Permalänk
Medlem

i5 3570k - 4.5ghz med auto volt?

Tjena!

Lite nyfiken vad folk tycker om överklockning med auto voltage.

När jag drog upp till 4.5ghz så ställdes volten in på 1.4-1.5V, är detta skadligt för processorn? Bör man göra det manuellt eller är det bara vid högre klockning?
Det verkade iallafall stabilt så antar att det inte borde vara skadligt men vill höra vad andra säger innan jag gör för mycket.

Till moderkort har jag ett ASUS P8Z77-V Pro

Temperaturen hamnade runt 75-85 grader i 100% load.

Permalänk
Medlem

Att det är stabilt innebär inte att det inte är skadligt. Med en spänning uppemot 1.5 V kan du vara säker på att livslängden förkortas markant. Med det sagt behöver det inte nödvändigtvis innebära att du kortar ner den så mycket att det kommer bli ett problem för dig innan du ändå byter prolle igen.

MEN! Om du vill öka chanserna att den håller så länge som du vill men ändå köra på en såpass hög klockning som 4,5 GHz, läs på och gör klockningen manuellt. Du kommer kunna uppnå samma frekvens med lägre spänning. Det i sig är hälsosammare för processorn, och dessutom får du en lägre temp vilket aldrig är fel det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizzen:

Tjena!

Lite nyfiken vad folk tycker om överklockning med auto voltage.

När jag drog upp till 4.5ghz så ställdes volten in på 1.4-1.5V, är detta skadligt för processorn? Bör man göra det manuellt eller är det bara vid högre klockning?
Det verkade iallafall stabilt så antar att det inte borde vara skadligt men vill höra vad andra säger innan jag gör för mycket.

Till moderkort har jag ett ASUS P8Z77-V Pro

Temperaturen hamnade runt 75-85 grader i 100% load.

du skulle nog kunna sätta spänningen på 1,240 och få det stabilt fortfarande.
men läs på mer om överklockning som ovan sa.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Min 2500k klockade 4.9GHz och låg på 1.42v och nu klarar den bara 4.5GHz (sänkt volten nu)(men man kommer ej högre med högre volt)

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedvin:

Att det är stabilt innebär inte att det inte är skadligt. Med en spänning uppemot 1.5 V kan du vara säker på att livslängden förkortas markant. Med det sagt behöver det inte nödvändigtvis innebära att du kortar ner den så mycket att det kommer bli ett problem för dig innan du ändå byter prolle igen.

MEN! Om du vill öka chanserna att den håller så länge som du vill men ändå köra på en såpass hög klockning som 4,5 GHz, läs på och gör klockningen manuellt. Du kommer kunna uppnå samma frekvens med lägre spänning. Det i sig är hälsosammare för processorn, och dessutom får du en lägre temp vilket aldrig är fel det heller.

Ah okej! Tack för svaret!

Skrivet av mini-z1994:

du skulle nog kunna sätta spänningen på 1,240 och få det stabilt fortfarande.
men läs på mer om överklockning som ovan sa.

Det funkade ej!

Skrivet av haapppoooo:

Min 2500k klockade 4.9GHz och låg på 1.42v och nu klarar den bara 4.5GHz (sänkt volten nu)(men man kommer ej högre med högre volt)

Mkei, tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizzen:

Ah okej! Tack för svaret!

Det funkade ej!

Mkei, tack för svaret

då får du höja spänningen lite högre och högre tills det blir staibilt ^^
eller sänka din överklockning lite.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

då får du höja spänningen lite högre och högre tills det blir staibilt ^^
eller sänka din överklockning lite.

Av vad jag hört så ska offset vara bättre än manual för både ström och temperaturer så jag kör på det.
Jag testade +0.065 - crash vid boot, +.0.070 - crash vid inloggning till datorn och nu +0.080 - vilket verkar stabilt, ligger på 1.35 V vid 100% load, är detta bra resultat eller bör jag försöka hitta en mer precis punkt där det är stabilt?

^ fortfarande 4.5 GHZ och ligger på temperaturer runt 65-75 grader.

Permalänk
Medlem

Det är så mycket mer inställningar i bios som påverkar resultatet. Försök hitta nån bra guide, för ditt moderkort. på nätet. Själv kör jag 3570k i ett Asus maximus iv extreme -z. Tog ett tag innan man fått i ordning på alla inställningar. Men precis som svaren ovan. Du kan få mindre volt och stabilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Det är så mycket mer inställningar i bios som påverkar resultatet. Försök hitta nån bra guide, för ditt moderkort. på nätet. Själv kör jag 3570k i ett Asus maximus iv extreme -z. Tog ett tag innan man fått i ordning på alla inställningar. Men precis som svaren ovan. Du kan få mindre volt och stabilt

Jojo! Det hade jag redan gjort lite grann, sen är det ju så att alla processorer är olika så var tvungen att testa lite själv men ville bara veta vad andra tyckte om mina "resultat", men upptäckte att auto tydligen inte var rekommenderat.
Hur som helst..
Det jag testade innan var ej stabilt, har testat och läst runt lite extra nu och håller på stresskör atm, verkar som jag kanske hittat en bra punkt nu, får se.
Har iaf bra temperaturer och lagom volt. Tror jag nöjer mig med 4.5Ghz dessutom.
Tack för alla svaren. Kommer någon på något mer så säg gärna till.