AMD tillkännager mobilplattformarna Beema och Mullins

Permalänk
Melding Plague

AMD tillkännager mobilplattformarna Beema och Mullins

Mobilplattformarna Kabini och Temash ersätts under andra kvartalet 2014 av Beema och Mullins, som utlovas få dubblerad energieffektivitet med processorarkitekturen Puma.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att AMD inte är med i prestandaracet på samma sätt längre. Men jag är väldigt glad att dom går den vägen dom går. Använda ungefär halva strömförbrukningen, få bättre prestanda och ändå ligga kvar på samma tillverkningsprocess är väldigt imponerande.

Permalänk
Medlem

Andra kvartalet 2014 - det måste vara ungefär samtidigt som Kabinis Mini-ITX-brädor hittar till butikshyllorna?
*Ironisk och bitter*

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Avstängd

ARM TrustZone, är det något som ska säkra min dator från andra?
Eller är det något som ska säkra andras intressen på min dator från mig?

Permalänk

Jag vill veta hur AMD lyckades fånga en enhörning som mjölkar magi åt dem?

Låter tok för bra för att vara sant.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra men kanske säger mer om hur dåligt det är än om hur bra det kommer bli:)

Förhoppningsvis är siffrorna realistiska så att de kan vara med i gamet igen och märkningen AMD inte innebär att man kollar förbi produkten.

Permalänk
Entusiast

Imponerande siffror fast jämför man AMD och Intel i det här segmentet så är det välbehövligt. Helst hade de behövt släppa Puma nu som svar på Intels Silvermont.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mobilplattform? Finns det mobiler med AMD-processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mobilplattform? Finns det mobiler med AMD-processor?

Nog dåligt översatt. Ska nog stå "mobila plattformar".

Permalänk
Medlem

Jaha... fler muppiga namn från AMD.

Permalänk
Skrivet av segen:

Jaha... fler muppiga namn från AMD.

Yep, Mullins.. Det namnet är löjligt, fick en fet flashback av spelet Solider of Fortune 2, karaktären heter Mullins.. Spelet sög avlopp flera gånger om, skröts mycket om "döds animationerna", yep hela tre stycken olika, fränt att se 10 st NPC figurer dö på identiska sätt när man slängde en granat mellan dom..
Så varje gång jag hör/ser något som påminner om spelet tänker jag precis det där..
Flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Datavetare

Tror Mullins plattformen kan lyckas för de absolut billigaste laptop/2-in-1, Silvermont är mer riktad mot telefoner och pekplattor så på plattformar där man kan tillåta lite högre värmeutveckling borde Silvermont inte kunna hänga med Jaguar/Puma som är en mer "aggresiv" µarch (IPC borde vara högre).

Men så fort man passerar ~$450 så är man körd för detta är mycket riktigt en konkurrent mot Silvermont, inte mot Haswell och från 4000kr (vilket borde vara ~$450) så hittar man laptops baserad på i3-4005U/4010U. Haswell har väldigt mycket bättre prestanda per tråd, vilket är avgörande för hur responsivt systemet blir på dessa relativt svaga plattformar.

Beema tror jag tyvärr är DoA, den kommer inte vara konkurrenskraftig vare sig strömförbrukningsmässigt eller prestandamässigt (givet den låga TDPn) mot Silvermont. I benchmark har ju Silvermont visat sig kunna ligga på eller väldigt nära max "turbo" i tablet-formfaktor medan t.ex. Snapdragon800 (som trots allt är en väldigt bra plattform) tenderar att throttla en hel del efter ett tag. Egentligen ingen större överraskning då Silvermont har en mycket enklare µarch än Krait400 (CPUn i Snapdragon800) och CortexA15, det imponerande är hur bra Silvermont presterar trots denna simpla design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen

Ni är fria att basha mig HurMycket ni vill för detta, men jag tycker AMD borde snegla på Intel när det kommer till namngivning.

Temash. Kabini. Kaveri. Brazos. Och nu Beema och Mullins. Inget av de namnen tilltalar mig det minsta och jag kan knappt placera dem alls.

Lynnfield. Bloomfield. Westmere. Gulftown. Sandy Bridge(-E). Ivy Bridge(-E). Haswell. Skylake. Vill ha-faktorn är stor på alla och jag har i princip full koll på dem.

AMD, ni kan bättre. Visa det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Hoppas de presterar bra så AMD kan utmana Intel och ARM i mobila enheter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Ni är fria att basha mig HurMycket ni vill för detta, men jag tycker AMD borde snegla på Intel när det kommer till namngivning.

Temash. Kabini. Kaveri. Brazos. Och nu Beema och Mullins. Inget av de namnen tilltalar mig det minsta och jag kan knappt placera dem alls.

Lynnfield. Bloomfield. Westmere. Gulftown. Sandy Bridge(-E). Ivy Bridge(-E). Haswell. Skylake. Vill ha-faktorn är stor på alla och jag har i princip full koll på dem.

AMD, ni kan bättre. Visa det!

Intel har även: Berryville, Penwell, Lincroft, Sodaville och så vidare. Seriöst? Sodaville? En by av läsk? Eller en by av bär? Låter ju som något från ett barnprogram.

Tycker båda ska tillbaks till skolbänken med sina namnscheman. Båda har absurda mängder konstiga namn som delas in i andra namn och sedan slänger man på ytterligare ett lager produktnamn som inte är logiska. Seriöst Intel, Core i5 760 -> Core i5 2500K -> Core i5 3570K -> Core i5 4670K? Vilken idiot tyckte att det var en bra idé? Varför inte köra 2500, 3500 och nu 4500? Det är logiskt. AMD kör ju istället på att slänga ut massa processorer och sen ösa in massa siffror för att försöka passa in.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av segen:

Jaha... fler muppiga namn från AMD.

De borde döpt den till "iCPU Pro" eller något liknande och förhandsbokningarna hade strömmat in!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Intel har även: Berryville, Penwell, Lincroft, Sodaville och så vidare. Seriöst? Sodaville? En by av läsk? Eller en by av bär? Låter ju som något från ett barnprogram.

Har aldrig sett dessa fyra namn, men kan hålla med om att de är konstiga. Låter ju dock som engelska, medan AMD:s namn känns totalt random. Berryville och Lincroft tycker jag var OK.

Citat:

Tycker båda ska tillbaks till skolbänken med sina namnscheman. Båda har absurda mängder konstiga namn som delas in i andra namn och sedan slänger man på ytterligare ett lager produktnamn som inte är logiska. Seriöst Intel, Core i5 760 -> Core i5 2500K -> Core i5 3570K -> Core i5 4670K? Vilken idiot tyckte att det var en bra idé? Varför inte köra 2500, 3500 och nu 4500? Det är logiskt.

Jag håller med dig till 100 %. Det logiska (och enkla, och snygga!) hade varit Core i5 = n500K och Core i7 = n700K i generation n. Men nej, så kan de tydligen inte göra. Dessutom: 2600K är en i7, men 4670K är en i5.

Skrev till och med en Facebook-status om detta för några dagar sedan:

Core i3/i5/i7 som heter 2xxx är "Sandy Bridge" (32nm).

De som börjar på 3 är "Ivy Bridge" (SB i 22nm), förutom om de börjar på 39 eller 38, för då är de "Sandy Bridge-E" (32nm).

De som börjar på 4 är "Haswell" (22nm), förutom om de börjar på 49 eller 48, för då är de "Ivy Bridge-E" (SB-E i 22nm).

De upplåsta fyrkärniga i7:orna heter x770K, förutom i "Sandy Bridge", där den heter 2600K.

De upplåsta fyrkärniga i5:orna heter x670K, förutom i "Ivy Bridge", där den heter 3570K, och i "Sandy Bridge", där den heter 2500K.

#Intel_logic

Dold text

Men kodnamn tycker jag Intel är bra på. Bulldozer, Piledriver och Excavator är hyfsade, men låter varma, högljudda och törstiga. Sandy Bridge, Ivy Bridge och framförallt Skylake låter mycket mer awesome, tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers