Coil whine på Grafikkort, igen..

Permalänk
Medlem

Coil whine på Grafikkort, igen..

Hej där!

Hade förut ett EVGA GTX 660 Ti som jag skickade tillbaka till inet för att byta ut pga coil whine, fick då ett EVGA GTX 760 SC ACX.
Fick hem kortet idag, stoppade in det och testade att starta ett spel, men då hör jag det där ljudet igen, har jag bara haft väldig otur och ska skicka tillbaka detta?
Kan det vara så att det är mitt nätagg som spökar? Men eftersom jag fick förra grafikkortet utbytt för coil whine så måste väl både nätagget och grafikkortet haft coil whine förut?

Nätagget är ett Fractal Design Integra 500w.

Övriga komponenter om de gör nån skillnad är:
AsRock Z77E-ITX
Intel i5 3570k
Corsair Venegance 8Gb
A-DATA 128GB ssd och nån random hdd

Om någon i sundsvallsområdet har ett nätagg att låna ut så kan jag hämta upp det nu i veckan om du inte får för långt bort, kanske kan mötas upp centralt?

Tack på förhand.

Mvh Rockz

Visa signatur

-

Permalänk

Är du säker på att det är grafikkortet som låter?
Testa och se om det är kapslarna runt om cpun som låter så är det för mig specs i signatur.
Testa rulla ihop en tidning och lyssnar runt. Jag trodde först det var mitt grafikkort lämnade tillbaka fick ett nytt samma problem dock tog jag det på öppet köp då det är snabbare.
anledningen i mitt fall är moderkortet om låter men det beror på psun

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Är du säker på att det är grafikkortet som låter?
Testa och se om det är kapslarna runt om cpun som låter så är det för mig specs i signatur.
Testa rulla ihop en tidning och lyssnar runt. Jag trodde först det var mitt grafikkort lämnade tillbaka fick ett nytt samma problem dock tog jag det på öppet köp då det är snabbare.
anledningen i mitt fall är moderkortet om låter men det beror på psun

Så om jag testar att byta psu så borde problemet försvinna? borde jag testa med t.ex. en corsair psu? kan de bara vara just denna psu som skapar detta problem eller kommer alla fractal design agg från denna serien låta såhär?

Tack för hjälpen iaf

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Det "KAN" försvinna ja.. prova får du se mannen...

Permalänk
Skrivet av Rockztar:

Så om jag testar att byta psu så borde problemet försvinna? borde jag testa med t.ex. en corsair psu? kan de bara vara just denna psu som skapar detta problem eller kommer alla fractal design agg från denna serien låta såhär?

Tack för hjälpen iaf

Skrivet av 120hz:

Det "KAN" försvinna ja.. prova får du se mannen...

i mitt fall var detta att först hade jag en 500w silverpower och då inget coilwhine. Sedan bytte jag till ett corsair cx750m och då uppstod coilwhine lämnade tillbaka det ochköpte det jag har nu ett fractal design 750w och det ger också coilwhine så beror på nätagga det kan försvinna men inte säkert

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

i mitt fall var detta att först hade jag en 500w silverpower och då inget coilwhine. Sedan bytte jag till ett corsair cx750m och då uppstod coilwhine lämnade tillbaka det ochköpte det jag har nu ett fractal design 750w och det ger också coilwhine så beror på nätagga det kan försvinna men inte säkert

Hm okey, tack för hjälpen iallafall

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Över åren har jag lärt mig att acceptera coil whine, det tar bara en massa tid och arbete att åtgärda, särskilt då grafikkortet i sig inte nödvändigtvis är problemet. Jag hade en hel del whine med mitt GTX 780, men ljudfrekvensen är mycket lägre nu än det var när jag först installerade det, och när kortet värmt upp nån halvtimme försvinner det nästan helt. Mitt tips är att testa med ett överdimensionerat nätagg, typ minst 600W och av bra fabrikat. Har också hört att det går att få bot på coilwhine genom att helt enkelt smeta epoxylim ovanför lödpunkten på spolarna, men då måste man förstås ta bort kylaren plus att garantin förstås ryker.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Hur ser spolarna ut på grafikkort?

Kan nån länka eller bekfräfta att detta funkar?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

lite såhär låter ljudet från mitt grafikkort. Jag tog ju ut det igår för att rengöra från damm och så. la på ny kylpasta. Men det låter ju inte bättre!
https://soundcloud.com/exil/felljud

Experten vad säger du? hjälper några inställningar?`

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Discokungen

http://www.youtube.com/watch?v=hcMMKn1Dxrk

Fick det här kortet idag! Mycket inspirerande.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

http://www.youtube.com/watch?v=hcMMKn1Dxrk

Fick det här kortet idag! Mycket inspirerande.

Usch fy fan

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk

coolwhine på mitt 290x med, men inte i närheten av de där
Det är lite små knäppanden.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem

Ingen av er kör Vsync antar jag?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Livingdead4life:

coolwhine på mitt 290x med, men inte i närheten av de där
Det är lite små knäppanden.

Haha, nej, jag brukar inte vara så gnällig men när det låter mer än fläkten på 55% så känner jag att jag har rätt att klaga. Ska skicka tillbaka det och få ett nytt!

Skrivet av Mocka:

Ingen av er kör Vsync antar jag?

Jo. Det hjälper lite, men det blir nästan värre med det här kortet då frekvensen på pipande blir märkbart vibrerande. Det är ju dock ett defekt kort också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo. Det hjälper lite, men det blir nästan värre med det här kortet då frekvensen på pipande blir märkbart vibrerande. Det är ju dock ett defekt kort också.

Okej, är det defekt så är det en annan femma. Vsync hjälper i mitt fall när FPSen är skyhög vilket får korten att låta, dock låter de inte under normal belastning/FPS även med Vsync avslaget. Hoppas du får ett bättre kort

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mocka:

Okej, är det defekt så är det en annan femma. Vsync hjälper i mitt fall när FPSen är skyhög vilket får korten att låta, dock låter de inte under normal belastning/FPS även med Vsync avslaget. Hoppas du får ett bättre kort

Jo, jag kan ju säga att menyerna i GRID 2 där FPSen pendlar mellan 1500-3000 är mer eller mindre outhärdliga. Vansinnigt bra kort i övrigt. Är väldigt förvånad över hur tyst det är utöver coil whinet, så det ska bli trevligt att få ett som fungerar som det ska!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo, jag kan ju säga att menyerna i GRID 2 där FPSen pendlar mellan 1500-3000 är mer eller mindre outhärdliga. Vansinnigt bra kort i övrigt. Är väldigt förvånad över hur tyst det är utöver coil whinet, så det ska bli trevligt att få ett som fungerar som det ska!

Du kan ju testa att sätta en max fps i radeon pro:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Curemylife:

Du kan ju testa att sätta en max fps i radeon pro:)

Får fortfarande coil whine i X Rebirth när jag slår på v-sync och då tuggar det nästan alltid i 30 fps. Så det är RMA hela vägen! Vill inte sitta och lida med sånt här på ett kort som kostar så här mycket! Ska som sagt ha vattenblock på senare och då är det inte aktuellt med så här skarpt ljud.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag orkar inte läsa vad alla andra har svarat, så jag ber om ursäkt ifall jag repeterar något i onödan.

Jag hade ett Corsair TX750M som hade coil whine, detta nätagg fick även mitt moderkort och grafikkort att coilwhinea. Jag fick som tur är ut pengar på garantin och köpte ett RM750 istället, och nu är all coilwhine borta.

Kort och gott så vill jag bara säga att det kan vara ditt nätagg som får dina övriga komponenter att coila.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livingdead4life:

coolwhine på mitt 290x med, men inte i närheten av de där
Det är lite små knäppanden.

Knäppanden tror jag inte är coilwhine utan ljud som kommer av fläkrkontrollen (PWM).