

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Har alla läst det här? Från Sonys Software Usage Terms.

Citat:

14. Are we monitoring PSN?
14.1. Yes but we can't monitor all PSN activity and we make no commitment to do so. However, we reserve the right in our sole discretion to monitor and record any or all of your PSN activity and to remove any of your UGM at our sole discretion, without further notice to you. Your use of PSN and our community features may be recorded and collected by us or sent to us by other users as described in 13.1. Any information collected in this way, for example, your UGM, the content of your voice and text communications, video of your gameplay, the time and location of your activities, and your name, your PSN Online ID and IP address, may be used by us or our affiliated companies to enforce these Terms and the SEN Terms of Service, to comply with the law, to protect our rights and those of our licensors and users, and to protect the personal safety of our employees and users. This information may be passed to the police or other appropriate authorities. By accepting these Software Usage Terms, you expressly consent to this.

Min fetning.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Har alla läst det här? Från Sonys Software Usage Terms.

Min fetning.

det där är självklara terms of service för alla som erbjuder en onlinetjänst för att ha kunna ha koll på och vid behöv överlämna till polis eventuellt skitbeteende från idioter (rasister, homofober, sexuella förövare m.m.). Sweclockers.com, Steam, Facebook, Twitter och MS m.m. har samma sorts terms of service.

sluta med er FUD

Permalänk
Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag ta som en troligare källa än Twitter:
http://www.gamasutra.com/view/news/204555/Sony_repeats_its_PS...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Xbox spanar på dig med:

Xbox Live's New EULA: They're Watching You - http://www.spawnfirst.com/articles/xbox-lives-new-tos-theyre-...

Men, på den seriösa sidan, tycker jag att Sony är det företag som jag tycker verkar ha lyssnat på konsumenten, MS gjorde sitt vanliga spiel, "DET HAR SKA NI HA!!!", sedan fick de göra kovändningar. Känns som de försökte köra på i sitt Win8 tänk (fast det är helt olika avdelningar) på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nej, tror inte Sony skulle göra det exakt så men Sony skulle försöka göra en hel del annat skit så länge de inte blir märkta eller sen i efterhand när folk inte redan lagt sina pengar på det. De har bajsat på konsumenter förut.
T.ex Lanserat PS3 med bakåtkompatibilitet, SACD stöd och stöd att köra eget linux, tagit bort samtliga av de sakerna senare.

Underskatta inte Sony's douchbaggery.

Nej, precis så jag känner. Just nu har de käkat en massa chili i och med TOS ändringen. När alla köpt.. ja, då blir det favorit i repris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

det där är självklara terms of service för alla som erbjuder en onlinetjänst för att ha kunna ha koll på och vid behöv överlämna till polis eventuellt skitbeteende från idioter (rasister, homofober, sexuella förövare m.m.). Sweclockers.com, Steam, Facebook, Twitter och MS m.m. har samma sorts terms of service.

sluta med er FUD

Jag vet. Men om detta varit en tråd om Xbox Live så hade sweclockers gått fullständigt apeshit över detta enkla faktum, den allmänna uppfattningen är ju MS är onda och samarbetar med NSA..

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Detta skulle jag ta som en troligare källa än Twitter:
http://www.gamasutra.com/view/news/204555/Sony_repeats_its_PS...

Du vet uppenbarligen inte vem Shuhei Yoshida är

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Du vet uppenbarligen inte vem Shuhei Yoshida är

Du vet uppenbarligen inte att twitter konto som 'ägs' av högt uppsatta individer inom företag oftast drivs av deras olika assistenter på olika orter runt om på jordklotet för att det ska verkar som dessa personerna nästa alltid är vakna och redo att besvara frågor...?

Inte precis som en manager av hela Sony Computer Entertainment koncernen har tid att sitta och skriva på twitter så mycket som han påstås göra...

PS. Läs den förbannade artikeln jag länka till, den verifera just det som Shuhei Yoshida sa på 'sin' twitter. Bara att det är mer officiellt och är ett ordentligt press utförande.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Du vet uppenbarligen inte att twitter konto som 'ägs' av högt uppsatta individer inom företag oftast drivs av deras olika assistenter på olika orter runt om på jordklotet för att det ska verkar som dessa personerna nästa alltid är vakna och redo att besvara frågor...?

Inte precis som en manager av hela Sony Computer Entertainment koncernen har tid att sitta och skriva på twitter så mycket som han påstås göra...

PS. Läs den förbannade artikeln jag länka till, den verifera just det som Shuhei Yoshida sa på 'sin' twitter. Bara att det är mer officiellt och är ett ordentligt press utförande.

Inte för att vara den som är den och att det går lite OT nu, men en artikel på gamasutra skriven av en random person är väll knappast mer officellt än ett twitterkonto? I och med att personen i artikeln inte angivit några källor så kan han mycket väll ha tagit informatioen från sagda twitterkonto också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Inte för att vara den som är den och att det går lite OT nu, men en artikel på gamasutra skriven av en random person är väll knappast mer officellt än ett twitterkonto? I och med att personen i artikeln inte angivit några källor så kan han mycket väll ha tagit informatioen från sagda twitterkonto också.

Sant, men sen har Gamasutra aldrig varit anklagade någonsin för att ha förfalskat nyheter. Det kan trots allt vara en random person som skrev det som står på Shohei's twitter konto också, dock ska jag inte förneka att det kan ha varit han eftersom klockan var 18:13 när det skrevs i Japan, så han skulle logiskt sätt ha slutat jobba då, förutsatt att han var i japan och han har ett ganska vanligt arbetsschema.

Men jag tror faktiskt inte det var han som skrev det, med betoning på tror.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Sant, men sen har Gamasutra aldrig varit anklagade någonsin för att ha förfalskat nyheter. Det kan trots allt vara en random person som skrev det som står på Shohei's twitter konto också, dock ska jag inte förneka att det kan ha varit han eftersom klockan var 18:13 när det skrevs i Japan, så han skulle logiskt sätt ha slutat jobba då, förutsatt att han var i japan och han har ett ganska vanligt arbetsschema.

Men jag tror faktiskt inte det var han som skrev det, med betoning på tror.

om du följer hans twitterkonto så är det ganska uppenbart att det är han som skriver på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

om du följer hans twitterkonto så är det ganska uppenbart att det är han som skriver på det

Vet inte varför diskussionen fortsätter längre, det spelar ingen som helst relevant roll om jag följer han eller inte och om det är han som skriver på konto eller inte. Huvudsaken är att man vet om det som stå i TOS är rätt eller ej, och det vet vi nu att det endast gäller PSN titlar och att det inte gäller skivor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

...det vet vi nu att det endast gäller PSN titlar och att det inte gäller skivor.

Var ser du det? Enligt Gamasutra:

"You must not resell either Disc-based Software or Software Downloads, unless expressly authorised by us and, if the publisher is another company, additionally by the publisher."

Tror inte de bara lägger till det här för att det är skoj att reta upp eventuella kunder. Något syfte har de säkert. Kanske publishers som trycker på. Frågan är vad och när något händer med detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Detta skulle jag ta som en troligare källa än Twitter:
http://www.gamasutra.com/view/news/204555/Sony_repeats_its_PS...

Skrivet av Arazand:

Du vet uppenbarligen inte att twitter konto som 'ägs' av högt uppsatta individer inom företag oftast drivs av deras olika assistenter på olika orter runt om på jordklotet för att det ska verkar som dessa personerna nästa alltid är vakna och redo att besvara frågor...?

Du har uppenbarligen inte läst Shu's tidigare twittrande. Eller fattat vem personen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Antar att ni har sett detta?

GameReactor

Microsoft har bashats för att de har ändrat sig efter vad kunderna vill ha. Nu har Sony ändrat sig MOT vad kunderna vill ha - några veckor innan release.

Uppbåd med tjära och fjädrar? Bojkotta Sony? Vad tror ni?

Men helt seriöst. Nu klagar alla på att Sony är onda och att PS4 är bara bluff. Om personerna här och på game reactor faktiskt hade läst i princip alla avtal, inklusive PS3 och Vita, har de exakt samma termer. Ändå kan man köpa/sälja begagnade spel. Det här är inget nytt, det har alltid varit så här.
Läser du Steam/Origin/Uplays EULA äger du inte heller spelen där utan du "lånar" spelet.

Kontentan av detta är att man inser hur få människor som faktiskt läser EULA och att när tidningar/kritker pekar ut specifika, standardiserade delar av en EULA blir alla hysteriska. Snälla, gör lite grundforskning hur vanliga dessa termer faktiskt är innan ni uttalar er på felaktiga grunder.

Permalänk
Medlem

Sonys PS4 skulle ha samma DRM som Xbox One ursprungligen hade. Problemet var bara att Xbox One gick ut med DRM-kravet först och eftersom det inte togs emot väl så skippade Sony detta och passade på att försöka förlöjliga Microsoft över denna policy som Sony också ville ha.

Jag personligen vill väldigt gärna ha tillbaka Xbox One's DRM krav då det betydde att jag kunde dela mina spel globalt med 5 andra vänner (dock enbart 1 digital delning åt gången medans ägaren spelar på skiva). Konstigt nog förstod inte allmänheten detta vilket är ganska sorgligt eftersom man inte behöver vara något geni för att förstå att detta var "awesome"

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer