Permalänk
Medlem

ATI/AMD-fläkt till grafikkort (hd5850)

Hej!

För några veckor sedan började mitt grafikkort låta något extremt, ett rasslande ljud. Det var fläkten som hade gått sönder. Efter lite googlande förstod jag att det var ett ganska vanligt problem med dessa fläktar.

Nu är jag i alla fall på jakt efter en ny fläkt till kortet, har hittat ett fåtal på ebay men jag vill helst inte importera. Vet någon om dessa finns att köpa i sverige? Har någon här kanske en fläkt över?

Så här ser fläkten ut: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41A3lV6NEPL._SX300_.jpg

Jag har själv köpt ett nytt kort men det skulle vara trevligt att använda kortet till uppgradera min pappas dator!

Permalänk
Avstängd

Eftermarknads kylare är nog mycket enklare att hitta, och fungerar bättre.
Eller har du nån speciell orsak till att du vill hålla kvar referenskylaren ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Somsagt enklare hitta en eftermarknadskylare än byta ut fläkten skulle jag säga.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938426
För den står där specifikationer den passar 5800 serien.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Eftermarknads kylare är nog mycket enklare att hitta, och fungerar bättre.
Eller har du nån speciell orsak till att du vill hålla kvar referenskylaren ?

Skrivet av BaZZe:

Somsagt enklare hitta en eftermarknadskylare än byta ut fläkten skulle jag säga.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938426
För den står där specifikationer den passar 5800 serien.

Den främsta anledningen är priset, känns inte som en smart idé att spendera några hundra på en kylare till ett kort som fullt fungerande är värt max 500kr. Men har du något tips på en riktigt billig kylare så får du mer än gärna länka den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rfyt:

Den främsta anledningen är priset, känns inte som en smart idé att spendera några hundra på en kylare till ett kort som fullt fungerande är värt max 500kr. Men har du något tips på en riktigt billig kylare så får du mer än gärna länka den!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938620
180KR hos dustinhome.

Står den funkar med 5800serien kolla för säkerhets skull på arctic cooling hemsida.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rfyt:

Hej!

För några veckor sedan började mitt grafikkort låta något extremt, ett rasslande ljud. Det var fläkten som hade gått sönder. Efter lite googlande förstod jag att det var ett ganska vanligt problem med dessa fläktar.

Nu är jag i alla fall på jakt efter en ny fläkt till kortet, har hittat ett fåtal på ebay men jag vill helst inte importera. Vet någon om dessa finns att köpa i sverige? Har någon här kanske en fläkt över?

Så här ser fläkten ut: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41A3lV6NEPL._SX300_.jpg

Jag har själv köpt ett nytt kort men det skulle vara trevligt att använda kortet till uppgradera min pappas dator!

Ebay?

http://www.ebay.com/sch/Fans-Heatsinks-Cooling-/42000/i.html?...

Såg du inte ville importera, men tror det är svåra att hitta här. Du kan ju testa marknaden, kanske är någon som har en gammal referenskylare liggande efter att de bytt till en eftermarknadsvariant.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna se om det går att komma åt fläktens lager (brukar ofta räcka med att lyfta på etiketten) och smörja det. Har inte lagret hunnit totalfördärvas redan, så finns det gott hopp om att få tyst på den resten av grafikkortets livstid. I värsta fall hjälper det inte, men det är ju nästa gratis att försöka, och det kommer inte bli sämre av det i alla fall.

Jag använder helst fett till bronslager, men några droppar vanlig motorolja går bra också. Är du riktigt seriös så tar du isär fläkten och gör rent lagerytorna först.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du skulle ju kunna se om det går att komma åt fläktens lager (brukar ofta räcka med att lyfta på etiketten) och smörja det. Har inte lagret hunnit totalfördärvas redan, så finns det gott hopp om att få tyst på den resten av grafikkortets livstid. I värsta fall hjälper det inte, men det är ju nästa gratis att försöka, och det kommer inte bli sämre av det i alla fall.

Jag använder helst fett till bronslager, men några droppar vanlig motorolja går bra också. Är du riktigt seriös så tar du isär fläkten och gör rent lagerytorna först.

Har redan försökt och tyvärr utan resultat. Följde någon guide på ett forum och tog isär fläkten också.

Permalänk
Medlem

om du inte vill spendera 300 kr så skulle du kunna skruva loss själva fläkten.

sedan ghettomodda dit valfri chassifläkt du har hemma med en tratt till insugshålet på grafikkortet.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Använd kylflänsen och gör nån egen rackabajsare med en billig fläkt och klocka ner kortet en aning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om du inte vill spendera 300 kr så skulle du kunna skruva loss själva fläkten.

sedan ghettomodda dit valfri chassifläkt du har hemma med en tratt till insugshålet på grafikkortet.

Har faktiskt funderat på det, jag har ett gäng 120mm fläktar som bara ligger på hyllan. Men 120mm är väldigt stort för ett litet grafikkort, jag har mätt och fått fram att hålet kan göras till max 80mm. Har även ett par stock intel-kylare som ligger, tror du att en fläkt från en sådan kan räcka?

Om jag inte lyckas hitta någon fläkt imorgon så tror jag att jag testar någonting sådant.

En sak jag har funderat på, vad händer om man inte har någon fläkt kopplad till grafikkortet? får man något felmeddelande? om man kopplar fläkten till moderkortet menar jag.