SJ inför gratis internet på alla snabbtåg

Permalänk
Skrivet av crille631:

Behovet är nog lite större där, ~342 personer per km2, i Sverige är det 21 per km2.
Japan: 127 650 000 invånare på en yta av ~378 000 km2
Sverige: ~9 600 000 invånare på en yta av ~450 000 km2

Jo men man märker endå stor skillnad

Permalänk
Medlem

Allt man behöver göra är att ändra sitt mac-id så rullar man vidare med samma höga hastighet. Fast alla vet kanske inte hur man gör detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Trevligt, ska åka med ett snabbtåg snart.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och surfar på ett snabbtåg, fungerar bra hittills.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Hahaha håller med

Enligt SJ är väl allt som inte är pendel och gods isåfall snabbtåg? För snabbare än vanliga tåg är inte X2000, de stannar bara lite mer sällan.

Enligt mig är det inte riktigt snabbtåg förens vi talar om Transrapid eller Chuo Shinkansen...
Allt annat är 1800 tals stål-stål teknologi med slitage, oljud och begränsningar som följd.

Chuo Shinkansen har ingen kommersiell tillämpning än och Transrapid har 3 mil skrytbygge mellan Shanghai och Shanghais flygplats.

Med den logiken är ju ingenting snabbt någonsin, eftersom det alltid finns snabbare teknik som befinner sig i teststadium.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Ojdå kors i taket SJ, det var på tiden med tanke på att swebus och bus4you har haft detta i flera års tid!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Chuo Shinkansen har ingen kommersiell tillämpning än och Transrapid har 3 mil skrytbygge mellan Shanghai och Shanghais flygplats.

Med den logiken är ju ingenting snabbt någonsin, eftersom det alltid finns snabbare teknik som befinner sig i teststadium.

Nejdå, de har båda lämnat teststadium och antingen finns eller är certifierade för kommersiell drift sedan många år tillbaka, båda systemen har fraktat miljontals passagerare. Bara för att ingen vågat investera ännu i stor skala betyder inte att tekniken inte är redo. Tekniken bakom magnet-tåg är egentligen inte mer komplicerad än en helt vanlig elmotor.

Flygplan är snabbare än båda, så och de har ju funnits rätt länge nu? Så att ingenting skulle vara snabbt någonsin är ju fel då dessa finns i tiotusentals

Vad jag försöker säga är att det är ganska pinsamt att 40 år eller äldre snabbtåg utan tvekan kan stå sig bra mot de snabbaste tågen som finns i drift idag, och grovt utklassar våra svenska "snabbtåg".

TGV 1972: 318 km/h

Permalänk
Medlem

200MB på några timmar, ja.. fy så dåligt! Gratis är det också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

I England har man t.o.m fri surf på bussar så detta var på tiden! SJ har varit för jävla dålig på senaste tiden, dags att bygga upp förtroendet igen!

Kustbussarna i Norrbotten/Västerbotten har fri surf!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Skrivet av Nypifisel:

I England har man t.o.m fri surf på bussar så detta var på tiden! SJ har varit för jävla dålig på senaste tiden, dags att bygga upp förtroendet igen!

I gengäld så är det ingen mobiltäckning alls i tunnelbanan i London (utom där den går på ytan), rena u-landsnivån. Att stämma en träff med någon där en av parterna kommer att ta tunnelbanan är lite som att släppa loss en kavallerichock... När det väl är gjort finns ingen återvändo...

Skrivet av Ixos:

Nejdå, de har båda lämnat teststadium och antingen finns eller är certifierade för kommersiell drift sedan många år tillbaka, båda systemen har fraktat miljontals passagerare. Bara för att ingen vågat investera ännu i stor skala betyder inte att tekniken inte är redo. Tekniken bakom magnet-tåg är egentligen inte mer komplicerad än en helt vanlig elmotor.

Flygplan är snabbare än båda, så och de har ju funnits rätt länge nu? Så att ingenting skulle vara snabbt någonsin är ju fel då dessa finns i tiotusentals

Vad jag försöker säga är att det är ganska pinsamt att 40 år eller äldre snabbtåg utan tvekan kan stå sig bra mot de snabbaste tågen som finns i drift idag, och grovt utklassar våra svenska "snabbtåg".

TGV 1972: 318 km/h

Den högsta hastigheten som uppnåts i Sverige är 303 km/h mellan Skövde och Töreboda vid en provkörning med ett modifierat reginatåg, så utklassning är väl att ta i...
Problemet är inte tågen, utan att väldigt få bansträckningar klarar hastigheter över 200 km/h. Det är som bekant betydligt dyrare med nya spår än nya tåg, och 200 km/h är definitivt inte så imponerande med tanke på att de brittiska Mallardångloken officiellt uppnådde strax över 200 km/h redan 1938...

Visa signatur

Stationär: Gigabyte P55A-UD3 | Core i5 750 | Crucial BallistiX 1600 CL8 4x2GB | Asus GTX 560 Ti DCII | Intel SSD 330 120GB + WD Black 1TB
Bärbar: Fujitsu Amilo PI 3560 | Core2Duo P8400 | 4GB RAM | GeForce GT240M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Du har helt rätt, dom som är intresserade kan citera mig så kan jag skriva en guide för att byta mac adress i windows.

Eller så kan man googla fram det på en halv sekund, om man är osäker.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av Zoubiey:

Kustbussarna i Norrbotten/Västerbotten har fri surf!

Det var roligt att höra!

Skrivet av HawkerHunter:

I gengäld så är det ingen mobiltäckning alls i tunnelbanan i London (utom där den går på ytan), rena u-landsnivån. Att stämma en träff med någon där en av parterna kommer att ta tunnelbanan är lite som att släppa loss en kavallerichock... När det väl är gjort finns ingen återvändo...

Haha vilken fantastisk liknelse, pluspoäng!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Wow, en sak som SJ gör bra. Nu saknas bara att man får ta med sig cykeln på tåget så att de kommer upp i samma klass som övriga Europa (ja, å så den lilla detaljen att de borde komma i tid också)

snabbtågen har väl tillåtelse för det ?
har sett en person ta med sig cykeln ett par gånger (åker nästan varje dag så detta är ju lite trevliga nyheter :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voro12:

För oss som pluggar på högskola så ska tydligen eduroam-inloggningen fungera på SJ:s tåg

Källa? "sj eduroam" gav inte mycket till träffar.

Tänker du måhända på samarbetet mellan Eduroam och företaget "The Cloud"? Det gäller för en hel del tågstationer, flygplatser o dyl, men inte nödvändigtvis överallt, och inte på själva tågen, vad jag vet. Här kan man hitta hotspots där det ska funka.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Källa? "sj eduroam" gav inte mycket till träffar.

Tänker du måhända på samarbetet mellan Eduroam och företaget "The Cloud"? Det gäller för en hel del tågstationer, flygplatser o dyl, men inte nödvändigtvis överallt, och inte på själva tågen, vad jag vet. Här kan man hitta hotspots där det ska funka.

Har ingen källa tyvärr, var programansvarig på mitt program som sa det. Men man kan alltid försöka

Permalänk
Medlem

Nu är det extra valuta för pengarna på SJs tåg, nu står de mest still i Stockholm Södra... bra med gratis internet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Fanns inte på "gamla" tåget igår morse men väl på dubbeldäckaren jag åkte igår eftermiddag. Det fungerade så länge som tåget stod på Stockholm C, sen slutade det att fungera.

Ingen succé direkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Happ. Där försvann en av fördelarna med svart sj prio om de nu inte kan fixa så vi även i fortsättningen kan få obegränsad surf. Till det positive hör i varje fall att sedan bytet upplever jag uppkopplingen som mycket mer stabil än tidigare (då det var ganska mycket lapptäcke).