Permalänk
Medlem

Temperatur på I7 4770 3,5Ghz Haswell

Hej Sweclockers,

Jag undrar om dessa temperaturer är något som man kan godkänna! Jag ville köra detta CPU test för att se så att kylaren fungerar som den ska.

Jag har hört att Haswell brukar ha ganska höga temps på 100% load? Jag körde precis IntelBurnTest på min burk, Och ni kan se resultaten här nedan!

Max temperatur var 82 *C i 100% load på en av kärnorna, Är denna något som borde oroa mig?
Jag körde dock bara testet i 157 sekunder.

Jag vet inte om ni brukar vilja ha mer information för att kunna ge svar/förklaringar. Så om informationen är ovisentlig var god nämn det så jag kan bifoga den infon som behövs!

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

82 grader på basklock är brutalt högt.. vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem

Kylaren är en corsair H110, tempen var på "orginalklock" 3, 9Ghz

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk

Jag ligger på 54 grader i 100% load med min klockade 4770k 4.4 GHz. Har vattenkylning då vad har du?

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag ligger på 54 grader i 100% load med min klockade 4770k 4.4 GHz. Har vattenkylning då vad har du?

Kör med corsair H110 som sagt
Jag övervakade testet hela tiden och det "pikade" 82 men låg mestadels runt 65

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

82 grader på basklock är brutalt högt.. vad har du för kylare?

Det är ju dock intel burn test som gör cpu'n sjukt varmt, speciellt om man inte har bra värmeöverföring mellan IHS och cpu.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Du har inte mycket utrymme för överklockning med de temps du har.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Skumt att det ligger såpass högt isf :/

Det är dock 1 intake fläkt i chassit som inte snurrade såg jag nu.
Det kanske gör någon grad^^

Men det är ingen fara att jobba med datorn under dessa temps?

/Linus

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

Du kan försöka med att montera om kylaren och applicera lagom mycket kylpaste. Min cpu går JÄVLIGT varmt, dock är det ivy men kör 4.2 ghz och får runt 83 grader som max, avg runt 73+. Och den kyls så med h80i, och jag kan inte överclocka till mer än 4.2 eftersom då blir det för varmt, jag måste höja vcore och allt sånt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Du kan försöka med att montera om kylaren och applicera lagom mycket kylpaste. Min cpu går JÄVLIGT varmt, dock är det ivy men kör 4.2 ghz och får runt 83 grader som max, avg runt 73+. Och den kyls så med h80i, och jag kan inte överclocka till mer än 4.2 eftersom då blir det för varmt, jag måste höja vcore och allt sånt

Jag gjorde detta imorse. Jag använde mig av MX2 kylpasta och använda ungefär lika mycket som ett okokat riskorn!

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det är ju dock intel burn test som gör cpu'n sjukt varmt, speciellt om man inte har bra värmeöverföring mellan IHS och cpu.

Vilka andra program rekommenderar man att köra förutom IntelBurnTest? har läst nu på oliak forum och alla har bra temps i andra StressTest men får urartade temperaturer med IntelBurnTest

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Du har inte mycket utrymme för överklockning med de temps du har.

Vilket program rekommenderar du att köra stress test med? Tänkte göra om allting när jag kommer hem ifrån jobber imorgon och se om jag får bättre temps då.

kan det vara värt att köra med AIDA64 Extreme Edition? Om det går att köra detta via deras 30days trial? Eller är det bättre med något annat program?

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

Vilket program rekommenderar du att köra stress test med? Tänkte göra om allting när jag kommer hem ifrån jobber imorgon och se om jag får bättre temps då.

kan det vara värt att köra med AIDA64 Extreme Edition? Om det går att köra detta via deras 30days trial? Eller är det bättre med något annat program?

Här kan du läsa sig fram http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... vilket som är ett bra test.^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Här kan du läsa sig fram http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... vilket som är ett bra test.^^

Tack

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

La även på kylasta som ett riskorn som jag hör så många säga. Men om man kollar på artic silver's manual om hur man applicerar så rekkomenderas det att man gör som i denna guiden? Vilket av påståendena är bäst?

http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_meth...

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Avstängd

hejsan jag gar börjat tveka på sensorer och liknande på dessa processorer. Jag menar det hur fan kan man få peakar på 30graders extra höjning under kortare tider på loppet av några sekunder under ett test. jag har testat många processorer och det är bara ivy och haswell som har detta problem. Så jag känner det nu jag skiter föga om processorn brinner upp. Intel har total ballat ur när dom inte gör saker riktiga. Nu går jag endast på normal använing och spel där jag ligger på 76grader som mest med realtemp igång. men men detta är ömsesidigt och det kan jag ta faktist. känns snart som jag kommer att byta tillbaks till x79 igen för haswell håller inte måttot.

Sitter idag på en i7 4770k@4,7ghz (1,25volt) ej testad mer en i IBT med en max temp där på 100grader. i spel o normalt cpukrävande ligger den på 60-75grader beroende om alla kärnor/logiska kärnor används.

Sammanfattningsvis alla gör som dom vill med sina grejor. Men jag tror helt klart testprogram såsom IBT oCCT och prime dödar med en det gör nytta.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Kan du kolla vad din vcore hamnar på i last? Den finns ingen "stock" volt utan auto gör lite som den vill. Jag skulle tippa på att du kan få ner tempen genom att sätta den manuellt, IBT kör med AVX som triggar beteendet att volta upp extra dessutom. Du kan strypa det genom att sätta ett fixed voltage-värde istället som kapar de mest extrema temptopparna.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

hejsan jag gar börjat tveka på sensorer och liknande på dessa processorer. Jag menar det hur fan kan man få peakar på 30graders extra höjning under kortare tider på loppet av några sekunder under ett test.

Din processor skapar värme som ett sterarinljus ungefär på en yta ungefär lika stor en gammal 10-öring. Det blir varmt, och fort. Överklockar man sticker värmeutvecklingen iväg ännu mer, kan lätt vara det dubbla mot normalt som t.ex. FX9350 med 220W TDP.

Sen har Haswell lite märkliga saker för sig som att övervolta sig själv om man kör AVX vilket gör det ännu spikigare.

Permalänk

I Intelburntest toppar min processor 100 grader direkt klockad till 4,2GHz med 1,18V. Så fort man startar testet så flyger vcore upp till typ 1,32V, en helt sanslös höjning i mina ögon.

Kolla så att det inte är detta fenomen som ger dig så höga temperaturer. När jag stresstestar så kör jag en lite äldre version av prime95. Där toppar processor 71 grader efter ett par timmar.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

hejsan jag gar börjat tveka på sensorer och liknande på dessa processorer. Jag menar det hur fan kan man få peakar på 30graders extra höjning under kortare tider på loppet av några sekunder under ett test. jag har testat många processorer och det är bara ivy och haswell som har detta problem. Så jag känner det nu jag skiter föga om processorn brinner upp. Intel har total ballat ur när dom inte gör saker riktiga. Nu går jag endast på normal använing och spel där jag ligger på 76grader som mest med realtemp igång. men men detta är ömsesidigt och det kan jag ta faktist. känns snart som jag kommer att byta tillbaks till x79 igen för haswell håller inte måttot.

Sitter idag på en i7 4770k@4,7ghz (1,25volt) ej testad mer en i IBT med en max temp där på 100grader. i spel o normalt cpukrävande ligger den på 60-75grader beroende om alla kärnor/logiska kärnor används.

Sammanfattningsvis alla gör som dom vill med sina grejor. Men jag tror helt klart testprogram såsom IBT oCCT och prime dödar med en det gör nytta.

Vet inte hur det är med dessa cpu's men jag har läst texter som jag har för mig var skrivna av AMD (kan faktiskt ha varit intel också) som rakt ut sa att core temperaturen inte var från några sensorer, utan bara gissade temps baserat på load på kärnan (och sedan tar man såklart in andra saker i beräkningen som spänning, frekvens, och temperaturen på den riktiga sensorn som brukar kallas för CPU i diverse program)

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Fick hem mina grejer i veckan så jag har bara surfat med den. Men så här ser det ut med en h60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

Skumt att det ligger såpass högt isf :/

Det är dock 1 intake fläkt i chassit som inte snurrade såg jag nu.
Det kanske gör någon grad^^

Men det är ingen fara att jobba med datorn under dessa temps?

/Linus

Vad får du för temps med Original kylaren? om du throttlar med denna så får du byta ut den.
Annars är delid ett alternativ :/

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min Haswell så den får köras enbart i 3.5 GHz. Det räcker ju dock till allt och alla spel jag spelar så det gör inte så mycket.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

NÖJ ER FAN INTE.

Nej ingen haswell loadar i 50c utan delidd, 15c ambient och vattenkylning. Låga 90-graderna under load ska vara max för folk, under 1.3vcore med en h110 som sitter rätt SKA vara låga eller under 90c.

Kör ner HWmonitor, undersök vad du får för Vcore under max load, undersök bios / resetta osv för att få ner den till en bra base, en stock 4770k ska aldrig ALDRIG ha 1.32vcore, då är det fel.

Är utblåset från radiatorn varm? I en perfekt värld så överförs ALL värme till radiatorn och då ska det vara riktigt varmt vid 90c.

Permalänk
Medlem

Jag har en haswell 4770K med corsair H100i som klockar på 3,5Ghz och ligger runt ~35 grader. Verkar riktigt skumt att ligga på 82 grader vid samma klockning och 100% belastning.

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Medlem

När det gäller CPU så är det en väldig skillnad kan vara på 100% och 100%

tex 100% med snälla Prime95 kanske blir 65-70c, medan full belastning med IBT körandes på maximum inställning kan få upp tempen på 80-85c

Kör en runda ca 15 minuter med Prime95, och sen 10 minuter med IBT, mät skillnaden i temp.

Med din CPU kan det vara ganska olika mellan olika exemplar också, en del är skandalöst dåliga och går varma nästan oavsett kylning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Nimloths:

La även på kylasta som ett riskorn som jag hör så många säga. Men om man kollar på artic silver's manual om hur man applicerar så rekkomenderas det att man gör som i denna guiden? Vilket av påståendena är bäst?

http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_meth...

Kolla denna videon :):

Permalänk
Medlem

körde en omgång i Prime 95, 15 min på 100% load och det steg max till 62 grader

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt ut efter ca en timme i prime 95. (@3.9Ghz) H60 som kylare

imgur

Permalänk
Medlem

På min 4770k går kärnorna helt bananas i @3.9ghz@1.18v

5 Mins tester på full blås. Peaks.
OCCT - 88/85/78/70
Linpack - 76/76/73/65
Prime - 74/74/73/66

1.17
OCCT 81/80/80/71

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W