Permalänk
Medlem

GUIDE: Delid + överklockning av 4770K

Tjo! Tänkte dela med mig av lite erfarenheter av min delid och hur jag har gjort för att överklocka cpu'n.

Just nu ligger jag och kör 4,5ghz @ 1,35V v-core för att se om den är 100% stabil, sen kommer jag att sänka eftersom.
Före min delid så låg jag på 100c i Prime95 small-FTT's @ 1,2V v-core efter bara ett par sekunder, nu ligger jag och maxar 70c på 1,35V.

Lägger upp alla bilder och kommenterar lite, jag kommer gå in eftersom och fylla på mer då det tar sån tid att skriva ner allt.

Tänkte ta screenshot på alla mina inställningar i BIOS också då jag har sett att det är väääldigt många som har problem med att överklocka Haswell.

OBS, min cpu är väl under medel.. har alldeles för hög v-core för denna klock egentligen.

Såhär fäste vi CPU'n i skruvstycket, OBS! vi tog lös plastklackarna då cpu'n vägrade sitta fast med dom monterade!

Här är "verktygen" som behövdes, det hela gick väldigt lätt måste jag säga. Vi var två personer, en som höll i cpu'n med tumme + pekfinger och jag knackade med träklossen horisontellt.. den lossnade efter ca 5 lätta knackningar.

Rengöringsmedel samt CLU och AS5.

Fick en liten chock då man såg hur det såg ut inuti cpu'n.. inte konstigt att den gick varm!

Såhär såg heatspreadern ut, inte så bra den heller!

Det ser nästan ut som att cpu'n har brunnit?!

Här ser man märken efter skruvstycket, jag drog fast den ganska hårt men ändå blev det bara små märken. Det finns skruvstycken som inte har lika vassa "tänder" som denna.

Här är heatspreadern rengjord från allt lim och tidigare kylpasta. Tyvärr lyckades jag inte få bort märkena som syns..

Mitt i skrapandet och rengöringen av själva PCB'n. Jag använde mitt vanliga bankkort till detta, gick relativt smärtfritt. Jag var väldigt nervös vid dom små kretsarna som syns bredvid kärnan.

Här är hela PCB'n och kärnan rengjord. Jag la på två lager genomskinligt nagellack på kretsarna för att skydda mot CLU'n. Ifall det skulle rinna av kärnan. (Nagellacket kostade 25:- på Åhléns)

Nu ligger CLU på plats. Det ser jättemycket ut på bilden men det var otroooligt tunt. Riktigt skum "konsistens" på CLU, ingen friktion alls att tala om, ungefär som att försöka måla med kvicksilver på en spegel..

Jag läste på nätet att det är många som rekommenderar att man även målar heatspreadern med denna CLU så jag gjorde det.

CPU monterad, gick bra men jag fick trycka fast heatspreadern med fingret medan man spände fast bygeln.

Snart klar.

Vattenblocket till min Corsair H110 fick en runda med polertrasa och rengöringsmedel också.

En bild på insidan, dubbla MSI 770 TwinFrozr Gaming.

Den bootade!

Jag blev lite orolig då jag startade datorn och efter ca 10 sekunder så stängde den av sig. WTF..

Efter ca 5 sekunder så startar den igen automatiskt och säger "New cpu found..." WTF..

Väl inne i BIOS så ser allt bra ut, idle-temp på 24 grader så det var bara att ladda min överklockningsprofil och boota upp

Som sagt, jag kommer uppdatera med BIOS-information ifall någon är nyfiken?

Slutsats: Det var värt det! Det tog väl ca 1,5 timmar, och då var jag onödigt noga med detta!
Nästa cpu jag göra detta på så kanske det tar 10-15 minuter..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig vågat! fett coolt dock måste jag erkänna, och första gången jag såg någon använda något annat än kylpasta!
Varför valde du att inte sätta fast heatspreadern permanent?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Jag hade aldrig vågat! fett coolt dock måste jag erkänna, och första gången jag såg någon använda något annat än kylpasta!
Varför valde du att inte sätta fast heatspreadern permanent?

Jag läste att det inte är någon större vits med att limma fast IHSen igen..ifall man skulle vilja ha lös den igen. Troligen ska jag aldrig lös med cpun heller och den sitter ju fast med bygeln ändå så..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Skapa ett galleri oxå, så kommer fler titta och komentera föresten! 5/5 direkt av mig

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Jag läste att det inte är någon större vits med att limma fast IHSen igen..ifall man skulle vilja ha lös den igen. Troligen ska jag aldrig lös med cpun heller och den sitter ju fast med bygeln ändå så..

Skrivet av Najsisen:

Skapa ett galleri oxå, så kommer fler titta och komentera föresten! 5/5 direkt av mig

Här har ni ett galleri på när jag Delidade min, med rakbladsmetoden
http://www.sweclockers.com/galleri/11752-delid-pa-haswell-477...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som blir nyfiken på vad tempsen skulle bli utan heatspreadern mellan cpu kylen.

Skrivet av Iceman17:

Tjo! Tänkte dela med mig av lite erfarenheter av min delid och hur jag har gjort för att överklocka cpu'n.

Just nu ligger jag och kör 4,5ghz @ 1,35V v-core för att se om den är 100% stabil, sen kommer jag att sänka eftersom.
Före min delid så låg jag på 100c i Prime95 small-FTT's @ 1,2V v-core efter bara ett par sekunder, nu ligger jag och maxar 70c på 1,35V.

Lägger upp alla bilder och kommenterar lite, jag kommer gå in eftersom och fylla på mer då det tar sån tid att skriva ner allt.

Tänkte ta screenshot på alla mina inställningar i BIOS också då jag har sett att det är väääldigt många som har problem med att överklocka Haswell.

OBS, min cpu är väl under medel.. har alldeles för hög v-core för denna klock egentligen.

Såhär fäste vi CPU'n i skruvstycket, OBS! vi tog lös plastklackarna då cpu'n vägrade sitta fast med dom monterade!
http://ladda-upp.se/files/2013/b77089.jpg

Här är "verktygen" som behövdes, det hela gick väldigt lätt måste jag säga. Vi var två personer, en som höll i cpu'n med tumme + pekfinger och jag knackade med träklossen horisontellt.. den lossnade efter ca 5 lätta knackningar.
http://ladda-upp.se/files/2013/b77090.jpg

Rengöringsmedel samt CLU och AS5.
http://ladda-upp.se/files/2013/b77091.jpg

Fick en liten chock då man såg hur det såg ut inuti cpu'n.. inte konstigt att den gick varm!
http://ladda-upp.se/files/2013/b77092.jpg

Såhär såg heatspreadern ut, inte så bra den heller!
http://ladda-upp.se/files/2013/b77093.jpg

Det ser nästan ut som att cpu'n har brunnit?!
http://ladda-upp.se/files/2013/b77094.jpg

Här ser man märken efter skruvstycket, jag drog fast den ganska hårt men ändå blev det bara små märken. Det finns skruvstycken som inte har lika vassa "tänder" som denna.
http://ladda-upp.se/files/2013/b77095.jpg

Här är heatspreadern rengjord från allt lim och tidigare kylpasta. Tyvärr lyckades jag inte få bort märkena som syns..
http://ladda-upp.se/files/2013/b77096.jpg

Mitt i skrapandet och rengöringen av själva PCB'n. Jag använde mitt vanliga bankkort till detta, gick relativt smärtfritt. Jag var väldigt nervös vid dom små kretsarna som syns bredvid kärnan.
http://ladda-upp.se/files/2013/b77097.jpg

Här är hela PCB'n och kärnan rengjord. Jag la på två lager genomskinligt nagellack på kretsarna för att skydda mot CLU'n. Ifall det skulle rinna av kärnan. (Nagellacket kostade 25:- på Åhléns)
http://ladda-upp.se/files/2013/b77098.jpg

Nu ligger CLU på plats. Det ser jättemycket ut på bilden men det var otroooligt tunt. Riktigt skum "konsistens" på CLU, ingen friktion alls att tala om, ungefär som att försöka måla med kvicksilver på en spegel..
http://ladda-upp.se/files/2013/b77099.jpg

Jag läste på nätet att det är många som rekommenderar att man även målar heatspreadern med denna CLU så jag gjorde det.
http://ladda-upp.se/files/2013/b77101.jpg

CPU monterad, gick bra men jag fick trycka fast heatspreadern med fingret medan man spände fast bygeln.
http://ladda-upp.se/files/2013/b77102.jpg

Snart klar.
http://ladda-upp.se/files/2013/b77104.jpg

Vattenblocket till min Corsair H110 fick en runda med polertrasa och rengöringsmedel också.
http://ladda-upp.se/files/2013/b77105.jpg

En bild på insidan, dubbla MSI 770 TwinFrozr Gaming.
http://ladda-upp.se/files/2013/b77106.jpg

Den bootade!
http://ladda-upp.se/files/2013/b77107.jpg

Jag blev lite orolig då jag startade datorn och efter ca 10 sekunder så stängde den av sig. WTF..

Efter ca 5 sekunder så startar den igen automatiskt och säger "New cpu found..." WTF..

Väl inne i BIOS så ser allt bra ut, idle-temp på 24 grader så det var bara att ladda min överklockningsprofil och boota upp

Som sagt, jag kommer uppdatera med BIOS-information ifall någon är nyfiken?

Slutsats: Det var värt det! Det tog väl ca 1,5 timmar, och då var jag onödigt noga med detta!
Nästa cpu jag göra detta på så kanske det tar 10-15 minuter..

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Ett litet tips om du ska delidda fler proppar med samma metod; många bättre skruvstycken har utbytbara backar, ditt ser precis som mitt ut att vara av den typen. För den som har lite verktyg hemma, så är det tämligen enkelt att tillverka egna backar i andra material än de i stål som följer med skruvstycket. Själv har jag gjort uppsättningar i koppar och nylon, som jag använder när arbetsstycket är känsligt, istället för att kludda med sånadär påhängsskoningar, som förstås inte fungerar alls när ytan man ska greppa på arbetsstycket bara sticker ner ett par millimeter i skruvstycket. Till det här skulle jag använt kopparbackarna.

Jag tillverkade backarna med så exakt passform jag kunde, skruvade dem på plats i skruvstycket, spände det, och sedan filade ner de bråkdelar av millimetrar förskjutning som var kvar mellan dem, så dess kanter möter varandra perfekt. Till kopparbackarna använde jag ett par bitar gammal elskena av grövre modell, och till nylonbackarna, ja, tro det eller ej, ett par bitar nylon.

Kanske något att fundera på för dig också innan du ger dig i kast med det nästa deliddingprojekt du hotat med i tråden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Ingen mer än jag som blir nyfiken på vad tempsen skulle bli utan heatspreadern mellan cpu kylen.

Vad jag har läst mig till på nätet så är det 1-3 grader man tjänar på det.. risken med att köra utan IHS är större än vinsten om man säger så.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ett litet tips om du ska delidda fler proppar med samma metod; många bättre skruvstycken har utbytbara backar, ditt ser precis som mitt ut att vara av den typen. För den som har lite verktyg hemma, så är det tämligen enkelt att tillverka egna backar i andra material än de i stål som följer med skruvstycket. Själv har jag gjort uppsättningar i koppar och nylon, som jag använder när arbetsstycket är känsligt, istället för att kludda med sånadär påhängsskoningar, som förstås inte fungerar alls när ytan man ska greppa på arbetsstycket bara sticker ner ett par millimeter i skruvstycket. Till det här skulle jag använt kopparbackarna.

Jag tillverkade backarna med så exakt passform jag kunde, skruvade dem på plats i skruvstycket, spände det, och sedan filade ner de bråkdelar av millimetrar förskjutning som var kvar mellan dem, så dess kanter möter varandra perfekt. Till kopparbackarna använde jag ett par bitar gammal elskena av grövre modell, och till nylonbackarna, ja, tro det eller ej, ett par bitar nylon.

Kanske något att fundera på för dig också innan du ger dig i kast med det nästa deliddingprojekt du hotat med i tråden

Det vore ingen dum idé, men samtidigt så känns det som att det inte spelar så stor roll, detta skruvstycke har ju rätt kraftiga "tänder" och märkena blev såpass små, märkena kändes knappt, dom syntes bara.
Jag har sett flera som tejpar backarna också och det är ju ett alternativ, dock så ökar ju "eftergivligheten" så att det kanske blir svårare att få lös IHS'en.

Ju stummare bord/skruvstycke/cpu är, desto mindre risk tar man med hela delid-processen.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Ingen mer än jag som blir nyfiken på vad tempsen skulle bli utan heatspreadern mellan cpu kylen.

Ca 3 grader lägre.

Läst tester där flera om montage bekräftar detta, och jag har no ihs mount själv o fick 3 c lägre också.

Ts;
Välkommen till dom lägre temperaturernas värld

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Kan bara tipsa om att du skruvade åt processorn onödigt hårt.

Jag har delid'at både haswell och ivy-bridge, det räcker med att lägga processorn på skruvstycket så pass att den inte kan flyttas.
Jag delid'ade mina med riktiga järnbalkar med grovt mönster, ändå är det inte en skråma på IHS'erna.
Skruva bara åt den så hårt att den inte kan flyttas i "djupled", dvs så den sitter stumt åt det hållet, det gör inget om den kan flyttas i sidled.

Slå sedan med träbrädan i 90* vinkel så går det jättebra.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kan bara tipsa om att du skruvade åt processorn onödigt hårt.

Jag har delid'at både haswell och ivy-bridge, det räcker med att lägga processorn på skruvstycket så pass att den inte kan flyttas.
Jag delid'ade mina med riktiga järnbalkar med grovt mönster, ändå är det inte en skråma på IHS'erna.
Skruva bara åt den så hårt att den inte kan flyttas i "djupled", dvs så den sitter stumt åt det hållet, det gör inget om den kan flyttas i sidled.

Slå sedan med träbrädan i 90* vinkel så går det jättebra.

Det är väldigt svårt att förklara "hur hårt den satt fast". Det räcker säkert att ha den lös som du säger.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kan bara tipsa om att du skruvade åt processorn onödigt hårt.

Jag har delid'at både haswell och ivy-bridge, det räcker med att lägga processorn på skruvstycket så pass att den inte kan flyttas.
Jag delid'ade mina med riktiga järnbalkar med grovt mönster, ändå är det inte en skråma på IHS'erna.
Skruva bara åt den så hårt att den inte kan flyttas i "djupled", dvs så den sitter stumt åt det hållet, det gör inget om den kan flyttas i sidled.

Slå sedan med träbrädan i 90* vinkel så går det jättebra.

Spelar mindre roll , dom märkena är bara kosmetisk endå , spelar ingen roll.
Spänner heldre för hårt än att den lossnar när man ska slå o den far iväg

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt, lägger man nåt mer än den tunna filmen clu mellan ihs och cpu? Vad hade du för tempskillnader?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag fattar inte riktigt, lägger man nåt mer än den tunna filmen clu mellan ihs och cpu? Vad hade du för tempskillnader?

Nepp, bara den tunna CLUn. sedan måste man skrapa bort det svarta limmet från Själva processorn samt IHS... det är det som gör så temperaturen är så jäkla hög....

jag fick runt 20c skillnad på alla mina cores när jag delidade.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Spelar mindre roll , dom märkena är bara kosmetisk endå , spelar ingen roll.
Spänner heldre för hårt än att den lossnar när man ska slå o den far iväg

Fel fel fel.

Du kan knäcka IHS'en om du spänner för hårt, bara för att nämna något.
Slår du med 90* vinkel behöver den inte vara åtspänd alls, eftersom den kan inte röra sig åt något håll då.

Lägger du minsta belastning på skruvstädet så gör du nånting grovt fel när du försöker delida.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Det vore ingen dum idé, men samtidigt så känns det som att det inte spelar så stor roll, detta skruvstycke har ju rätt kraftiga "tänder" och märkena blev såpass små, märkena kändes knappt, dom syntes bara.
Jag har sett flera som tejpar backarna också och det är ju ett alternativ, dock så ökar ju "eftergivligheten" så att det kanske blir svårare att få lös IHS'en.

Ju stummare bord/skruvstycke/cpu är, desto mindre risk tar man med hela delid-processen.

Nä, i praktiken är de där märkena knappast av någon sexuell betydelse. Det är nog mest bara jag som är larvig när det kommer till sånt där, hade verkligen grämt mig över det om det var min propp

Givetvis ska ju skruvstycket helst svara så bra som möjligt, men tror knappast lite tunn tejp emellan skulle påverka den saken så värst mycket.

Smart ide med nagellacket förresten, glömde nämna det i förra inlägget när jag började sväva iväg i mina skruvstycketankar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

En fråga..

3770k har ej samma pcb eller hur? De små vram guld prickarna brevid cpre finns ej. Värt att testa delida ? Var köpte du clu ? Och rengöringsvätskan?

Annars mycket nice

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

En fråga..

3770k har ej samma pcb eller hur? De små vram guld prickarna brevid cpre finns ej. Värt att testa delida ? Var köpte du clu ? Och rengöringsvätskan?

Annars mycket nice

Skickades från m.sweclockers.com

Precis 3770k har ej dom guld prickarna.

Coolerkit.se har clu

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Bra tråd då man själv går i tankarna kring att göra detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

En fråga..

3770k har ej samma pcb eller hur? De små vram guld prickarna brevid cpre finns ej. Värt att testa delida ? Var köpte du clu ? Och rengöringsvätskan?

Annars mycket nice

Skickades från m.sweclockers.com

Har du problem med temperaturerna så tycker jag absolut att du ska delida. Ett tips är ju att ni är två stycken, en som håller i pcb'n med tumme och pekfinger och lyfter litegrann medan du knackar.. det spelar ju liksom ingen roll ifall du får knacka 200ggr egentligen, den kommer lossna. Och eftersom din kompis håller i pcb'n under hela förloppet så skulle jag säga att risken är väldigt liten att någonting ska hända.

Jag beställde CLU härifrån: http://www.coolerkit.se/shop/coollaboratory-liquid-712p.html
Rengöringsvätskan finner du på närmsta datorbutik, själv köpte jag från www.icd.se då dom håller till ca 100m från där jag bor.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Bra tråd då man själv går i tankarna kring att göra detta!

Det tycker jag att du ska göra!

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Man blir ju sjukt sugen måste jag säga. Känns som skruvstäd och knacka med planka är säkraste metoden för detta ?
Fast vetifan om jag vågar om jag ska vara ärlig :S

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Jag har gjort detta på min 3770K, och jag skulle rekommendera att de som vill prova bör använda skruvstädsmetoden som TS också gjort. Det är väldigt många som har skurit ner i kretskortet när dom försökt använda rakblad eller liknande för att lossa limmet.

Efter min delid så gick jag ner 20C i temperatur på kärnorna, använde också CLU mellan kärna/heatspreader och sen MX-5 mellan heatspreader och cpu-block. Använd INTE CLU mellan IHS/CPU-block, det fyller inte ut håligheter ordentligt eftersom det är så tunt och "lättflytande" eller vad man ska kalla det.

Var dock beredd på att förlora processorn ifall man ger sig på att försöka, oavsett vilken metod man använder!

Permalänk
Medlem

men vore inte enklast bara göra lite spår i "limmet" med något tunnt rakblad(obs inte skära loss den helt utan bara försvaga limmet) för att sedan ta en planka som ni skriver? fan belv sugen på detta! har aldelse för höga temps! o värsta är hade en noctua d14 som i of är riktigt bra men kör nu vattenkylning o de e inte mkt skillnad.. visst kan köra högre spänning .. men i 100% load springer tempen upp

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta för och nackdelar med att köra utan IHS.

Jag kör själv en 3770k i 4.5Ghz, på ca 1.1V, men den är inte stabil i prime, bara i spel.
Kör med H100i, och vattnet blir aldrig specielt varmt, verkar som om antingen leder inte blocket värmen så bra, eller så är det så att det är i7an som har mindre trevliga sätt att "förflytta" värmen.
cpun är 40,2 och H100i ligger på ca 28,3 grader

Jag har 8-10grader mellan svalaste och varmaste kärnan vid vanligt användande i win, tror det är något sånt vid load med.
Är det värt att delida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blattis:

Jag skulle gärna vilja veta för och nackdelar med att köra utan IHS.

Jag kör själv en 3770k i 4.5Ghz, på ca 1.1V, men den är inte stabil i prime, bara i spel.
Kör med H100i, och vattnet blir aldrig specielt varmt, verkar som om antingen leder inte blocket värmen så bra, eller så är det så att det är i7an som har mindre trevliga sätt att "förflytta" värmen.
cpun är 40,2 och H100i ligger på ca 28,3 grader

Jag har 8-10grader mellan svalaste och varmaste kärnan vid vanligt användande i win, tror det är något sånt vid load med.
Är det värt att delida?

1,1V ? Inte konstigt att den inte blir varm. Dra upp v-vore tills den är primestabil.
Såvida du inte har temperaturer upp mot 80-90 grader så tycker jag inte att du ska delid'a.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

1,1V ? Inte konstigt att den inte blir varm. Dra upp v-vore tills den är primestabil.
Såvida du inte har temperaturer upp mot 80-90 grader så tycker jag inte att du ska delid'a.

Det jag skrev var i idle.
Den blir så pass varm att jag inte kan köra den stabil i prime om jag höjer vcore för att få den stabil.

Det är absolut inga problem i spel eller alla program jag använder med 1.1vcore, men ska jag dra igång prime så är det tvärkört.
80grader kommer jag nog upp i om jag inte drar igång fläktarna en hel del (nu snackar vi om jag ökar vcore för att få stabil i prime)

Jag vill gärna veta för och nackdelar, du behöver inte påpeka att jag inte hade så hög vcore, för det visste jag redan, var inte det jag bad om.
Ska det vara så stor skillnad på tempen mellan cpun och blocket? hade ju fattat om det var kanske 40grader på cpun och blocket var 35, men det kanske inte är så "perfekt" att dom tempsen förs över så bra. (har testat med originalpastan och med andra pastor, gör ingen större skillnad)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att min deliddade 4770K fortfarande lever, beställde nyss vattenkylning samt en "naked mount".

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.