Permalänk
Medlem

3570K "FATAL ERROR" efter 15h Prime 95

Tja.

Kör min 3570k i 4ghz (autovolt) och testade att köra en prime till nu när det gått några veckor sen jag byggde burken.
Fick efter drygt 15h ett felmeddelande och en worker stannade. Märkte det lite senare när jag kom tillbaka till datorn och då stängde jag av prime.

Datorn funkar klockrent annars och jag har kört 2 x 12h plus en 18h prime förut när jag drog upp den till 4ghz.

Felmeddelande i prime 95:
FATAL ERROR: Rounding was 0,5, expected less than 0,4
Hardware failure deteted, consult stress.txt file.
Torture Test completed in 15 hours, 4 minutes - 1 errors, 0 warnings.
Worker stopped

Innebär vadå? Allvarligt fel eller bara en liten grej? Vad göra..

Maxtemp enligt RealTemp låg på 69'c på den varmaste kärnan, de andra 5-8 grader under denna.
Har en H90 radiator med en ensam fläkt i, kyler på tyst och bra..

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Varför pumpa test i 15 h? funkar de att lira på så får man väl va nöjd:)

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

En dator ska ju vara 100% stabil, men det kanske bara är vad jag tycker...
bara för att det tog 15h nu betyder inte att det gör det nästa gång, kan lika gärna komma som en bluescreen när du loggar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Varför pumpa test i 15 h? funkar de att lira på så får man väl va nöjd:)

Dummaste jag hört. Då får man istället en dator som kan krascha när som helst beroende på program/spel som körs eftersom alla spel/program använder sig utav processor instruktionerna på olika sätt och olika mycket.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

"Innebär vadå? Allvarligt fel eller bara en liten grej? Vad göra.."

Datorn är inte stabil och kommer räkna fel då och då, vad det får för betydelse är helt beroende av vad den gör när det blir fel. Jag skulle inte köra överklockat om jag visste att datorn inte är stabil vid den klocken.

Vad göra? Klocka manuellt eller ta bort överklockningen.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att nätagget inte orkar med överklockningen? Borde ju förvisso vara så att datorn lägger av tidigare i sådana fall...

Permalänk
Medlem

datorn kan va stabil hur länge som helst i t.ex. prime men ändå faila i spel. jag testar mina clocks i spel och det funkar bäst för mig

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Och photoshop krashen kan bero på att den försökte använda ditt grafikkort föratt snabba upp rendering prime95 är inte 100% korrekt men fortfarande ett bra sätt att hitta stabila setups som man sedan för finpilla föratt få helt stabila i alla siutationer.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Av egen erfarenhet så kan jag säga att Prime-testerna inte säger ett dugg om datorns stabilitet "egentligen".

Det enda man kan säga är att datorn var stabil under den tid man körde Prime. Sedan får man en bluescreen veckan efter när man startar photoshop... t.ex.

Att datorn kan köra Prime95 i 24h är ingen 100%-ig garanti för att datorn är stabil men man vet att datorn garanterat inte är stabil om Prime95 failar.

Själv brukar jag växla mellan Prime95 och Intel burn test gärna i kombination med att spela upp någon vädligt högupplöst film, av någon anledning så brukar det trigga fel snabbare.

Permalänk
Medlem

när jag hadde det felet löste jag det genom att öka spänning på minnen från typ 1.5-1.51 kan tilllägga den var stabil med 1.5 volt på minnen innan uppdatering av bios

Permalänk
Medlem

Klarar datorn 5-10 rundor benchmarks av Unigine Valley sa tycker jag den ar stabil. Det ar sa jag gor

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Ändrar du bara vcore eller ändrar du även turbo?
Även LLC bör du se över.

Citat:

When a CPU increases to max speed, the Vcore usually tends to drop down. This is known as Vdroop. If the Vcore drops down too much, it can lead to stability issues. To combat this, CPU LLC was made to offset this loss. Level 5 (0%) will net you the least compensation, Level 3 (50%) an average compensation, and Level 1 (100%) the most compensation. You want to find the setting that will get you the same Vcore that is says in BIOS, during load in Windows as reported by CPU-Z.
~Level 1 seems to spike your Vcore up really high during load, so I do not recommend using that.

När jag klockade min 3570k utgick ifrån +0.005v vcore och +0.004v turbo med 45 multiplier och det gick stabilt i ca 3 timmar innan det kraschade när jag öppnade Firefox (lol) så jag höjde till +0.008v turbo och klarade då 15 timmar i Prime95.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |