AMD tar marknadsandelar tack vare Playstation 4 och Xbox One

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Iris Pro 5200 klarar lite mer än så, men de Haswell CPUer med den GPUn är lite väl dyr för en konsol. Däremot så har en sådan Haswell ungefär halva TDP av vad APUn i PS4/XBOne har.

Hoppas det går bra för AMD tack vare PS4/XBone affären! De visade ju svarta siffror senaste kvartalet, vilket var ett tag sedan. Enda man kan oroas för lite där är att marginalerna på de produkter man säljer hade sjunkit en hel del jämfört med samma kvartal förra året, men det var väntat med tanke på att APUer för konsoler må sälja i stora kvantiteter men det är extremt pressade marginaler.

Det här kvartalet gick de plus

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Om Xbox one inte klarar CoD Ghosts i 60fps @ 1080p så tvivlar jag...

Det klarar inte PS4 av heller, även om den kör på 1080p.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131113/stabilare-fps-for-...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Underbart, man har ju varit lite orolig att AMD ska försvinna från marknaden, som garanterat redan nämnt i tråden, Intel kan gott behöva lite konkurrens.

Utöver det tycker jag AMD:s grejer är bra till helt andra grejer; samtidigt som jag har en Intelpropp i min workstation, så tycker jag AMD:s APU:er är oslagbara när grafiken är viktig, men kraven på CPU är mindre, exempelvis i små embeddedsystem som körs som HTPC, etc. Kort och gott, det är väldigt nice att det finns mer än en aktör, och därmed mer spridning på kraftfördelningen mellan CPU och IGPU.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Inte konstigt att datormarknaden dör och plattor och telefoner tar över.

Tillverkarna skeppar ju bara skit.
Dom skeppar lågupplösta 720p skärmar, snålar på RAM minne och skeppar 4 GB RAM, och skeppar långsamma hårddiskar iställlet för solid-state diskar. Gör plastiga produkter, klistrar på massa klistermärken och förinstallerar massa skräp. Skeppar föregående processorgenerationer istället för nya saker, etc.

Köp en helt ny dator och den är långsammare än din 10 år gamla dator.

Får jag fråga vad du förväntar dig egentligen?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

haha alltså jag var ironisk

Ursprungligen var ironi någonting som motsade sig själv. Exempel: Någon påstår att du är en våldsam person. Du svarar med att hävda att detta inte stämmer och slår och sparkar personen som hämnd för att den ljugit om dig. Detta kan man se i många andra språk framför allt engelskan som behåller den ursprungliga betydelsen av ordet "ironi". I svenskan har ordet "ironi" troligtvis fått sin nuvarande betydelse genom att man förväxlat det med ordet "sarkasm". (Wikipedia)

Dold text
Skrivet av Cyberhof:

Jag saknar min gamla trotjänare FX-60 när jag läser detta...
Det var tider det när AMD låg på prestandatoppen...
Är inte någon fanboy av något företag utan köper bara det med mest krut i som jag har råd med och på senare tid har det tyvärr bara blivit Intel.
Även min gamla heliga HTPC med AMD propp i blev nyligen utbytt mot en Intel NUC...

Jag vill ha ökad konkurans på marknaden så även om jag idag endast sitter på Intel burkar så hejar jag ändå på AMD!

Jag håller med här, sitter just nu med en åldrande 1090T, och vill gärna fortsätta med AMD för att stödja dem, men ack så intresserad jag är av en Intel :'(

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Men hallå... CoD Ghosts har ju problem med att få stabil FPS på ett Titan(!), spelet är det sämsta optimerade jag någonsin sett så det skulle inte förvåna mig ifall de slackade med att göra det till konsolerna med.

Som jag sa tidigare så kör Dead Rising 3 i 720p @ 20-30fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Det klarar inte PS4 av heller, även om den kör på 1080p.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131113/stabilare-fps-for-...

Använde bara Xbox One som ett exempel. Båda konsolerna är ungefär lika klena.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Bra för AMD. Vi behöver AMD för att sätta press på Intel och Nvidia. Jag vill inte tillbaka till 486/P1/PII tiden när Intel "lekte" pc-världen pga dålig konkurrens.

Och hur var det nu Nvidia och Intel sa om spelkonsolerna ? Var det inte typ:"Vi är inte intresserade pga höga utvecklingskostnader och lite inkomster". Klassikt dålig ursäkt.

PÅ 486/P1 tiden fanns det ju mer konkurrens till Intel än nu. AMD hade ju bra 486 modeller liksom Cyrix och så fanns ju Nexgen också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Får jag fråga vad du förväntar dig egentligen?

Att dom har skärmar som som åtminstonde har en upplösning likvärdig den hos 4-5" mobiler, dvs minst 1080p.
Det är ju patetiskt att mobiler på 5" har 1080p, medan bärbara ofta är kvar på 720p.
1080p bör vara absoluta minimum, egentligen kanske dom redan bör vara på med 4K upplösningar.

Sen bör dem ha 6-12 GB RAM. Inte 4 GB RAM som dom flesta.
Trenden har ju gått bakåt.
Bärbara har mindre RAM än vad de hade förrut.
Nu har dom 4 GB RAM. För ett årsedan hade budgetmodellerna för 3000 kr RAM minne på 6 GB.

Sen har dom en webcam på 1.3 megapixel, medan mobiler har kamera på 8-20 megapixlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Att dom har skärmar som som åtminstonde har en upplösning likvärdig den hos 4-5" mobiler, dvs minst 1080p.
Det är ju patetiskt att mobiler på 5" har 1080p, medan bärbara ofta är kvar på 720p.
1080p bör vara absoluta minimum, egentligen kanske dom redan bör vara på med 4K upplösningar.

Sen bör dem ha 6-12 GB RAM. Inte 4 GB RAM som dom flesta.
Trenden har ju gått bakåt.
Bärbara har mindre RAM än vad de hade förrut.
Nu har dom 4 GB RAM. För ett årsedan hade budgetmodellerna för 3000 kr RAM minne på 6 GB.

Sen har dom en webcam på 1.3 megapixel, medan mobiler har kamera på 8-20 megapixlar.

För antalet megapixlar är ju verkligen vad som är det viktiga.. Eller inte. Dessutom vad tror du kostar mer? Att göra högupplösta skärmar i storleken 14-17" eller 5"? Snarare så att du förväntar dig för mycket på en sådan budget.

Skrivet av GaMeR2K5:

Min HTC One har ju för tusan högre upplösning än många bärbara datorer idag.

Inte riktigt tänkt på det förut... men det är ju mer än lovligt galet.

De kostar också nästan lika mycket som en laptop ny.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Lite ot, men har VIA x86-licensen/erna?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1up:

Lite ot, men har VIA x86-licensen/erna?

Vad jag har hört så går de ut inom en snar framtid vilket handikappar VIA en hel del. Iallafall när det kommer till att producera chip.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av saindrenan:

Det här kvartalet gick de plus

Exakt.
Svarta siffror = vinst
Röda siffror = förlust

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Exakt.
Svarta siffror = vinst
Röda siffror = förlust

Du glömde Gröna siffror som betyder exakt samma sak som Svarta siffror.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Att dom har skärmar som som åtminstonde har en upplösning likvärdig den hos 4-5" mobiler, dvs minst 1080p.
Det är ju patetiskt att mobiler på 5" har 1080p, medan bärbara ofta är kvar på 720p.
1080p bör vara absoluta minimum, egentligen kanske dom redan bör vara på med 4K upplösningar.

Sen bör dem ha 6-12 GB RAM. Inte 4 GB RAM som dom flesta.
Trenden har ju gått bakåt.
Bärbara har mindre RAM än vad de hade förrut.
Nu har dom 4 GB RAM. För ett årsedan hade budgetmodellerna för 3000 kr RAM minne på 6 GB.

Sen har dom en webcam på 1.3 megapixel, medan mobiler har kamera på 8-20 megapixlar.

Finns ju ingen som helst mening att trycka in mer skit "bara för att". De som faktiskt behöver 6Gb ram köper nog inte en dator för 3000kr iaf.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är katastrof ur kundens perspektiv när ett företag står för över 80% av marknaden, ingen konkurrens öht. Hade Intel och AMD konkurrerat på samma vis som Nvidia och AMD gör på GPU fronten hade vi säkert haft betydligt bättre priser med....

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av EnNickeMan:

Ursprungligen var ironi någonting som motsade sig själv. Exempel: Någon påstår att du är en våldsam person. Du svarar med att hävda att detta inte stämmer och slår och sparkar personen som hämnd för att den ljugit om dig. Detta kan man se i många andra språk framför allt engelskan som behåller den ursprungliga betydelsen av ordet "ironi". I svenskan har ordet "ironi" troligtvis fått sin nuvarande betydelse genom att man förväxlat det med ordet "sarkasm". (Wikipedia)

Dold text

Jag håller med här, sitter just nu med en åldrande 1090T, och vill gärna fortsätta med AMD för att stödja dem, men ack så intresserad jag är av en Intel :'(

hehe wopsie fixat!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Du glömde Gröna siffror som betyder exakt samma sak som Svarta siffror.

Hade faktiskt aldrig hör uttrycket "gröna siffror" men man får några enstaka träffar med Google på det, så termen existerar!

Svarta/röda siffror gissar jag kommer från att många bokföringsprogram visar positiva tal som "vanlig" text, som typiskt är svart. För att förytliga negativa resultat använde man en annan färg och den var typiskt röd. Om det är ursprunget till uttrycket har jag lite svårt att se vad uttycket "gröna siffror" kommer från.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hade faktiskt aldrig hör uttrycket "gröna siffror" men man får några enstaka träffar med Google på det, så termen existerar!

Svarta/röda siffror gissar jag kommer från att många bokföringsprogram visar positiva tal som "vanlig" text, som typiskt är svart. För att förytliga negativa resultat använde man en annan färg och den var typiskt röd. Om det är ursprunget till uttrycket har jag lite svårt att se vad uttycket "gröna siffror" kommer från.

Grönt = positivt = positiva siffror?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jarl:

Så pass roligt att det inte går att förbeställa en PS4 nånstans då de tagit slut, jag ska i alla fall köpa en när Destiny släpps i vår och de svenska butikerna skärpt till sig med sina lager.

Att de säljs slut säger inte ett piss, första generationens Surface sålde också slut. Dessutom har gemene man inte något val eftersom en PC är alldeles för omständigt att hålla på med för många människor. Vilket alltså gör att man får välja mellan budget eller ingenting.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Det är katastrof ur kundens perspektiv när ett företag står för över 80% av marknaden, ingen konkurrens öht. Hade Intel och AMD konkurrerat på samma vis som Nvidia och AMD gör på GPU fronten hade vi säkert haft betydligt bättre priser med....

Intel och AMD konkurrerar i de största segmenten (4670k/8350 och neråt), och priserna där är ganska jämna och stabila mellan "lagen".

4770k/4930k, dvs. de prestandaklasser där Intel inte har någon direkt konkurrens tillhör knappast den typ av CPU:er som är aktuella för den breda massan.
Hade det varit bra om AMD haft något som kunde konkurrera med 4770k/4930k? Absolut, men det är inte den katastrof för kunden som du får det att låta som.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Använde bara Xbox One som ett exempel. Båda konsolerna är ungefär lika klena.

då är vi överens.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag gillar verkligen när Nvidia/Intel älskare försöker inbilla sig att allt skulle vara så mycket bättre om Intel eller Nvidia satt i konsolerna...
AMD erbjuder bättre prestanda för pengarna helt enkelt och säker andra fördelar som vi inte för ta del av.
Dessutom ska konsolerna vara konstruerade att hålla i många är i en liten låda och samtidigt vara tysta, typ 10 år.. alltså inte 3-5 år som en laptop eller dator med värsta Titan.

Ungefär så men dom som har valt Intel/nvidia, måste försvara sina val av dyrare produkter, ungefär som att en Lexus-ägare försvarar "sitt" märke, mer än någon som valt t.ex en Renault.

Skrivet av Tozzi:

Min dator är 5 år gammal, grafikkortet är 3-4 år gammalt, och håller än idag. Det är mer än vad många konsoler tyvärr överlever då de oftast dör av värme (dålig kylning).

Man gjorde ju test på Intel och AMD cpu, det var stor skillnad, så du får vad du betalar för, när det kommer till CPU. Även i spel syntes stor skillnad.

CPU är Intel helt klart mest prestanda för pengarna. För grafikkort är det väl just nu ATI/AMD och har oftast varit så.

Skrivet av Mineralvatten:

Med AMD i konsollerna sjunker deras kurs aningen för mig. Vågar man gissa på att som de flesta andra burkar med AMD-komponenter har de en hög värmeutveckling, och därmed stora behov till kylning varpå konsollerna väsnas väldigt mycket?

Och där kom dom, som bevisade att det Robcar skrev, är sant.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!