Permalänk
Medlem

Slang till vattenkylning

Tjenare! Jag funderar lite grann runt alla dessa slangar som finns. Jag funderade först på att ha en genomskinlig slang 16/10mm med mayhems pastel men sett att folk har skrivit om att färgen fastnar i slangen och vattenblock, radiator och att man måste byta kylmedlet oftare. Så jag tänkte att man kanske ska ta en vit slang på 19/13mm istället och köra destillerat vatten och skydd mot korroson, alger. Finns det någon nackdel med att slangen är tjockare? Är den svårare att handskas med? Man kommer ju inte kunna se om det är en massa luft i systemet då man har vit slang. Eller man ser väl på resorvaren då det slutar bubbla och då har all luft farit ut? Är nybörjare på vattenkylnig.

Här är slangen jag tänkt köpa
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-high-flex-2659p.html

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Skrivet av Noskassi:

Tjenare! Jag funderar lite grann runt alla dessa slangar som finns. Jag funderade först på att ha en genomskinlig slang 16/10mm med mayhems pastel men sett att folk har skrivit om att färgen fastnar i slangen och vattenblock, radiator och att man måste byta kylmedlet oftare. Så jag tänkte att man kanske ska ta en vit slang på 19/13mm istället och köra destillerat vatten och skydd mot korroson, alger. Finns det någon nackdel med att slangen är tjockare? Är den svårare att handskas med? Man kommer ju inte kunna se om det är en massa luft i systemet då man har vit slang. Eller man ser väl på resorvaren då det slutar bubbla och då har all luft farit ut? Är nybörjare på vattenkylnig.

Här är slangen jag tänkt köpa
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-high-flex-2659p.html

Finns väll egentligen ingen nackdel med att ha tjockare slang förutom att det kanske är lite svårare att böja den som man vill. Fördelen är att det är lättare att undvika veck på den när den böjs för skarpt.

Permalänk
Medlem

Kan möta möjliga problem med 19/13 slangar, liksom att dom slår i andra kopplingar på till exempel vattenblock eller liknande, dock ovanligt nuförtiden. Tycker 16/11 eller 16/10 är det bättre alternativet och generellt lättare att använda.

Och angående Mayhems pastel så har jag inte haft så pass mycket problem med det ? Körde med det i några månader och blev inga större problem ? Inget en snabb tvätt kunde fixa. Möjligtvis att den kan avfärga slangen lite, men knappast något du kommer märka. Absolut inga problem med att den fastnar eller liknande ? Har hört att Mayhems Aurora har problem med avfärgning men inte pastel.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

16/10 och 19/13 är lika svåra att böja eller lätta. Det rymmer mer vatten i 19/13, Samt vissa block klarar inte 19/13 nipplar då dom går emot varandra.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Tjenare! Jag funderar lite grann runt alla dessa slangar som finns. Jag funderade först på att ha en genomskinlig slang 16/10mm med mayhems pastel men sett att folk har skrivit om att färgen fastnar i slangen och vattenblock, radiator och att man måste byta kylmedlet oftare. Så jag tänkte att man kanske ska ta en vit slang på 19/13mm istället och köra destillerat vatten och skydd mot korroson, alger. Finns det någon nackdel med att slangen är tjockare? Är den svårare att handskas med? Man kommer ju inte kunna se om det är en massa luft i systemet då man har vit slang. Eller man ser väl på resorvaren då det slutar bubbla och då har all luft farit ut? Är nybörjare på vattenkylnig.

Här är slangen jag tänkt köpa
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-high-flex-2659p.html

Håller med ovanstående. Inte nödvändigtvis några nackdelar utom kanske att slangarna just är lite mer skrymmande. Kör med precis den slangen. Kan meddela att även fast jag körde med färdigblandat vatten från EK så kan man se en beläggning på insidan av slangen. Syns ju förstås inte igenom men den fanns där redan efter några veckors användning.

Med facit i hand hade jag inte velat ha någon annan slang. Har kunnat göra alla mina dragningar utan problem och en 19mm-slang ser rätt myndig ut.

Har man en rätt obegränsad plånbok och/eller kan motivera för varför man ska ha "bästa" slangen (typ Tygon) så finns det definitivt bättre slangar som inte släpper ifrån sig partiklar och bidrar till att dämpa bildning av alger, vilket är det som mest gunkar igen loopen, inte färgen. Ponera att du endast kör med destillerat vatten som du färgar med några droppar färg. Hur kan det då bildas exponentiellt mer gunk? Jag vet inte men det jag har förstått är att det främst är alger och avlagringar från slangarna som gör detta, inte färgen.

Färgen fastnar och färgar av sig på nästa blandning, så är det. Därför krävs en genomsköljning mellan blandningarna.

Så här gör Linus: http://youtu.be/AFhk5jZ4hbc

Har sett dom som helt enkelt kör med varmt kranvatten, direkt från kranen och menar att den lilla mängd vatten som är kvar efter spolningen inte ska påverka loopen nämnvärt. Verkar rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Håller med ovanstående. Inte nödvändigtvis några nackdelar utom kanske att slangarna just är lite mer skrymmande. Kör med precis den slangen. Kan meddela att även fast jag körde med färdigblandat vatten från EK så kan man se en beläggning på insidan av slangen. Syns ju förstås inte igenom men den fanns där redan efter några veckors användning.

Med facit i hand hade jag inte velat ha någon annan slang. Har kunnat göra alla mina dragningar utan problem och en 19mm-slang ser rätt myndig ut.

Har man en rätt obegränsad plånbok och/eller kan motivera för varför man ska ha "bästa" slangen (typ Tygon) så finns det definitivt bättre slangar som inte släpper ifrån sig partiklar och bidrar till att dämpa bildning av alger, vilket är det som mest gunkar igen loopen, inte färgen. Ponera att du endast kör med destillerat vatten som du färgar med några droppar färg. Hur kan det då bildas exponentiellt mer gunk? Jag vet inte men det jag har förstått är att det främst är alger och avlagringar från slangarna som gör detta, inte färgen.

Färgen fastnar och färgar av sig på nästa blandning, så är det. Därför krävs en genomsköljning mellan blandningarna.

Så här gör Linus: http://youtu.be/AFhk5jZ4hbc

Har sett dom som helt enkelt kör med varmt kranvatten, direkt från kranen och menar att den lilla mängd vatten som är kvar efter spolningen inte ska påverka loopen nämnvärt. Verkar rimligt.

Tack för alla svar! Kör nog på den. Lär ju ändå byta slang för varje gång jag ska byta vatten så man slipper all beläggning som samlas där inne i slangen :).Men om jag nu kör med vit slang hur märker man då alla bubblor kommit ur systemet? Kan man kolla på reservoaren då det slutar bubbla?

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Det syns i reserven japp och hörs i radiatorn.

När systemet är tyst o slutat pluddra o du har tiltat lådan fram o tbx 50ggr så är det ok

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ok tack!

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Det syns i reserven japp och hörs i radiatorn.

När systemet är tyst o slutat pluddra o du har tiltat lådan fram o tbx 50ggr så är det ok

Visst ska man då inte dra igen locket på reservoaren medans man luftar ur systemet? Tänkt annars kan ju inte luften komma ut

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Visst ska man då inte dra igen locket på reservoaren medans man luftar ur systemet? Tänkt annars kan ju inte luften komma ut

Luften hamnar ju i reservoaren istället. Den tar ju inte mer plats bara för att den flyttar sig från slangen till reservoaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Tack för alla svar! Kör nog på den. Lär ju ändå byta slang för varje gång jag ska byta vatten så man slipper all beläggning som samlas där inne i slangen :).Men om jag nu kör med vit slang hur märker man då alla bubblor kommit ur systemet? Kan man kolla på reservoaren då det slutar bubbla?

Somliga som är riktigt "anal" kör med en övertrycksventil som släpper ut luften.
Annars gäller att du lutar chassit upprepade gånger och lyssnar på delarna. Det ska inte porla eller bubbla, det ska vara tyst. Tillfälligt när du blöder systemet kan du bli tvungen att sätta på locket och öppna sedan. Men kom ihåg att du inte behöver toppfylla förrän du fått ur all luft, om ens då. Luft i slangarna tar plats men försämrar inte prestandan. Luftbubblar som sitter i de olika blocken och radiatorerna försämrar prestandan men som du säkert förstår kan luftbubblorna färdas i slangarna och fastna i vitala delar. Därför är det viktigt att få bort så mkt luft som möjligt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för alla svar!

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noskassi:

TMen om jag nu kör med vit slang hur märker man då alla bubblor kommit ur systemet? Kan man kolla på reservoaren då det slutar bubbla?

Du köper en D5 pump och drar upp den till 4800 rpm
då försvinner all luft garanterat
luta chassit behövs då inte.

sätt inte på locket på reservoaren när du kör maxvarv för att lufta.
du vill ju få bort luften inte stänga in den i reservoaren.
sätt på locket när all luft är borta

har du luft kvar länge i systemet är det nästan ett tecken på att du kör för låg pumphastighet.
för bäst kylning så vill man ha ett litet övertryck i radiatorerna och då krävs det lite högre varv på pumpen.

nu är ju D5an helt knäpptyst vid 3000 varv så det är inga problem.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av pg_ice:

sätt inte på locket på reservoaren när du kör maxvarv för att lufta.
du vill ju få bort luften inte stänga in

Öhm... Du vet att mängden luft i systemet inte kommer minskas va? Luften tar lika mycket plats som luftbubblor som luft i tanken. Det enda man behöver göra är att fylla på med vätska efterhand som luften samlas i tanken.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Öhm... Du vet att mängden luft i systemet inte kommer minskas va? Luften tar lika mycket plats som luftbubblor som luft i tanken. Det enda man behöver göra är att fylla på med vätska efterhand som luften samlas i tanken.

möjligt om man tänker efter
men du får ju ett övertryck i reservoaren om du har mycket luft i systemet och stängt lock.
därför stänger jag aldrig locket föräns all luft är borta.
då är även trycket borta.

att man luftar betyder att man släpper ut övertryck.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av pg_ice:

möjligt om man tänker efter
men du får ju ett övertryck i reservoaren om du har mycket luft i systemet och stängt lock.
därför stänger jag aldrig locket föräns all luft är borta.
då är även trycket borta.

att man luftar betyder att man släpper ut övertryck.

Nej, man luftar för att få bort luftbubblor. Övertryck uppstår endast för att vattnet värms upp högre än rumstemperatur och därför ökar något i volym. Vattnet som finns i loopen blir aldrig mindre, om det är tätt. Det blir bara som så att luften som är "fast" i komponenter och i vattnet samlas i reservoaren. Det är det man vill undvika när man luftar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Nej, man luftar för att få bort luftbubblor. Övertryck uppstår endast för att vattnet värms upp högre än rumstemperatur och därför ökar något i volym. Vattnet som finns i loopen blir aldrig mindre, om det är tätt. Det blir bara som så att luften som är "fast" i komponenter och i vattnet samlas i reservoaren. Det är det man vill undvika när man luftar.

å fan
men luftning är luftning på ren svenska.
övertryck bubblor eller vad det är så vill man få bort det.
så därför skruvar jag aldrig på locket föräns det är borta.
hur fan gör du?
sitter du med miniräknare och räknar ut när du kan skruva på locket till reservoaren?

det lättaste är ju att se om vattennivån i reservoaren ökar när man stänger av pumpen.
gör den det då har du luft i systemet.
ändras inte vattennivån så kan man lugnt stänga locket.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av pg_ice:

å fan
men luftning är luftning på ren svenska.
övertryck bubblor eller vad det är så vill man få bort det.
så därför skruvar jag aldrig på locket föräns det är borta.
hur fan gör du?
sitter du med miniräknare och räknar ut när du kan skruva på locket till reservoaren?

det lättaste är ju att se om vattennivån i reservoaren ökar när man stänger av pumpen.
gör den det då har du luft i systemet.
ändras inte vattennivån så kan man lugnt stänga locket.

Det har dock inte med det att göra. Trycket och luftning är inte samma sak. Vad jag menar är att tryckskillnaden blir likadan oberoende av luftning. Plus minus.

Att få ut luften ur systemet är däremot viktigt, helt klart.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld